COMPETITIVE INTELLIGENCE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
Enterprise Europe Network ČR a Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR Úspěšná spolupráce.
Co s trhem SBS aneb trh SBS je trh jako každý jiný
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
managementu znalostí podle
Analýza zdrojů a schopností organizace
Malé a střední podnikání Small and Medium Enterprise.
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
IS V EKONOMICKÝCH SUBJEKTECH Ing. Jiří Šilhán. IS IS – data+lidi+HW, prvky + relace mezi uživateli, které splňují nějaké cílové chování – tak aby byly.
Technologie pro CI. Od technologií pro CI vyžadujeme především funkce vyhledávání v rozsáhlých databázích na základě libovolných dotazů, propojování a.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Informační systémy podnikové systémy CRM
Význam informací v podnikání
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 34Číslo.
Akční plán pro Evropu a resortní koncepce výzkumu a vývoje – návrh opatření v kompetenci jednotlivých resortů.
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
Geo-informační systémy
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Inovace výuky ve vazbě na požadavky Mezinárodních výukových standardů doc. Ing. Marie Pospíšilová,CSc. SVŠES.
Strategické plánování cílem strategického plánování je vytvářet a přetvářet obchody a výrobky firmy, tak aby jejich kombinace zabezpečovala uspokojivé.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
1 Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační infrastruktura a inovační proces v krajích Manfred Hellmich Praha 29. listopadu 2005.
METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled. Návrh projektu Ing. Pavel Růžička Kurz Manažer udržitelné spotřeby a výroby v rámci projektu.
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Význam informací a dat a znalostí
MARKETINGOVÁ SITUAČNÍ ANALÝZA
Analýza vlastního podniku
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
Marketingové prostředí
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
Ruská federace x WTO a OECD
úvod pojetí a obsah marketingu
2.Marketingové prostředí
MARKETING.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo n áměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_JAK.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Podnikatelský plán struktura plánu.
P4 Analýza portfolia/ strategické plánování
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
EU a analýzy prostředí EU a analýzy prostředí.
Tržní prostředí.
FINANČNÍ ŘÍZENÍ NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ
Personální plán pro podnikatelský plán
Struktura podnikatelského plánu
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
Model struktury strategického managementu
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Marketingový plán podniku
Podklady pro zpracování semestrální práce
MARKETING Přednáška P
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
Ekonomika malých a středních podniků
Malé a střední podnikání
MARKETING Přednáška P
Transkript prezentace:

COMPETITIVE INTELLIGENCE Manažerské informační systémy CI 2013 MUVS

Několik citátů na úvod: „Dříve nebo později se ve vašem podnikání něco zásadního změní a je třeba být na tento strategický inflexní bod připraven“ (Andrew Grove zakladatel společnosti INTEL in Only the Paranoid Survive ) „Konkurenceschopnost každé organizace je přímo úměrná její schopnosti reagovat na nečekané události ať už positivní, či negativní“ (Bill Gates, zakladatel společnosti MICROSOFT, ve své knížce: Byznys rychlostí myšlenky) „Problémem dnešní doby není informace získat, ale umět tyto informace filtrovat podle aktuální potřeby a zejména pak rychle odhalovat často velmi skryté, ale při tom významné, souvislosti mezi různými jevy“ (Tomáš Vejlupek, president společnosti TOVEK) „Rusku nikdo nerozumí a proto vítězí! (novinový titulek po gruzínské krizi) CI 2013 MUVS 2

Charakteristické vlastnosti CI CI je postaveno na procesu řízení (definice), sběru, analýzy, distribuce informací a znalostí, které podporují rozhodování zejména na strategické úrovni Tyto činnosti jsou prováděny za účelem dosažení konkurenceschopného postavení, snížení rizika hrozeb z okolí a zmapování možných příležitostí. Zaměření CI je převážně na externí prostředí, ve kterém se organizace nachází CI je etická a legální činnost (na rozdíl od průmyslové špionáže) CI je o naslouchání co se kde děje, o vytváření znalostí („information costs money, intelligence makes money“) a o propojování těch co znají s těmi co rozhodují (decision makers with knowledge owners) CI není ani špionáž, ani vynález 20 století, ani vyhledávání v databázích , ani to nejsou fámy nalezené na Internetu, ani to není záležitostí jednoho člověka. CI 2013 MUVS CI 2013 MUVS

Geneze a souvislosti CI CI 2013 MUVS CI 2013 MUVS

Intelligence Oxfordský slovník vysvětluje pojem „intelligence“ jako: „ schopnost získat a aplikovat znalost“ Z pohledu kybernetiky mají inteligentní organizace schopnost adaptovat se měnícím se situacím (změna, jako funkce externího stimulu),zejména pak ovlivňovat a spoluvytvářet externí prostředí, pokud je to nutné, nalézat nové prostředí, kde mohou působit, měnit sebe sama v rámci těchto nových prostředí, napomáhat udržitelnosti vývoje větších celků (přežití), jejichž jsou součástí A to je právě charakteristické pro CI, a je to také jeho hlavní úkol - vytvářet svými procesy znalosti potřebné pro inteligentní chování organizace. CI 2013 MUVS CI 2013 MUVS

Jak chápat pojem Intelligence? Intelligence je chápána jako užití znalostních aktiv v akci. Jsou to nezbytné mechanizmy podpory trvalého učení se na základě akce a reakce podniku. Základní postup CI: Najít! – Pochopit! – Využít! Podle užší oblasti zájmu někdy rozlišujeme také Business Intelligence Competitor Intelligence Partner Intelligence (SCM) Market Intelligence (Marketing) Customer Intelligence (CRM) Technical Intelligence CI 2013 MUVS CI 2013 MUVS 6 6

Postavení CI v podnikovém informačním systému Probíhá selekce a agregace interních informací Roste - neurčitost - význam externích informací. - závažnost rozhodnutí CI (budoucí vývoj podniku) MIS BI (chování podniku) ERP (stav podniku) CI 2013 MUVS CI 2013 MUVS 7

