Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

1 Komplexní produktivní údržba (TPM) Servisní logistika prof. Ing. Václav Legát, DrSc. Technická fakulta ČZU v Praze Katedra jakosti a spolehlivosti strojů.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "1 Komplexní produktivní údržba (TPM) Servisní logistika prof. Ing. Václav Legát, DrSc. Technická fakulta ČZU v Praze Katedra jakosti a spolehlivosti strojů."— Transkript prezentace:

1

2 1 Komplexní produktivní údržba (TPM) Servisní logistika prof. Ing. Václav Legát, DrSc. Technická fakulta ČZU v Praze Katedra jakosti a spolehlivosti strojů

3 2 Nástin metod komplexní produktivní údržby (TPM) TPM (Total Productive Maintenance) - komplexní produktivní údržba spojuje: >japonské koncepce komplexního managementu jakosti (TQM) >s komplexním zapojením všech zaměstnanců do údržby >s praktikováním preventivní údržby

4 3

5 4 Charakteristika TPM zapojením obsluhy do výkonu preventivní údržby aktivity malých skupin zlepšování udržovatelnosti, přestavitelnosti a seřizování strojů výcvik obsluh

6 5

7 6

8 7 Cíle preventivní údržby zabezpečení normálních provozních a udržovacích podmínek včasné zjištění nenormálních provozních a udržovacích podmínek okamžitá reakce na nenormální provozní a udržovací podmínky provedením údržby

9 8

10 9 Nástroje realizace TPM  změna postojů všech pracovníků k údržbě v podniku  zvyšování kvalifikace a dovedností údržbářů i obsluh v oblasti údržby výrobního zařízení  měření a zvyšování efektivity (možnosti využití) každého výrobního zařízení v podniku (v pořadí kategorií důležitosti tohoto zařízení)  zavádění a důsledné uplatňování plánovitého přístupu k údržbě v údržbářských útvarech  údržbářské a zlepšovatelské aktivity malých skupin pracovníků (výrobně údržbářských týmů)

11 10

12 11

13 12 Postup realizace TPM 1. Oznámení rozhodnutí vrcholového managementu o zavádění TPM (přednášky o TPM v podniku, propagace ve firemním časopise). 2. Začátek školení a kampaně pro zavádění TPM (informační systém pro měření efektivity výrobního zařízení, školení středního managementu). 3. Vývoj organizace pro podporu TPM (ustanovení podnikového zmocněnce a tvorba organizační struktury pro zavádění TPM). 4. Stanovení hlavních cílů a zásad TPM (analýza stávajících podmínek, stanovení cílů a odhad přínosů a výsledků).

14 13 Postup realizace TPM - pokračování 5. Zhotovení rámcového plánu pro zavedení TPM (vylepšení efektivity zařízení, program údržby, zabezpečování jakosti, plánovaná údržba, školení a výcvik). 6. Spuštění (odstartování) TPM (shromáždění zaměstnanců, seznámení s vypracovanými plány, postupem realizace, získání podpory zaměstnanců k vyhlášenému programu TPM). 7. Zvyšování efektivity výrobního zařízení (měření efektivity, analýza příčin ztrát, návrhy na jejich odstranění a zlepšení efektivity zařízení).

15 14 Postup realizace TPM - pokračování 8. Sestavení autonomního programu údržby pro obsluhu výrobního zařízení. 9. Vypracování programu preventivní údržby a řízení údržby po poruše pro údržbářský útvar podniku. 10. Provádění školení obsluh a údržbářů. 11. Program pro uvádění nových zařízení do provozu. 12. Úplné provádění TPM a stanovení vyšších cílů (ucházení se o cenu produktivní údržby).

16 15 Harmonogram zavedení TPM  přípravné práce (bod 1 až 5) v trvání 3 až 6 měsíců  bezvýhradná podpora vrcholového vedení podniku  zpracování dokumentace  vytvoření speciálních malých týmů pro každý úkol (skupinu úkolů) TPM  zavádění TPM (bod 6 až 12) v trvání v průměru 3 roky  vzdělávání a výcvik výrobně údržbářských týmů  převzetí odpovědnosti výrobně údržbářských týmů za vyčleněné údržbářské operace

17 16 Měření výsledků TPM produktivita údržby (vnitřní, vnější a celková) počet poruch za čas efektivita (využití) a způsobilost výrobního zařízení náklady na údržbu

18 17 Produktivita TPM Vnitřní produktivita údržby vyjadřuje výkon údržbáře za jednotku času a přímo ovlivňuje náklady na údržbu. Vnější produktivita údržby představuje dopad údržby na provozuschopnost a způsobilost výrobního zařízení. Celkovou produktivitu údržby lze vyjádřit změnou efektivity výrobního zařízení, tj. přírůstkem čisté produkce za jednotku času.

19 18

20 19

21 20

22 21

23 22 Faktory ovlivňující využití výrobního zařízení 1. Prostoje strojů a zařízení způsobené organizačními (výrobními) příčinami 2. Prostoje strojů a zařízení způsobené čerpáním času na odpočinek a osobní potřebu 3. Prostoje strojů a zařízení v důsledku preventivní údržby, kterou nelze provádět za chodu a v mimosměnovém období

24 23 Faktory ovlivňující využití výrobního zařízení (pokračování) 4. Prostoje strojů a zařízení v důsledku poruch a vyvolání dalších závislých ztrát 5. Prostoje strojů a zařízení v důsledku nutného přestavování a seřizování 6. Prostoje strojů a zařízení v důsledku technologických poruch

25 24 Faktory ovlivňující využití výrobního zařízení (pokračování) 7. Nižší výkonnost strojů a zařízení v důsledku horšího technického stavu - skutečná výkonnost 8. Počet neshodných výrobků (zmetků) vzniklých v důsledku chybného výrobního procesu, který je způsoben špatným monitorováním, špatně provedenou údržbou (opravou) a nastavováním parametrů ovlivňujících způsobilost strojů a zařízení 9. Počet neshodných výrobků (ztráta materiálu) vzniklých v důsledku náběhu zpravidla procesní výroby do stabilního stavu

26 25

27 26

28 27

29 28

30 29

31 30

32 31

33 32

34 33

35 34

36 35

37 36


Stáhnout ppt "1 Komplexní produktivní údržba (TPM) Servisní logistika prof. Ing. Václav Legát, DrSc. Technická fakulta ČZU v Praze Katedra jakosti a spolehlivosti strojů."

Podobné prezentace


Reklamy Google