Analýza a zvyšování kvality školy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.
Advertisements

ŠKOLNÍ ZPRÁVY O PŘEDBĚŽNÝCH VÝSLEDCÍCH MZ V ROCE 2011 PRVNÍ Z KROKŮ VYUŽITÍ STÁTNÍ MATURITY PRO ZVÝŠENÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ NA SŠ.
Evaluace v mateřské škole
Základní škola, Matice školské 3, České Budějovice
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Kariérové poradenství
Vlastní hodnocení školy
Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů 1. díl Tvorba a ověřování pilotních školních vzdělávacích programů na vybraných SOŠ a SOU Projekt.
Autoevaluace školy a zřizovatel Má škola sdělovat výsledky autoevaluace svému zřizovateli?
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Autoevaluace škol v Moravskoslezském kraji
Hodnocení školy zřizovatelem
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Hodnocení škol a školských zařízení
Autoevaluace škol KLÍČ, o.s.. Obsah  Úvod  Autoevaluace – teorie, legislativa  Metodicky doporučený postup  Nástroje efektivní AE  Testování přidané.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOL A HODNOCENÍ ČŠI
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
Vzájemná hospitační činnost
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Dotyková zařízení ve výuce​ KA4 Evaluace
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Vlastní hodnocení školy
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
Gymnázium, základní škola a mateřská škola Mánesova Sokolov
„ VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY “ Základní škola, Liberec, Lesní 575/12
Zpracoval: Ing. Petr Hajný, ředitel školy
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Autoevaluační nástroje na naší škole
Projekt Statutárního města Jihlavy - Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality Jihlava
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE AUTOEVALUACE SLUŽEB ICT listopad 2006 (c) Radek Maca.
SETKÁNÍ S ŘEDITELI STŘEDOČESKÉHO KRAJE květen 2011
Každá (základní) škola má mít přehled o svých vzdělávacích výsledcích.
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Vlastní hodnocení školy
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
vlastní hodnocení školy
2008/2009 REPORTING Tereza Mulačová Česká zemědělská univerzita v Praze Tereza Řezníčková Provozně ekonomická fakulta Marek Tláskal obor Veřejná správa.
Osnova kurzu – modulu A3 PŘÍPRAVA PROJEKTU
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY Zdeněk Hrkal Karlovy Vary, 12. listopadu 2009 Po každé dobré činnosti je radost z práce odměnou dvojnásobnou. (Euripides)
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Autoevaluace školy RNDr. Irena Přádná Gymnázium F. X. Šaldy Liberec 2007
Kvalita ve vzdělávání - kvalita VŠ. Co je to kvalita? Kvalitou (vzdělávacích procesů, vzdělávacích institucí, vzdělávací soustavy se rozumí žádoucí (optimální)
AUTOEVALUACE KVALITA A EFEKTIVITA VÝUKY
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Vlastní hodnocení školy KA 03/5 Metodická setkávání „Vzdělávací tržiště“ Mgr. Pavlína Karlová.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Projekt ESF Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality Jihlava, Michal Uhlař 1Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality.
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Evaluace v mateřských školách
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Psychologie ve školní praxi - seminář
Komplexní systém hodnocení
Evaluace v mateřských školách
První zkušenosti s evaluací
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Transkript prezentace:

Analýza a zvyšování kvality školy Ostravská univerzita v Ostravě a Metodické a evaluační centrum, o.p.s. Mgr.Martin Rangl RNDr.Tomáš Hudec

DOBRÁ ŠKOLA Úspěšná škola Úspěch -> naplnění očekávání Kvalitní škola Kvalitou školy se rozumí žádoucí úroveň výstupů, která může být předepsána určitými požadavky (například vzdělávacími standardy) a může být tudíž objektivně měřena a hodnocena (podle Průcha: Moderní pedagogika)

Ve kterých oblastech chci kvalitu ? Klima Kurikulum (co a jak učíme) Výsledky Vzdělávací proces Navrhněte ukazatel pro každou oblast, včetně návrhu kritéria alespoň ve dvou stupních Management ŔÍZENÍ Zdroje (lidské, mater.-technické, finanční)

Zjišťování kvality Evaluace je proces systematického shromažďování a analýzy informací podle určitých kritérií za účelem dalšího rozhodování. Externí evaluace - zaměřuje se na celkové fungování systému školy jako instituce, evaluační cíle jsou stanoveny zvnějšku, měřítka a kritéria jsou dána examinátorem nebo zadavatelem hodnocení. Orientace zejména na výsledky. Prováděna externími subjekty : ČŠI Zřizovatel Komerční firmy – SCIO – pouze výsledky vzdělávání PISA Maturita na nečisto Výhoda – nadhled nad dílčími problémy Nevýhody – mnohdy nepronikne k podstatě, provádí se nárazově

