Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Ekonomická gramotnost Nabídka, poptávka a tržní ceny.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Ekonomická gramotnost Nabídka, poptávka a tržní ceny."— Transkript prezentace:

1 Ekonomická gramotnost Nabídka, poptávka a tržní ceny

2 Nabídka a poptávka Nabídka je tvořena firmami a zahrnuje výrobky a služby, které firmy produkují a následně nabízí na trhu výrobků a služeb. Nabídka práce je tvořena množstvím práce, kterou nabízí lidé (nikoliv firmy) na trhu práce. Poptávka na trhu výrobků a služeb je tvořena kupujícími (lidmi) a jedná se o množství výrobků a služeb, které jsou kupující ochotni nakupovat za nabízené ceny. Poptávka práce je tvořena firmami na trhu práce. Tvoří ji množství pracovních sil, které firmy shánějí (poptávají) do výroby.

3 Křivka nabídky S (supply) = nabídka (zásoba, dodávka) Q (quantity) = množství zboží, služeb, práce P (price) = cena

4 Proč je křivka nabídky rostoucí? Křivka nabídky vyjadřuje ochotu firem prodávat více zboží při vyšších cenách za předpokladu, že výrobní náklady se výrazně nezvýší a ekonomika je uzavřená (nedochází k exportu a importu zboží nebo služeb). Firmy tak mohou při vyšších cenách dosáhnout vyššího zisku z prodeje zboží (služeb). Vyšší zisky také lákají ostatní firmy do daného odvětví a množství nabízeného zboží na trhu má tendenci se zvyšovat. Pokud mluvíme o nabídce práce ze strany zaměstnanců, vyjadřuje křivka nabídky práce ochotu pracujících pracovat delší čas za vyšší hodinovou mzdu. Vyšší mzda nahrazuje zaměstnancům ztrátu volného času.

5 Křivka poptávky D (demand) = poptávka Q (quantity) = množství zboží, služeb, práce P (price) = cena

6 Proč je křivka poptávky klesající? Křivka poptávky vyjadřuje ochotu kupujících kupovat více zboží při nižších cenách. Pokud jsou ceny zboží a služeb příliš vysoké, nejsou pro kupující atraktivní. Pokud je nějaké zboží pro kupující vzácné (na trhu je ho nedostatek), jsou kupující ochotní za toto zboží zaplatit vyšší cenu. Při dostatku, přebytku zboží na trhu klesá jeho vzácnost a kupující nejsou ochotní za něj platit více peněz. Pokud mluvíme o poptávce práce ze strany firem, vyjadřuje křivka poptávky práce neochotu firem platit zaměstnancům za přesčasové hodiny práce vyšší hodinovou mzdu. Vyšší mzda zvyšuje firmám výrobní náklady a snižuje zisk, při stejných cenách výrobků a služeb.

7 Tvorba ceny na trhu Cena P 1 – poptávka převyšuje nabídku. Kupující by za cenu P 1 byli ochotní nakoupit množství výrobků a služeb v množství Q 3, ale firmy jsou ochotny vyrábět zboží pouze množství Q 1. Dojde k vykoupení veškerého zboží na trhu. Cena P 2 – nabídka je vyrovnaná s poptávkou. Co se vyrobí, to se prodá Q 2. Cena P 3 – nabídka převyšuje poptávku. Firmy jsou za cenu P 3 ochotné vyrábět zboží v množství Q 3, ale protože je cena příliš vysoká, jsou kupující ochotní nakoupit zboží v množství Q 1. Kdyby firmy vyrobily zboží v množství Q 3, zůstalo by na trhu zboží v množství Q 3 - Q 1, které není nikdo ochotný koupit.

8 Závěr Optimální cena je taková, kde se křivka nabídky protíná s křivkou poptávky, nabídka a poptávka zboží a služeb je pak vyrovnaná a trh je v rovnováze. Firmy se snaží zvýšit prodejnost svých výrobků a služeb reklamou a cenu se snaží snižovat především cestou snižování výrobních nákladů nikoliv krácením svého zisku. Minimální záruční doba u spotřebního zboží je 2 roky. Na vyřízení reklamace má prodávající 1 měsíc. Pokud je na výrobku napsáno „Spotřebujte do..datum“, nesmí být výrobek po uplynutí data prodáván. Pokud je na potravině napsáno „Minimální trvanlivost do..datum“, může být výrobek po uplynutí data prodáván pouze po omezenou dobu, odděleně od ostatních výrobků.

9 Úkol – odpověz otázky 1. Jaké důvody vedou firmy ke zlevňování výrobků a služeb? 2. Jaká je záruční doba a lhůta na vyřízení reklamace u spotřebního zboží? 3. Setkal ses někdy s falešnou reklamou? 4. Co je to skrytý nátlak v reklamě (pozitivní, negativní)? 5. Je reklama pro kupující v něčem nevýhodná?


Stáhnout ppt "Ekonomická gramotnost Nabídka, poptávka a tržní ceny."

Podobné prezentace


Reklamy Google