Systém informační a znalostní podpory strategického řízení Externí informační zdroje Strategická analýza a syntéza Metody strategického plánování strategie Interní informační zdroje Metody řízení realizace strategie Řízení realizace strategie znalosti Báze znalostí Metody řízení znalostí Řízení znalostí CI 2013 MUVS CI 2013 MUVS 8

Měli bychom si neustále klást otázky Jsou naše představy o tom, co se děje kolem nás založeny skutečně na správných datech a souvislostech? Máme ve své organizaci mechanizmy, které nám poskytují informace využitelné pro to, abychom mohli správně rozhodovat? Jaké příležitosti nám nabízí „současný svět“ (tržní okolí, vývoj technologie apod.) – „Kde bychom mohli být?“ Jaká je naše současná situace – „Kde jsme?“ Jaké jsou naše nezbytné potřeby a reálné možnosti nutné k rozvoji naší podnikatelské činnosti – „Kde chceme být?“ CI 2013 MUVS BND Jihlava CI 2013 MUVS 9 9

Strategický inflexní bod „Only paranoid survive“ A. Grove „nová“ strategie výkon čas přípravy na bod zlomu CI 2013 MUVS CI 2013 MUVS

Od BI k CI aneb od palubního počítače k navigaci Klademe-li si otázku, jaký je vlastně rozdíl mezi CI a BI, správná odpověď zní, že v principu markantní rozdíl není. CI představuje jen další vývojový krok, který do podnikové inteligence přinášejí sofistikovanější metody práce v souvislosti s rozvojem vyspělých technologií pro kontextové vyhledávání v externích informačních zdrojích pomocí internetu. CI 2013 MUVS CI 2013 MUVS 11

Je nutná synergie interních a externích informací Brno, 21.4.2010 CI 2013 MUVS BND Jihlava CI 2013 MUVS 12 12 12

Interní vs. externí zdroje dat Výhodou interních dat je to, že podnik má přehled o svých interních informačních zdrojích, takže případný uživatel těchto dat dohledá „co vše je k dispozici a kde to najít“. Nevýhodou interních dat je to, že se soustředí pouze na to, co se děje uvnitř podniku, popřípadě, jde-li o externí subjekty, pouze na to, co se podniku bezprostředně dotýká. Příklad – z interních dat se dozvíme, že jsme dokázali v rámci snahy o získání nových zákazníků snížit cenu našeho produktu o 5%, ovšem čistě na základě této informace nedokážeme posoudit, jakou reálnou konkurenční výhodu nám to přináší, protože nemáme informace o cenách konkurence. Výhodou externích dat je to, že poskytují další stupeň informační podpory pro manažerské rozhodování – manažeři se již nerozhodují „s klapkami na očích“, ale mohou vnímat podnik komplexněji, v konkurenčním prostředí, a mít pro své rozhodování aktuální a přesné informace o konkurenci. Nevýhodou externích dat je pak objem těchto dat. Zorientovat se v „záplavě“ dat, která jsou k dispozici, bývá v dnešní době úkol jen obtížně řešitelný „lidskou silou“ a je třeba nasadit specializované nástroje, zejména v případě nestrukturovaných dat. CI 2013 MUVS CI 2013 MUVS

Key Performance Indicators - KPI Key Goal Indicators – KGI (Peter Drucker) Sem cílí Competitive Intelligence Sem cílí Business Intelligence CI 2013 MUVS CI 2013 MUVS 14 14

BI a CI jsou znalostní discipliny znalostní charakter oboru – podíl znalostí v hodnotě produktu/služby vysoký nízký Oblast klíčových znalostí Doména BI +CI Oblast potenciálních znalostí Doména CI Oblast Základních znalostí Doména BI Oblast zastaralých znalostí vysoký Růstový potenciál odvětví (trhu) nízký CI 2013 MUVS CI 2013 MUVS 15

Znalosti jsou vždy specifické podle typu a charakteru podniku a záleží na vizi a poslání podniku Oblast potenciálních znalostí . Tyto znalosti jsou v plenkách, (někde na obzoru) a za příznivých podmínek by se mohly stát potenciálem k radikální změně podnikání či ke změně procesů uvnitř podniku (vzniku nových klíčových znalostí) Oblast klíčových znalostí. Tyto znalosti odlišují jednotlivé podniky navzájem. Mají největší vliv na jedinečnou posici podniku na trhu a často jsou označovány jako “core competences“ Oblast základních znalostí. Tyto znalosti jsou nezbytné pro to, aby podnik mohl vykonávat své podnikatelské aktivity. Tyto znalosti jsou široce dostupné a podobné u většiny podniků v daném odvětví. Oblast zastaralých znalostí. Tyto znalosti již nejsou vůbec, nebo jen zřídka využívány pro podnikání. CI 2013 MUVS CI 2013 MUVS 16 16

Zdroje strukturovaných a nestrukturovaných dat Interní Externí Strukturovaná Podnikové databáze Podnikové IS CRM systémy … Odborné databáze Specializovaní dodavatelé Katalogy Ceníky Nestrukturovaná Textové soubory E-maily Zápisy Web RSS kanály Sociální sítě CI 2013 MUVS CI 2013 MUVS