Autoevaluace ( Vlastní hodnocení školy ) Systematicky připravené a plánovité hodnocení, směřující podle předem stanovených kritérií k předem stanoveným cílům (Roupec, 1997) Hodnocení dosažených cílů a obsahů vzdělávání v rámci realizovaného vzdělávacího programu školy (Průcha, 1995) Jako mechanismus soustavné autoregulace vlastní pedagogické práce školy (Průcha, 1995) Orientace na procesy Je prováděna školní komunitou Ředitel Tým učitelů Administrativní pracovníci Rada školy SRPŠ Výhoda – znalost prostředí Nevýhoda – může být ovlivněna osobními vztahy

Výsledky hodnotíme Vzhledem k cílům Vzhledem k vlastnímu ŠVP Vzhledem k dřívějšímu stavu školy Vzhledem ke stavu jiných škol Vzhledem k očekáváním uživatelů školské služby Vzhledem k požadavkům zřizovatele Vzhledem k podmínkám vzdělávání a ekonomickým zdrojům Vzhledem ke stanoveným standardům

Náprava nedostatků Tvorba (revize, korekce) ŠVP Změny cílů, obsahu, organizace, metod, hodnocení Změny pravidel, priorit Podpora dalšího vzdělávání pedagogů Personální opatření Prezentace školy, informační systémy, spolupráce s partnery

SYSTÉM AUTOEVALUACE OPATŘENÍ CÍLE OBLASTI NÁSTROJE KRITÉRIA TERMÍNY ZVEŘEJNĚNÍ ZJIŠŤOVÁNÍ ANALÝZY, VYHODNOCOVÁNÍ

Současná právní úprava Školský zákon § 12 zákona 561/2004 Vyhláška 15/2005 Sb. definuje Oblasti autoevaluace Termíny autoevaluace Periodicitu autoevaluace Sdělení MŠMT - http://www.msmt.cz/Files/HTM/VKKvlastnimu%20hodnoceniskoly_230806.htm

Jak na to ? Metodika autoevaluce dle MEC Je vytvořen soubor ukazatelů kvality školy v 6 oblastech, který je nástrojem pro ověřování kvality škol umožňující všem aktivním školám: prokázat, zda a na jaké úrovni realizují v praxi škol nejdůležitější procesy, prokázat, jaké mají podmínky ke vzdělávání žáků a studentů, prokázat, jakých výsledky vzdělávání dosahují jejich žáci a studenti, disponovat podpůrnými argumenty o kvalitě škol pro žádosti o granty EU a podporu z vybraných dotačních titulů MŠMT či krajů. V současné době absolvovalo kurzy a vytvořilo zprávy o vlastním hodnocení školy více než 50 škol.

Postup provádění autoevaluace Postupné hodnocení každé podoblasti Zpracovávají pověřené týmy Zpracování dílčí zprávy pro každou podoblast Kompletace zprávy o vlastním hodnocení školy Zpracovává vedoucí týmu autoevaluace

Krok 1 Posouzení a bodové hodnocení ukazatelů Obodování ukazatelů za podoblast škála od nejvyššího hodnocení 4 - 1 x není možno hodnotit Pomůckou při přidělování bodů je slovní hodnocení pro 4 body Do poznámky si zapište, proč jste tak bodovali…

Krok 2 Možnost ověření Vypište, na základě jakých podkladů (důkazů) byly body přiděleny. Existuje u všech hodnocených ukazatelů možnost ověření? Na základě definovaných důkazů znovu ověřte výši přidělených bodů (možnost změny prvotního hodnocení provedeného v kroku 1)

Krok 3 Návrh opatření (plán rozvoje) Dá se hodnocená oblast zlepšit? Pokud ano, jak? Navrhnout opatření pro zlepšení V případě maximálního hodnocení navrhnout opatření, jak stav udržet Zamyslet se, zda jsou navržená opatření reálná v podmínkách fungování školy (ekonomické, personální zdroje, spádová oblast žáků,…) Zamyslet se nad jinými možnostmi sběru dat (vlastní testy, dotazníky, ankety, …)

Krok 4 Zpracování zprávy pro danou podoblast Naformulovat slovní hodnocení podoblasti Východiskem jsou záznamy a poznámky z předcházejících kroků Kompletace zprávy o vlastním hodnocení školy

IS Autoeval Informační systém – pracovní nástroj pro: Záznam výsledků autoevaluace Archivace výsledků autoevaluace Tvorbu autoevaluační zprávy Srovnání a vyhodnocování výsledků autoevaluace v dalších letech

klíč ukazatel

Přidělené body

Praktické využití autoevaluace Vlastní hodnocení je proces vnitřní zpětné vazby který pokud je prováděn pravidelně důsledně a pravdivě může mít zásadní vliv na kvalitu školy v následujících oblastech: dlouhodobé, střednědobé a krátkodobé řízení školy; vzdělávací proces; otevírání diskuse na škole rozšíření stávající debaty o nová témata vtažení dalších účastníků zlepšení komunikace školy s vnějším prostředím školy

