Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Mikroekonomie I Formování trhu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Mikroekonomie I Formování trhu"— Transkript prezentace:

1 Mikroekonomie I Formování trhu
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)

2 Dělba práce Dělba práce – specializace účastníků výroby na jednotlivé pracovní činnosti nebo pracovní operace. Přirozená dělba práce – rozdělení pracovních činností podle osobních přirozených dispozic (muži, ženy,…). Jedná se o dělbu pracovních činností. Společenská dělba práce – zemědělci, pastevci řemeslníci, řemesla obchod, výroba. Také se jedná o dělbu pracovních činností. Dělba práce v pracovních operacích – rozdělení pracovních činností na operace a následná dělba práce (houska naporcovat, uplést, osolit, upéct).

3 Peníze Barter – přímá výměna výrobku za výrobek.
Peníze – jsou zvláštním statkem, který zprostředkovává výměnu ostatních statků. Všeobecný ekvivalent (plátno, olej, kožešiny později drahé kovy, papírové peníze, nyní bezhotovostní peníze). Výměna výrobku za peníze. Peníze samy o sobě nejsou užitečné. Jejich užitečnost spočívá v tom, že je lze kdykoliv a kdekoliv vyměnit za užitečný statek, který realizuje naléhavou potřebu.

4 Trh Vznik trhu vyvolává vysoký stupeň dělby práce.
Trh – je oblast ekonomiky, ve které dochází k výměně činností mezi jednotlivými ekonomickými subjekty prostřednictvím směny zboží. Zboží – výrobky a služby, které byly vyrobeny pro směnu. Směnná hodnota – kvantitativní poměr, ve kterém se určité zboží směňuje na trhu s ostatními. Cena – směnná hodnota vyjádřená v penězích jako všeobecném ekvivalentu. Relativní cena – cena porovnává hodnoty, resp. ceny.

5 Typy trhů Rozdělení podle územního hlediska:
Místní trh – místní obchůdky v malém městečku, jarmark (týká se většinou potravin s krátkou dobou skladování, krajových specialit závislých na tradici nebo přírodních zdrojích). Národní trh – trh v rámci státního celku. Místní trhy splynuly do národního trhu. Příčinou určité autonomie národních trhů je ochranářská funkce státu. Světový trh – přirozený vývoj dělby práce si vynutil specializaci i v mezinárodním měřítku.

6 Typy trhů Podle počtu zboží, které na trhu sledujeme:
Dílčí trh – trh na kterém se prodává a kupuje jediný druh zboží (trh sportovních bot). Agregátní trh – je trh veškerého zboží. Při studiu ekonomické teorie je třeba si vždy uvědomovat, na jakém trhu se ve svých úvahách nacházíme Kritériem typizace trhů je předmět koupě a prodeje:. Trh výrobků a služeb neboli trh produktů. Trh práce, půdy a kapitálu společně tvoří trh výrobních faktorů. Trh peněz velmi těsně souvisí s trhem kapitálu.

7 Tržní subjekty Domácnosti – přicházejí na trh za účelem realizace potřeb, chtějí si opatřit užitečné vzácné statky pro svoji potřebu. Vystupují jako kupující na trhu výrobků a služeb. Firmy – jsou subjekty vyrábějící za účelem prodeje. Na trhu výrobků a služeb vystupují jako prodávající. Jejich cílem je maximalizace zisku. Stát, resp. vláda – vstupuje na trh s cílem ovlivnit jej, modifikovat jeho působení, odstranit negativní dopady. Vystupuje zde jako prodávající (prostřednictvím státních firem), jako kupující (prostřednictvím státních zakázek).

8 Trhy výrobních faktorů
Graf tržních subjektů Co Jak Pro koho Trhy výrobků a služeb Poptávka Nabídka Peněžní hlasy DOMÁCNOSTI Vlastnictví VF Výrobní náklady FIRMY Platy, renty, atd. Nabídka Poptávka Trhy výrobních faktorů


Stáhnout ppt "Mikroekonomie I Formování trhu"

Podobné prezentace


Reklamy Google