Zeměpis Životní prostředí Důsledky přírodních a společenských vlivů na životní prostředí Práci začni klávesou F5. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NEROVNOMĚRNOST ŽIVOTA NA ZEMI
Advertisements

Problémy životního prostředí a jejich řešení 1: ovzduší
Vliv průmyslu na životní prostředí
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.10/
Chemické zatížení krajiny
ZNEČIŠŤOVÁNÍ VODY A VYČERPÁNÍ ZDROJŮ PITNÉ VODY
VY_32_INOVACE_ 04 - Znečišťování vod
Znečišťování vodních zdrojů.
Globální oteplovaní.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
Společenskohospodářské vlivy na krajinu a životní prostředí
Kyselý déšť.
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
ZNEČIŠŤOVÁNÍ ATMOSFÉRY
Antropogenní vlivy na přírodní sféru
Ekologické problémy Společenské problémy
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 06Číslo.
Ekologické problémy Společenské problémy
Snižování růstu koncentrací CO 2 v ovzduší. Co je to CO 2 ? Oxid uhličitý je bezbarvý plyn bez chuti a zápachu; při vyšších koncentracích může mít v ústech.
Kyselé deště SO3+H2O = H2SO4 ZKOUŠKA. Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“
Kontaminace (znečištění) vody
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI614 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Globální oteplování Vojta Voborník 8.B.
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA ŽIVOT ČLOVĚKA
Ohrožování základních složek biosféry
Ellen zvolská , Veronika Frýdová , Sabina Hübschová , Natalie Vaitová
Složky krajiny a životní prostředí
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Registrační číslo projektu:
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )
Hlavní světové ekosystémy (biomy)
Krajina a životní prostředí
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky SVĚTOVÝ.
4.1 Voda a vzduch Atmosféra Hydrosféra - vzdušný obal Země
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Atmosféra Filip Bordovský.
Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/ Tento.
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Životní prostředí. Rešovské vodopády Životní prostředí Zhoršující se stav životního prostředí přímo souvisí s globálními problémy dnešního světa. Řada.
Hydrosféra základní složka života
její znečištění a důsledky
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Znečištění ovzduší Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Globální problémy a globální změny Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo.
Skleníkový efekt Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 4. Vliv činnosti člověka na prostředí Název sady: Základy ekologie pro.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_05_„ČISTÝ.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
15 ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Znečišťování půd a vod. Znečišťování a degradace půd Minerální hnojiva - dusičnany,fosforečnany Pesticidy Imise – těžké kovy, kyselé.
Znečištění vzduchu dopravou
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Pedosféra.
Zákoucká Simona Polášková Lucie
Znečištění půdy ZŠ Strossmayerovo nám.4, Praha 7 9. ročník ZŠ
Ekologické globální problémy
ŽIVÁ A NEŽIVÁ PŘÍRODA Jasmína Dolejší,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
Vliv člověka na ovzduší
Česká republika Životní prostředí ZŠ Hejnice 2010 Mgr. Jan Kašpar.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Rozšiřování pouští.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Environmentální problémy
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Transkript prezentace:

Zeměpis Životní prostředí Důsledky přírodních a společenských vlivů na životní prostředí Práci začni klávesou F5. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Popis materiálu Tento materiál obsahuje úkoly pro aktivní práci žáků na téma přírodní a společenské vlivy na životní prostředí, jejich důsledky a rizika. Obsahuje čtyři části, pro každou je potřeba 10 – 15 minut. Pro ověření znalostí slouží test s deseti otázkami. Potřebujete: PC připojený k internetu + atlas ČR. Kliknutím na tlačítko přejdeš na další stránku knihovna získáš základní informace k danému úkolu Kliknutím na tlačítko otevřeš internetový prohlížeč a získáš informace na dané téma na internetu Kliknutím na tlačítko video otevřeš video na internetu Kliknutím na tlačítko

Pro vypracování zadaných úkolů klikni na vybrané tlačítko. Obsah Pro vypracování zadaných úkolů klikni na vybrané tlačítko. I. Úkoly 1 – 5 životní prostředí – definice přírodní a společenské vlivy na životní prostředí II. Úkoly 6 – 11 voda, její zásoby na Zemi důsledky znečišťování znečišťování oceánů III. Úkoly 12 – 18 znečišťování ovzduší kyselé deště degradace půd odlesňování, odpady IV. Úkoly 19 – 20 zajímavosti fotografie, videa Test 10 otázek

