Vzdělávací politika a Evropská unie. Vzdělávací politika souhrn konkr é tn í ch činnost í a opatřen í, kterými zejm é na st á t, ale i dal ší subjekty.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
Ludvík Eger, FEK ZČU v Plzni
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Doc. Dr. Ing. Miloš Kvarčák Návrhy na dlouhodobý záměr FBI
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
ESF V ČR OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Program konkurenceschopnost Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Projekty na podporu cílů vzdělávací politiky ČR v kontextu Lisabonské strategie a dalších iniciativ EU Jana Švecová MŠMT odbor pro záležitosti EU 20.října.
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
Rámec kvalifikací VŠ vzdělávání Tomáš Fliegl, Odbor VŠ, MŠMT
Třetí role vysokých škol - spolupráce s průmyslem a soukromým sektorem 10. zasedání předsednictva Rady VŠ 22. března 2007 V. Kebo, B. Tremlová.
Dům zahraničních služeb Vypracovala: Eva Jermanová.
NOVÉ MOŽNOSTI V PROGRAMECH EU Sněm RVŠ - Praha,
Situace vysokých škol v České republice Panelová diskuse: „Je naše vysoké školství českým národním zájmem?“ Jana Mačáková Univerzita Palackého v Olomouci.
Diverzifikace vysokého školství – nové výzvy Michal Karpíšek Seminář „Hodnocení kvality vysokých škol“ Telč, 28. dubna 2011.
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání.
Evropská dimenze odborného vzdělávání Helena Úlovcová Helena Úlovcová Otrokovice 6. – Konference projektu UNIV 2 KRAJE.
VaVpI – pracovní skupina 2 FINANCOVÁNÍ A METODIKA Schůzka , MŠMT MAKROSKOPICKÝ MODEL UDRŽITELNOSTI PROBLÉMOVÉ OKRUHY, KTERÉ BUDOU DÁLE ŘEŠENY.
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha Podpora inovací Oddělení řízení a implementace JPD 3, MPSV Ing. Světlana.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Zpráva o činnosti SK RVŠ 5. schůze P RVŠ Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Ján Říha.
Konference ke II. kolu Iniciativy Společenství EQUAL Konference k vyhlášení druhého kola výzvy Iniciativy Společenství EQUAL v ČR Iniciativa Společenství.
Londýnské ohlasy Londýnské ohlasy Boloňský proces ■ vyjádřena celková spokojenost ■ účastní se 49 zemí ■ strukturované studium Spokojenost.
BOLOŇSKÝ PROCES - INTERNACIONALIZACE INFORMACE Z KONFERENCE MINISTRŮ VYS. ŠKOLSTVÍ BERGEN Prezentace pro předsednictvo RVŠ, Pavel.
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
Podpora počátečního a dalšího vzdělávání prostřednictvím ESF.
Znalostní ekonomika Praha, 23. května 2006 Mgr. Tomáš Hruda Generální ředitel.
JIHOČESKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA Další možnosti podpor ROADSHOW Možnosti podpor pro podnikatele v období dubna – 15. května 2015.
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
Úvod do problematiky, definice základních pojmů
Strukturální fondy EU a priority MŠMT Ondřej Liška ministr školství, mládeže a tělovýchovy.
1 Aktualizace Dlouhodobého záměru vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol pro rok.
Srovnání současného a budoucího programovacího období v ČR Ing. Jarmila Modrá Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR 8. listopadu 2006.
N. Witzanyová Lichtenštejnský palác 16. října 2012; obrázky v prezentaci jsou z webu EK ohledně Evropského výzkumného prostoru
Konference „Další profesní vzdělávání“ Pardubice 26. září 2006 Mgr. Jaroslava Barbara Sporková Evropské strukturální fondy v České republice v období 2007.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Evropský sociální fond v ČR * Městská knihovna, Praha.
Universitas semper reformanda? České reformní pokusy v evropských souvislostech Hodnocení kvality vysokých škol Telč,
Využívání Evropského sociálního fondu v oblasti vzdělávání v letech Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR Schola Nova, Praha
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Možnosti podpory celoživotního učení v programech financovaných Evropskou unií Ing. Marek Mora Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR 10. května.
Tisková konference zahájení školního roku 2008/2009 MŠMT
Příprava OP VVV – PO VŠ Adam KRČÁL Skupina pro výzkum a vysoké školství MŠMT 08/02/2013.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
Operační programy Výzkum, vývoj a vzdělávání a Zaměstnanost HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 12. listopadu 2008Dr. Aleš Vlk Prioritní osa 2 Výzva.
1 Systémový rámec terciárního vzdělávání a rozvoje lidských zdrojů ve výzkumu a vývoji Individuální projekty národní Skupiny pro výzkum a vysoké školství.
Národní ústav odborného vzdělávání Aktuální úkoly v příštím období Jitka Pohanková Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Špindlerův Mlýn,
Podpora vzdělávání prostřednictvím OP Rozvoj lidských zdrojů a OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Ing. Jan Vitula MŠMT.
Indikátory naplňování Dlouhodobého záměru MŠMT na období 2011 – 2015 Praha, MŠMT, Brno, JAMU,
ČVUT zítra prof. RNDr. Miroslav VLČEK, DrSc.. ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE 2 Postavení univerzity v měnícím se světě  Boloňské deklarace a společný.
Operační program Rozvoj lidských zdrojů Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Zprostředkující subjekt.
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Motivační program spolupráce škol a zaměstnavatelů
Střední odborné vzdělávání a trh práce „odpověď na demografický vývoj“
Bc. Magdalena Zábranská
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Představení Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Problémy trhu práce v České republice a Evropské Unii
První tisková konference ministra Josefa Dobeše
O nás Univerzita s TRADICÍ – založena 1999
Transkript prezentace:

Vzdělávací politika a Evropská unie

Vzdělávací politika souhrn konkr é tn í ch činnost í a opatřen í, kterými zejm é na st á t, ale i dal ší subjekty ovlivňuj í celou vzděl á vac í oblast Nejdůležitěj ší probl é my vymezen í vazby mezi vzděl á v á n í m, pracovn í silou a ekonomickými faktory zohledněn í soci á ln í ho aspektu vzděl á vac í ho syst é mu vztah mezi v š eobecným př í stupem ke vzděl á n í a kvalitou výuky evaluace (hodnocen í ) pedagogick é ho procesu problematika učitele a jeho vzděl á v á n í problematika ř í zen í š kolstv í a š kolského managementu financov á n í š kolstv í

Vzdělávací politika EU Oficiálně patří vzdělávací politika mezi tzv. doplňující politiky (vzdělávací politika jednotlivých zemí sdružených v EU) Doporučení, deklarace a společné úpravy (např. vzájemné uznávání kvalifikací) Sdílené priority a principy Systematická a rozsáhlá finanční podpora jednotlivých zemí a regionů prostřednictvím Strukturálních fondů

Základní principy EU subsidiarita – probl é my se ře ší na t é nejniž ší možn é ú rovni solidarita – c í lem je zvy š ov á n í úrovně v š ech členů, systematicky vyrovn á vat rozd í ly mezi nejbohat ší mi a nejchud ší mi regiony a st á ty zaji š těn í lidských pr á v a vyloučen í jak é koliv diskriminace respektov á n í kultury, tradice a sv é bytnosti nejen každ é země, ale i každ é ho regionu

Nástroje vzdělávací politiky pl á nov á n í legislativa financov á n í kurikul á rn í politika evaluace monitorov á n í vzděl á vac í reforma (subjekty vzdělávací politiky)

Strategické směry a cíle EU ve vzdělávání Zvý š it kvalitu a efektivitu vzděl á vac í ch syst é mů členských zem í Usnadnit v š em př í stup ke vzděl á v á n í Otevř í t vzděl á vac í syst é my š ir ší mu světu