Strukturovaná versus nestrukturovaná data Nejnavštěvovanějším filmem v českých kinech je v srpnu 2010 zatím s přehledem film Kajínek režiséra Petra Jákla, který už vidělo cca 300 000 diváků a producenty mohou těšit tržby něco přes 32 milionů Kč. S uctivým odstupem druhý skončil dobrodružný film Vládce větru 3D, který vidělo cca 120 000 diváků, a vydělal něco přes 11,2 mil. Kč. Pro mnohé je překvapením třetí místo, které poměrně nečekaně obsadil film Medvídek Pú: Nové příběhy. V srpnu si zatím nenechalo dobrodružství roztomilého medvídka a jeho přátel ujít 99 000 diváků, což je vzhledem k cílové věkové skupině velmi slušné číslo. Tento film si zatím připsal tržby ve výši 9,1 mil. Kč. Název filmu Počet diváků Tržby (mil. Kč) Kajínek 300 000 32,1 Vládce větru 3D 120 000 11,2 Medvídek Pú: Nové příběhy 99 000 9,1 CI 2013 MUVS CI 2013 MUVS

Zpravodajský cyklus CI ŘÍZENÍ Identifikace informačních potřeb a stanovení priorit Formalizované zadání Key Information Questions ŠÍŘENÍ Správné informace, správné osobě, ve správné formě, ve správném okamžiku. SBĚR Cílené vytěžování informačních zdrojů ANALÝZA Interpretace informací v kontextu informačních potřeb Informační báze Znalostní báze Poznatková báze Informační produkty Analýza CI 2013 MUVS CI 2013 MUVS 19 19

Ve fázi plánování a řízení je třeba rozhodnout Pro koho je výstup určen tj. seznam uživatelů, se kterými je třeba komunikovat a případně po celou dobu zpravodajského cyklu upřesňovat zadání. Co má být předmětem zpravodajství, tj. co se požaduje vědět, jakou neznalost je třeba vyplnit, jinými slovy na jaké otázky je třeba najít odpovědi. Proč se zpravodajství požaduje, tj. jaký cíl má podpořit, co se od něj očekává, k jakému rozhodnutí se váže a jaký dopad toto rozhodnutí může mít na organizaci. Jakou formou se zpravodajství požaduje, způsob a forma doručení výstupů ze zpravodajského cyklu. Jak dlouho může zpravodajský cyklus trvat (termín/periodicita) Jaké zdroje budou na zajištění zpravodajství k dispozici a to jak finanční, tak personální? Resp.Co bude zajištěno vlastními silami (insourcing) a co bude zadáno externí firmě (outsourcing)? CI 2013 MUVS 20

Key Intelligence Topics (KIT). V první fázi zpravodajského cyklu CI musí být definovány konkrétní oblasti zájmu a účel pro jaký se zpravodajský cyklus bude provádět. rozhodovací témata, která se obyčejně váží k nějakému plánovanému rozhodnutí managementu a mají tudíž jasně definovaný obsah i termín. předmětná témata týkající se určitých subjektů (konkurenti, partneři, stát, banky apod.). Tato témata slouží k předvídání chování těchto subjektů a dopadu jejich chování na organizaci. varovná témata, která jsou součástí již výše zmíněného systému včasného varování. Pomocí těchto témat se obyčejně průběžně monitorují zadané indikátory, které by měly jednak umožnit rozpoznat budoucí hrozby a tak se vyhnout nepříjemným překvapením, jednak zachytit možné příležitosti. CI 2013 MUVS 21

Podnětem pro stanovení KIT může být získání nových příležitostí pro růst podniku, rozšíření stávajícího portfolia produktů, možnosti vstupu na nový trh, odhalení zákazníků, které zatím neznáme, změny v odvětví podnikání a jejich predikce, změny v chování zákazníků a jejich predikce, změny v technologiích a jejich predikce, politické změny ve společnosti, a řada dalších témat vyplývajících z konkrétních problémů, se kterými se podnik musí vyrovnat. CI 2013 MUVS 22

Ukázky možných Key Information Questions (KIQ) Kdo jsou naši současní a potenciální konkurenti? Jak vnímají konkurenti sebe a jak vnímají nás? Jaké jsou plány našich konkurentů, se kterými v současnosti soupeříme, pro následujících 2 – 5 let? Jaké jsou krátkodobé a dlouhodobé trendy v oboru působnosti podniku? Jak na tyto trendy reagovali naši konkurenti v minulosti a jak na ně pravděpodobně zareagují v budoucnu? Jak a kde naši konkurenti propagují své výrobky a služby, a jaká je hladina jejich úspěšnosti? Které trhy a geografické oblasti mohou být zabrány našimi konkurenty v budoucnu? Jaké patenty nebo technologie získali nedávno naši současní/potenciální konkurenti a co pro nás tyto inovace znamenají? Jaký je počet a způsobilost výzkumných pracovníků konkurence?, Jaká je úroveň výdajů do výzkumu a vývoje konkurenta? Využívají konkurenti outsourcing pro vývoj nových technologií a samozřejmě desítky dalších dle konkrétní situace podniku CI 2013 MUVS 23

Vyhledávání a sběr informací Samotnému vyhledávání informací se často přisuzuje velká váha a někdy se vnímání CI redukuje pouze na úlohu sběru dat. Sběr informací bez jejich následné analýzy ale vede jen ke zbytečnému plýtvání lidskými zdroji i finančními prostředky a ve svém důsledku znamená ztrátu důvěry v CI. Často je obtížné tyto dvě činnosti oddělit a určit kdy končí sběr informací a začíná analýza. Sběr a shromažďování informací musí vždy sloužit konkrétnímu zadání, tj. musí směřovat k zodpovězení konkrétních KIQ a proto ti, co jsou pověřeni vyhledáváním a sběrem informací musí tyto otázky dobře znát a hlavně jim musí rozumět, tj. musejí mít i potřebné znalosti související s řešeným tématem (KIT). Velmi často se také při následné analýze získaných informací objeví další otázky a proto je třeba postupovat tak, že vyhodnotíme shromážděné informace, zda jsou použitelné pro daný účel a pokud ne, tak je třeba sběr opakovat s jiným zadáním KIQ. CI 2013 MUVS 24