I. část: úkoly 1 – 5 životní prostředí zpět na obsah životní prostředí přírodní a společenské vlivy na životní prostředí

Prostředí = okolí k danému předmětu knihovna další úkol Po nahlédnutí do knihovny doplň do políček vhodná slova: Prostředí = okolí k danému předmětu Je-li předmětem příroda, hovoříme o: prostředí Je-li předmětem živý organismus, hovoříme o: prostředí Je-li předmětem člověk, hovoříme o:

Úkol č. 2 , zabývající se problematikou . Slovník cizích slov další úkol a) Životní prostředí se mezinárodně označuje anglickým slovem environment. Vyhledáním ve slovníku cizích slov na internetu zjisti a napiš výslovnost: b) Vyhledej pojem environmentalistika a doplň chybějící slova v její definici: Environmentalistika je , zabývající se problematikou . c) Vyhledáním ve slovníku cizích slov porovnej pojmy: enviroment a ekologie. Doplň, v čem je ekologie odlišná:

Uveď příklady působení přírodních vlivů na životní prostředí. Úkol č. 3 další úkol Přírodní vlivy Uveď příklady působení přírodních vlivů na životní prostředí. a) Geologické vlivy (2 – 3 příklady): b) Meteorologické vlivy (2 – 3 příklady): c) Jiné (2 – 3 příklady):

Důsledky na životní prostředí: Úkol č. 4 další úkol Přírodní vlivy – důsledky na ŽP Z uvedených jevů vyber tři a popiš heslovitě jeho důsledky na životní prostředí (na jeho složky). Kliknutím na žluté tlačítko otevřeš webovou stránku na toto téma, kliknutím na červené tlačítko otevřeš video na internetu. Tsunami Eroze Lavina Povodně Sucho Sopečná erupce Písečná bouře Zemětřesení Tornádo Písečná bouře Důsledky na životní prostředí:

Úkol č. 5 Společenské vlivy knihovna Úkol č. 5 Společenské vlivy Kliknutím na prázdné políčko označ vždy 1 – 2 uvedené složky životního prostředí, které jsou podle tvého názoru danou činností postihovány nejvíce: vzhled krajiny voda domácnosti zemědělství doprava energetika průmyslová výroba půdy vzduch společenské vlivy: lesní porosty

II. část: úkoly 6 – 11 voda, její zásoby na Zemi důsledky znečišťování zpět na obsah voda, její zásoby na Zemi důsledky znečišťování nedostatek pitné vody znečišťování oceánů

Úkol č. 6 knihovna další úkol Voda Je na Zemi dostatek vody? Po zjištění údajů (tlačítko i) doplň: Z celkového množství vody na Zemi tvoří sladká voda % . Z tohoto množství tvoří povrchová voda pouze % (hlavně jezera, řeky, potoky). Právě řeky a jezera jsou každodenními hlavními zdroji vody pro většinu lidí. Které oblasti na Zemi mají nedostatek vody?

Úkol č. 7 Znečišťování vod knihovna další úkol Znečišťování vod a) Uveď příklady biologického znečišťování vod: b) Uveď příklady chemického znečišťování vod: c) Urči, o jaký druh fyzikálního znečišťování se jedná: ukládání radioaktivního odpadu a těžba radioaktivních surovin: eroze půdy: odpadní teplo z elektráren: d) Z atlasu ČR (vodstvo) zjisti a napiš: příklady řek v ČR se silně znečištěnou vodou: příklady řek v ČR s čistou vodou:

Úkol č. 8 Důsledky znečišťování vod knihovna další úkol Důsledky znečišťování vod a) Jaké jsou důsledky znečištění pro sladkovodní ekosystémy? b) Zjisti a popiš příčiny a důsledky znečišťování nejhlubšího jezera na světě: příčiny: důsledky: c) Co je hlavní příčinou znečištění vodních toků v rozvojových státech? knihovna d) Co způsobuje pití nekvalitní infikované vody? e) Proč mnoho lidí na Zemi pije vodu z jezer a řek, často znečištěnou a infikovanou?

