Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

11 Udržovatelnost a servisní logistika

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "11 Udržovatelnost a servisní logistika"— Transkript prezentace:

1 11 Udržovatelnost a servisní logistika
prof. Ing. Václav Legát, DrSc. Technická fakulta ČZU v Praze Katedra jakosti a spolehlivosti strojů

2 Úvod Servisní logistika je součástí managementu údržby a věnuje se řízení materiálových a informačních toků v procesech údržby. Příspěvek logistiky pro údržbu je v řízení materiálových a informačních toků v procesech údržby (zejména náhradních dílů (ND)). Lepší udržovatelnost snižuje požadavky na servisní logistiku (snižuje pracnosti a průběžné doby údržby, zvyšuje pohotovost zařízení, snižuje nároky na sortiment ND, snižuje nároky na servis aj.).

3 UDRŽOVATELNOST je schopnost objektu v daných podmínkách používání být udržen ve stavu nebo vrácen do stavu, v němž může plnit požadovanou funkci, jestliže se údržba provádí v daných podmínkách a používají se stanovené postupy a prostředky ČSN IEC 50(191) Poznámka: Udržovatelnost řečeno jinými slovy vyjadřuje úroveň obtížnosti vykonávání preventivní údržby a provádění oprav.

4 ZAJIŠTĚNOST ÚDRŽBY je schopnost organizace poskytující údržbářské služby zajišťovat podle požadavků v daných podmínkách prostředky potřebné pro údržbu podle dané koncepce údržby. Dané podmínky se vztahují jak na vlastní objekt, tak i na podmínky používání a údržby. Jde o tyto prostředky: personál, technické informace, nářadí a přístroje, náhradní díly, dílenská infrastruktura.

5 Udržovatelnost je dána a podporována:
konstrukčním provedením; souborem provozních opatření (servisní logistika) Na zabezpečování udržovatelnosti a zajištěnosti údržby se podílejí: výrobci, dodavatelé, uživatelé – majitelé strojů a zařízení.

6 JAK SE PROJEVUJE VÝROBEK S VYSOKOU UDRŽOVATELNOSTÍ?
požadavky na udržovatelnost jsou uvedeny ve specifikacích a smlouvách; výrobek je konstruován a provozován tak, že se snadno: udržuje, diagnostikuje, opravuje, při zajištění minimálních nákladů životního cyklu.

7

8 Úroveň servisní logistiky je dána jakostí řešení těchto otázek:
Je k dispozici pro daný výrobek dobře zaškolený a vycvičený údržbářský, diagnostický a opravářský personál? Je vypracován pro daný výrobek optimální systém údržby, diagnostiky a oprav? Je vypracována pro daný výrobek dokonalá a srozumitelná technická dokumentace? Je k dispozici pro daný výrobek nezbytné zkušební a diagnostické zařízení? Je k dispozici pro daný výrobek optimální síť servisů včetně distribuční sítě náhradních dílů a materiálu?

9

10

11 Struktura časových údajů pro kvantitativní analýzu spolehlivosti objektů

12

13

14 Závislost rozdělení hustoty pravděpodobnosti vykonání údržby a pravděpodobnosti jejího vykonání / nevykonání na průběžné době údržby

15

16

17

18 Typický vztah mezi spolehlivostí a náklady v etapě provozu a údržby
Bezporuchovost MTTF Udržovatelnost MTTR Zajištěnost údržby MLD, MAD Opravy Preventivní údržba Výměnné jednotky, náhradní díly a vybavení Množství * ((MPH * náklady/h) + +(materiálové náklady na jednotku)) z * ((průměrné náklady na zajištěnost údržby na 1 poruchu) + (MPHNA MÍSTĚ * náklady/h) + (MPHV DÍLNĚ * náklady/h) + (průměrné náklady na náhradní díly na 1 poruchu)) Poškození dobrého jména a reputace, ztráta příjmů, zajištění služby, záruční náklady, náklady z  odpovědnosti za škody na zdraví a životním prostředí Spolehlivost Náklady na logistické zajištění Náklady na preventivní údržbu Náklady na údržbu po poruše Vyvolané náklady Pohotovost U A Poruchy λ, z Typický vztah mezi spolehlivostí a náklady v etapě provozu a údržby

19

20

21

22

23

24

25 Logistika - postup stanovení požadavků na náhradní díly

26

27

28

29

30 Kvalitativní postupy ověřování
přezkoumání návrhu (ČSN IEC 1160); přezkoumání zkušeností ze zkoušek; studie o snadnosti údržby: vymezení prostoru pro použiti nástrojů při údržbě; přístupnost míst, která vyžadují údržbu apod.; přezkoumání analýzy úkolů údržby - týká se prostředků potřebných k provedení údržby;

31

32

33

34

35

36

37

38

39

40

41

42

43

44

45

46

47 Závěr Udržovatelnost - znak spolehlivosti výrobku
Zajištěnost údržby - znak jakosti údržbářské organizace (servisní logistiky) Hodnocení UZU - kvantitativní i kvalitativní Dobrá UZU zvyšuje spolehlivost (pohotovost) opravovaných výrobků


Stáhnout ppt "11 Udržovatelnost a servisní logistika"

Podobné prezentace


Reklamy Google