Ke sběru potřebných informací můžeme přistoupit jako ke komoditě, tj. informace buď někdo standardně „sbírá“ a na základě naší objednávky je nám prodá, nebo je schopen pro nás provést speciální informační šetření podle našeho individuálního požadavku (informační průmysl). nebo disponujeme vlastními odbornými kapacitami a jsme schopni si sami informace sbírat i analyzovat. samozřejmě, že je možná i třetí cesta spočívající v kombinaci dvou předchozích způsobů. CI 2013 MUVS 25

Informační zdroje z makro a mikro okolí podniku Legislativní okolí Ekonomické okolí Stávající konkurenti Potenciální konkurenti PODNIK Sociální okolí Politické okolí Zákazníci Dodavatelé Potenciální substituty Technologické okolí Ekologické okolí CI 2013 MUVS CI 2012 26

Sběr informací vlastními silami „Kdo by to mohl vědět?“. Především naši zaměstnanci (zejména zaměstnanci procesů prodeje, marketingového výzkum, plánování, výzkumu a vývoje, technologie, nákupu apod.). Zde nacházejí významné uplatnění systémy Enterprise Content Managamentu a systémy Knowledge managementu Je třeba rozhodnout, zda půjdeme směrem sekundárního sběru dat (vytěžování dokumentů) či použijeme formu primárního sběru dat (interview, dotazníky, workshopy apod.). CI 2013 MUVS 27

Jako externí subjekty zdrojů dat mohou obecně sloužit především Vládní organizace Specializované poradenské společnosti, spotřebitelské zájmové organizace, obchodní komory včetně akademického sektoru. Zaměstnanci našich konkurentů a obchodních partnerů (včetně bývalých zaměstnanců těchto organizací). Stávající i potenciální konkurenti (webové stránky, katalogy a ceníky, interní publikace, tiskové zprávy a konference, reklamní materiály a agentury, výrobky, výroční zprávy, dodavatelé, zákazníci, prodejci, distributoři a agenti). Media – Obecné časopisy i specializované časopisy, technické žurnály, obchodní periodika apod. CI 2013 MUVS 28

Vyhledavač Google nabízí širokou škálu pokročilých funkcí vhodných pro CI Google Alerts pro pravidelné monitorování výskytu zadaných témat Google Trend pro zobrazení četnosti vyhledávání určitého tématu Google Insight pro podrobné statistiky vyhledávání určitého tématu Google Analytics nabízí aktuální informace o tom, jak návštěvníci využívají naše webové stránky. server www.alexa.com nabízí statistiky návštěvnosti webů konkurence, což má pro CI velký význam CI 2013 MUVS CI 2012 29

Informační zdroje pro analýzu makrookolí podniku (analýzu SLEPTE) Český statistický úřad (ČSÚ) (http://www.czso.cz) je klíčovým zdrojem pro české podniky z hlediska získávání statistik pro tuzemský trh. Zaměření je hlavně na Českou republiku, ale najdeme zde srovnávací statistiky v rámci Evropské unie. Téměř všechny statistiky je možné stáhnout ve formátu pro Microsoft Excel nebo ve formátu PDF. Veřejná databáze ČSÚ (http://vdb.czso.cz/vdbvo/uvod.jsp) je budována jako datové tržiště, které čerpá údaje z databází vznikajících v procesu zpracování statistických údajů. Na stránkách veřejné databáze ČSÚ si stačí vybrat o jaké statistiky máme zájem a poté si zvolit jakou formou chceme statistiky zobrazit (tabulka, graf nebo mapa). Data můžeme prohlížet, filtrovat a tabulky také exportovat do formátů XLS a XML. CI 2013 MUVS CI 2012 30

BusinessInfo - oficiální portál pro podnikání a export http://www Ministerstvo zemědělství (http://www.mze.cz), Ministerstvo financí (http://www.mfcr.cz), Ministerstvo zahraničních věcí (http://www.mzv.cz), Ministerstvo pro místní rozvoj (http://www.mmr.cz), Ministerstvo práce a sociálních věcí (http://www.mpsv.cz), Agentura pro rozvoj podnikání (http://www.arp.cz/home.htm), CzechInvest (http://www.czechinvest.org/, Správa českých center (http://www.czechcentres.cz), Centrum pro regionální rozvoj (http://www.crr.cz/), EuroInfoCentrum (http://www.euroinfocentrum.cz) Svaz průmyslu a dopravy ČR (http://www.spcr.cz/), Hospodářská komora ČR (http://www.komora.cz), Svaz českých a moravských výrobních družstev (http://www.scmvd.cz/), Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (http://www.socr.cz/), Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR (http://www.kzps.cz/), Potravinářská komora ČR (http://www.foodnet.cz/); CI 2013 MUVS CI 2012 31

Svazy, asociace, oborová a profesní sdružení (výběr) Svaz podnikatelů ve stavebnictví (http://www.sps.cz/) Svaz průmyslu a dopravy (http://www.spcr.cz/ ) Zemědělský svaz ČR http://www.zscr.cz/ Asociace českých cestovních kanceláří a agentur http://www.accka.cz/ Asociace penzijních fondů ČR (http://www.apfcr.cz ) Atd. CI 2013 MUVS CI 2012 32

Patentové informace (výběr) Derwent World Patents Index (http://www.derwent.co.uk); STN International – http://www.stn-international.de, Dialog Corporation – http://www.dialog.com Questel/Orbit – http://www.questel.orbit.com. Úřad průmyslového vlastnictví (http://www.upv.cz). Evropský patentový úřad (http://www.epo.org), United States Patent and Trademark Office http://www.uspto.gov Japonský patentový úřad http://www.jpo.go.jp/ CI 2012 CI 2013 MUVS 33