Úkol č. 9 Nedostatek pitné vody – globální problém lidstva další úkol Nedostatek pitné vody – globální problém lidstva Odhaduje se, že pětina lidstva trpí nedostatkem pitné vody. Kliknutím na tlačítko i otevřeš článek na internetu s mapou, která znázorňuje přístup lidí k pitné vodě ve světě. Z mapy zjisti a doplň: a) Které oblasti Afriky trpí největším nedostatkem pitné vody? b) Uveď dva státy Asie, ve kterých má přístup k pitné vodě méně než 30 % populace. c) Porovnej oblasti světa, které nemají problémy s pitnou vodou, a oblasti nedostatkem pitné vody. Co podle tebe způsobuje rozdíl? d) Proč v některých oblastech Afriky více jak polovina obyvatelstva nemá přístup ke kvalitní pitné vodě? Na základě přečtení druhé části článku nebo shlédnutí videa zjisti a stručně zdůvodni příčinu. video

Úkol č. 10 Spotřeba vody Doplňující úkoly (dobrovolné): další úkol Spotřeba vody Doplňující úkoly (dobrovolné): a) Kolikanásobně více vody přibližně spotřebuje denně průměrný Američan oproti člověku žijícímu v rozvojové zemi? knihovna b) Odhadem spočítej svoji denní spotřebu vody (pití, umývání, úklid, splachování WC…) v litrech: knihovna Porovnej s údajem v knihovně. c) Které datum je Světovým dnem vody?

Úkol č. 11 Znečišťování oceánů knihovna Znečišťování oceánů Kliknutím na tlačítko otevřeš mapu, znázorňující znečištění oceánů. Podle mapy napiš tři oblasti, které jsou nejvíce postiženy znečištěním (vážná devastace): Z článku v knihovně zjisti, čím jsou oceány nejvíce znečišťovány: Heslovitě popiš důsledky znečištění: Co jsou to mrtvé zóny?

III. část: úkoly 12 – 18 znečišťování ovzduší kyselé deště zpět na obsah znečišťování ovzduší kyselé deště degradace půd odlesňování, odpady

Úkol č. 12 Znečišťování ovzduší, jeho důsledky Smog knihovna další úkol Znečišťování ovzduší, jeho důsledky Uveď příklady přírodních vlivů, které způsobují znečištění ovzduší: Uveď příklady společenských vlivů, které způsobují znečištění ovzduší: Smog Smog vzniká společně působením přírodních a společenských vlivů. Doplň, o jaké druhy smogu se jedná: složenina městského a průmyslového kouře s mlhou = smog znečištění vzduchu, které vzniká v městských oblastech vlivem působení slunečních paprsků na některé složky dopravních exhalací= smog Jak smog působí na lidský organismus?

Úkol č. 13 knihovna další úkol Kyselé deště Přečti úvodní dva odstavce textu ve Wikipedii (tlačítko i) a doplň: Jaké pH mají srážky označované jako kyselý déšť? Čím je způsobena jeho vyšší kyselost? Nižší než: 4,7 5,6 6,0 Oxidy síry (spalováním fosilních paliv, sopečná činnost ) Oxidy uhlíku (spalování fosilních paliv) Oxidy dusíku (např. z automobilů) Oxidy draslíku Rozptýlené oxidy v atmosféře reagují s vodou a vznikají: hydroxidy kyseliny Kyselé deště narušují zdraví, snižují produkci rostlin, poškozují lesy, zvyšují korozi. Z atlasu ČR (životní prostředí) zjisti a doplň, které oblasti mají silně poškozené lesy exhalacemi (soubory znečišťujících látek):

Úkol č. 14 Kvalita ovzduší v ČR knihovna další úkol Kvalita ovzduší v ČR Na stránkách Českého hydrometeorologického ústavu (informace o kvalitě ovzduší v ČR) zjisti: a) jakou aktuální hodnotu má index kvality ovzduší v oblasti tvého bydliště b) které oblasti České republiky vykazují nejhorší hodnoty znečištění Podle atlasu ČR (životní prostředí) doplň oblasti se silně znečištěným ovzduším. Porovnej údaje zjištěné z internetu a z atlasu. Stručně zdůvodni příčinu znečištění v uvedených oblastech:

