Dopad sankční směrnice v praxi

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Odpovědnost při hospodaření s majetkem státu
Advertisements

Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
KONTROLY ZAMĚSTNÁVÁNÍ CIZINCŮ prováděné orgány Celní správy ČR
Dohled nad zadáváním veřejných zakázek v České republice
EVROPSKÝ FOND REGIONÁLNÍHO ROZVOJE
Legislativní změny v oblasti zaměstnávání OZP
Právní úprava v oblasti správního vyhoštění a zajištění
Kontrola dodržování podmínek prodeje tabákových výrobků
Role Finanční správy ČR v důchodové reformě
1 Právní úprava agenturního zaměstnávání - akreditace, současný stav JUDr. Jiří Vaňásek.
Tomáš Křivka FPR ZČU Plzeň 07/05/2014
Evropská soukromá společnost s r. o
Kárná odpovědnost advokátů a advokátních koncipientů
Zdravotní pojištění cizinců  Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění  systému veřejného zdravotního pojištění je účasten každý, kdo: a)
Institut veřejné služby
1 Daň z nemovitostí a místní poplatky jako finanční zdroj obcí a měst Alena Holmes Zdeňka Jirásková Odbor – Majetkové daně, daň silniční, poplatky a oceňování.
AGENTURNÍ ZAMĚSTNÁVÁNÍ
Příležitost dělá(t) zaměstnance
Nesrovnalosti, porušení rozpočtové kázně
Sociální pojištění Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Nutnost nové úpravy přenechávání pracovních sil v ČR Mgr. Pavel Čižinský Multikulturní centrum Praha.
Švarcsystém a jeho postih po
Daňová reforma - reformní novela 2013 JUDr. Radim Boháč, Ph.D
Realizace aktivní politiky zaměstnanosti – Kritéria a postupy pro poskytování příspěvků z prostředků APZ pro rok 2015 Úřad práce ČR, Krajská pobočka.
Poznatky z kontrol u makléřů prováděných Českou národní bankou AČPM Konference pojišťovacích makléřů 11. října 2011 Hynek Černý Odbor kontroly odborné.
Pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti
Nový cizinecký zákon v Česku
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Právo sociálního zabezpečení J.Kožiak. Předmět úpravy  Pojem Právní odvětví, které upravuje pomoc občanům v tíživé společenské situaci z veřejných zdrojů.
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Základy podnikání živnostenské podnikání, postup při ohlášení živnosti
OSVČ – zdravotní pojištění 2014 Každý občan ČR a cizinec s přechodným či trvalým pobytem v ČR musí být zdravotně pojištěn Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném.
Právo na informace Tereza Danielisová,
Správní řízení v oblasti veřejné podpory
Tyto projekty jsou spolufinancovány Evropským sociálním fondem státním rozpočtem České republiky 1 „Vzdělávejte se!“ Ing. Blanka Švorcová vedoucí Odboru.
OSVČ – sociální zabezpečení 2014
1 Soudní ochrana v oblasti správy věcí veřejných Jitka Bělohradová.
POJISTNÉ NA ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ. Prameny práva zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na zdravotní pojištění (ZPZP)
DAŇOVÝ ŘÁD Zákon č. 280/2009 Sb. Upravuje při správě daně:
OSVČ – zdravotní pojištění 2014
OSVČ – zdravotní pojištění 2014 Každý občan ČR a cizinec s přechodným či trvalým pobytem v ČR musí být zdravotně pojištěn Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Správní řád -vybrané instituty
Odpovědnost za porušení předpisů v oblasti platebního styku omezení plateb v hotovosti opatření proti „praní špinavých peněz“
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES Sociální ochrana zaměstnanců Přednáška č. 6.
Účast veřejnosti ve správních řízeních a v dalších procesech ve veřejné správě.
MEZINÁRODNĚPRÁVNÍ A EKONOMICKÉ POSTAVENÍ CIZINCŮ (V ČR A VE VYBRANÝCH ZEMÍCH EU) Z HLEDISKA DEMOGRAFICKÉHO VÝVOJE Ing. Mgr. Magda Uxová, DiS.
Zprostředkování zaměstnání agenturami práce a připravované legislativní změny.
Vybrané otázky nového ZÁKONÍKU PRÁCE Zákon č. 262/2006 Sb.
NOVINKY V ZÁKONĚ O PŘESTUPCÍCH Změny k
Ekonomická, finanční, právní a insolvenční andragogika určená lektorům, poradcům a dalším účastníkům vzdělávání - CZ.1.07/3.2.11/ Vzdělávací program:
Vnitřní trh EU, volný pohyb pracovníků - funguje bez problémů? Magda Faltová.
Placení daní a daňová exekuce Michal Radvan. Základní termíny Lhůta pro placení = lhůta pro podání DP Lhůta pro placení = lhůta pro podání DP Daňový dlužník.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Sociální služby poskytované obcemi aktuální problémy Ing. Daniela Lusková.
DAŇOVÝ ŘÁD Zákon č. 280/2009 Sb. Upravuje při správě daně:
Informace MPSV ČR k postupu orgánu sociálně-právní ochrany dětí v případech záškoláctví (Č.j. 2014/ ze dne 14.března 2014)
Zákon 417/2009 Sb. Mgr. Pavel Herman.
Nelegální zaměstnávání cizinců
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Novelizace Zákon č. 417/2009 Sb. a č. 179/2010 Sb. a další novelizace
Tel , Problematika zaměstnávání zahraničních pracovníků z pohledu inspektorátu práce Mgr. Dagmar Lahresová.
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
PODNIKÁNÍ CIZINCŮ V ČESKÉ REPUBLICE 10/2017
Místní poplatky Školení obcí Olomouckého kraje listopad 2017 Novela zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích (dále jen „ZMP“) s účinností od 1. 7.
Úřad práce ČR a povolování práce zaměstnancům ze zahraničí
Základy podnikání živnostenské podnikání, postup při ohlášení živnosti
Základy podnikání živnostenské podnikání, postup při ohlášení živnosti
Právní úprava agenturního zaměstnávání - akreditace, současný stav
Odbor cizinecké policie Krajského ředitelství policie Jihočeského kraje v roce 2013 Pro orientaci počet legálně pobývajících cizinců (údaje.
Transkript prezentace:

Dopad sankční směrnice v praxi www.migrace.com Eva Čech Valentová 16.9.2014

Zdroje Připomínky NNO k zákonům při transpozici směrnice Analýzy, statistiky a poradenství z projektu Práva neregulérních migrantů ve střední Evropě (EPIM) Výsledky výzkumu z projektu Employees Beyond Borders: Zaměstnávání cizinců – dopad sankční směrnice v praxi (Visegrad Fund) Analýza ke směrnici připravovaná ve Výboru pro práva cizinců RVLP Komunikace Evropské komise Evropskému parlamentu a Radě k aplikaci směrnice 2009/52/ES - COM (2014) 286 final

Proč sankční směrnice? Směrnice 2009/52/ES o minimálních normách pro sankce a opatření vůči zaměstnavatelům neoprávněně pobývajících státních příslušníků třetích zemí Nástroje k postihování nelegálního zaměstnávání cizinců – sankce pro zaměstnavatele (správní i trestní) Poprvé právo EU zakotvuje práva migrantů bez oprávnění k pobytu (vyplacení mzdy, pobyt) V ČR odhadem desetitisíce migrantů bez pobytu Pozitivní vnímání směrnice - smysl primárně sankcionovat nikoli nelegálně zaměstnané cizince, ale jejich zaměstnavatele, kteří z této nelegální práce těží Pochybnosti o tom, zda byl tento smysl přijat i ze strany státu

Transpozice Nová definice:§ 5 písm. a) bod 3 ZoZ - Nelegální práce = Směrnice transponována do téměř 50 zákonů českého pr. řádu Včas implementována jen menší část v zákoně o pobytu cizinců (1.1.2011) Podstatná část implementována pozdě v ZoZ (k 2.1.2012) Nová definice:§ 5 písm. a) bod 3 ZoZ - Nelegální práce = 1. výkon závislé práce fyzickou osobou mimo pracovněprávní vztah 2. pokud cizinec vykonává práci v rozporu s vydaným povolením k zaměstnání nebo bez tohoto povolení, nebo v rozporu se zaměstnaneckou kartou, 3. pokud fyzická osoba-cizinec vykonává práci pro právnickou nebo fyzickou osobu bez platného povolení k pobytu na území České republiky, je-li ze zákona vyžadováno POVINNOSTI – oznamovací, uchovávání dokumentů

