Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

1 A) Determinanty nabídky. 2 Cena produktu Ceny ostatních statků Ceny výrobních faktorů Technologie Počet výrobců v odvětví Cíle výrobce Počasí.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "1 A) Determinanty nabídky. 2 Cena produktu Ceny ostatních statků Ceny výrobních faktorů Technologie Počet výrobců v odvětví Cíle výrobce Počasí."— Transkript prezentace:

1 1 A) Determinanty nabídky

2 2 Cena produktu Ceny ostatních statků Ceny výrobních faktorů Technologie Počet výrobců v odvětví Cíle výrobce Počasí

3 3 Determinanty nabídky nabídka se vztahuje k množství, které výrobce nebo skupina výrobců hodlá v určitém časovém období prodat Proměnné které ovlivňují rozhodnutí firem nabízet na trhu zboží nebo službu (determinanty nabídky) jsou vyjádřeny v nabídkové funkci

4 4 Cena produktu zákon nabídky: čím vyšší je cena zboží, tím větší bude nabízené množství za předpokladu neměnných ostatních faktorů (ceteris paribus)

5 5 Ceny ostatních statků Výrobky jsou substituty ve výrobě výrobce může jejich produkci snížit a díky tomu zvýšit výrobu výnosnějších produktů (jako např. tenisových či badmintonových triček) Výrobky jsou komplementy ve výrobě - nabídka jednoho zboží umožňuje nabízet i jiné zboží (výstavba další sportovní haly - více hodin aerobiku i badmintonu)

6 6 Ceny výrobních faktorů Činnosti pracovně intenzivní - vyžadují relativně vysoký podíl práce oproti kapitálu Činnosti kapitálově intenzivní - vyžadují relativně vysoký podíl kapitálu - pokud jsou ceny faktorů produkce vysoké, nabídka statků a služeb klesá - při poklesu cen faktorů produkce pravděpodobnost nabídky statků a služeb na trhu roste

7 7 Technologie Objev nové technologie často umožňuje firmě vyrobit jednotku statku či služby s nižšími náklady Technologická zlepšení: mohou vést k produkci s nižšími náklady pravděpodobně povedou ke změnám v relativní kapitálové, resp. pracovní intenzitě produkce

8 8 Počet výrobců v odvětví jestliže je trh ziskový - na trh budoui přilákáni další nabízející pokud firmy čelí ztrátám - někteří výrobci trh opustí nebo úplně zaniknou Stupeň, v jakém se počet výrobců zvyšuje nebo snižuje v reakci na změny ekonomických podmínek, závisí na sruktuře trhu, resp. na nákladech vstupu do odvětví.

9 9 Cíle výrobce Tradičním předpokladem ekonomů = maximalizace zisku Součástí rozhodování je i volba mezi zisky krátkodobými a dlouhodobými Strategie pro dlouhé období může např. vyžadovat, aby firma v zájmu nasycení trhu výrobkem utrpěla krátkodobé ztráty - nabídka může být vyšší než kdyby úspěšnost byla měřena pouze na krátké období. Toto rozhodování odráží nejen ekonomickou povahu firmy, ale rovněž její vztah ke konkurenci.

10 10 Počasí Nejvíce evidentní - nabídka zemědělských produktů i při stanovování nabídky určitých sportovních aktivit, např.: - závislost lyžování na teplotách a sněhových srážkách, - nebezpečí vytrvalých srážek v určitých částech roku pro nabídku golfových hřišť


Stáhnout ppt "1 A) Determinanty nabídky. 2 Cena produktu Ceny ostatních statků Ceny výrobních faktorů Technologie Počet výrobců v odvětví Cíle výrobce Počasí."

Podobné prezentace


Reklamy Google