Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2 Vytvořila: Mgr. Martina Bašová 8. 12. 2012 VY_32_Inovace/1_026.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2 Vytvořila: Mgr. Martina Bašová 8. 12. 2012 VY_32_Inovace/1_026."— Transkript prezentace:

1 Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2 Vytvořila: Mgr. Martina Bašová basova.martina@centrum.cz, 8. 12. 2012 VY_32_Inovace/1_026

2 Anotace: Prezentace uvádějící početní výkony s celými čísly. Vysvětlení principu sčítání a odčítání celých čísel na konkrétních příkladech. Příklady k procvičení. Jazyk: Český jazyk Očekávaný výstup: Provádí početní operace v oboru celých čísel. Speciální vzdělávací potřeby: Žádné. Klíčová slova: celá čísla, kladná, záporná, sčítání, odčítání, znaménko, příklady Druh učebního materiálu: DUM - Prezentace doplněná výkladem Cílová skupina: Žák Typická věková skupina: 12-13 let (7. ročník)

3 ZOPAKUJEME SI : DVĚ ZNAMÉNKA ZA SEBOU: + ++ - -+ - + - + --

4 Pozoruj počítání: 5 + (+4) = 5 + (+6) = 6 + (+4) = 6 + (+3) = 0 + (-3) = 0 + (-6) = 0 + (-8) = 0 + (-12) = -1 + (-4) = -1 + (-6) = -4 + (-2) = -5 + (-5) = + 10 + (-4) = 10 + (-2) = 4 + (-3) = 4 + (-1) = Nejdříve odstraníme závorky! 5 + 4 = 9 5 + 6 = 11 6 + 4 = 10 6 + 3 = 9 -5 – 5 = -10 -4 – 2 = -6 -1 - 6 = -7 -1 – 4 = -5 0 – 3 = -3 0 – 6 = -6 0 – 8 = -8 0 – 12 = -12 10 – 4 = 6 10 – 2 = 8 4 – 3 = 1 4 – 1 = 3

5 SOUČET NULY A ČÍSLA JE ČÍSLO SAMO. 0 + 4 = 4(-8) + 0 = -8 SOUČET DVOU OPAČNÝCH ČÍSEL JE NULA. -9 + (+9) = 015 + (-15) = 0

6 Počítej: -8 + (+3) = -8 + 3 = -5 +3 + (-8) = 3 – 8 = -5 5 + (-9) = 5 – 9 =-4 -5 + (-4) = -5 – 4 = -9 -4 + (-5) = -4 – 5 = -9 -3 + (-7) = -3 – 7 = -10 -9 + (+8) = -9 + 8 = -1 -20 – (-5) = -20 + 5 = -15

7 Příklady k procvičení 1 0 + 5 = 0 + 2 = 1 + (+3) = 1 + (+8) = + 10 + (-4) = 10 + (-2) = 4 + (-3) = 4 + (-1) = -6 + (+4) = -6 + (+6) = 9 + (-4) = +9 + (-6) = +5 + (-5) = 5 + (-3) = -10 + (+5) = -10 + (+2) = -5 + (+4) = -5 + (+3) = -3 + (+3) = -3 + (+1) =

8 Příklady k procvičení 1 - řešení 0 + 5 = 5 0 + 2 = 2 1 + (+3) = 4 1 + (+8) = 9 + 10 + (-4) = 6 10 + (-2) = 8 4 + (-3) = 1 4 + (-1) = 3 -6 + (+4) = −2 -6 + (+6) = 0 9 + (-4) = 5 +9 + (-6) = 3 +5 + (-5) = 0 5 + (-3) = 2 -10 + (+5) = −5 -10 + (+2) = −8 -5 + (+4) = −1 -5 + (+3) = −2 -3 + (+3) = 0 -3 + (+1) = −2

9 Příklady k procvičení 2 Porovnej příklady: a)120 + 180 __ 120 + 160 b)120 + (-40) __ 120 + (-60) c)-120 + (+40) __ -120 + (+60) d)-120 + (-180) __ -120 + (-160)

10 Příklady k procvičení 2 - řešení a)120 + 180 > 120 + 160 b)120 + (-40) > 120 + (-60) c)-120 + (−40) < -120 + (+60) d)-120 + (-180) < -120 + (-160)

11 Příklady k procvičení 3 a)42 – (70 – 59) + (-39) = b) -66 – (-28 – 22) – (-14 + 5) = c) - (61 – 14) + (-42 + 15) = d) +(99 – 77) – (-13 – 41) = e) -(-17 – 26) + (-28 + 29) = f) 10 – [6 – (-13)] = g) (-6 + 9) – [(-3 – 5) + 8] = h)34 + (−29) + [−(68 − 73)] =

12 Příklady k procvičení 3 - řešení a)42 – (70 – 59) + (-39) = 42 − 11 − 39 = −8 b) -66 – (-28 – 22) – (-14 + 5) = −66 + 50 + 9 = −7 c) - (61 – 14) + (-42 + 15) = −47 − 27 = −74 d) +(99 – 77) – (-13 – 41) = 22 + 54 = 76 e) -(-17 – 26) + (-28 + 29) = 43 + 1 = 44 f) 10 – [6 – (-13)] = 10 − 19 = −9 g) (-6 + 9) – [(-3 – 5) + 8] = 3 − 0 = 3 h)34 + (−29) + [−(68 − 73)] = 34 − 29 + 5 = 10

13 Příklady k procvičení 4 a)(-7 + 5 ) + (-26 + 18 ) = b)(-12 – 15) + (-9 – 25) = c)(6 – 10) + (14 – 19) = d)(4 – 9) – (8 – 3) = e)[(−5) − (−9)] − (−10 + 6) = f)−23 + 42 − (−11) = g)126 −{−[−(+ 28)]} = h)62 − 120 + 51 − 30 =

14 Příklady k procvičení 4 - řešení a)(-7 + 5 ) + (-26 + 18 ) = − 2 − 8 = −10 b)(-12 – 15) + (-9 – 25) = −27 − 34 = −61 c)(6 – 10) + (14 – 19) = −4 − 5 = −9 d)(4 – 9) – (8 – 3) = −5 − 5 = −10 e)[(−5) − (−9)] − (−10 + 6) = 4 + 4 = 8 f)−23 + 42 − (−11) = −23 + 42 + 11 = 30 g)126 −{−[−(+ 28)]} = 126 − 28 = 98 h)62 − 120 + 51 − 30 = 113 − 150 = −37

15 Citace: Vlastní tvorba


Stáhnout ppt "Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2 Vytvořila: Mgr. Martina Bašová 8. 12. 2012 VY_32_Inovace/1_026."

Podobné prezentace


Reklamy Google