Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Management kvality – historický vývoj vývoj přístupů k managementu kvality osobnosti a jejich přínos.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Management kvality – historický vývoj vývoj přístupů k managementu kvality osobnosti a jejich přínos."— Transkript prezentace:

1 Management kvality – historický vývoj vývoj přístupů k managementu kvality osobnosti a jejich přínos

2 lidé a kvalita – homo sapiens lidé a kvalita – homo sapiens PÍSMO Chammurabi (Hammurabi, Chammurapi 177? př.n.l.): PÍSMO Chammurabi (Hammurabi, Chammurapi 177? př.n.l.): „ If a builder build a house for someone, and does not construct it properly, and the house which he built fall in and kill its owner, then that builder shall be put to death (229).“ ORGANIZOVÁNÍ, ROZHODOVÁNÍ, ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ, KONTROLA ORGANIZOVÁNÍ, ROZHODOVÁNÍ, ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ, KONTROLA ZODPOVĚDNOST + „STÁTNÍ“ DOHLED ZODPOVĚDNOST + „STÁTNÍ“ DOHLED kontroloři kvality – Egypt, Fénicie… kontroloři kvality – Egypt, Fénicie… (obchod, stavebnictví, řemesla) (obchod, stavebnictví, řemesla) MĚŘIDLA (kvality) + STANDARDIZACE MĚŘIDLA (kvality) + STANDARDIZACE řemeslná společenství středověké cechy (10. – 16. stol….): standardizace, „certifikace“, regulace cen…. řemeslná společenství středověké cechy (10. – 16. stol….): standardizace, „certifikace“, regulace cen…. (http://www.public.iastate.edu/~gbetcher/373/guilds. htm) htmhttp://www.public.iastate.edu/~gbetcher/373/guilds. htm

3 cechy – manufaktury řemesla cechy – manufaktury řemesla průmyslová revoluce průmyslová revoluce Jean Baptiste Colbert (17.stol.)– edikt – kvalita látek: „ if a merchant's cloth was not found to be satisfactory, on three separate occasions; then, he was to be tied to a post, with the cloth attached to him. „ Jean Baptiste Colbert (17.stol.)– edikt – kvalita látek: „ if a merchant's cloth was not found to be satisfactory, on three separate occasions; then, he was to be tied to a post, with the cloth attached to him. „merchant VSTUP STÁTU (znovu) DO ŘÍZENÍ KVALITY VSTUP STÁTU (znovu) DO ŘÍZENÍ KVALITY r vznik fr. metrického systému, 1875 přijatý jako mezinárodní průmyslová revoluce : výroba zákazník: průmyslová revoluce : výroba zákazník: - masová výroba - masová výroba - vnitřní !!! kontrola - vnitřní !!! kontrola - nárůst distribučních článků - nárůst distribučních článků Frederick Taylor – Principy vědeckého managementu – základy TQM, trvalé zlepšování kvality, benchmarking, reengineering, procesní management

4 1906 – International Electrotechnical Commission 1906 – International Electrotechnical Commission (normy) T. Baťa T. Baťa kvalita za přiměřenou cenu, zákazník, kvalita lidí, kvalita procesů, kvalita života - vnitřní kontrola, reklamační oddělení Institute of Quality Assurance (VB) Bell Telephone Laboratories (BLT)  W. Shewhart (BLT) - statistická regulace procesů – kvantifikovatelné parametry kvality - statistická regulace procesů – kvantifikovatelné parametry kvality - regulační diagram (1926 – 1931) - regulační diagram (1926 – 1931)  prof. RNDr. František Egermayer, DrSc. 30. roky 20. století Škoda Plzeň 30. roky 20. století Škoda Plzeň  1946 American Society for Quality Control  1947 ISO Interantional Organisation for Standardisation (více než norem) (více než norem)