Právní a legislativní informace (výběr) legislativa Evropské unie CELEX (http://europa.eu.int/celex), v ČR (http://www.sbirka.cz/) Portál veřejné správy http://portal.gov.cz/ Oficiální server českého soudnictví http://portal.justice.cz/ Úřad pro ochranu hospodářské soutěže http://www.compet.cz/ Placený informační portál společnosti European Business Enterprise http://www.statnisprava.cz/ informace z různých oblastí podnikání včetně práva a zákonů http://business.center.cz/ praktické pohledy uživatelů o právních záležitostech http://www.epravo.cz/ právní, daňové a účetní informace http://www.aspi.cz/ Informační portál s placeným vstupem nakladatelství Verlag Dashöfer http://www.infoportal.cz/ Komerční web podle tematických oblastí podnikání http://ipodnikatel.cz/ různé typy smluv http://www.podnikatel.cz/ Hospodářská komora ČR http://www.komora.cz/ Česká asociace pro soutěžní právo http://www.casp.cz/ CI 2012 CI 2013 MUVS 34

Informace o podnikatelských subjektech Informační zdroje pro mikrookolí Především je to Administrativní registr ekonomických subjektů http://www.edb.cz / Živnostenský rejstřík (IČO, obchodní jméno firmy/osoby, místo podnikání) http://zivnostenskyrejstrik.cz a Obchodní rejstřík (základní jmění, jména společníků a velikost jejich obchodních podílů) http://obchodnirejstrik.cz Obchodní věstník (informace o změnách v OR, konkurzech, likvidaci,účetních uzávěrkách, veřejných soutěžích, valných hromadách apod.) na portálu veřejné správy http://portal.gov.cz/wps/portal/ Vyhledávání (placené) v databázi účetních závěrek na http://ov.ihned.cz Katastr nemovitostí http://nahlizenidokn.cuzk.cz Adresy v ČR http://www.mvcr.cz/adresa CI 2012 CI 2013 MUVS 35

ARES zpřístupňuje informace z ostatních zdrojových databází a slučuje je na jednom místě (1) Obchodní rejstřík (OR), vedený rejstříkovými soudy Živnostenský rejstřík (RŽP), vedený Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR Registr ekonomických subjektů (RES), vedený Českým statistickým úřadem Registr církví a náboženských společností (RCNS), vedený Ministerstvem kultury ČR Registr zdravotnických zařízení (RZZ), vedený Ústavem zdravotnických informací a statistiky ČR Seznam občanských sdružení a spolků (OSS), vedený Ministerstvem vnitra ČR Evidence zemědělského podnikatele (EZP), která je vedena Ministerstvem zemědělství ČR CI 2013 MUVS CI 2012 36

ARES zpřístupňuje informace z ostatních zdrojových databází a slučuje je na jednom místě (2) Seznam politických stran a hnutí (PSH), vedený Ministerstvem vnitra ČR Rejstřík škol a školských zařízení (RŠ), vedený Ministerstvem školství a tělovýchovy ČR Registr plátců daně z přidané hodnoty (DPH), vedený Českou daňovou správou Registr plátců spotřební daně (SD), vedený Celní správou ČR Účelový registr organizací systému ARIS (RARIS), vedený Ministerstvem financí ČR Centrální evidence dotací z rozpočtu (CEDR), která je vedena Ministerstvem financí ČR Centrální evidence úpadců (CEU), která je vedena Ministerstvem spravedlnosti ČR Insolvenční rejstřík (IR), který je veden Ministerstvem spravedlnosti ČR Územně identifikační registr adres (UIR-ADR), vedený Ministerstvem práce a sociálních věcí ČR CI 2013 MUVS CI 2012 37

Vizualizace Obchodního rejstříku http://obchodni-rejstrik. podnikani CI 2013 MUVS CI 2012 38

Další komerční registry, seznamy a adresáře Evropská databanka http://www.edb.cz Firmy.cz (http://www.firmy.cz/) KOMPASS – „Connects business to business“ http://www.kompass.cz) ABC Českého hospodářství http://www.abc.cz/ Prosperující a exportní firmy http://www.informkatalog.cz Zlaté stránky http://www.zlatestranky.cz Telefony http://www.globalsearch.cz Europages (http://www.europages.cz/)./ Kdo je kdo v podnikání http://www.who-database.com CI 2012 CI 2013 MUVS 39

Centrální registr dlužníků ČR (CEDR) (https://www CI 2013 MUVS CI 2012 40

Analýza SLEPT, (PEST, SLEPTE) - provádíme jí pro určitou obchodní oblast (SBA-Strategic Business Area), v níž firma realizuje nebo hodlá realizovat své podnikatelské aktivity Sociální faktory (zdravotní stav a struktura populace, vliv nátlakových skupin a odborů, kvalifikační struktura populace, společensko-politické klima, očekávané změny životního stylu, hodnotové stupnice občanů apod.) Legislativní faktory (zákon o hospodářské soutěži, obchodní zákoník apod.) Ekonomické faktory (úroky, měnové kurzy, celní omezení, daňová politika, platební bilance, míra inflace, vývoj obchodů na burze, apod.) Politické faktory (stabilita, mezinárodní vliv, postoje k liberalizaci, podpora vědy a techniky apod.) Technicko/technologické faktory (oborově zaměřené) CI 2012 CI 2013 MUVS 41

Klasifikace SBA http://www.edb.cz/Klasifikace.aspx?L=CZ http://www.czso.cz/csu/klasifik.nsf/i/klasifikace_ekonomickych_cinnosti_(cz_nace) CI 2013 MUVS CI 2012 42

(SW)OT analýza silné stránky (strenghts) – kladné interní vlivy, neboli faktory, které tvoří konkurenční výhodu firmy (např. výhodná poloha, vlastní unikátní technologie atd…) slabé stránky (weaknesses) – záporné interní vlivy, snižující konkurenční výhodu (velké množství defektů ve výrobě, nespolehliví dodavatelé atd…) příležitosti (opportunities) – kladné externí vlivy, možnosti dalšího rozvoje (módní vlny, nové technologie…) hrozby (threats) – negativní externí vlivy (krize v odvětví, odklon zákazníků k jiným druhům zboží nebo služeb…) CI 2013 MUVS CI 2012 43

