Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

NEDOKONALÁ KONKURENCE MONOPOL, OLIGOPOL, MONOPOLISTICKÁ KONKURENCE.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "NEDOKONALÁ KONKURENCE MONOPOL, OLIGOPOL, MONOPOLISTICKÁ KONKURENCE."— Transkript prezentace:

1 NEDOKONALÁ KONKURENCE MONOPOL, OLIGOPOL, MONOPOLISTICKÁ KONKURENCE

2 MONOPOL Kontrola nad klíčovými vstupy Patenty Licence Úspory z rozsahu P a Q

3 CÍL MONOPOLU 1. MAXIMALIZACE ZISKU další kvantitativní cíle:  Maximalizace obratu (tj. objem prodejů)  Maximalizace celkového příjmu (TR)

4 POPTÁVKA A TRŽBY MONOPOLU P ¨Q Q TR Q1 TR E D = -1 D

5 MEZNÍ PŘÍJEM MONOPOLU DK – MR konstantní NK – firma prodává produkt za stejnou cenu, tj.když se rozhodne pro slevu při snaze zvýšit prodej o jednu jednotku, nemůže zlevnit pouze tuto poslední jednotku produktu, ale i všechny ostatní mezní příjem v monopolu má proto klesající tendenci a jak rychle MR klesá? QPPokles PTRMRPokles MR MR klesá 2x rychleji než cena

6 Rovnováha monopolu při maximalizaci zisku Monopol Q MR AC MC G E F P PEPE ACAC QEQE MC = MR D P DK ZISK = TR – TC [P E GFA] = [P E GQ E 0] - [AFQ E 0] 0

7 MONOPOLNÍ ZISK, ZTRÁTA..... Q MR AC 2 MC G E F P PEPE AC QEQE D P DK AC 1 AC 3

8 Monopol MONOPOL vs. DOKONALÁ KONKURENCE Q MR AC MC G E F P PEPE ACAC QEQE D P DK efektivita?

9 MONOPOLNÍ ZISK neefektivnost v rozmístění zdrojů (ztráta mrtvé váhy) P PMPM P DK QMQM Q DK Q D MC MR EK M AC A PŘEBYTEK SPOTŘEBITELE u MONOPOLU X (MEK) PŘEBYTEK SPOTŘEBITELE v DOKONALÉ KONKURENCI (AP DK K)

10 ALTERNATIVNÍ CÍLE MONOPOLU MC P AC D P1P1 Q MR P3P3 P2P2 Q1Q1 Q2Q2 Q3Q3 1.MAXIMALIZACE ZISKU MC = MR 2.MAXIMALIZACE CELKOVÝCH PŘÍJMŮ MR = 0 3.MAXIMALIZACE OBRATU AC = P

11 OLIGOPOL několik velkých firem podmínky vedoucí ke vzniku oligopolního odvětví: 1. nákladové podmínky 2. překážky konkurence 3. tajné dohody

12 Druhy oligopolu modely s tajnou dohodou (koluzivní)  oligopol s tajnou dohodou modely bez tajné dohody (nekoluzivní)  oligopol s dominantní firmou heterogenní oligopol homogenní oligopol

13 OLIGOPOL S TAJNOU DOHODOU malý počet firem mapování konkurence kartelové dohody  dohody o ceně  dohody o rozdělení trhu  dohody o množství vyráběného produktu monopolní chování !maximalizace zisku odvětví, nikoliv firmy

14 OLIGOPOL S TAJNOU DOHODOU P P* MC D dMR Q2Q2 Q1Q1 Q 2 poptávkové křivky

15 OLIGOPOL S DOMINANTNÍ FIRMOU jedna velká firma (cenový vůdce, dominantní firma ) + větší počet menší firem P d MC D MR P* QQoQDQD E

16 MONOPOLISTICKÁ KONKURENCE snahou firmy v monopolistické konkurenci je získat pro sebe (tím, že spotřebitel koupí její produkt) co největší podíl na důchodu spotřebitele Znaky odvětví:  diferencovaný produkt – výrobky jsou blízké, ale ne dokonalé substituty;  firmy prodávají jednotku produktu za stejnou cenu, danou trhem;  neexistují překážky vstupu do odvětví  horší než dokonalá informovanost subjektů trhu  firmy mají symetrický podíl prodejů na trhu závislý na počtu firem v odvětví

17 MONOPOLISTICKÁ KONKURENCE rozhodnutí spotřebitele na základě :  ceny  transakčních nákladů P D d Q tržní cena kritérium pro každou jednotlivou firmu

18 Chamberlainův model odvětvová skupina P MR Q P* dD AC MC AC v krátkém období firma může dosahovat zisku počet firem zisku

19 OLIGOPOL a TEORIE HER rozhodování firem závislé na rozhodování konkurenčních firem rozhodování v podmínkách rizika a nejistoty, nedokonalé informace ekonomických subjektů Ot: Jak najít optimální řešení, když firma musí navíc přizpůsobit své rozhodování chování ostatních firem? TEORIE HER

20 hra s nulovým součtem hra s nenulovým součtem Postup hry:  strategie  výsledková matice

21 VĚZŇOVO DILEMA PETR Přiznat Nepřiznat PAVEL Přiznat Nepřiznat Petr 5 let Petr 10 let Pavel 5 let Pavel 1 rok Petr 1 rok Petr 2 roky Pavel 10 let Pavel 2 roky DOMINANTNÍ STRATEGIE

22 PROTIMONOPOLNÍ REGULACE efektivita tržních struktur  dokonalá konkurence vs. monopol  (oligopol, monopolistická konkurence) ztráta mrtvé váhy námitky proti monopolu  regulérnost  efektivnost regulace přirozený monopol  příčiny vzniku  regulace ceny


Stáhnout ppt "NEDOKONALÁ KONKURENCE MONOPOL, OLIGOPOL, MONOPOLISTICKÁ KONKURENCE."

Podobné prezentace


Reklamy Google