Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Rovnovážný bod, rovnovážná cena

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Rovnovážný bod, rovnovážná cena"— Transkript prezentace:

1 Rovnovážný bod, rovnovážná cena
4.hodina

2 Rovnovážný bod, rovnovážná cena
Bod, kde se setkají nabídka a poptávka. Poptávka D cena Nabídka S P = price Q = quantity Rovnovážné množství Q´ Rovnovážné množství Q

3 Rovnovážný bod, rovnovážná cena
Zákony trhu: zákon nabídky – s růstem ceny roste i nabídka zboží a služeb zákon poptávky – s růstem ceny klesá i poptávka po zboží a službách Subjekty trhu: domácnosti: nakupují výrobky a služby,prodávají výrobní faktory (práce,půda,kapitál) firmy: prodávají výrobky a služby,nakupují výrobní faktory od domácností stát: ovlivňuje trh, příjmy z daní a výdaje ze státních zakázek, určuje zákony, vytváří sociální programy,ekologie, antimonopolní politika, stabilizační politika

4 Rovnovážný bod, rovnovážná cena
Vzácnost: Představuje omezené množství statků a lidských zdrojů ve společnosti. Vyžaduje nutnost volby – zvolit, co bude společnost vyrábět, z jakých statků, s jakým výrobním zařízením a s jakými pracovníky. Snaha státu – zvolit takový způsob využití všech zdrojů, který přinese co největší užitek pro uspokojování lidských potřeb. Celkový užitek roste s růstem statků, ale užitečnost každého dalšího spotřebovaného statku postupně klesá. (viz příklad s pitím limonády – čtvrtá limonáda má malý užitek v porovnání s první limonádou)

5 Rovnovážný bod, rovnovážná cena
Mezní (hraniční) užitek – přináší ho poslední přidaná spotřebovaná jednotka. Produkční možnosti hospodářství každého státu jsou jiné, závislé na mnoha faktorech. (historický vývoj, klimatické podmínky, politické podmínky, přírodní podmínky, sociální podmínky atd.) Každá společnost si musí zvolit takové výroby, které jí přinesou při daném využití všech zdrojů (materiálních i lidských) maximální užitek a další zvýšení produkčních schopností země.


Stáhnout ppt "Rovnovážný bod, rovnovážná cena"

Podobné prezentace


Reklamy Google