Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence."— Transkript prezentace:

1 Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence

2

3 Předpoklady Vzhledem k velkému množství prodejců nemůže v dokonalé konkurenci žádná z firem ovlivnit tržní cenu a za tuto cenu může prodat jakékoliv množství produkce Cíl firmy – dosažení co nejvyššího zisku Dosažení co nejvyššího zisku je vázáno na optimální rozsah produkce

4 Optimální rozsah produkce Ekonomicky optimální rozsah produkce závisí na interakci mezi náklady a výší tržní ceny. Pro tento rozsah produkce platí: MC = P = MR Pokud MC < P = MR, pak růst produkce povede k růstu zisku Pokud MC > P = MR, pak pokles produkce povede k růstu zisku Pokud MC = P = MR, je zisk maximální

5 Optimální rozsah produkce P i Q i MC AC P Q 2 Q 3 Q 4 Q 5 Relativní ztráta Absolutní ztráta

6 Absolutní ztráta firmy v dokonalé konkurenci AC P 3 P i Q 2 Q 3 Q 4 Q 5 Q i MC AC

7 Bod ukončení činnosti firmy Křivka mezních nákladů je křivkou nabídky firmy a to od tzv. bodu ukončení činnosti (bodu uzavření) firmy V krátkém období – při objemu produkce kdy cena nepokryje ani AVC; FC je nutné hradit i když se nevyrábí  porovnáváme ztrátu ze zastavení činnosti se ztrátou z další výroby V dlouhém období - při objemu produkce kdy cena nepokryje ani AC; musí být uhrazeny veškeré náklady na jednotku (již nerozlišujeme fixní a variabilní náklady)‏

8 Bod ukončení činnosti firmy v krátkém a dlouhém období P 4 Q 4

9 Efektivnost trhů v dokonalé konkurenci Efektivnost - Paretovo optimum – nastává tehdy, jestliže žádný subjekt se nemůže mít lépe, aniž by se měl jiný hůře. Pokud je trh efektivní, pak užitek jednoho subjektu se může zvýšit jen snížením užitku jiného subjektu. Trh dokonalé konkurence je trhem efektivním, pokud platí: MU = P = MC D = S Dokonalá konkurence naplňuje Paretovo optimum

10 Trojí rovnost a efektivnost P = MU : cena, za kterou kupující nakupuje poslední jednotku se rovná částce, kterou je ochoten za ni zaplatit; s výjimkou posledního kusu platí za všechny méně než je ochoten a realizuje tak spotřebitelský přebytek P = MC : cena, kterou výrobce dostane za prodej poslední vyrobené jednotky je rovna nákladům na její výrobu; za všechny předchozí dostal více, než byly náklady na ně vynaložené a realizoval tak přebytek výrobce MU = MC : znamená to, že D = S; na trhu nic nepřebývá a nic nechybí, trh je v rovnováze

11 Rovnováha dokonale konkurenčního trhu CS PS P i P MC = S MU = D Q i

12 Důsledky Jestliže jsou MC všech firem stejné a rovnají se P, pak odvětví vyrábí s minimálními náklady – v praxi nereálné, ale některá odvětví se tomu blíží (dokonalé konkurenci)‏ U těchto odvětví se projevuje tendence ke snižování míry zisku (podíl zisku na TC)‏ Rovnováha v dlouhém období tlačí tento zisk k nule – tomu se podniky brání snižováním nákladů


Stáhnout ppt "Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence."

Podobné prezentace


Reklamy Google