Sankce zaměstnavatelů Správní delikt / přestupek „neoprávněné zaměstnávání cizinců“ Finanční sankce (§ 139,140 ZoZ) FO – do 5 mil. Kč PO – od 250.000 Kč do 10 Mil. Kč Změna od 1.1.2015 – min. sankce od 50.000 Kč NEJVÍC ODSTRAŠUJÍCÍ prvek – mimosoudní narovnání Jiné správní sankce – zákaz po dobu 3 let od PM pokuty účastnit se veřejných zakázek žádat o poskytnutí příspěvků dle ZoZ (vytvoření chráněného prac. místa, vytváření nových prac. Míst, hmotné podpory rekvalifikace či školení nových zaměstnanců , veřejně prospěšné práce, atd.)  uzavření provozovny – neimplementováno Dopad - neznámý

Finanční sankce Průměrná výše pokuty: 280.000 Kč 2011 665 1487 Rok Počet kontrol Porušení ZoZ Pokuty za NZ všech cizinců Celková výše pokut Pokuty za NZ cizinců bez pobytu Celová výše pokut 2011 665 1487 105 (jen 3. země) 7,3 mil. Kč ??? 2012 35557 4794 221 77,7 mil. Kč 22 navržené / 13 uložené 7,7 mil. Kč 2013 36101 1042 (NZ) (30.9.) 44 uložené 199 navržené 11,7 mil. Kč (30.9.) 11 navržené / 2 uložené (31.12.) 500 tis. Kč Průměrná výše pokuty: 280.000 Kč

Trestní sankce 2010 2011 2012 2013 3 4 2 1 Trestní sankce FO - přečin neoprávněného zaměstnávání cizinců (§342 TZ) PO - Zákon č. 418/2011 Sb. o TP odpovědnosti PO Implementace provedena, ale co dopad?  Aplikace § 342 TZ v letech 2010 - 2013 2010 2011 2012 2013 Počet případů, kde byly zahájeny úkony trestního řízení 3 4 2 Počet případů, které byly předány státnímu zastupitelství Počet případů, které byly projednány soudem 1 Počet odsuzujících pravomocných rozhodnutí soudu

Výzkum Dopad transpozice minimální – nelegální zaměstnávání se nadále vyplatí Význam směrnice odstrašující, ale pouze krátkodobě Vysoké pokuty - větší respekt z kontrol inspektorátu práce Přináší nespravedlivé (zbytečné) sankce za formální a neúmyselná pochybení Likvidační efekt pokut – vítají snížení min. sazby Krátkodobý dopad – v r. 2012 probíhala zvýšená snaha MPSV omezit nelegální práci a zvýšená kontrolní činnost inspektorátů práce v této oblasti Žádná podstatná změna po transpozici Zejména v některých sektorech NZ nadále běžné (stavebnictví, sezonní práce, pohostinství atp.) Kvůli minimální transpozici nepřináší praktické dopady, jak by měla

Odpovědnost subdodavatelů Směrnice (čl 8) - snaha omezit možnost zaměstnavatelů vyvázat se z odpovědnosti tím, že si cizince k práci najímají přes subdodavatele. Odpovědnost za úhradu: finančních sankcí a doplatků dlužné mzdy Implementace minimální - podmínkou ručení je, že dodavatel o NZ osoby bez povolení k pobytu buď věděl, nebo o něm „při vynaložení náležité péče vědět měl a mohl“ Dodatečné podmínky „o tom, zda ručení vzniklo a kdo je ručitelem, vydá Úřad práce rozhodnutí“ toto správní řízení lze zahájit nejpozději do 90 dnů ode dne nabytí právní moci rozhodnutí o uložení pokuty přímému zaměstnavateli. Výsledek = žádné rozhodnutí o ručení

