AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Technická univerzita v Liberci Fakulta textilní Personální management
Advertisements

Vztahy mezi lidmi 7. ročník - září.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Konkurenční.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
1 Týmová práce TYMP1/ C5 Verbální a neverbální komunikace - 2 Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Seminář pracovní parta Komunikace. To podstatné Jak jste hodnoceni pro následující výběr pracovníků – docházka (dochvilnost), plnění úkolů, aktivity,
Emoce (city).
Neverbální komunikace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Fuzzy logika.
GESTIKA – SDĚLOVÁNÍ POMOCÍ GEST
Neverbální komunikace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Komunikační dovednosti
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
HAPTIKA – SDĚLOVÁNÍ POMOCÍ DOTYKU
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Masmédia, informativní.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
KOMUNIKACE MEZI LIDMI Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
KOMUNIKACE V..
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_16.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Interpersonální přitažlivost
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.4.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
POSTURIKA – SDĚLOVÁNÍ DRŽENÍM TĚLA
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Neverbální komunikace
CHRONEMIKA – KOMUNIKACE ČASEM
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Pedagogická komunikace
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 8. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Informace a společnost – neverbální (nonverbální) komunikace Hana Slámová VOŠIS 2014.
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_8_10_ Test,komunikace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Mimoverbální komunikace
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
GRAVITAČNÍ SÍLA. GRAVITAČNÍ POLE
Hledáme klíč k právům dětí
Pedagogická komunikace 8. lekce: Proxemika
Neverbální komunikace Mimika, proxemika, gestika
Společenská výchova – Neverbální komunikace
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
SPECIFICKÉ KATEGORIE NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE I.
Hledáme klíč k právům dětí
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Komunikace Andrea Ječmenová 2012.
Transkript prezentace:

AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA: zóna, teritorium, vzdálenost, chování PROXEMIKA – SDĚLOVÁNÍ PROSTOREM VY-32-INOVACE-PED-309

Úvodem pojem proxemika vyjadřuje využití prostoru při komunikaci zacházení s osobním prostorem svým a prostorem ostatních je důležitým aspektem osobního stylu komunikace velmi důležitý je vztah, který mezi sebou komunikující osoby mají tento vztah je vyjádřen použitím proxemických zón proxemika ale svědčí i o vztazích, které mají lidé k vlastnímu prostoru, tzv. teritoriu tento vztah se pak nazývá teritoriální chování

Proxemické zóny intimní vzdálenost  užší zóna 15 cm a méně (vyhrazena pro objímání, útěchu a ochranu)  širší zóna 15 – 45 cm (vyhrazena pro přístup manželovi, snoubenci, dětem, rodičům a blízkým přátelům) osobní vzdálenost  užší zóna 45 – 90 cm (vyhrazena pouze pro blízké přátelé a příbuzné)  širší zóna 75 – 120 cm (vyhrazena pro sousedy, kolegy apod.)

společenská vzdálenost  užší zóna 1,2 – 2,1 m (vyhrazena pro setkání s cizími lidmi, neosobní jednání)  širší zóna 2,1 – 3,7 m (vhodná při diskuzích, pohovorech apod.) veřejná vzdálenost  užší zóna 3,7 – 7,6 m (nejčastěji požívaná pro jednání s cizími lidmi)  širší zóna 7,6 m a více (nejčastěji používaná při přednáškách mítinku apod.)

vstup cizího člověka do společenské vzdálenosti a širší zóny osobní vzdálenosti tolerujeme narušení intimní vzdálenosti a užší zóny osobní vzdálenosti však vyvolává vzrušení a s ním spojené fyziologické změny můžeme pociťovat úzkost, hněv nebo strach, či touhu uprchnout při narušení žákovy intimní nebo osobní zóny učitelem, se zpravidla objevuje strnulost a nepatrné odtáhnutí se žákův zrak je většinou upřený před sebe nebo sklopený dolů

způsobem, jak narušit intimní zónu žáka, může být např. pohled žákovi přes rameno do sešitu, nebo zastavení u jeho lavice míra našeho sebevědomí do jisté míry ovlivňuje i vzdálenost, jakou vůči druhému člověku zaujmeme tento jev může být pro učitele dobrým předběžným ukazatelem žákových znalostí

lidé stejného postavení udržují menší vzájemný dostup přibližujeme se k tomu, kdo nás chválí a naopak ženy stojí k sobě blíže, než k sobě stojí muži s vyšším věkem se zvyšuje i proxemická vzdálenost

Teritoriální chování teritorialita je členění prostoru na oblasti, které považujeme za své území naše teritoriální chování tedy vyjadřuje náš vztah k danému prostoru požadovaný osobní prostor se odvozuje od hustoty zalidnění oblasti, v níž dotyčný člověk vyrůstal lidé vychovaní v řídce osídlených venkovských oblastech potřebují více osobního prostoru, než lidé vychovaní v hustě zalidněných městech

také lidé s vysokým sebevědomím, kteří chtějí budit určitý dojem, mají sklony k maximalizaci prostoru, který zabírají obecně pak platí pravidlo, že čím má člověk vyšší postavení a větší moc, tím je jeho teritorium větší jako příklad lze použít porovnání velikosti ředitelny s velikostí sborovny pro učitele v závislosti na velikosti osobního prostoru lidé si stejně jako zvířata své teritorium chrání a také svým způsobem značkují toto značkování může mít několik

ve škole se setkáváme především s rozmísťováním předmětů po lavici na obrázku je zobrazena studentka, která své teritorium vyznačila nejen rozložením sešitů po celé lavici, ale navíc si dala školní batoh na vedlejší židli dala tak ostatním důrazně najevo, kam až sahá její teritorium

teritoriální chování ale může být i příčinou mnoha problémů učitel se s problémy teritoria může setkat ve chvílích, kdy vkročí někam, kde se obvykle vyskytují jen žáci, nebo kdy musí řešit spor žáků o část lavice či pracovního stolu Popište způsob teritoriálního chování na obrázku

POUŽITÉ ZDROJE: DE VITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., s. ISBN HARTLEY, Mary. Řeč těla v praxi: teorie, cvičení a modelové situace. 1.vyd. Praha: Portál, s. ISBN LEWIS, David. Tajná řeč těla. 1.vyd. Praha: Victoria Publishing, a.s., s. ISBN X NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace. 1.vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, s. ISBN PEASE, Allan. Řeč těla: jak porozumět druhým z jejich gest, mimiky a postojů těla. 1.vyd. Praha: Portál, s. ISBN BEČVAŘÍKOVÁ, Lenka. Pedagogická neverbální komunikace. Diplomová práce. Hradec Králové Obrázky jsou použity ze soukromého archivu fotografií tvůrce DŮM Obrázková galerie Microsoft Office PowerPoint 2003