Autor výukového materiálu: Dagmar Mikulová Základní škola a Praktická škola, Kutná Hora Datum (období) vytvoření výukového materiálu: Číslo klíčové aktivity:III/2 VYS_32_INOVACE_VPP.1.07 Typ vzdělávání, ročník: Střední vzdělávání 1. ročník Praktické školy dvouleté Vzdělávací oblast, vzdělávací obor, tématický okruh, téma: Odborné činnosti Výživa a příprava pokrmů Výživa člověka Sestavování jídelníčku Druh učebního materiálu:Prezentace Očekávaný výstup: Žák by měl: umět sestavit jídelníček podle zásad správné výživy Anotace/metodický list: Prezentace slouží k opakování a procvičení učiva, které je zaměřeno na sestavování jídelníčku.
Zásady pro sestavování jídelníčku Rodinný jídelníček se musí sestavovat podle toho, kolik má rodina členů a jaké je jejich stáří. Jídelníček je závislý i na zaměstnání členů rodiny. Hlavní zásady pro sestavování jídelníčku: Potraviny na přípravu pokrmů se musí střídat. Střídáme jednotlivé druhy ovoce, zeleniny, obilovin a luštěnin. Do jídelníčku zařazujeme nejen maso hovězí a vepřové, ale i drůbeží a rybí. Potraviny zpracováváme různým mechanickým způsobem (mletí, strouhání, mixování, krájení) i různými tepelnými úpravami (vaření, dušení, smažení, pečení, grilování) Dbáme na barevnost pokrmů a celkovou pestrost. Jídelníček sestavujeme tak, aby vyhovoval finančním možnostem rodiny. Jídelníček sestavujeme vždy podle toho, komu je určen. Jinak vaříme pro děti, jinak pro dospělé, staré lidi, nemocné či těžce pracující. Při sestavování jídelníčku upřednostňujeme sezónní potraviny, které bývají dostupnější a hlavně levnější.
Úkol pro Tebe! Vypracuj týdenní jídelníček pro běžnou rodinu, která má dvě děti školního věku.