Název školy Střední odborná škola Luhačovice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝŽIVA – základní složky potravy
Advertisements

Název projektu Moderní škola Registrační číslo projektu
Název projektu Moderní škola Registrační číslo projektu
Název projektu Moderní škola Registrační číslo projektu
Název školy Střední odborná škola Luhačovice
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_VEJPA_POTRAVINY1_20
Didaktické testy pro ověřování znalostí
Název školy Střední odborná škola Luhačovice Číslo projektu
Název školy Střední odborná škola Luhačovice Číslo projektu
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.107/1.5.00/ AutorMgr. Alena Marková Název šablonyIII/2 – Inovace.
Název školy Střední odborná škola Luhačovice
Název školy Střední odborná škola Luhačovice Číslo projektu
16.1 Jaké živiny jsou obsaženy ve stravě?
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_VEJPA_POTRAVINY1_11
Předmět: Potraviny a výživa Ročník: první
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorBc. Magda Sudková Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_ PaV_1.02 SOU Obořiště Určeno pro obor – Práce ve stravování – zaměření kuchař – 2.ročník Číslo klíčové aktivity:
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.107/1.5.00/ AutorMgr. Alena Marková Název šablonyIII/2 – Inovace.
Ananas Jiří Honěk, KMD FreeDeK.
HOVĚZÍ MASO Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: složení, charakteristika, droby Autor:
Propagace - periodika Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název.
Šablona III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_NAV_283 Ročník: 2.
Ročník:2. Vzdělávací obor:65-51-H/01 Kuchař - číšník Předmět:Nauka o výživě Tematický okruh:Maso. Téma:Charakteristika a složení vepřového masa Jméno autora:Roman.
LUŠTĚNINY Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: luštěniny, význam, složení, hrách, čočka, fazole, sója Autor:
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Pě9 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL. Mají vysoký obsah bílkovin, sacharidů (hlavně škrobu), vlákniny, minerální látky (draslík, vápník), z vitamínů B, E, provitamín.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Pě Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
KOŘENOVÁ ZELENINA Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: kořenová, zelenina, mrkev, petržel, celer, červená řepa,
BRAMBORY Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: charakteristika, brambory, význam, složení, výrobky, choroby.
Význam zeleniny ve výživě  Zelenina je soubor různých rostlin a jejich částí, které se zasyrova nebo vhodně upravené významně uplatňují ve výživě lidského.
Zelenina Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dana Vinterová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
SPECIÁLNÍ ODRŮDY BRAMBOR Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: speciální, odrůdy, brambor, batáty, manioky,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_12 _INOVACE_OV17 Název školy SPŠ.
ŠkolaSOU a ZŠ Planá Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá PředmětPotraviny a výživa Tematický okruh Potraviny.
Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/
Název školyStřední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Věra Tupá Název šablonyVY_32_INOVACE POV Název DUMuPOV.13O7.1K.
BOBULOVÉ OVOCE Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: Klíčová slova: bobulové, ovoce,rybíz,angrešt, maliny, ostružiny,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
OBILOVINY Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: obiloviny, charakteristika, složení, pšenice, žito, ječmen,
VY_32_INOVACE_Luk_II_08 Živiny Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Potravinářské zbožíznalství
Potraviny a výživa - Zelenina
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola Trhové Sviny
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Potraviny a výživa - Brambory
CHEMIE - Polysacharidy
SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Předmět Potraviny a výživa
ZELENINA S VLASTNOSTMI OVOCE
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
Škola: ZŠ Hýskov, Školní 112, Hýskov
BRAMBORY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Potraviny a výživa – Med
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
VEPŘOVÉ MASO Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: vepřové, maso, jakost, jakostní třídy Autor: Bc.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
KOŠŤÁLOVÁ ZELENINA Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: květák, kapusta, hlávkové zelí, kedlubna,brokolice.
Pole - kulturní rostliny
Ananas, Kiwi, Banán, Kvajáva, Rambutan, Mauricijská papeda
Potraviny a výživa 2. ročník – kuchař, číšník, servírka
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
KULTURNÍ ROSTLINY Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
SKOŘÁPKOVÉ OVOCE Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: skořápkové, ovoce, vlašské, lískové ořechy, mandle,
Potravinářské zbožíznalství
Transkript prezentace:

www.zlinskedumy.cz Název školy Střední odborná škola Luhačovice Číslo projektu CZ.107/1.5.00/34.0370 Autor Mgr. Alena Marková Název šablony III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMu VY_32_INOVACE_POT_0303Okopaniny Stupeň a typ vzdělání Odborné vzdělávání Vzdělávací obor RVP 65-51-H/01 Tematický okruh Potraviny a výživa Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina 15-18 let Anotace Tato prezentace seznamuje žáky s různými druhy okopanin a podrobně se zaměřuje na brambory, jako významnou potraviny pro výživu v našich podmínkách Klíčová slova Okopaniny, brambory Datum 17. 10. 2012 www.zlinskedumy.cz

Okopaniny Do skupiny okopanin patří mimo u nás rozšířených brambor další plodiny, které jsou ve svých produkčních oblastech stejně důležité pro výživu, jako u nás brambory. Brambory u nás patří k nejrozšířenějším potravinám.