napiš dva konkrétní příklady dezertifikace: Úkol č. 15 knihovna další úkol Degradace půd Z údajů v knihovně vyber správné označení pro procesy, které k degradaci půd přispívají, a doplň: cizorodé chemické látky nebo odpady v půdě: rozrušení půdy vodou, větrem, sněhem: procesy, kterými půda ztrácí obsah humusu vrstvu a není schopna zadržet živiny: opakované zpracování půdy ve stejné hloubce a množstvím přejezdů těžkou zemědělskou technikou po povrchu půdy, které vede ke snížení pórovitosti a propustnosti půdy: stručně popiš, co je to dezertifikace (nápověda: tlačítko i): uveď příklady přírodních a společenských vlivů, jejichž důsledkem dochází k dezertifikaci: napiš dva konkrétní příklady dezertifikace:

Úkol č. 16 Odlesňování Společenské vlivy: Přírodní vlivy: další úkol Odlesňování Uveď alespoň dva příklady přírodních a tři příklady společenských vlivů, které způsobují odlesňování: Společenské vlivy: Přírodní vlivy: knihovna

Fotografie a dokument o odlesňování : úkol č. 19 další úkol Důsledky odlesňování Po přečtení části článku o odlesňování amazonského deštného pralesa (tlačítko i) uveď heslovitě důsledky: a) na teplotu v atmosféře: b) na půdy: c) na koloběh vody, srážky: d) na živočichy: Fotografie a dokument o odlesňování : úkol č. 19

Úkol č. 18 Komunální a průmyslový dopad Produkce odpadu knihovna Komunální a průmyslový dopad Produkce odpadu Z údajů v knihovně zjisti: a) Které odvětví průmyslu v ČR vyprodukuje nejvíce tun odpadu? b) Které odvětví průmyslu v ČR vyprodukuje nejvíce tun nebezpečného odpadu? Důsledky Prohlédni si fotografie ve Wikipedii (tlačítko i) a stručně formuluj důsledky produkce odpadu na životní prostředí: Co hrozí?

IV. část: úkoly 19 – 20 zpět na obsah zajímavosti fotografie, videa

Úkol č. 19 Zajímavosti Dokument odlesňování v Tasmánii (6 minut): další úkol Zajímavosti video Dokument odlesňování v Tasmánii (6 minut): Fotografie: odlesňování deštných pralesů: Fotografie z Madagaskaru (problémy způsobené civilizací):

Úkol č. 20 Zajímavosti zpět Víš, co je to světelné znečištění? na obsah test Zajímavosti Víš, co je to světelné znečištění? Satelitní snímek: knihovna Víš, co způsobil meteorit, který dopadl asi před 65,5 milionu let do oblasti poloostrova Yucatán? Hrozí Zemi srážka s meteoritem? video Co by se stalo? Prohlédni si video se simulací dopadu meteoritu na Zemi:

Životní prostředí lidské společnosti KNIHOVNA Životní prostředí lidské společnosti Životní prostředí Okolní prostředí tvoří živé a neživé přírodní složky

Znečišťování vod v životním prostředí KNIHOVNA Znečišťování vod v životním prostředí

KNIHOVNA Rizika hladina podzemní vody na všech kontinentech se stále snižuje  zvyšuje se míra znečištění vody snižuje se biodiverzita (biologická rozmanitost) sladkovodních ekosystémů v rozvojových zemích je 80 % nemocí způsobeno nedostatkem nebo špatnou kvalitou pitné vody miliarda lidí nemá přístup k dostupným zdrojům pitné vody

KNIHOVNA Voda Znečišťující faktory - patogenní organizmy - netoxické organické látky - nadměrný obsah živin - toxické kovy - toxické organické látky - vysoká kyselost - pevné látky - zvyšování teploty odpadním teplem radioaktivita Problémy hospodaření s vodou nerovnoměrná distribuce zásob kvalita vody používané k pití a průmyslové znečištění podzemních a povrchových vod (zemědělství, průmysl, těžba, domácnosti) znečištění oceánů (průmysl, zemědělství – splašky, těžba, havárie) - nevhodné zásahy: nevhodné odvodňování (meliorace), nadměrné zavlažování (vede k zasolení)