Autoevaluační zpráva Forma autoevaluační zprávy IS Autoeval Návrh IS Autoeval Obsah autoevaluační zprávy 1,2,3

Některé evaluační metody SWOT analýza Dotazování Pozorování Stanovování priorit Sběr dat Diskuse Dramatizace Měření Zobrazování Vedení diáře Zhotovení profilu http://www.rvp.cz/sekce/515 Práce s literaturou

Měření Testování znalostí Pojem znalost je v současnosti velmi frekventovaný, je využíván zejména v ekonomických, ale i sociálních vědách. Tento pojem se často vyskytuje i v dokumentech Evropské unie, zejména ve spojení s informační a znalostní společností (information society, knowledge-based society). V našem pojetí budeme termín znalost používat v širším významu (jenž postupně proniká do pedagogiky), tedy znalosti zahrnují nejen vědomosti, ale též dovednosti a schopnosti k vykonávání určitých činností. Příklad – znalost cizího jazyka zahrnuje nejen vědomosti o příslušném jazyce, ale také dovednosti vykonávat s těmito vědomostmi určité řečové aktivity jak to vyjadřuje anglický termín linquistic performance) (Pedagogický slovník. 3. vydání, Portál 2001).

Hodnocení vstupní úrovně znalostí je to metoda, jak poznat žáky a jejich potřeby,jak plánovat blízkou i vzdálenou podobu výuky, je to příležitost, jak identifikovat děti se speciálními vzdělávacími potřebami, hodnocení Vstupní úrovně nabízí také možnost, jak nastavit komunikaci s rodiči, případně s předchozími vzdělávacími institucemi, významným aspektem Vstupního hodnocení je příprava informací pro pozdější hodnocení, pro zjišťování pokroku, který žák ve škole učinil, pro měření přírůstku znalostí.

Zjištění regresní přímky Relativního přírůstku znalostí pro populaci stejné věkové struktury pro daný předmět

Relativní přírůstek znalostí Relativní pokrok žáků, neboli jak dobře žáci ovládají jistou znalost ve srovnání s ostatními žáky se stejnou Vstupní úrovní této znalosti. Jde o vztah mezi statisticky předpokládaným výsledkem testu (skóre) u každého žáka a jím dosaženým aktuálním výsledkem testu.

Závislost mezi úrovní vstupních znalostí a výstupní úrovní znalostí v matematice a českém jazyce u žáků 1, 2, 3, 4 vztažená k regresní přímce

Sledované dovednosti Český jazyk: Matematika: Abstrakce, konkretizace, interpretace (výklad), zobecňování, pozorování, objevování, porovnávání, třídění (klasifikace, konkretizace), sledování chyb - chybějící písmeno, záměna písmena Matematika: chápání čísla jako pojem vyjadřující kvantitu, zápis celku různými způsoby, numerické dovednosti, práce se znaky (symboly), orientace a práce s tabulkou, grafické vnímání, poznání a práce s geometrickými rovinnými útvary, prostorová představivost, funkce jako vztah mezi veličinami, správnost logické úvahy, Obecné studijní předpoklady: Úlohy jsou postaveny na vytváření logických vztahů (logických analogií) na vytváření úsudků deduktivním i induktivním postupem. Sleduje se tak soubor těchto myšlenkových operací: analýza , srovnání, rozlišování a uspořádání, abstrakce, třídění, zobecnění, syntéza.

Hierarchie zpráv z testování Zpráva pro žáka Stručná Detailní Zpráva pro učitele (předmětů, třídních) Zpráva za třídu Průběžná Finální Zpráva pro vedení školy Zpráva za školu Zpráva pro zřizovatel V přípravě

Zprávy za žáka,třídu a školu Zpráva za žáka: - Celkové zhodnocení v testu - Doporučení pro žáka (úlohy) Zpráva za třídu: Stejný koncept jako zpráva pro žáka Pořadí žáků podle průměrné úspěšnosti v jednotlivých dovednostech Sebehodnocení žáků Zpráva za školu: Stejný koncept jako zpráva pro třídu Vyhodnocení dotazníku Doporučení pro školu u jednotlivých dovedností v rámci skupiny oborů

Odhady žáků v jednotlivých částech testu Výsledky poskytují informaci o sebehodnocení žáků

Průměrná úspěšnost v testu podle pohlaví

Úkol : skupinová práce – podrobné informace o některé z evaluačních metod, příklad možnosti praktického využití v konkrétní škole

Děkujeme za pozornost