Kvetoucí brambory AUTOR NEUVEDEN. http://www.chb-brambory.cz/ [online]. [cit. 24.6.2013]. Dostupný na WWW: http://www.chb-brambory.cz/

Mezi okopaniny patří: Brambory Batáty Jam Maniok Topinambury

Brambory - složení Živiny Sacharidy 12-21% ( hlavně škrob, asi 1% celulózy) Bílkoviny 2% Tuk 0,2% Minerální látky Draslík, Fosfor, Hořčík, Vápník, Železo Vitamíny C, provitamín karoten, B1, B2 a PP Voda 75-80%

AUTOR NEUVEDEN. http://www. chb-brambory. cz/ [online]. [cit. 24. 6 AUTOR NEUVEDEN. http://www.chb-brambory.cz/ [online]. [cit. 24.6.2013]. Dostupný na WWW: http://www.chb-brambory.cz/

Rozdělení brambor Podle doby sklizně: Podle použití: Salátové Konzumní Průmyslové (krmné) Rané - dodávané do konce září, mají vyšší obsah vody, nehodí se ke skladování Pozdní - naopak při dobrém skladování vydrží až do nové sklizně

Skladování brambor Brambory skladujeme při teplotě 2-6C na roštech ( pro dobré větrání). Prostory by měly být vzdušné s přiměřenou vlhkostí. Vyšší působení světla způsobuje zelenání hlíz. Zelené hlízy obsahují jedovatý solanin, který může vyvolat poruchy trávení, bolesti hlavy, křeče a neničí se ani varem. Snížení teploty pod 1C způsobuje sládnutí brambor (škrob se štěpí působením enzymů na cukry).

Použití brambor Brambory se nejvíce zpracovávají při přípravě jídel pouze salátové a konzumní, průmyslové se k lidské výživě nehodí. Z brambor se vyrábí mnoho polotovarů (zmrazené bramborové hranolky, vlnky, americké brambory, krokety, - sušená bramborová těsta, kaše, bramboráky aj.) Dále se používají k výrobě škrobu (Solamyl, Naturamyl) A k výrobě lihu Brambory jsou významné krmivo pro dobytek http://www.fiftyfifty.cz/Vite-jak-zdrave-jsou-brambory-5023081.php

Batáty Batáty (sladké brambory) jsou hlízy povíjnice jedlé a dorůstají hmotnosti až 5 kg. Rostou v tropických a subtropických oblastech. Mají barvu bílou, žlutou nebo fialově červenou. Obsahují až 70% vody, 24% sacharidů (18%škrobu a 6% cukru), 2% bílkovin. Upravují se pečené nebo vařené, vyrábí se z nich mouka, škrob, líh a lihoviny. http://zdrava-vyziva.doktorka.cz/bataty-patri-mezi-nejvyzivnejsi-zeleninu/ http://clanky.vareni.cz/bataty-sladke-brambory/

AUTOR NEUVEDEN. http://clanky. vareni AUTOR NEUVEDEN. http://clanky.vareni.cz/bataty-sladke-brambory [online]. [cit. 24.6.2013]. Dostupný na WWW: http://clanky.vareni.cz/bataty-sladke-brambory

Jam Jsou hlízy popínavé rostliny z oblasti tropů. V syrovém stavu jsou většinou jedovaté, což se odstraní vařením či pečením. Jsou tmavohnědé až červeně fialové a mají bílou nebo nažloutlou dužinu. Obsahují 30% škrobu. http://cs.wikipedia.org/wiki/Jam

Maniok Je rovněž plodina tropů. Po bramborách je druhou nejdůležitější okopaninou na světě. Hlízy dorůstají délky až 50 cm a váhy 05-2 kg. Jedlé jsou pouze tepelně upravené. Obsahuje až 37% škrobu, 1,5% bílkovin, vitamíny skupiny B. http://www.ireceptar.cz/vareni-a-recepty/zelenina/misto-brambor-vyzkousejte-maniok/ http://www.food-info.net/cz/products/rt/cassava.htm

Topinambury Neboli Židovské brambory jsou hlízy slunečnice hlíznaté. Jsou různého tvaru a velikosti, barvy bílé, růžové, červené nebo fialové. Mají nasládlou chuť, protože neobsahují škrob, ale 10-20% polysacharidu (inulín). Jsou vhodné pro diabetiky http://abecedazahrady.dama.cz/clanek/znate-topinambury-zidovske-brambory

AUTOR NEUVEDEN. http://abecedazahrady. dama AUTOR NEUVEDEN. http://abecedazahrady.dama.cz/clanek/znate-topinambury-zidovske-brambory [online]. [cit. 24.6.2013]. Dostupný na WWW: http://abecedazahrady.dama.cz/clanek/znate-topinambury-zidovske-brambory

Mezi okopaniny patří: Brambory Batáty Jam Maniok Topinambury

Brambory- rozdělení, složení Podle doby sklizně – rané a pozdní Podle použití – salátové, konzumní a průmyslové Obsahují – 12-21% sacharidů (hlavně škrob), vitamíny Ci, B a PP, 2% bílkovin, minerální látky (draslík, fosfor, hořčík, vápník a železo) a 70-80% vody

Použité zdroje Ing. Libor Mašek, Potraviny a nápoje v kostce Obrázky: AUTOR NEUVEDEN. http://www.chb-brambory.cz/ [online]. [cit. 24.6.2013]. Dostupný na WWW: http://www.chb-brambory.cz/ AUTOR NEUVEDEN. http://clanky.vareni.cz/bataty-sladke-brambory [online]. [cit. 24.6.2013]. Dostupný na WWW: http://clanky.vareni.cz/bataty-sladke-brambory AUTOR NEUVEDEN. http://abecedazahrady.dama.cz/clanek/znate-topinambury-zidovske-brambory [online]. [cit. 24.6.2013]. Dostupný na WWW: http://abecedazahrady.dama.cz/clanek/znate-topinambury-zidovske-brambory