CI 2013 MUVS CI 2012 44

CI 2013 MUVS CI 2012 45

Analytické modely a jejich SW podpora Pro účely SWOT analýzy jsou k dispozici aplikace na bázi MindView jako např. http://www.matchware.com , 46 CI 2013 MUVS CI 2012

Analýza v rukou manažera – (Grasseová a kol.) swot analýza_verze 2.0.xls CI 2012 CI 2013 MUVS 47

Analýza (SW)OT – opportunities and threats Obyčejně se provádí pro danou obchodní jednotku (SBU strategic business unit) Hlavní Key Intelligence Question: Jaké jsou hlavní konkurenční síly a jak silně mohou zapůsobit na podnik? Výčet příležitostí (získání dalších zákazníků, vstupu na nové trhy, rozšíření výrobního programu, možnost vertikální integrace, strategické aliance, sebeuspokojení (stagnace) konkurenčních firem, rychlý růst trhu, jiné relevantní hledisko) Výčet hrozeb vstup nového konkurenta, rostoucí ceny vstupů, pomalý růst trhu, nepříznivá vládní politika, rostoucí konkurenční tlaky, rostoucí moc zákazníků nebo dodavatelů, zranitelnost recesí, měnící se potřeby a vkus zákazníků, nepříznivé demografické změny, jiné relevantní hledisko) CI 2012 CI 2013 MUVS 48

Volba strategie pro kombinace SWOT analýzy Typ strategie Klíčové oblasti SWOT analýzy Popis Ofenzivní Příležitosti silné stránky Požadavky na získání příležitosti jsou pro podnik splnitelné (oslovují jeho silné stránky) a podnik může agresivně usilovat o jejich uchopení. Neutrálně ofenzivní Hrozby Podnik má dostatečnou sílu ubránit se vznikajícím hrozbám, musí se však ofenzivně vymanit z jejich negativního vlivu. Neutrálně defenzivní slabé stránky Kvůli slabinám ve svých zdrojích není podnik schopen splnit požadavky na získání příležitosti a musí připravit obranu svých stávajících pozic proti subjektům, které příležitost získají. Defenzivní Podnik není schopen se účinně bránit vznikajícím hrozbám a musí zvolit vhodnou cestu k úniku ze situace existenčního ohrožení. CI 2013 MUVS CI 2012 49

Bostonská matice růstu a podílu na trhu HVĚZDY (Udržení posice dalšími investicemi a hlavně neusnout na vavřínech) PROBLÉMOVÉ DĚTI (Zlepšit tržní posici investováním a tím se posunout do hvězd nebo odchod z trhu) DOJNÉ KRÁVY (Omezit investice, maximalizovat zisk a získané prostředky využít pro podporu hvězd a problémových dětí) PSI (Odchod z trhu) nízký růst trhu vysoký vysoký relativní podíl na trhu nízký CI 2012 CI 2013 MUVS 50

Ukazatel růstu trhu a relativního podílu pro danou oblast podnikání Velikost trhu v minulém roce Velikost trhu v tomto roce Náš podíl na trhu Podíl na trhu našeho největšího konkurenta CI 2013 MUVS CI 2012 51

Vyhodnocení získaných informací Obecně není dán předpis, co znamená vysoký a nízký podíl na trhu či nízký nebo vysoký růst trhu. Tyto hodnoty se liší odvětví od odvětví, ale obecně se dá říci, že je-li roční růst trhu vyšší než 10%, jedná se již o velmi dynamický trh. Relativní podíl trhu se vypočítá jako podíl výše našich prodejů k výši prodejů našeho největšího konkurenta. Čili máme-li relativní podíl větší jak 1,5 máme vysoký podíl, 0,5 pak říká, že máme jen poloviční podíl a např. 0,3 je nízký relativní podíl. Informace potřebné pro BCG matici a jejich možné zdroje hledáme především v oborových zdrojích. CI 2013 MUVS CI 2012 52

Otázky pro Porterův model Konkurenti potenciální (kdo, kdy a kde má šanci nám konkurovat?) Konkurenti stávající (kdo, kde, s jakými obchodně/technickými parametry produktů/služeb nám konkuruje? Dodavatelé (kdo, co, kde, za jakou cenu, dodává a komu?) Zákazníci kdo, co, kde, za jakou cenu odebírá a od koho?) Možné substituty (kdo, čím kdy může nahradit naše produkty/služby?) CI 2012 CI 2013 MUVS 53

Investigativní otázky hrozby vstupu nových rivalů do odvětví Jakou lze očekávat reakci dosavadních zavedených firem v odvětví na vstup nového konkurenta? Mají dosavadní konkurenti dostatek zdrojů k obraně svého podílu na trhu (například rezervy hotovostí, nevyčerpanou možnost čerpat úvěry, silné pozice u zákazníků a v distribučních kanálech)? Jak dopadl poslední pokusu jiné firmy o vstup do odvětví? Byla reakce dosavadních konkurentů dostatečně tvrdá? Jaký je růst v odvětví? Pokud je pomalý, pak vstup do odvětví by znamenal převzetí podílu na trhu od dosavadních konkurentů. CI 2013 MUVS CI 2012 54

Investigativní otázky pro vyjednávací sílu dodavatelů. Je odvětví dodavatele koncentrovanější než odvětví, kterému dodává. (To je např. případ Microsoftu a výrobců osobních počítačů)? Jsou výnosy dodavatele závislé na odvětví, kterému dodává? Jak velké jsou náklady spojené se změnou dodavatele? Nabízí dodavatel patentované výrobky (to platí například pro velké farmaceutické firmy nabízející patentované léky)? Existuje alternativní produkt k tomu, co nabízí dodavatel? Hrozí, že skupina dodavatelů sama vstoupí do daného odvětví? CI 2013 MUVS CI 2012 55