5 Joseph Juran (BLT) Joseph Juran (BLT) – kontrolor kvality 1925 – kontrolor kvality 1951 Quality Control Handbook 1951 Quality Control Handbook JUSE Japonsko - myšlenky celostního řízení kvality a BPR JUSE Japonsko - myšlenky celostního řízení kvality a BPR Juranova trilogie: Juranova trilogie: - proces: 1. plánování kvality (cíle Q, zákazník – potřeby, atributy produktu, proces a kontrola) - proces: 1. plánování kvality (cíle Q, zákazník – potřeby, atributy produktu, proces a kontrola) 2. řízení kvality (hodnocení aktuálního stavu, opatření) 2. řízení kvality (hodnocení aktuálního stavu, opatření) 3. zlepšování kvality (infrastruktura, týmy, zdroje, motivace a opatření pro kontinuální zlepšování kvality) 3. zlepšování kvality (infrastruktura, týmy, zdroje, motivace a opatření pro kontinuální zlepšování kvality) mapa plánování kvality (seminář) mapa plánování kvality (seminář) koncepce tří rolí (Zákazník, Dodavatel, Zpracovatel) – při plánování kvality koncepce tří rolí (Zákazník, Dodavatel, Zpracovatel) – při plánování kvality JUSE – Japaneese Union of Scientists and Engineers

6 W.Edwards Deming (BLT) W.Edwards Deming (BLT) - statistická kontrola kvality (Shewhart) - statistická kontrola kvality (Shewhart) - Japonsko 1950 Demingova cena - Japonsko 1950 Demingova cena 50. léta 20.st. – orientace na zákazníka! 50. léta 20.st. – orientace na zákazníka! - USA – Ford Motor Company – USA – Ford Motor Company – % problémů s nekvalitou má kořeny v činnosti managementu 85% problémů s nekvalitou má kořeny v činnosti managementu „kultura kvality“ „kultura kvality“ 1986 Out of Crisis - 14 bodů – manažerských pravidel (seminář?) 1986 Out of Crisis - 14 bodů – manažerských pravidel (seminář?) kvalita náklady produktivita + tržní podíl kvalita náklady produktivita + tržní podíl Demingův řetězec reakcí (kruh, PDCA cyklus): Demingův řetězec reakcí (kruh, PDCA cyklus):

7 Armand Feigenbaum Armand Feigenbaum 1945 – 1951 Total Quality Control: 1945 – 1951 Total Quality Control: - orientace na zákazníka – požadavky - orientace na zákazníka – požadavky - orientace na dodavatele – požadavky a audity - orientace na dodavatele – požadavky a audity - orientace na konstrukci - orientace na konstrukci - orientace na výrobek a procesy - orientace na výrobek a procesy „Quality is everybody´s job“ „Quality is everybody´s job“ Simultaneous Engineering – hranice mezi technickým a sociálním systémem – pro Q (nepropracované) Simultaneous Engineering – hranice mezi technickým a sociálním systémem – pro Q (nepropracované) náklady spojené s kvalitou: náklady na dosažení kvality a náklady na absenci kvality náklady spojené s kvalitou: náklady na dosažení kvality a náklady na absenci kvality

8 Taiichi Ohno Taiichi Ohno Toyota (1930) Production System Toyota (1930) Production System FORD Sakichi („brzda“ tkalcovského stavu – JIDOKU ) a Kiichiro Toyoda – pojem a základy systému Just-in-Time – konec 50. let 20. stol., štíhlá výroba a KAIZEN FORD Sakichi („brzda“ tkalcovského stavu – JIDOKU ) a Kiichiro Toyoda – pojem a základy systému Just-in-Time – konec 50. let 20. stol., štíhlá výroba a KAIZEN Genichi Taguchi Genichi Taguchi robust design – kvalita v návrhu produktu robust design – kvalita v návrhu produktu kvalita = co nejméně problémů při užívání = minimum ztrát kvalita = co nejméně problémů při užívání = minimum ztrát Shigeo Shingo Shigeo Shingo Toyota, Mazda, Fuji, Yamaha, Sony, Nippon, Hitachi, Sharp…. Toyota, Mazda, Fuji, Yamaha, Sony, Nippon, Hitachi, Sharp…. + Just-in-Time + Kaizen + Just-in-Time + Kaizen POKA YOKE (yokeru – vyhnout se, poka – neúmyslná náhodná chyba) POKA YOKE (yokeru – vyhnout se, poka – neúmyslná náhodná chyba)