Terciární vzdělávání Boloňský proces- 6 hlavn í ch c í lu: přijet í srozumiteln é ho a srovnateln é ho syst é mu titulů přijet í syst é mu založen é ho v podstatě na dvou hlavn í ch cyklech (binární systém) zaveden í kreditn í ho syst é mu podpora mobility pos í len í Evropsk é spolupr á ce v zaji š ťovan í kvality pos í len í evropsk é dimenze ve V Š vzděl á v á ní

„The Bologna Process 2020 – the European Higher Education Area in the new decade“ Motto: „Vysoká kvalita a excelence ve všech činnostech vysokých škol“ Priority: Celoživotní vzdělávání a učení Sociálně spravedlivý systém Mobilita studentů a akademických pracovníků (do roku % absolventů zkušenost s pobytem na zahraniční vysoké škole či stáží)

Koncepce ČR „Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol“. ( ) Dlouhodobé záměry vysokých škol Priority internacionalizace, kvalita a excelence akademických činností a kvalita a kultura akademického života.

Internacionalizace Možnosti studia v cizích jazycích Jazyková vybavenost studentů, akademických a administrativních pracovníků Zapojení do mezinárodních vzdělávacích programů a mobilita studentů a akademických pracovníků Společné studijní programy Důsledné zavádění ECTS a Diploma Supplement Label Spolupráce ve výzkumu a vývoji

Kvalita a excelence Struktura akademických pracovníků Rozšíření přístupů ke vzdělávání a celoživotní vzdělávání Spolupráce s odběratelskou sférou, zaměstnanost absolventů Rozvoj výzkumu na vysokých školách Řízení a integrace vysokých škol Infrastruktura vysokých škol Informační systémy

Kvalita a kultura akademického života Sociální záležitosti studentů a zaměstnanců Mimořádně nadaní studenti Spolupráce se studenty a absolventy Ubytovací a stravovací služby

Dlouhodobý záměr Kvalita a relevance Otevřenost Efektivita a financování

Kvalita a relevance Sladit počet studentů s demografickým vývojem, potřebami trhu práce a z nich vyplývajícími souvislostmi (50 % Bc. Pokračující v mgr. Programech) – změna pravidel financování Optimalizace počtu a struktury vysokých škol (diverzifikace) Vnitřní a vnější zajišťování kvality Národní kvalifikační rámec jako prostředek zajišťování kvality Progresivní formy a metody vzdělávání Odpovědnost za zaměstnatelnost a uplatnitelnost absolventů Lidské zdroje pro výzkum, vývoj a inovace

Otevřenost Internacionalizace (především ECTS) Mezinárodní spolupráce vysokých škol v oblasti výzkumu, vývoje a inovací Spolupráce s praxí Celoživotní vzdělávání Dostupnost vysokoškolského vzdělání Poradenství na vysokých školách Propagace a marketing

Efektivita a financování Efektivně řízený systém vysokého školství (prověřování plnění dlouhodobých záměrů) Odpovědně řízená vysoká škola, vzdělaný management (vzdělávání řídicích a administrativní pracovníků) Neinvestiční financování (stabilita rozpočtu, vícezdrojové financování) Investiční financování (spíše modernizace stávajícího zařízení) Financování výzkumu, experimentálního vývoje a inovací (hodnocení výzkumných záměrů)

Evropský kvalifikační rámec, Národní soustava kvalifikací 2004 Návrh na vytvoření EQF pro CŽV 2006 Legislativní návrh 2008 Návrh schválen Radou ministrů pro vzdělávání Období přizpůsobení národních rámců kvalifikací

Uznávání vzdělání či kvalifikace Profesní uznávání kvalifikace Regulovaná povolání (ČR) &dl=cz&flet=&forg=&ftype=&fpg=1&ftxt = &dl=cz&flet=&forg=&ftype=&fpg=1&ftxt Akademické uznávání kvalifikace ezinarodni_vztahy/smlouvy_prosinec_200 9.doc ezinarodni_vztahy/smlouvy_prosinec_200 9.doc Zákon o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání

