Nepřizpůsobiví uživatelé knihoven. Seminář pro pracovníky služeb knihoven. Středočeská vědecká knihovna v Kladně Metodické vyjádření Ministerstva kultury ČR k problematice poskytování VKIS způsobem zaručujícím rovný přístup všem bez rozdílu. Praha, k-principu-rovnosti-podle-knihovniho-zakona_1.pdf Čtenář, č.5.,roč.64, s.179 –
Zákon č.257/2001 o knihovnách a podmínkách provozování veřejných knihovnických a informačních služeb ( knihovní zákon) § 2. Vymezení základních pojmů V tomto zákoně se rozumí a) knihovnou zařízení, v němž jsou způsobem zaručujícím rovný přístup všem bez rozdílu poskytovány veřejné knihovnické a informační služby vymezené tímto zákonem, a které je zapsáno v evidenci knihoven,………
Princip rovnosti - knihovny musí poskytovat VKIS na principu rovnosti, služby jsou uvedené v § 4 odst. 1 knihovního zákona 1) Veřejné knihovnické a informační služby spočívají ve a) ve zpřístupňování knihovních dokumentů z knihovního fondu knihovny, nebo prostřednictvím meziknihovních služeb z knihovního fondu jiné knihovny, b) v poskytování ústních bibliografických, referenčních a faktografických informací a rešerší, c) ve zprostředkování informací z vnějších informačních zdrojů, zejména informací ze státní správy a samosprávy, d) v umožnění přístupu k informacím na internetu, ke kterým má knihovna bezplatný přístup
Princip rovnosti nemusí být dodržován v případech, kdy jeho nedodržení je odůvodněno nějakou objektivní skutečností, která dodržení principu rovnosti znemožňuje, např. dodržováním právních předpisů, nebo faktickým stavem. Prolomení principu rovnosti má zpravidla podobu zvýhodnění určitých skupin uživatelů: zaměstnanci provozovatele knihoven / specializované a vysokoškolské knihovny invalidní čtenáři cizinci čtenáři – děti / podle trestního zákoníku do 18 let/ Rozdílné právní či faktické postavení uživatelů nemůže – s určitými výjimkami – být příčinou, že určitému uživateli neposkytne knihovna určitou službu vůbec, pokud ji požaduje
Případy, kdy prolomení principu rovnosti bude mít podobu neposkytnutí konkrétní služby: Poskytnutí služby zakazují právní předpisy – pornografický časopis čtenáři do 18 let Občanský zákoník ukládá – nezletilí mají způsobilost jen k takovým právním úkonům, které jsou přiměřené jejich věku Knihovna nemůže poskytnout uživateli dokument, který je absenčně vypůjčen Knihovna nemůže poskytnout přístup k internetu, pokud jsou všechny počítače obsazené Knihovna nemůže poskytnout dokument, protože to neumožnuje jeho fyzický stav / povinnost chránit knihovní fond/
Odmítnutí poskytnutí služby z důvodů na straně uživatele: Uživatel obtěžuje své okolí – agresivním chováním, zápachem apod. Obtěžuje ostatní uživatele nebo personál Ztěžuje nebo znemožňuje poskytování služeb ostatním uživatelům Odmítnout poskytnutí služeb; případně vykázat z knihovny Nutnost provést opatření, aby ostatním uživatelům mohly být služby poskytnuty
Knihovna nemůže předem stanovit, že určité skupině uživatelů nebude poskytovat služby, pokud to neukládá nebo neumožňuje zvláštní právní předpis. Kategorizace - knihovna poskytuje služby pouze některým uživatelům /kategorie čtenářů/, zatímco jiným nikoli Kategorizace ANO / formou zvýhodnění při poskytování služeb/, neposkytnutí služby NE Pokud to výslovně neumožňuje zvláštní právní předpis, nemůže knihovna vyloučit určité skupiny uživatelů „Kategorizace“ podle bydliště, pracoviště, místa studia Nelze ani pokud je zaneseno v knihovním řádu Kategorizace – pracovněprávní vztah k provozovateli knihovny, členství v akademické obci /VŠ knihovny/
Závěr : Zjištění porušení principu rovnosti podle § 4. odst. 1 knihovního zákona Na základě kontrolní činnosti MK ČR nebo stížnosti Bez právního odůvodnění Správní řízení, jehož výsledkem může být zrušení zápisu knihovny v evidenci knihoven nebo náprava stavu