Motivace pracovní činnosti, motivační programy Andrea Svobodová Eva Uchytilová Zdeněk Roth
Základní vymezení Motivace psychický proces vedoucí k energetizaci organismu souhrn činitelů, který jedince podněcuje, podporuje, aktivizuje, nebo naopak utlumuje a brzdí
Motiv můžeme definovat jako každou vnitřní pohnutku podněcující jednání člověka má cíl, směr, intenzitu, trvalost vychází z latinského slova „movere“ = hýbati, pohybovati
Motivace hmotná x nehmotná pozitivní x negativní
Motivace NEHMOTNÁ Faktory ovlivňující pracovní výkon: zájem o práci (měla by zaměstnance bavit) dosažené pracovní výsledky a s tím související úspěch pozitivní mezilidské vztahy s nadřízenými i ostatními zaměstnanci míra stresu a úzkosti (měla by být vyrovnaná) chybějící stres vede k rutině nadměrný stres zaměstnance příliš psychicky vyčerpává
Motivace HMOTNÁ Rozhodující = MZDA pevná částka - fixní plat pohyblivá částka – prémie ideální poměr 7:3
Motivace HMOTNÁ příspěvek na stravování, popř. závodní jídelna příspěvky na kulturu a rekreaci příspěvek na dopravu a ubytování kurzy a školení používání automobilu, PC nebo mobilu i pro soukromé účely firemní školka nebo hlídání dětí pružná pracovní doba možnost práce z domova práce na poloviční úvazek apod.
Motivace pozitivní = pochvala - ústní negativní = kritika - písemná poučit se pro příště negativní = kritika - vztek - lítost, stud - agrese, nenávist - pocit méněcennosti… Zpětná reakce (vazba)
Zpětná reakce (vazba) Tři různé reakce - útok (slovní pomsta) - únik (deprese) - fyzická kompenzace (alkohol, běh, praštit do stolu)
Základní motivy potřeby zájmy návyky cíle přání hodnoty postoje emoce…
Potřeby stavy nedostatku nebo nadbytku něčeho, co nás vede k činnostem, jimiž tuto potřebu uspokojujeme biologické (primární, vrozené) - potřeba dýchaní, potravy, bezpečí, spánku apod. sociální (získané) kulturní (vzdělání, kulturní život apod.) psychické (radost, štěstí, láska apod.)
Teorie zaměřené na poznání motivačních příčin Freudova teorie Maslowova teorie Herzbergova teorie Alderferova teorie McClellandova teorie
Freud skutečné psychické síly, ovlivňující lidské jednání, jsou ve své podstatě neuvědomělé člověk během dospívání a přijímání společenských pravidel musí potlačovat přirozený pudy Tyto pudy nejsou: nikdy eliminovány dokonale pod kontrolou Projevují se ve snech, podřeknutích a neurotickém chování. Proto člověk nemůže porozumět vlastnímu chování.
Abraham Harold Maslow (Hierarchie potřeb)
Herzbergova dvoufaktorová teorie Oblast spokojenosti Oblast nespokojenosti Vysoká nespokojenost Vysoká spokojenost Motivátory Úspěšné vykonání práce Uznání Zodpovědnost Samostatná práce Osobní rozvoj a růst Faktory hygieny Pracovní podmínky Plat a bezpečí Org. politiky Nadřízení Mezilidské vztahy ani spokojenost ani nespokojenost
Alderferova teorie (3 kategorie potřeb) Vycházel z Maslowovy teorie potřeb – zredukoval ji pouze na 3 skupiny: zajištění existence Veškeré materiální a fyziologické potřeby zajištění sociálních vztahů k pracovnímu okolí Veškeré vztahy k lidem se kterými se stýkáme zajištění dalšího osobního růstu Tvořivá práce na sobě a svém okolí
McClellandova teorie získaných potřeb Potřeby Zděděné nelze s nimi v podstatě nic udělat (člověk je neovlivní) Získané během života můžeme je rozvíjet
McClellandova teorie získaných potřeb zformuloval 3 potřeby, které mají přímý vztah k výkonnosti: potřeba dosáhnout výkon touha po tom zvládnout něco těžkého, dosáhnout vysokou úroveň úspěšnosti, zvládnout komplexní úlohy a předstihnout druhé potřeba aplikace touha vytvořit blízké osobní vztahy, vyhnout se destruktivním konfliktům a touha po vřelém přátelství potřeba moci, pravomoc nad ostatními touha ovlivňovat nebo kontrolovat druhé, být zodpovědný za druhé a mít nad nimi pravomoc