9 P. Crosby P. Crosby 1961 „zero defects“ (ZD) 1961 „zero defects“ (ZD) kvalita = splnění požadavků – shoda s požadavky (conformance to requirements) kvalita = splnění požadavků – shoda s požadavky (conformance to requirements) důraz na prevenci důraz na prevenci standard kvality = neexistence chyb (chyby důsledek nedostatečných znalostí a nedostatečné pozornosti standard kvality = neexistence chyb (chyby důsledek nedostatečných znalostí a nedostatečné pozornosti měřítkem kvality jsou náklady za nesplnění požadavků měřítkem kvality jsou náklady za nesplnění požadavků dosažení ZD: dosažení ZD: - D – define the situation (definuj, vymez, charakterizuj, poznej situaci) - F – fix (zaznamenej) - I – identify root causes (identifikuj hlavní příčiny) - T – take corrective action (přijmi nápravní opatření) - E – evaluate and follow up (zhodnoť a sleduj)

10 Kaoru Ishikawa (JUSE) Kaoru Ishikawa (JUSE) kroužky kvality kroužky kvality Company Wide Qiuality Circle: Company Wide Qiuality Circle: 1. Kvalita na prvním místě 1. Kvalita na prvním místě 2. Orientace na zákazníka 2. Orientace na zákazníka 3. Orientace na dodavatele 3. Orientace na dodavatele 4. Participační management 4. Participační management 5. Neustálé zlepšování 5. Neustálé zlepšování 6. Sociální systém 6. Sociální systém 7. Kroužky kvality 7. Kroužky kvality 8. Statistické metody 8. Statistické metody diagram „příčina – následek“ („rybí kost“) diagram „příčina – následek“ („rybí kost“) Manpower, Milieu, Machines, Materials, Methods, Measurements + Management Manpower, Milieu, Machines, Materials, Methods, Measurements + Management (seminář)

11 1956 European Organization for Quality European Organization for Quality Which? 1957 Which? Ralph Nader Ralph Nader Unsafe at any speed 1965 Unsafe at any speed ochrana práv spotřebitelů ochrana práv spotřebitelů 80. léta 20. století – kvalita, TQM a modely podnikatelské excelence 80. léta 20. století – kvalita, TQM a modely podnikatelské excelence 90. léta 20. století – vlády – zájem a podpora kvality 90. léta 20. století – vlády – zájem a podpora kvality 21. století – století kvality 21. století – století kvality Kvalita vody Kvalita vody Kvalita života Kvalita života Lebensqualitaet.htmhttp://www.deutschakademie.com/croatian/Wien-Anreise- Lebensqualitaet.htm

12 Přístupy ke kvalitě Transcendentní (individualita, subjektivita) Transcendentní (individualita, subjektivita) management? Výrobkový (technokratický) Výrobkový (technokratický) Výrobní - Výrobní - normy, postupy, standardy Spotřebitelský (shoda s požadavky) – Spotřebitelský (shoda s požadavky) – plánování Hodnotový (užitky/náklady) – pro zákazníka a podnik Hodnotový (užitky/náklady) – pro zákazníka a podnik Ekologický Ekologický Potěšení pro zákazníka - Potěšení pro zákazníka - potřeby produkt interní procesy zákazníci externí procesy společnost


Stáhnout ppt "Management kvality – historický vývoj vývoj přístupů k managementu kvality osobnosti a jejich přínos."

Podobné prezentace


Reklamy Google