Nedostatek pitné vody: globální problém lidstva KNIHOVNA Nedostatek pitné vody: globální problém lidstva 1,1 miliardy lidí v rozvojových zemích nemá dostatečný přístup k vodě a 2,6 miliardám lidí chybí alespoň základní hygienické zařízení. Za posledních 10 let zemřelo na průjmová onemocnění více dětí, než kolik činily veškeré lidské ztráty v ozbrojených konfliktech od konce druhé světové války. Polovina lůžek v nemocnicích po celém světě je zaplněna pacienty, kteří trpí nemocemi souvisejícími se špatnou kvalitou vody. Každý den umírá na průjmová onemocnění (včetně cholery) 1,8 milionu lidí; 88 % všech průjmových nemocí je připisováno dodávkám nekvalitní vody, nízké úrovni sanitárního vybavení a nedostatečné hygieně. Průměrná vzdálenost, kterou musí ženy v Africe a Asii ujít, aby nabraly vodu, je 6 kilometrů. Odhadem 25 % lidí z měst v rozvojových zemích nakupuje vodu od obchodníků za mnohem vyšší cenu než vodu z vodovodu. V některých případech za cenu, která představuje více než čtvrtinu příjmů jejich domácnosti. Člověk žijící v rozvojové zemi spotřebuje za den v průměru téměř 10 litrů vody. Průměrná spotřeba vody ve Velké Británii činí 135 litrů za den a osobu. Průměrný Američan spotřebuje denně 375 až 660 litrů. Zásoby vody se snižují, zatímco poptávka dramaticky roste neudržitelným tempem. Očekává se, že v příštích 20 letech průměrná celosvětová zásoba vody na osobu klesne o celou třetinu. Odhady hovoří o tom, že 90 % odpadních vod v rozvojových státech je vypouštěno bez jakýchkoli úprav rovnou do řek a dalších vodních toků. Zdroj: (2)

Kolik spotřebujeme vody při různých činnostech? KNIHOVNA Kolik spotřebujeme vody při různých činnostech? koupání ve vaně 120 až 160 litrů sprchování 50 až 80 litrů čištění zubů pod tekoucí vodou 5 až 7 litrů holení pod tekoucí vodou 25 litrů spláchnutí na WC úsporné 3 nebo 6 litrů, jinak 9 litrů průměrná denní spotřeba vody na osobu: 90 až 130 litrů Zdroj: (3)

KNIHOVNA Vodní zdroje Země Struktura vodních zásob na Zemi (v km3) oceány: 1 348 000 000 sníh a ledovce: 29 000 000 podzemní voda: 8 000 000 řeky a jezera: 200 000 atmosférická vlhkost: 13 000 Celkem přibližně 1,4 miliardy km3. Pouze asi 3 % tohoto objemu tvoří voda sladká, vázaná především v ledovcích (zejména v Antarktidě).

Mrtvých zón bez kyslíku je v oceánech čím dál víc KNIHOVNA Znečištění oceánů OSN: Počet i rozloha "mrtvých zón" v oceánech stoupá V mořích a oceánech na celém světě se v současné době nachází nejméně 200 oblastí, kde je antropogenní znečištění natolik vysoké, že ohrožuje ryby a další mořské živočichy. Tyto tzv. mrtvé zóny se rozprostírají na tisících čtverečních kilometrech zemského povrchu. Hlavními zdroji znečištění jsou chemické látky používané v zemědělství, odpadní vody a atmosférická depozice jakožto důsledek spalování fosilních paliv. Takový je ve stručnosti obsah zprávy zveřejněné 19. října 2006 na mezinárodní konferenci v Pekingu. Oproti stavu v roce 2004, kdy vědci z Programu OSN pro životní prostředí (United Nations Environment Programme, UNEP) napočítali 149 zasažených lokalit, se počet mrtvých zón zvýšil o 34 procent. Mrtvých zón bez kyslíku je v oceánech čím dál víc Oslo – Počet mořských oblastí, kde voda nemá dostatek kyslíku, rychle roste. Má to negativní vliv na populace mořských ryb a korýšů, píše agentura Reuters. Podle vědecké studie publikované v magazínu Jednání Národní akademie věd, z níž agentura Reuters citovala, mohou být tyto „mrtvé zóny“ hrozbou pro pobřežní ekosystémy po celém světě. Takové zóny se nacházejí od Mexického zálivu po Baltské moře. V těchto oblastech znečištěných umělými hnojivy splavovanými z polí, odpadní vodou z kanalizace a škodlivými látkami ze spalování fosilních paliv se nadměrně rozšířily mořské řasy a spotřebovávají více kyslíku.  Zdroj: (5) Zdroj: (4)