Sankce zaměstnanců Hlavní účel sankční směrnice: postihovat zaměstnavatele Směrnice o postizích samotných cizinců vůbec nehovoří Praxe? Národní právo cizince sankcionuje! Finanční sankce (§ 139 141 ZoZ) – Do 100.000 Kč Správní vyhoštění (§ 119 ZPC) – zákaz vstupu až na 5 let Sankce dopadají přísněji právě na cizince než na jejich zaměstnavatele Dle právníků ani při vyhoštění cizince nebylo zahájeno správní či trestní řízení se zaměstnavatelem Riziko postihu brání cizincům ve vymahatelnosti jejich práv

Dopady sankcí Rok Nelegalní pobyt (SCP) Správní vyhoštění NZ cizinci (SÚIP) Správní vyhoštění pro NZ Odhalení NZ cizinci bez povolení k pobytu (SÚIP) Pokuty za NZ cizinců bez pobytu 2011 3280 2153 238 249 2012 3476 2006 1471 383 46 2013 3974 2020 789 (30.9.) 392 11 Každý cizinec potřebuje prostředky na obživu – pracují, ale neřeší to Co samostatné kontroly cizinecké policie na pracovištích?

Práva cizinců Vyplacení dlužné mzdy (čl. 6 směrnice) – povinnost zam-tele uhradit: veškeré dlužné odměny – minimální mzda po dobu 3 měsíců daně a příspěvky na sociální zabezpečení, vč. penále z prodlení a pokut náklady spojené se zasláním doplatků do země, kde cizinec pobývá. § 141b ZoZ Nad rámec směrnice povinnost vázána na PM rozhodnutí o uložení pokuty Důkazní břemeno na cizinci Omezené možnosti inspektorátu Nemůže vynucovat vyplacení mzdy, jen uloží nápravu Nemá povinnost poskytnout cizinci součinnost Omezený osobní rozsah jen na cizince bez povolení k pobytu Žádný mechanismus pro vyplácení mezd do země návratu

Práva cizinců Způsoby domáhání se práv: Stížnosti inspektorátům Neexistuje speciální režim – běžná PM dle správního řádu Stěžovatel se nestane účastníkem řízení – bez procesních práv, informací a možnosti odvolání Riziko odhalení a vyhoštění kvůli oznamovací povinnosti SÚIP či společných kontrolách inspektorátů a cizinecké policie (celní správy) Civilní řízení Možnost zastoupení NNO pracujícími s migranty (chybí zmocnění odborů) Nejasná otázka nákladů řízení a právního zastoupení takové NNO Nepřijat zákon o bezplatné právní pomoci Nemožnost získat povolení k pobytu pro mnohé Výsledek = žádná stížnost, žádná žaloba

Práva cizinců Právo na informaci – policie podává informaci při zahájení řízení o správním vyhoštění (§ 120a odst. 10 ZPC ) o právu požadovat po zaměstnavateli nevyplacenou mzdu o právu podat stížnost inspektorátu práce Chybí info o právu domáhat se nároku skrze třetí osoby či o možnosti žádat o povolení k pobytu Nesprávný způsob podání informace (jen poučení, jazyk) Povolení k pobytu Povolení k DP za účelem ochrany na území (§42a ZPC) Režim pro oběti OSL – nutnost účasti v trestním řízení Povolení k DP za účelem strpění pobytu (§ 43 odst. 2 ZPC) Navazuje na předchozí povolení, pokud ještě trvá civilní řízení

Shrnutí Zaměstnavatelé: Cizinci - jen postihy Minimum pokut pro zaměstnavatele - v min. výši Nepostižené řetězce subdodavatelů 0 rozsudků pro TČ Změny nepociťují, jen strach z kontrol je nutí platit mzdy Cizinci - jen postihy 0 povolení k pobytu, 0 soudních sporů, 0 stížností Obavy EK: nemožnost efektivně vymáhat svá práva, neboť byly zavedeny slabé či nepoužitelné mechanizmy pro ochranu práv cizinců bez povolení k pobytu Nevyužit prostor pro zlepšení efektivity směrnice Rozšíření osobního rozsahu směrnice?

DĚKUJI ZA POZORNOST! Eva Čech Valentová valentova@refug.cz www.migrace.com