Investigativní otázky pro vyjednávací sílu zákazníků Jaký je počet zákazníků? Jak dalece jsou produkty odvětví standardizované? Jaké náklady mají zákazníci spojené se změnou dodavatele? Mohou si začít zákazníci vyrábět nakupované produkty sami?. Jak jsou zákazníci citliví na ceny nakupovaných produktů? Jak je kvalita jejich výrobků ovlivněna nakupovanými produkty z daného odvětví? CI 2013 MUVS CI 2012 56

Investigativní otázky pro hrozbu substitutů Nabízí substitut zákaznicky atraktivnější alternativu k produktům odvětví? Jak vysoké jsou náklady uživatele spojené s přechodem od produktu odvětví k substitučnímu produktu? Může se stát, že vývoj substitučních produktů bude ve prospěch daného odvětví? CI 2013 MUVS CI 2012 57

Investigativní otázky pro rivalitu stávající konkurence Kolik je konkurentů v odvětví? Jak jsou konkurenti odlišní co do velikosti a konkurenční síly? Jaký je růst odvětví? Jak vysoké jsou bariéry výstupu z odvětví?. Jak silně jsou konkurenti motivováni do konkurenčního boje? CI 2013 MUVS CI 2012 58

V informačních zdrojích zjišťujeme Faktory atraktivity oboru (růst trhu, konkurence, kapacita oboru, technologie, stadium cyklu, inflace, náklady surovin, vládní dotace, tlak skupin, jiné relevantní hledisko) Faktory posice výrobků (tržní podíl, kvalita produktu, cena.náklady, hospodárnost, finanční zdroje, úroveň managementu, jiné relevantní hledisko) CI 2013 MUVS CI 2012 59

Analýza informací - odvození závěrů ze získaných dat Kontextová analýza dokumentů umožňuje v souboru dokumentů identifikovat ty, které popisují specifické souvislosti. Výsledkem analýzy je tzv. kontextová matice, která vzniká vyhodnocením relevance jednotlivých dokumentů k definovaným tématům či klíčovým oblastem. Obsahová analýza dokumentů umožňuje identifikovat za pomocí statistických metod klíčové termíny ve skupině dokumentů, jejich četnost a vývoj v čase. Vztahy mezi klíčovými termíny jsou ohodnoceny mírou jejich relevance a lze je zobrazit jako síť s ohodnocenými hranami. Vztahová analýza poznatků umožňuje identifikovat a graficky prezentovat souvislosti, které se vztahují k určité události, lokalitě, organizaci či osobě. Při analyzování velkých objemů dat umožňuje nacházet typické vzorce (transakční analýza), případně identifikovat cesty, shluky nebo související skupiny (síťová analýza). Časová analýza poznatků umožňuje uspořádat data a znázornit časovou souslednost událostí či vývoj vztahů. Jedná se o specifický typ síťové analýzy. CI 2013 MUVS 60

Kontextová analýza CI 2013 MUVS 61

Obsahová analýza CI 2013 MUVS 62

Vztahová analýza CI 2013 MUVS 63

Časová analýza CI 2013 MUVS 64

Occamova břitva Zásadní pro správnou analýzu získaných dat je podrobné stanovení problému, který se má řešit, A abychom se nedostali už na začátku do slepé uličky. K tomu nám mohou pomoci následující otázky. „Týká se to nás?“ – Takto vyloučíme problémy, které neovlivníme. „Můžeme s tím něco udělat v rozumné době?“ – Obvykle řešíme problémy v horizontu týdnů a měsíců. „Umíme o tom shromáždit potřebné údaje?“ – Pro řešení problémů potřebujeme fakta. „Opravdu to chceme řešit?“ – Všichni musí mít zájem na vyřešení problému. Princip Occamovy břitvy nám pomůže problém jasně definovat, určit jeho hranice a „odříznout“ nepotřebně a zatěžující informace a znamená, že nejjednodušší vysvětlení je vždycky nejlepší. „Pokud pro nějaký jev existuje vícero vysvětlení, je lépe upřednostňovat to nejméně komplikované“. CI 2013 MUVS 65

CLARK, M. Intelligence Analysis : estimation and prediction „Sherlock Holmes a jeho věrný přítel doktor Watson se vydají stanovat do přírody. Rozloží stan, povečeří a pak ulehnou do stanu. Ještě v noci se probudí a Sherlock Holmes se táže svého přítele: ‚Milý Watsone, co se vám vybaví při pohledu na tu krásnou hvězdnou oblohu nad námi?‘ Watson odpoví: ‚Z vědeckého pohledu hlavně nekonečný vesmír, zahrnující všechna místa, která nás mohla kauzálně ovlivnit, kde vzdálenost k hranici pozorovatelného vesmíru se odhaduje na 78 miliard světelných let. Vím, že vesmír vznikl zhruba před 13,7 miliardami let a že není možné dohlédnout dále než právě do vzdálenosti 13,7 miliard světelných let, jelikož k nám světlo nestačilo doputovat, že námi pozorovatelná hmota tvoří 4 %, která jsou rozdělena asi na 1 % svítících objektů hvězd, pulsarů a supernov a na 3 % dalších menších nesvítících objektů jako hvězdný prach a plyn, nesvítící hvězdy, planety a planetky. Z pocitového pohledu pak romantickou kopuli, která je múzou básníků a snílků a krásnou scenérií všech zamilovaných srdcí…‘ Holmes na to:‚Vidíte, Watsone, a mě napadlo, že nám někdo ukradl stan…!!!‘ “ CI 2013 MUVS 66

