Základy správního práva Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/34.0488 Občanský a společenskovědní základ Základy správního práva Autor: Mgr. Pavel Semerák
Obsah • Pojem a prameny správního práva • Veřejná správa • Ústřední orgány státní správy • Územní orgány státní správy • Samostatná a přenesená působnost • Samostatná působnost obcí • Činnosti, které patří do samostatné působnosti obcí • Přenesená působnost obcí • Použité zdroje
Pojem a prameny správního práva Správní právo je souhrn právních norem o veřejné správě, tj. o organizaci a činnosti státního administrativního aparátu a o územní samosprávě. Charakteristickým rysem je velký rozsah a různorodost právních norem, protože činnost správních orgánů zasahuje do rozmanitých oblastí života společnosti. Působnost orgánů státní správy se týká občanských záležitostí, sociální péče, stavebnictví, veřejného pořádku a jiných věcí, které spolu souvisejí. PRAMENY Nejdůležitějšími prameny správního práva jsou: Ústava ČR, zákon o obcích (obecní zřízení), zákon o krajích (krajské zřízení), správní řád, zákon o Policii ČR.
Pro správní právo jako právo veřejné je charakteristické, že: • chrání veřejný zájem, • upravuje vztahy mezi nerovnými subjekty, • konkrétní obsah jeho realizace je určován úřední mocí, • umožňuje správní donucení. ----------------------------------------------------------------------------------------- VEŘEJNÁ SPRÁVA státní správa samospráva územní samospráva zájmová samospráva
Veřejná správa Veřejná správa se člení na dvě části: • státní správa - zahrnuje státní správní orgány • samospráva - orgány s jistou autonomií a právní subjektivitou (obce a vyšší územní celky, např. země, kraje, regiony). Orgány státní správy ústřední – vykonávají správu na celém území státu (např. ministerstva) územní – spravují záležitosti určitého územního celku (např. obce).
ÚSTŘEDNÍ ORGÁNY STÁTNÍ SPRÁVY • vrcholným orgánem je vláda a jednotlivá ministerstva Dalšími orgány jsou například: • Český statistický úřad • Český báňský úřad • Komise pro cenné papíry • Národní bezpečnostní úřad • Úřad pro ochranu hospodářské soutěže • Správa státních hmotných rezerv • Energetický regulační úřad a další
ÚZEMNÍ ORGÁNY STÁTNÍ SPRÁVY jsou zvláštními orgány státní správy, které zpravidla působí v jednotlivých územních jednotkách územní organizace státu. V současné době se jedná zejména o tyto: územní vojenské správy a velitelství územní obrany, oddělení Policie České republiky, katastrální úřady, • státní inspekce (energetická, obchodní, zemědělská, apod.), krajské hygienické stanice, inspektoráty Českého úřadu bezpečnosti práce, • celní úřady, okresní správy sociálního zabezpečení, úřady práce, finanční úřady
Samostatná a přenesená působnost • Obce i kraje jsou veřejnoprávní korporace a jejich hlavním znakem, který je odlišuje od klasických státních orgánů, je širší míra samosprávy. To znamená, že mají vlastní majetek a vlastní příjmy a hospodaří s rozpočtem. • Tyto samosprávy mají pečovat o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů; při plnění svých úkolů chrání též veřejný zájem. • Přesto kraje i obce nevykonávají jenom tuto samosprávu, ale v některých situacích plní i funkci státních orgánů. Proto se u nich rozlišuje tzv. samostatná a přenesená působnost.
Samostatná působnost obcí Do samostatné působnosti obce patří všechny záležitosti, které jsou v zájmu obce a občanů obce. samostatná působnost obec vydává obec se řídí obecně závazné vyhlášky zákony
Činnosti, které patří do samostatné působnosti obcí • schvalovat program rozvoje obce, • schvalovat rozpočet obce, • zřizovat a rušit příspěvkové organizace a organizační složky obce, • vydávat obecně závazné vyhlášky obce, • rozhodovat o vyhlášení místního referenda, • navrhovat změny katastrálních území uvnitř obce, schvalovat dohody o změně hranic obce • zřizovat a rušit výbory, volit jejich předsedy a další členy a odvolávat je z funkce.
Činnosti, které patří do samostatné působnosti obcí • volit z řad členů zastupitelstva obce starostu, místostarosty a další členy rady obce (radní), • stanovit počet členů rady obce, • zřizovat a zrušovat obecní policii, • rozhodovat o spolupráci obce s jinými obcemi • rozhodovat o zřízení a názvech částí obce, o názvech ulic a dalších veřejných prostranství, • udělovat a odnímat čestné občanství, • rozhodovat o zrušení nařízení rady obce, • další věci, které si podle zákona o obcích vyhradí.
Přenesená působnost obcí V přenesené působnosti obce vykonávají státní správu, která byla jejich orgánům svěřena státem. přenesená působnost obec vydává obec se řídí nařízení obce • zákony • nařízeními vlády • vyhláškami ministerstev
Použité zdroje Ryska, R., Puškinová, M. Právo pro střední školy. Praha: Eduko, 2013. ISBN 978-80-87204-76-4 Bartoníčková, K. a kol. Občanský a společenskovědní základ. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2631-8 Emmert, F. a kol. Odmaturuj ze společenských věd. Brno: DIDAKTIS, 2004. ISBN 80-86285-68-5 Novotný, Z., Schelle, K., Tomancová, J. a kol. Právní nauka pro školy i praxi. Brno: Masarykova univerzita, 2000. ISBN 80-210-1118-1 Eliáš, K., Svatoš, M. Nový občanský zákoník 2014 (Rejstřík). Ostrava-Hrabůvka: Sagit, 2013. ISBN 978-80-7208-920-8. Všechny objekty použité k vytvoření prezentace jsou součástí SW Microsoft Office nebo jsou vlastní originální tvorbou autora.