Diplomový seminář 3
Company LOGO Žánr žánr šírší koncept než „typ textu“ povídka, román, obchodní dopis, diplomka... žádné fixní znaky (pouze často se vyskytující) do živočišného druhu(žánru) „pes“ patří: doga pinčl Puňťa (jeden exemplář/instance druhu)
Company LOGO Ten text má jakési vlastnosti (ale mít nemusí) vzhledem k množství živočišných druhů přenecháme klasifikaci biologům/lit.vědcům znaky žánru „diplomová práce“ lze zjistit bez jejich pomoci musí být flexibilní naučit se je používat, kdy je potřeba typy textů (analýza, návrh řešení, argumentace) struktury, modely (Aristetelova invence, IMRAD...) slova (konotace, denotace, hierarchie pojmů...)
Diplomová práce – formální požadavky Formu a rozsah určuje studijní řád 80 – 120 normostran tfuj, 60 úhozů na řádku, 30 řádků na stránce Magisterská práce - už nesmí jít jen o kompilaci Struktura je také určena fakultou/ústavem – existují odchylky, ale víceméně je standardní Existují a budou dodány
Company LOGO K nahlédnutí titulní list kopie zadání prohlášení diplomanta (že jde o původní práci) obsah předmluva (toto nemá funkci úvodu!) úvod text závěr poznámky (pokud nejsou jinde) bibliografie průvodní aparát souhlas diplomanta
Company LOGO Diplomka - téma jasně, jen k zamyšlení a nápovědě váhavým: přemýšlet (dlouho) nad tématem/ty témata vlastní a nebo vypsaná přemýšlet zároveň nad osobou vedoucího jestli má ten člověk čas, odborné předpoklady, jestli pro vás bude pomocí (a nebo chcete jen ten papír?) konzultovat téma konfrontovat své představy s představami potenciálních vedoucí práce (raději osobně, stejně se budete muset setkávat osobně) přijít připraven/a -> poznámky, náčrtky...
Diplomka – jak to zadání probíhá? student – prvotní průzkum vypracuje anotaci diplomového úkolu vedoucí – na jejím základě vypracuje zadání diplomového úkolu (a nebo nechá studenta připravit zadání, která pak schválí) konzultovat, konzultovat, konzultovat zadání je závazné
Company LOGO Diplomka – některé problémy s tématy téma musí být rozpracováno do zadání a schváleno (podepsáno) vedoucím katedry pozor na témata příliš úzká a příliš obecná obojí je nebezpečné téma lze (ale ne vždy) změnit proto se vyplatí přemýšlet předem (viz. dále) –je dost zdrojů o tématu? –bylo už zpracováno? –vyžaduje speciální zdroje/metody/zařízení? –zajímá mě to?
Company LOGO Vedoucí diplomky Všichni to vědí, ale raději zopakujme Vede celkovou koncepci práce (!) Radí s výběrem a aplikací správných metod Pomáhá řešit odborné otázky Pokud je odborník na problém, jinak by měl mít student konzultanta/y –Důležitá osoba –Větší odborník než vlastní vedoucí diplomky ;- ) Nepíše práci za studenta (ani částečně!) a jestli ano, tak spíš škodí
Company LOGO Problém X cíl X téma problém = díra, prázdný prostor k zaplnění identifikujte problém, cílem je pak „najít řešení“ cíl logicky vyplývá z problému cíl jen jeden! 3 cíle v jedné větě jsou stále 3 cíle (rozlišujte dílčí cíle od hlavního cíle) dva cíle zmatou autora/čtenáře [E.A.Poe] závěry musí odpovídat stanovenému cíli pokud neodpovídají, něco je špatně téma vyjadřuje problém (cíl je třeba i skryt)
Struktura a její implikace Introduction Background Hypothesis Methods Results Discussion Conclusions
Company LOGO Pro koho píšete?
Přípravná fáze před zadáním, po zadání, po obhajobě, prostě už „furt“ studium racionální čtení abstrahování, excerpování pořádání informací (znalostí ?)
Záznamy obsah poznámky, výpisky citáty teze výtah, konspekt jiné (tabulky, vývojové diagramy, pavučiny, mind maps, concept mapping) vždy rozlišovat citace parafráze vlastní poznámky
Company LOGO Typy textu a žánr III. čtyři užitečné typ textu (jak je to napsáno): analýza problému „Proč se zvyšuje ohrožení dětí na internetu“ návrh na řešení problému „Jakým způsobem snížit rizika ohrožení....“ argumentace „Děti jsou ohroženy!“ souhrn tohle není samostatný typ, ale bude se hodit
Company LOGO mezihra – citační software programy pro bibliografických informací komerční i open-source aplikace nejčastější úkony vytváření odkazů: import, vyhledávání vkládání odkazů (Word vs. ostatní) formátování dokumentů vytváření bibliografií
Summary - souhrn zachycuje vývoj myšlenek v textu základní princip: selektivnost vybrat nejdůležitější části (relevance) předpoklad: identifikace řídící myšlenky textu je těžké vidět souvislosti textu bez znalosti „hlavní myšlenky“ ale jakmile ji známe, jsme na dobré cestě, sledujeme vztahy (strukturu textu) bez ní půjde o frustrující záznam všeho
Dobrý souhrn identifikuje zdroj zachytí řídící myšlenku (účel textu) a také hlavní body (podporující hlavní myšlenku) obsahuje vaše vlastní slova (extrakt = špatný souhrn) „značkovače“ (summary markers) a „žádné vlastní komentáře“ (pokud nejde o....) souhrn je koherentní (nesleduje nutně strukturu originálu)
Company LOGO An idiot's guide to writing „souhrn“ první čtení: objevit „řídící ideu“ textu druhé čtení: ujistit se, že řídící myšlenka byla objevena a všímat si struktury pak už bez čtení: podtrhnout hlavní myšlenku také její teze označit logické vztahy mezi tezemi (explicitně slovy) rozhodnout, jestli vložit i omáčku (záleží na zadání) napsat první draft
Company LOGO Takže jo – už dosť bolo teórie souhrny, jak rád bych je uměl rychle