Rozenzweig,P. : The Halo Effect: … Rozenzweig,P.: The Halo Effect: …. and the Eight Other Business Delusions That Deceive Managers. Šalba svatozáře „dobře oblečený člověk je posuzován jako víc inteligentní“. Např. nevíme, zda určitý produkt je dobrý, ale jestliže ho vyrábí či dodává velmi známá společnost, která má dobré jméno, pak si rozumně odvodíme, že by tento produkt měl být také dobrý“. Šalba korelace a kauzality. Dvě věci (dva jevy) mohou být korelovány, ale my nikdy nevíme, která věc je příčinou a která důsledkem. Např. strategie společenské odpovědnosti (Corporate Social Responsibilty - CSR) přispívá k úspěchu firmy , nebo úspěšná a zisková společnost má peníze na to, aby provozovala CSR? Šalbě jednoduchého vysvětlení (je trochu v rozporu s principem Occamovy břitvy). Dílčí faktory, např. silná podniková kultura, zaměření na zákazníka či vysoký stupeň vůdcovství, vedou ke zlepšení výkonnosti společnosti. Ale tyto faktory jsou obyčejně vzájemně korelované a pak efekt každého z nich samostatně je obyčejně menší, než se předpokládá. Našim úkolem je pokusit se najít tu „pravou příčinu“, která je v pozadí všeho. O šalbě přesného výzkumu, prováděného sofistikovanými výzkumnými metodami nad nesprávnými či nekvalitními daty, asi není třeba se zmiňovat. Šalba trvalého úspěchu. Většina všech vysoce výkonných společností časem ustoupilo ze slávy (viz SIP A. Grova). Šalba organizační „fyziky“, která může vést k představě, že výkonnost společnosti je výsledkem působení předem daných determinovaných faktorů a že stačí jen tyto najít.(každá společnost je sociotechnický a tudíž „měkký“ systém) CI 2013 MUVS 67

Seena Sharp: Od informací k inteligenci (1) V souvislosti s výběrem nemocnice pro případnou její koupi byl jako ukazatel kvality nemocnice stanoven ukazatel „úmrtnosti“ z dlouhodobé statistiky. Bylo zjištěno, že nemocnice A má úmrtnost 3%, zatímco nemocnice B má úmrtnost 5%. Tudíž byl učiněn závěr, že nemocnice A má lepší výsledky a tudíž je kvalitnější. Pak byla položena otázka PROČ tomu tak je. A při následném kvalitativním šetření bylo zjištěno, že v nemocnici A provádějí resp. léčí jen jednodušší případy a ty složitější posílají do nemocnice B, protože nemocnice B má více kvalifikované lékaře a lepší vybavení. Ovšem vzhledem k tomu, že nemocnice B přijímá „těžké“ případy, je přirozené, že má i vyšší úmrtnost. Správný závěr tedy je, že nemocnice B je lepší. CI 2013 MUVS 68

Seena Sharp: Od informací k inteligenci (2) Dobrá versus špatná zpráva. Navzdory chmurné ekonomice v roce 2008 Úřad pro sčítání lidu v USA v roce 2009 ohlásil, že příjem domácností v roce 2007 vzrostl o 1% (po úpravě inflací). Byl proto učiněn závěr, že ekonomika na tom musí být lépe, než jak je všeobecně vnímána. Opět musela být položena otázka „JAK JE TO MOŽNÉ? Při dodatečném šetření byly domácnosti segmentovány podle věku a bylo zjištěno, že výrazně vzrostl příjem domácností ve věkovém segmentu 55 – 64 (tzv. předdůchodový věk), ve kterém vzrostl počet pracujících žen 2.5 krát oproti průměru a muži jsou na vrcholu svých výdělků a odkládají odchod do důchodu. Co tedy vypadá jako dobrá zpráva (celkový růst příjmu domácností) je zavádějící. Všechny skupiny domácností, s výjimkou těchž věkovém segmentu nad 55 let, jsou ztrátové a na ústupu. CI 2013 MUVS 69

Problém „Magické triády“ V CI platí jednoduchá zásada: “Raději včas a nedokonale než dokonale a pozdě” CI 2013 MUVS 70

Distribuce informací Zpravodajský produkt musí bez kompromisu splňovat následující parametry: mít využitelný obsah – informace zpracované v příslušném kontextu a s prakticky využitelnými doporučeními včetně potenciálních rizik příslušného rozhodnutí, mít srozumitelnou formu – umožňující rychlé a jednoznačné pochopení analyzované situace (nejlépe multimediální), být k dispozici včas – aby bylo možno přijmout příslušná opatření dříve, než dojde k nějaké krizové situaci. Pokud je obsahem zpravodajského produktu záznam skutečností, které se staly a mohly by ve svém důsledku nějak ohrozit náš podnik, tak je bezpodmínečně nutné, aby naplňoval požadavky zpravodajského pentagramu: Co se stalo („událost“)? Kde se to stalo („objekt“)? Kdy se to stalo („čas“)? Proč se to stalo („důvod“)? Jak se to stalo („způsob“)? CI 2013 MUVS 71

Distribuční procesy K tomu, aby celý zpravodajský cyklus CI splnil svůj úkol, je třeba nastavit správně procesy pro práci lidí se systémem, aby každý věděl jaké má kompetence a povinnosti z hlediska záznamu a sdílení informací Při distribuci informací je třeba překonávat zejména komunikační bariéry uvnitř organizace. Tady hodně záleží jak na firemní kultuře dané organizace (zda je byrokratická, autokratická, demokratická či liberální), tak i na osobnostních vlastnostech manažerů. V případě různých komunikačních kanálů je vždy třeba dbát o bezpečnost, aby se informace nedostala do neoprávněných rukou. Formy distribuce informací mohou být různé, v závislosti na závažnosti a důvěrnosti informace, od osobních rozhovorů či brífinků kompetentních manažerů, přes automatickou distribuci upozornění na zjištěnou hrozbu či příležitost formou e-mailu či zobrazením na podnikovém intranetu, až po sdělení formou informačních bulletinů apod. CI 2013 MUVS 72