RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova pro základní školu
Advertisements

1. Vstup do pilotního projektu RVP GV
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
Nové možnosti v gymnaziálním vzdělávání Martin Mach.
Systém kurikulárních dokumentů
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Soubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot Kompetence potřebuje každý jedinec pro své osobní naplnění a rozvoj, pro.
KURIKULÁRNÍ REFORMA RÁMCOVÉ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY et al.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
Hodnocení klíčových kompetencí ZŠ Jablunkov 2009/102010/11.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Taneční a pohybová výchova
Vyučovací předmět Počítače Seznámit žáky s moderní informační a komunikační technologií a poznat její možnosti - PC, internet, mobilní telefon Umožnit.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
RVP A ŠVP V PRÁCI UČITELE T AK ŠEL ČAS KURIKULÁRNÍ REFORMY Dějství první: bouřlivá 90. léta Dějství druhé: Bílá kniha (2001) Dějství třetí:
Zahájení tvorby ŠVP co nás čeká co je základem kurikulární reformy základní přístup sestavení pracovních týmů časový harmonogram.
(komentovaný přehled)
Kompetence žáka – absolventa Ing. Dana Juchelková
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
Průřezová témata.
Průřezová témata klíčových kompetencí
Meteorologie a klimatologie na základní škole Mgr. Tomáš Miléř ČMeS, Praha
Průřezová témata. Způsob zpracování Rozšíření prostoru vyučovacího předmětu Prostor pro integraci vyučovacích předmětů Prostor, ve kterém je možné realizovat.
Katedra didaktiky ekonomických předmětů VŠE v Praze DIDAKTICKÁ SLOŽKA STANDARDU UČITELE ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ Miloslav Rotport Kostelec nad Černými lesy 27.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
JAK TVOŘÍME UČEBNÍ TEXTY PRO ŠVP NA ZŠ LIBEREC, LESNÍ
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
Rámcové a školní vzdělávací programy
aktuální problémy současného světa
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
1 Učební osnovy v ŠVP Oborová setkání VÚP Praha. 2 Zásadní rozdíl na začátek  v RVP jsou stanoveny vzdělávací obory  v ŠVP vznikají na základě vzdělávacích.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM INFORMAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Trendy ve fyzikálním vzdělávání na základních školách a na gymnáziu Josef Janás Katedra fyziky PdF MU [ Současné trendy našeho základního a středního školství.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. KISK FF MU Brno Seminář Olomouc, 4. listopad 2015 Knihovníci a tajemství kurikula aneb RVP, KK a ŠVP.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Školní kurikulum Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program.
ZŠ ZACHAR, Kroměříž Z D R A V Á Š K O L A.  Prostředí školy  Věcné  Sociální  Organizační  Zdravé učení  Smysluplnost  Možnost výběru, přiměřenost.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Komparace ŠVP gymnázií Zkušenosti z praxe ČŠI Zpracovala PhDr. Renáta Ševčíková Brno, 17. června 2010.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Zkušenosti z tvorby ŠVP PhDr. Maria Bezchlebová NÚOV Září 2008.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Šablony OP VVV a podpora nadání
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Konflikt, koření života
Teorie a metodika výchovy seminář 1
Meteorologie a klimatologie na základní škole Mgr. Tomáš Miléř
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Mgr. Zuzana Šalamounová, Ph.D.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Základní škola a mateřská škola ANGEL V Praze 12
Transkript prezentace:

RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní 01 RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní školní vzdělávací program

RVP ZV a tvorba ŠVP Předpoklady pro tvorbu ŠVP 02 RVP ZV a tvorba ŠVP Předpoklady pro tvorbu ŠVP Pozitivní postoj ke změně Informovanost o změně kurikula v evropském kontextu Znalost RVP ZV Znalost vyučovacích strategií, jejichž realizací naplníme obecné cíle, klíčové kompetence a dílčí výstupy RVP ZV – didaktická a odborná příprava Zkušenosti Dovednost týmové práce

RVP ZV a tvorba ŠVP zkušenost teoretická vybavenost učitel - praktik 03 RVP ZV a tvorba ŠVP zkušenost teoretická vybavenost učitel - praktik student

Cíl výchovy a vzdělávání 04 RVP ZV a tvorba ŠVP Co si uvědomit před tvorbou ŠVP? Cíl výchovy a vzdělávání Role diagnostika Role facilitátora Role průvodce Role garanta DÍTĚ UČIVO

RVP ZV a tvorba ŠVP Dvojstupňové kurikulum RVP ZV ŠVP CO? Podmínky 05 RVP ZV a tvorba ŠVP Dvojstupňové kurikulum CO? Podmínky RVP ZV Jak? Čím? ŠVP