Evropský prostor VŠ European Credit Transfer (ECTS) „přenositelnost kreditů“ 30 zemí (1000 škol) Dodatek k diplomu

Národní soustava kvalifikací pro terciární vzdělávání Transparentnost Snazší uznávání kvalifikací Zkvalitnění mobility studentů Joint degree x double degree - Evropský rámec kvalifikací pro celoživotní učení

Mezinárodní spolupráce OECD (Indikátory vzdělávacího systému INES – Education at a Glance, Program mezinárodního hodnocení studentů (PISA) OSN (podklady pro periodické zprávy o plnění dokumentů) UNESCO – Education for All Rada Evropy – PESTALOZZI, programy a projekty v oblasti jazykového vzdělávání.

Operační programy OPVK ( ) – ESF, strukturální fond EU Oblast rozvoje lidských zdrojů, celoživotního učení, utváření vhodného prostředí pro výzkumné, vývojové a inovační aktivity a stimulace spolupráce participujících subjektů. vyzvy vyzvy 1,83 mld. €, což činí přibližně 6,8 % veškerých prostředků určených z fondů EU pro Českou republiku. Z českých veřejných zdrojů má být navíc financování programu navýšeno o dalších 0,32 mld. €.

Operační programy (II) OP VaVpI 1 prioritní osa Evropská centra excelence vyčleněno 685,4 mil. €, tj. 33,1 % OP VaVpI. 2 prioritní osa Regionální VaV centra - 685,4 mil. €, tj. 33,1 % OP VaVpI. 3 prioritní osa Komercializace a popularizace VaV mil. €, tj. 10,3% OP VaVpI 4 prioritní osa Infrastruktura pro výuku na vysokých školách spojenou s výzkumem a s přímým dopadem na nárůst lidských zdrojů pro výzkumné a vývojové aktivity mil. €, tj. 20% OP VaVpI 5 prioritní osa Technická pomoc - 72 mil. €, tj. 3,5% OP VaVpI.

Vzdělávací soustavy zemí EU jsou rozmanit é z á sady rozvoje š kolstv í v jednotlivých zem í ch: z á sada rovn é ho př í stupu ke vzděl á v á n í zvy š ov á n í průchodnosti syst é mu zvy š ov á n í kvality vzděl á v á n í podpora ú časti st á le š ir ší ch vrstev populace na vy šší ch ú rovn í ch vzděl á v á n í budov á n í možnost í celoživotn í ho učen í sepět í s potřebami společnosti a trhu pr á ce

Terciární vzdělávání v mezinárodním srovnání Nárůst počtu studentů v akademických programech x krátké profesně orientované programy (Belgie, Slovinsko - rovnoměrné) (Dánsko, Estonsko, Španělsko, Maďarsko, Turecko – rychlejší růst) Rozdílná míra úspěšného dokončování studia 50 – 90 % (95 % Řecko, Litva) (méně než 50 % - Kypr, Lotyšsko)

Financování terciárního vzdělávání Veřejný sektor – 70 % Přímé financování (největší část na vzdělávací činnost) (Řecko – infrastruktura 40,8 %) Rozdílné typy a výše příspěvků (200 – 1000 EUR) – 16 zemí školné Rozdílný počet studentů na učitele Rozdílná výše výdajů na jednoho studenta (Bulharsko, Litva, Slovensko) x UK

Mobilita 2 % v roce 2004 Mobilní – Kypr, Island, Lichtenštejnsko (Bulharsko, Řecko, Irsko, Malta, Slovensko) x UK, Polsko, Španělsko Prioritní země: UK, Belgie, Rakousko

Finanční postavení studentů Stipendia, kombinace stipendií a půjček Různá pojetí finančního postavení: Princip finanční (ne)závislosti Všeobecná x cílená pomoc (příjem rodičů) Na základě principu finanční nezávislosti – skandinávské země Princip finanční závislosti – Belgie, ČR, Polsko, Německo, Rakousko, Francie, Slovensko..

Děkuji za pozornost