KNIHOVNA Terminologie: emise – látky jsou uvolňovány – emitovány do atmosféry imise – látky jsou přítomny v atmosféře exhalace – soubor znečišťujících látek Hlavní plynné škodliviny skleníkové plyny (CO2, metan, NO2, CFC) oxidy síry (SO2) oxidy dusíku (NOx, zejm. NO2) - uhlovodíky (součást automobilových zplodin) - sirovodík (H2S), čpavek (NH3) freony Pevné částice - popílek - prach - saze Tepelné znečištění atmosféry Radioaktivita (z jaderného odpadu, havárií, pokusných jaderných výbuchů)

KNIHOVNA průmysl zemědělství energetika domácnosti doprava chemické ošetřování rostlin průmysl zemědělství degradace půd zábor půdy (průmyslové stavby) zvyšování eroze nevhodnou činností odvodňování energetika kapalný průmyslový odpad (do řek) odlesňování nadměrné hnojení produkce SO 2, CO2, popílek pevný průmyslový odpad (skládky) exhalace přenosové soustavy v krajině těžba a distribuce uhlí, ropy, zemního plynu pro energetický průmysl vliv na krajinu možné havárie komunální odpad prach hlučnost havárie spotřeba vody, její znečištění posyp komunikací výfukové plyny domácnosti exhalace při topení tuhými palivy vliv na zvěř doprava zábor půdy (průmyslové stavby)

KNIHOVNA Kyselé deště mohou porušovat voskovitý povrch na listech a strom je tím náchylnější k mrazu, houbám a hmyzu mohou zpomalit růst kořenů, což má za následek málo výživy pro strom uvolňují toxické ionty v půdě a ty užitečné jsou vyluhovány pryč

Proces, při kterém dochází ke snížení úrodnosti, využitelnosti půdy. KNIHOVNA Degradace půd Proces, při kterém dochází ke snížení úrodnosti, využitelnosti půdy. Procesy degradace půd: eroze podmáčení (přirozeně i důsledkem zavlažování) zasolení (zavlažováním) chemická kontaminace (těžké kovy, PCB, hnojiva, ropné produkty) okyselení (kyselé deště) zhutňování (mechanizovaným zemědělstvím) zábor (např. rozptýlenou zástavbou, komunikacemi) dezertifikace

KNIHOVNA Produkce odpadů v ČR v roce 2008 (v tis. tun): celkem z toho nebezpečné z podniků 22 244 1505 z toho odvětví: zemědělství a lesnictví 257 7 dolování a těžba 167 29 zpracovatelský průmysl 5756 676 energetika 1920 28 stavebnictví 9747 142 doprava 273 21 obce 3625 13 z toho komunální odpad 3176 6 Údaje v tabulce použity ze zdroje č. 1.

KNIHOVNA Chicxulubský kráter Obrovský impaktní kráter, který vznikl po dopadu velkého meteoritu (rozměr 6 – 10 km) do oblasti poloostrova Yucatán v Mexickém zálivu asi před 65,5 milionu let. Kráter je široký kolem 180 kilometrů, z větší části je dnes v moři, menší část je na pevnině, kde dnes leží mexické město Chicxulub, podle něhož je kráter pojmenován. Dopadem se uvolnila obrovská energie, což mělo za následek: požáry zemětřesení tsunami srážka byla pravděpodobně příčinou klimatické změny a vyhynutí mnoha živočišných druhů, včetně dinosaurů

Zdroje: Český statistický úřad: Produkce, využití a odstranění odpadů v roce 2008. Dostupné z: http://www.czso.cz/csu/tz.nsf/i/produkce_vyuziti_a_odstraneni_odpadu_v_roce_2008. Portál Hyperbola.cz. Dostupné z: http://www.hyperbola.cz/index.php/Nedostatek-pitne-vody-je-celosvetovy-problem. Vodovody a kanalizace Kroměříž, a.s.: Kolik se spotřebuje vody při každodenních činnostech. Dostupné z: http://www.vak-km.cz/dokum2/RADY.htm. Kukliš, L.: Počet i rozloha "mrtvých zón" v oceánech stoupá. [On line]. 2006 [cit. 2009-09-09]. Dostupné z: http://gnosis9.net/view.php?cisloclanku=2006100012. Králová, V.: Aktuálně.cz. Mrtvých zón bez kyslíku je v oceánech čím dál víc. [On line]. 2008 [cit. 2009-09-09]. Dostupné z: http://aktualne.centrum.cz/priroda/clanek.phtml?id=618285.