RVP ZV a tvorba ŠVP Před zahájením tvorby ŠVP Analýza školy (SWOT) 06 RVP ZV a tvorba ŠVP Před zahájením tvorby ŠVP Analýza školy (SWOT) - zmapování vnitřního i vnějšího prostředí školy - uvědomění si, kde jsme Bezpodmínečná znalost celého RVP ZV

RVP ZV a tvorba ŠVP Vlastní tvorba ŠVP Školní rok 2005/2006 07 RVP ZV a tvorba ŠVP Vlastní tvorba ŠVP Uvědomit si jednotlivé kroky tvorby ŠVP Zpracovat harmonogram postupu při tvorbě Školní rok 2005/2006 Kroky 9 10 11 12 01 02 03 04 05 06 07 08

RVP ZV a tvorba ŠVP Struktura ŠVP Identifikační údaje 08 RVP ZV a tvorba ŠVP Struktura ŠVP Identifikační údaje Charakteristika školy Úplnost a velikost školy Vybavení školy (materiální, prostorové, technické, hygienické) Charakteristika pedagogického sboru Dlouhodobé projekty, mezinárodní spolupráce Spolupráce s rodiči a jinými subjekty Charakteristika žáků - doporučeno

RVP ZV a tvorba ŠVP 3) Charakteristika ŠVP 09 RVP ZV a tvorba ŠVP 3) Charakteristika ŠVP Směřování školy, zaměření – profilace školy Výchovné a vzdělávací strategie – společné postupy na úrovni školy, jimiž škola cíleně utváří a rozvíjí klíčové kompetence: - k učení - ke komunikaci - k řešení problémů - sociální a interpersonální - občanské - pracovní

RVP ZV a tvorba ŠVP Klíčové kompetence 10 RVP ZV a tvorba ŠVP Klíčové kompetence Soubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot Jsou využitelné v učení i v praktickém životě Umožňují žákům efektivně a odpovídajícím způsobem jednat při různých činnostech a situacích

11 RVP ZV a tvorba ŠVP Pochopení „rozklíčování“ klíčových kompetencí ( řídit auto ) Znalosti - zná dopravní předpisy a značení - zná význam „knoflíků, páček, … ) v autě - ví, které palivo potřebuje do auta - zná cestu k cíli nebo ví, kde ji zjistí Schopnosti - rozlišuje barvy, rozlišuje pravou a levou stranu - vidí i za šera - odhaduje vzdálenosti protijedoucího auta - pamatuje si, kde zaparkoval/a auto Dovednosti - startovat, řadit, plynule se rozjíždět, zapnout světla - najít cestu podle automapy, zaparkovat…. Postoje - dodržuje předpisy z úcty k zákonům - přijímá zodpovědnost za bezpečí spolujezdce - používá auto, jen když je to nutné

RVP ZV a tvorba ŠVP Kompetence k učení Volí vhodné způsoby učení 12 RVP ZV a tvorba ŠVP Kompetence k učení Volí vhodné způsoby učení Plánuje, organizuje své učení (autoregulace učení) Vyhledává, třídí, zpracovává a efektivně využívá informace Pracuje s pojmy, symboly., uvádí věci do souvislostí Pozoruje, experimentuje, porovnává, vytváří závěry Má pozitivní vztah k učení – chce se učit, poznávat Posoudí vlastní pokrok, své výsledky Hledá cesty k zdokonalení Strategie učení

RVP ZV a tvorba ŠVP 4) Učební plán 5) Učební osnovy 13 RVP ZV a tvorba ŠVP Zabezpečení výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Zabezpečení výuky žáků mimořádně nadaných Začlenění průřezových téma 4) Učební plán 5) Učební osnovy 6) Hodnocení žáků a autoevaluace školy

RVP ZV a tvorba ŠVP Vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace 14 RVP ZV a tvorba ŠVP Vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace Matematika a její aplikace Informační a komunikační technologie Člověk a jeho svět Člověk a společnost Člověk a svět práce Člověk a zdraví Člověk a příroda Umění a kultura

PRŮŘEZOVÁ TÉMATA 1) OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA 2) VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA 3) VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH 4) MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA 5) ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA 6) MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

RVP ZV a tvorba ŠVP Učební osnovy Název vyučovacího předmětu 15 RVP ZV a tvorba ŠVP Učební osnovy Název vyučovacího předmětu Charakteristika vyučovacího předmětu – obsahové, časové a organizační vymezení předmětu Výchovné a vzdělávací strategie: společné postupy na úrovni předmětu, jimiž učitelé cíleně utvářejí a rozvíjejí klíčové kompetence žáků Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu - rozpracování očekávaných výstupů do ročníků - výběr a rozpracování učiva do ročníků - průřezová témata