Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ZSV – Nabídka Autor: Mgr. Daniela Tauchmanová Projekt: Humanisté s počítačem Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.09/03.0032 Realizátor projektu: Gymnázium,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ZSV – Nabídka Autor: Mgr. Daniela Tauchmanová Projekt: Humanisté s počítačem Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.09/03.0032 Realizátor projektu: Gymnázium,"— Transkript prezentace:

1 ZSV – Nabídka Autor: Mgr. Daniela Tauchmanová Projekt: Humanisté s počítačem Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.09/ Realizátor projektu: Gymnázium, Jablonec nad Nisou, U Balvanu 16, příspěvková organizace

2 Pokud dochází na trzích ke směnám, musí se na nich setkávat současně subjekty, z nichž alespoň jeden zboží poptává a alespoň jeden zboží nabízí.

3 NABÍDKA je množství zboží, které výrobci dobrovolně dodají na trh při určité ceně vztah mezi cenou a nabízeným množstvím - s růstem ceny roste i nabízené množství cílem prodejce je prodat co nejvíce zboží za co nejvyšší ceny, při zvyšování cen vstupují na trh další prodejci a nabízené množství roste naopak při nízkých cenách se části výrobců nevyplatí daný statek produkovat a nabízet a množství klesá

4 NABÍDKOVÁ KŘIVKA NABÍDKOVÁ TABULKA Cena za 1kg jahod [Kč] Nabízené množství [kg] P – price Q – quantity S - supply

5 Nabídka: a) individuální = nabídka jednoho zboží jedním ekonomickým subjektem (domácnost, firma) b) dílčí (tržní) = nabídka jednoho zboží všemi ekonomickými subjekty (veškerá nabídka TV na trhu) c) agregátní (celková) = nabídka všech druhů zboží od všech subjektů

6 Ovlivnění nabídky Cena Změna nákladů - změna cen vstupů (surovin, mezd,..) - technický pokrok, kvalifikovanější síla Cena alternativních výrobků (náhradních produktů) Změny výrobních podmínek - výkyvy počasí - neúroda - sezónnost produkce (v zimě slepice nesou méně vajec)

7 Nabídková křivka vyjadřuje pouze souvislost mezi nabízeným množstvím a cenou, ostatní faktory předpokládá neměnné. Změna jiného faktoru než ceny se projeví posunem nabídkové křivky.

8 Posun po křivce a posun celé nabídkové křivky

9 Posuny nabídkové křivky zboží A vlivem různých faktorů Cena zboží A se nezměnila, ale a) snížily se výrobní náklady, protože jsou nižší ceny surovin, energie, nižší mzdy,… b) snížily se výrobní náklady, protože byla zavedena nová technologie c) byl zvláště úrodný rok → V těchto případech je produkce vyšší při všech cenách, než byla dříve.

10 Cena zboží A se nezměnila, ale a) zvýšily se výrobní náklady, protože jsou dražší suroviny, energie, mzdy,… b) byl neúrodný rok, záplavy, zemětřesení c) zvýšily se ceny alternativních výrobků a výrobci proto omezili výrobu zboží A a přesunuli výrobní kapacity na jiné výrobky → V těchto případech je produkce nižší při všech cenách, než byla dříve.

11 Otázky a úkoly Pokles ceny klobouků způsobil snížení nabízeného množství na trhu. Vysvětlete, proč k tomu došlo. Nabídková křivka rajčat se změnila, když sucho postihlo pěstitele rajčat. Nakreslete změnu do grafu. Vysvětlete. Cement je energeticky náročný výrobek. Po zdražení cen elektřiny a jiných energetických zdrojů se změnila i nabídková křivka cementu. Vysvětlete proč a nakreslete graf se změnou nabídkové křivky. Kožedělný závod vyráběl rukavice a kabelky. Cena rukavic klesla (následkem klesající poptávky). Jak se tím změnila nabídková křivka kabelek u této firmy?

12 Zdroje: M. Sojka, J.Pudlák: Ekonomie pro střední školy, 4.vyd., Fortuna.Praha nabidka.php


Stáhnout ppt "ZSV – Nabídka Autor: Mgr. Daniela Tauchmanová Projekt: Humanisté s počítačem Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.09/03.0032 Realizátor projektu: Gymnázium,"

Podobné prezentace


Reklamy Google