VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II
Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: techniky marketingového výzkumu, rozhovor, dotazník, brainstorming, pozorování, experiment, průzkum Anotace: Prezentace na upevnění znalostí, ověření dosavadních vědomostí a rozšíření základních informací z oblasti marketingového výzkumu. Způsob využití: Žáci zhlédnou prezentaci s odborným výkladem. Zodpoví otázky v závěru prezentace. Následně provedena kontrola správnosti ve spolupráci učitele a žáků, vysvětlení špatných odpovědí – zpětná vazba. EKO VY_32_INOVACE_EKO_07
Marketingový výzkum techniky marketingového výzkumu: A.kvantitativní výzkum hledá odpovědi na otázky typu: Co? Kolik? Jak často? hodně respondentů, zkoumá postoje, názory zákazníka ke konkrétním výrobkům, službám techniky: - pozorování - experiment - průzkumkvantitativní výzkum EKO VY_32_INOVACE_EKO_07
Marketingový výzkum pozorování zaznamenávání skutečného chování a jednání zúčastněně (osobně) – sleduje nákupní chování v obchodě nebo pomocí elektronických přístrojů - průmyslové kamery nezúčastněně – zjištění zájmu zákazníků o výrobky určité firmy a o výrobky konkurentů nevýhoda: neposkytuje informace o názorech a motivech chování zákazníků EKO VY_32_INOVACE_EKO_07
Marketingový výzkum experiment navození nové situace – zjištění reakcí sledované osoby v laboratorních podmínkách nebo v terénu průzkum osobní nebo telefonický rozhovor, dotazník osobní rozhovor přímá komunikace face to face zjišťování složitějších problémů EKO VY_32_INOVACE_EKO_07
Marketingový výzkum vizuální pomůcky rychlost ztráta anonymity dotazovaného v domácnostech, veřejných místech osoba tazatele - vzhled a chování Druhy rozhovorů: standardizovaný – přesně formulované otázky, přesné pořadí, sám vyplňuje nestandardizovaný – otázky volně polostandardizovaný – stanovené znění otázek, doplňuje podle odpovědí EKO VY_32_INOVACE_EKO_07
Marketingový výzkum telefonický rozhovor nejrychlejší metoda nízké náklady pocit anonymity CATI – telefonické dotazování s podporou počítače dotazník písemná forma – klasická, elektronická často používaná pocit anonymity EKO VY_32_INOVACE_EKO_07
Marketingový výzkum zásady tvorby dotazníku: jednoznačnost srozumitelnost stručnost validnost logická posloupnost maximálně 50 otázek 20 minut motivace k vyplnění dotazníku EKO VY_32_INOVACE_EKO_07
Marketingový výzkum typy otázek: uzavřené – jednoduché vyplnění, snadné zpracování, volba odpovědi ano, ne ano, ne, nevím 1 = velmi důležité...5 = velmi nedůležité otevřené – vyjádřit vlastními slovy, nejsou možnosti, obtížné zpracování všeobecné – týkají se věku, pohlaví, vzdělání EKO VY_32_INOVACE_EKO_07
Marketingový výzkum MIS externí INFORMACE interní a externí nahodilost PROCES soustavnost minulost ORIENTACE NA OBDOBÍ budoucnost nemusí využívat INFORMAČNÍ TECHNOLOGIE využívá EKO VY_32_INOVACE_EKO_07
Marketingový výzkum techniky marketingového výzkumu B.kvalitativní výzkum hledá odpovědi na otázky: Proč? Jak? Zjišťuje motivaci, postoje a chování zákazníka, sleduje průběh jevů, informace u malého vzorku techniky: - rozhovor - brainstorming - projekční technikykvalitativní výzkum EKO VY_32_INOVACE_EKO_07
Marketingový výzkum rozhovor hloubkový odhalit příčiny některých názorů diskuse důraz kladen na reakce dotazovaných finančně náročné skupinový 6 – 10 členů rozdílné názory – vyvolávají reakce formování názoru jedince finančně náročné, vysoká vypovídající schopnost EKO VY_32_INOVACE_EKO_07
Marketingový výzkum brainstorming skupinová diskuse – zadá se úkol, každý řeší sám, pak společně, cíl: co nejvíce myšlenek, nápadů projekční techniky respondent není ochoten nebo schopen reagovat na přímé otázky (přiřazování barev, dokončování vět) EKO VY_32_INOVACE_EKO_07
Opakování Co je podstatou kvantitativního výzkumu? Mezi jaké informace patří statistické ročenky? Jaká je nejrychlejší metoda průzkumu? O jakou otázku se jedná, když se odpovídá ano/ne/nevím? Jaká je nevýhoda dotazníku? EKO VY_32_INOVACE_EKO_07
Zdroje Moudrý, M. Základy marketingu. Kralice na Hané: Computer Media, s. r. o., ISBN Boučková, J. a kolektiv autorů. Základy marketingu. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, ISBN Jakubíková, D. Marketing v cestovním ruchu. Praha: Grada Publishing, a. s., ISBN Kliparty jsou volně přístupné v programu Word. EKO VY_32_INOVACE_EKO_07