Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Hlavním faktorem vzniku trhu je dělba práce  Přirozená dělba práce  Společenská dělba práce  Dělba práce v pracovních operacích  Mezinárodní dělba.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Hlavním faktorem vzniku trhu je dělba práce  Přirozená dělba práce  Společenská dělba práce  Dělba práce v pracovních operacích  Mezinárodní dělba."— Transkript prezentace:

1

2 Hlavním faktorem vzniku trhu je dělba práce  Přirozená dělba práce  Společenská dělba práce  Dělba práce v pracovních operacích  Mezinárodní dělba práce Vzniká problém výměny činností  Barter  peníze

3 Podle územního hlediska:  trh místní – jedna z prvních forem trhu, která se vztahuje bezprostředně k určitému místu (jarmark, městský trh)  trh národní – rozumí se trh v rámci státního celku  trh světový – je projevem skutečnosti, že autonomie národních trhů je jen částečná. Podle počtu zboží, které na trhu sledujeme  trh dílčí – je trhem, na kterém se prodává a kupuje jediný druh zboží  trh agregátní – je trh veškerého zboží. Podle předmětu koupě a prodeje  trh výrobních faktorů – půda, práce, kapitál  trh produktů – výrobky a služby  trh peněz

4  Základní otázky ekonomického života jsou: Co?, Jak? a Pro koho?. Na tyto otázky hledá trh odpovědi.  Co? – určuje konkurence na straně poptávky. Spotřebitelé mají k dispozici peněžní hlasy. Tím, co koupí a co nekoupí, rozhodují o tom, co se vyrábět bude a co ne.  Jak? – určuje konkurence na straně nabídky. Soutěž mezi výrobci rozhoduje o tom, za kolik se bude vyrábět, v jaké kvalitě a na jaké úrovni.  Pro koho? – určují důchody, které se formují na trhu výrobních faktorů (mzdy, renty, úroky).

5  Domácnosti – přicházejí na trh za účelem uspokojení potřeb. Vystupují jako kupující na trhu výrobků a služeb a jako prodávající na trhu výrobních faktorů, aby za příjmy z prodeje výrobních faktorů mohli nakupovat výrobky a služby pro svoji spotřebu.  Firmy – subjekty vyrábějí za účelem prodeje. Na trhu výrobků a služeb vystupují jako prodávající. Za utržené peníze nakupují výrobní faktory za účelem opakování výroby. Jejich cílem na trhu je maximalizace zisku.  Stát (vláda) – stát vstupuje na trh s (hlavním) cílem ovlivnit jej, modifikovat jeho působení, odstranit některé jeho negativní dopady na ekonomiku a jeho pozitivní vliv naopak stimulovat.

6 Stát Trh výrobků a služeb Podniky Trh výrobních faktorů Domácnosti

7 Luxusní zboží Potraviny

8  Zákon rostoucí nabídky P Q

9  Zákon klesající poptávky P Q

10 P Q


Stáhnout ppt "Hlavním faktorem vzniku trhu je dělba práce  Přirozená dělba práce  Společenská dělba práce  Dělba práce v pracovních operacích  Mezinárodní dělba."

Podobné prezentace


Reklamy Google