Test Získané znalosti si ověř v následujícím testu. zpět na obsah Test Získané znalosti si ověř v následujícím testu. Na papír si znač počet správných odpovědí a na závěr vypočítej svoji procentuální úspěšnost. TEST

Test Environmentalistika je: Otázka č. 1 literatura o životním prostředí věda, zabývající se problematikou ekologie věda, zabývající se problematikou životního prostředí literatura o ekologii

Test Správně! další otázka

Proces přeměny území na poušť, polopoušť se nazývá: Test Otázka č. 2 Proces přeměny území na poušť, polopoušť se nazývá: deratizace dezerce dekontaminace dezertifikace

Test Správně! další otázka

Test Vyber správné tvrzení: Otázka č. 3 Sladká voda tvoří 3 % objemu vody na Zemi. Z toho pouze 30 % je voda povrchová (jezera, řeky). Sladká voda tvoří 3 % objemu vody na Zemi. Z toho pouze 0,3 % je voda povrchová (jezera, řeky). Sladká voda tvoří 3 % objemu vody na Zemi. Z toho pouze 0,3 % je voda podzemní. Sladká voda tvoří 3 % objemu vody na Zemi. Z toho pouze 30 % je voda podzemní (jezera, řeky).

Test Správně! další otázka

Test Otázka č. 4 Ve kterém z uvedených asijských států má méně než 30 % obyvatelstva přístup k pitné vodě? Vietnam Japonsko Afghánistán Jižní Korea

Test Správně! další otázka

Test „Mrtvé zóny“ v oceánech je označení pro: Otázka č. 5 oblasti bez mořských živočichů oblasti s koncentrací uhynulých ryb v důsledku znečištění oblasti s vysokým antropogenním znečištěním oblasti, na jejichž dno je vyvážen odpad

Test Správně! další otázka

Test Vyber správné tvrzení, které vysvětluje vznik kyselých dešťů: Otázka č. 6 Vyber správné tvrzení, které vysvětluje vznik kyselých dešťů: Oxidy síry a draslíku rozptýlené v atmosféře reagují s vodou a vznikají sirné a draselné kyseliny. Oxidy síry a dusíku rozptýlené v atmosféře reagují s vodou a vznikají sirné a dusíkaté hydroxidy. Oxidy síry a draslíku rozptýlené v atmosféře reagují s vodou a vznikají sirné a draselné hydroxidy. Oxidy síry a dusíku rozptýlené v atmosféře reagují s vodou a vznikají sirné a dusíkaté kyseliny.

Test Správně! další otázka

Test Složenina městského a průmyslového kouře s mlhou je: Otázka č. 7 oxidační (letní) smog redukční (zimní) smog hydratační (letní) smog reprodukční (zimní) smog

Test Správně! další otázka

Test Otázka č. 8 Proces, při kterém dochází ke snížení úrodnosti a využitelnosti půdy, nazýváme: degradace půd regrese půd rekultivace půd regradace půd

Test Správně! další otázka

K největším úbytkům lesních ploch dochází: Test Otázka č. 9 K největším úbytkům lesních ploch dochází: v Kanadě na Sibiři v severní Africe v Amazonii

Test Správně! další otázka

Které odvětví průmyslu v ČR vyprodukuje nejvíce odpadu? Test Otázka č. 10 Které odvětví průmyslu v ČR vyprodukuje nejvíce odpadu? doprava stavebnictví energetika těžební průmysl

Test NE

Test Správně! Vyhodnocení testu

Test Úspěšnost v testu: Můj výsledek (v %): zpět Na začátek testu na obsah Test Úspěšnost v testu: počet správných odpovědí: úspěšnost: 0 % 1 10 % 2 20 % 3 30 % 4 40 % 5 50 % 6 60 % 7 70 % 8 80 % 9 90 % 10 100 % Můj výsledek (v %): Na začátek testu