Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Indexní analýza index - bezrozměrné číslo, které popisuje časové, věcné nebo prostorové srovnání ukazatelů index = poměr hodnot ukazatele ve dvou situacích.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Indexní analýza index - bezrozměrné číslo, které popisuje časové, věcné nebo prostorové srovnání ukazatelů index = poměr hodnot ukazatele ve dvou situacích."— Transkript prezentace:

1 Indexní analýza index - bezrozměrné číslo, které popisuje časové, věcné nebo prostorové srovnání ukazatelů index = poměr hodnot ukazatele ve dvou situacích absolutní rozdíl = rozdíl čitatele a jmenovatele indexu časové indexy  s pohyblivým základem = řetězové indexy (koeficienty růstu)  s pevným základem = bazické indexy je statistická metoda sloužící ke srovnání a analyzování ekonomických (a jiných) jevů pomocí indexních čísel

2 Indexy řetězové dostaneme dělením dvou bazických indexů Indexy bazické dostaneme postupným násobením řetězových indexů běžné období základní (bazické) období důležitá správná volba základu indexu

3 rokytyt řetězový index (koeficient růstu) bazický index 020-1, , ,1301, ,0761, ,8931, ,0801,350 Příklad

4 Srovnání dvou indexů I 97/93 = 1,3 růst o 30 % I 99/93 = 0,75 pokles o 25 %  I = 75 % % = 55 tj. pokles o 55 bodů tj. pokles o 42,3 %,

5 ukazatele: extenzitní a intenzitní extenzitní ukazatele - charakterizují extenzitu (objem, množství, počet, rozsah apod.) značíme je q – množství - někdy je lze sčítat Q – hodnota - lze vždy sčítat intenzitní ukazatele - vyjadřují intenzitu nebo úroveň (cena, vlastní náklady, produktivita práce, apod.) značíme je p – nejčastěji cena nelze je sčítat, jen průměrovat jsou podílem dvou extenzitních ukazatelů

6 Výchozí třídění indexů z hlediska stejnorodosti (homogenity) věcného obsahu individuální (indexy stejnorodých ukazatelů, tj. ukazatelů ve stejných měrných jednotkách) »Jednoduché - slouží ke srovnání dvou hodnot ukazatele za celek, který není složen z dílčích částí »Složené - indexy stejnorodých ukazatelů, které vznikly shrnováním souhrnné (indexy nestejnorodých ukazatelů) Pozor: nezaměňovat pojmy složený a souhrnný index !!!!!

7 Třídění indexů z hlediska obsahu Indexy množství hodnoty ceny

8 Individuální indexy Jednoduché množství hodnotové Složené

9 Individuální indexy Jednoduché –Složené Indexy intenzitního ukazatele (nejčastěji cenové indexy) Index proměnlivého složení

10 Vztah mezi ukazateli a individuálními indexy JednoduchéSložené

11 Fir ma množstvícena/ksHodnota A B  80110xx Příklad:Posuďte, jak se ve sledovaném období změnil objem výroby, hodnota výroby a průměrná cena výrobku vyráběného 2 firmami

12 Musí platit

13 Souhrnné indexy jsou indexy nestejnorodých extenzitních a intenzitních ukazatelů (nestejnorodé veličiny nelze sčítat ani průměrovat, lze je shrnovat pomocí vah, jimiž je převedeme na sčitatelné (hodnotové) veličiny) příklady: několik různých výrobků vyráběných jedním výrobcem několik různých komodit dovážených z jedné oblasti několik různých druhů zboží prodávaných v jedné prodejně

14 Souhrnné indexy Cenové Laspeyersův index Paascheův index Objemové(množství)

15 Interpretace souhrnných cenových indexů Laspeyresův cenový index Paascheho cenový index Vyjadřuje růst hodnoty produkce (tržby) v důsledku změn cen za předpokladu, že vyrobené (prodané) množství výrobků zůstane na úrovni běžného období. Vyjadřuje růst hodnoty produkce (tržby) v důsledku změny cen za předpokladu, že vyrobené (prodané) množství výrobků zůstane na úrovni základního období

16 Fisherův index je geometrický průměr Laspeyresova a Paascheova indexu Fisherův cenový index Fisherův index množství

17 Hodnotový index Platí vztahy :

18 vyrobeno kusů cena/kshodnota výroby výpočty výr. A B C  xxxx Příklad:Posuďte změnu fyzického objemu výroby, cen a hodnoty výroby u daného výrobce vyrábějícího 3 různé výrobky.

19


Stáhnout ppt "Indexní analýza index - bezrozměrné číslo, které popisuje časové, věcné nebo prostorové srovnání ukazatelů index = poměr hodnot ukazatele ve dvou situacích."

Podobné prezentace


Reklamy Google