Teorie zaměřené na průběh motivačního procesu VROOM - hlavní představitel „motivace je založena na osobní preferenci a subjektivním hodnocení tuto preferenci získat“ např. motivace je mít vlastní dům, ale subjektivně vím, že to nemůžu získat Subjektivní ocenění udělám zkoušku
Teorie zaměřené na průběh motivačního procesu PORTER – teorie očekávání každý z nás bere motivaci z hlediska nabídky těch motivů a rizika jejích dosažení když chci maximálně vyniknout, budu brát i rizikové úkoly odhazujeme úsilí, které na to musíme vydat
Teorie zaměřené na průběh motivačního procesu ADAMS – teorie spravedlivé potřeby velice rádi porovnáváme svoje úsilí a práci s odměnou v dnešní době není možné výplaty jsou tajné jemu, pro toho dotyčného a kolegům se nesdělují řádový zaměstnanec by neměl vědět o výplatě jiného řádového zaměstnance, maximálně to může vědět vedoucí
Teorie zaměřené na průběh motivačního procesu SKINNER my máme paměť, máme pozitivní a negativní myšlení dostanu rizikový úkol - snažím se ho udělat ale nebylo to podle představ nadřízeného a ten mě kritizuje - demotivuje mě pro další úkoly
Motivační program Motivovat zaměstnance k větší efektivitě v pracovním procesu Zvyšovat jejich odbornou způsobilost Stabilizovat pracovní team tak, aby nedocházelo k fluktuaci kvalitních a kvalifikovaných pracovníků Zejména ve větším podniku se využije plošné stanovení motivů, stimulů, benefitů V osobním vedení lidí se použijí subjektivní přístupy
Motivační program - etapy analýza převažujících forem motivace stanovení cílů motivačního programu vymezení a bilance stimulačních činitelů příprava reálného využití činitelů příprava podnikového dokumentu kontrola průběhu a realizace motivačního programu
Thomasův systém Od roku 1928 Analýza osobního profilu Test Nehodnotí – intelekt ani zkušenosti Zaměření na pracovní potenciál Jsou zkoumány 4 faktory, s předpokladem, že každého v práci něco motivuje a každý má z něčeho strach
Thomasův systém 1. DOMINANCE (faktor D) Strach: - ze selhání Motivace: - moc, postavení, autorita Přínos podniku: - velice rychlé výsledky, rozhoduje se okamžitě, a to z pozice moci a síly, rychlý, dominantní. Agresivní a ješitný.
Thomasův systém 2. VLIV NA LIDI (faktor V) Strach: - z odmítnutí lidí Motivace: - společenské přijetí (chce, aby ho měli lidé rádi) Přínos podniku: - veselý, přátelský, společenský, otevřený, komunikativní - povrchní – není možno mu příliš věřit - rozený vůdce – umí přenést nadšení na ostatní
Thomasův systém 3. STÁLOST (faktor S) Strach: - z nejistoty Motivace: - jistota, stabilita bez výkyvů a změn Přínos podniku: - výkonný v administrativě, nevadí mu rutinní opakující se činnost - laskavý a empatický
Thomasův systém 4. OCHOTA SE PŘIZPŮSOBIT (faktor O) Strach: - z konfliktů Motivace: - pravidla, fakta, čísla Přínos podniku: - vynikající odborník, analytik - hodný, milý, vstřícný, poctivý
Motivace - shrnutí I když to lidé často tvrdí, tak nepracují v podniku pouze proto, že si tam vydělají slušné peníze Pro zaměstnance mohou být velmi silnými motivačními faktory potřeba uznání, respektu, smysluplné práce, ocenění druhými, perspektivy a také osobní kariéry a možnosti rozvoje
Zdroje www.ufo.cz/acebird/texty/management.doc www.wikipedia.org/ http://www.podnikatel.cz/firma/zamestnanci/motivacni-programy/ www.mineralfit.cz/ http://www.adviscon.cz/stabilizacne_motivacni_programy.php Přednáška z předmětu „Základy řízení“