30. května 2006 1 30. 5. 2006 Ing. Martina Veselá Energetický regulační úřad Strategie ERÚ, IT systémy a náklady na unbundling.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ministerstvo financí ČR Odbor 54 – Ekonomické informace
Advertisements

F INANČNÍ PLÁNOVÁNÍ Jakub Novotný 3. září 2009 Hranická rozvojová agentura, z.s.
Cenová rozhodnutí k cenám tepelné energie pro rok 2006
Novela zákona č. 458/2000 Sb. v oblasti plynárenství Ing. Martin Pecina MBA náměstek ministra © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Nová směrnice o energetické účinnosti
Provozně - ekonomický pohled na datová centra
Gass Business Breakfast 2007 Rok 2007 – reflexe plynárenského trhu Další vývoj regulace v plynárenství a spolupráce regulačních orgánů v EU Praha – 7.
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
PRAŽSKÁ ENERGETIKA, a.s. PRE v nové situaci 11. září 2003 Ing. Drahomír Ruta.
Snímek 1 Efekty podnikové informatiky J. Pour Katedra IT VŠE ČSSI, Praha, 15/12/2006.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Kvalita elektrické energie z pohledu distributora
Dynamické rozvozní úlohy
TRH S ELEKTŘINOU TRH S ELEKTŘINOU E URO E NERGIE CZ, spol.s r.o. E URO E NERGIE CZ Pokyny pro ovládání prezentace: Pokyny pro ovládání prezentace: Prezentace.
© LogicaCMG All rights reserved Ze strašáka každodenní pomocník Ondřej Hrubý Business consultant Zkušenosti z implementace.
První zkušenosti ze vstupu ČR do EÚ Dopady na energetiku a průmysl Pohled ERÚ konference AEM 14. a 15. září 2005 Praha Josef Fiřt - ERÚ.
Novela energetického zákona a teplárenství. Evropská legislativa a teplárenství EU nemá žádnou ucelenou směrnici týkající se teplárenství Novela energetického.
Gas Business Breakfast
Předpokládaný vývoj české elektroenergetiky Pozice ERÚ seminář VSE 28. května 2007 – Praha Josef Fiřt - ERÚ.
Stav přípravy novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM
Aktivity ČTÚ pro období let 2014 a 2015
M O R A V S K O S L E Z S K Ý K R A J 1 Vedení správních řízení ve spisové službě a statistika vyřizování dokumentů.
MALÉ VODNÍ ELEKTRÁRNY Sekce podporovaných zdrojů Energetický regulační úřad
Pravidla trhu s plynem v ČR - účastníci trhu s plynem Říčany, červen 2003 Pavel Dočekal, Transgas, a.s.
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
Nezávislý výrobce na trhu s elektřinou v ČR a v EU. Problémy LDS Ing. Petr Matuszek Jelenovská
8. března 2007AEM, SVSE - PRAHA 1 Návrhy ERÚ na novelu energetického zákona Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
Analýza dopadu zákona č. 300/2008 Sb. do území JUDr. Kateřina Černá Ing. Václav Koudele.
Vznik JČP obchodní, s.r.o. Řešitel: Václav Pech Školitel: Prof. Ing. Jan Váchal, Csc. Bachelor of Bussines Studies 2004/2005 Institute of Technology, Sligo.
1 Stav novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM Brno – 20.
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
Příprava nového zákona o rozpočtovém určení daní.
Významné změny v novele EZ AEM , Poděbrady Pavel Dočekal.
Smluvní vztahy a registrace u Operátora trhu s elektřinou, a. s
Konference SI Praha Ladislav Přívozník is:energy czech a.s.
První zkušenosti s aplikací novely energetických zákonů a vyhlášek Role ERÚ v novelizované energetické legislativě seminář AEM , Brno Josef.
Energetická účinnost a změna klimatu Kontrola emisí Podpora výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie konference EPEE, , Praha Josef.
Liberalizovaný trh s elektrickou energií
Dlouhodobé uchovávání a zpřístupňování dokumentů v digitální podobě
Budoucnost české energetiky v Evropě Vliv směrnic č. 54 a 55/2003 ES na vývoj trhu s elektřinou a plynem v ČR a v Evropě seminář AEM 22. a 23. března 2006,
Hodnocení a současné podoby modelu trhu s plynem – vývoj a výsledek, dopad na velké zákazníky Jitka Kafková MVV Energie CZ s.r.o. Agora Flora, Chrudimská.
Pohled zadavatele na energetický audit ve velkém průmyslovém podniku Ing. Petr Matuszek Brno
EURO Gas Business Breakfast Plynárenství před a po otevření trhu z pohledu distributora plynu Ing. Josef Kastl President, Česká plynárenská unie Praha,
Energetický audit ve velkém průmyslovém podniku z pohledu zadavatele Ing. Petr Matuszek Seminář AEM Brno
Otevírání trhu s elektřinou základní pravidla a informace
Dopady obchodování s povolenkami CO 2 na průmyslovou energetiku Ing. Bohuslav Bernátek Jarní konference AEM Poděbrady 22. –
Stav otevření trhu a energetické legislativy v ČR z pohledu spotřebitelů a nezávislých výrobců Ing. Bohuslav Bernátek - ENERGETIKA TŘINEC, a. s. Brno -
1 Brno, Ing. Petr Fajmon Dopady liberalizace a legislativních změn na JMP,a.s.
Liberalizace energetiky a její vliv na PRE
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Příprava změn zákona č. 458/2000 Sb. v oblasti plynárenství Ing. Jan Zaplatílek Odbor plynárenství a kapalných paliv Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Příprava změn zákona č. 458/2000 Sb. v oblasti plynárenství Ing. Jan Zaplatílek Odbor plynárenství a kapalných paliv Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Sekundární legislativa ERÚ a navazující cenová rozhodnutí
Lokální distribuční soustavy – nejdůležitější zásady
Stav otevření trhu a energetické legislativy v ČR z pohledu spotřebitelů a nezávislých výrobců Ing. Bohuslav Bernátek - ENERGETIKA TŘINEC, a. s. Ostrava.
Otevření trhu s elektřinou, první rok zkušeností a jak dále AEA – Sdružení velkých spotřebitelů energie 5. března 2003 Praha.
Problematika zákona o kogeneraci z pohledu provozovatelů závodních energetik Ing. Petr Matuszek Praha
Česká energetika ve sjednocené Evropě Vliv směrnic EU na energetickou legislativu ČR Konference AEM 10. a 11. září 2003 P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo.
Komentář ERÚ k cenovým rozhodnutím, kterými se stanovují ceny plynu, tepla, elektřiny a souvisejících služeb seminář AEM , Praha Josef Fiřt.
Asociace energetických manažerů Brno, 20. září 2004 Energetický zákon ELEKTROENERGETIKA A TEPLÁRENSTVÍ Ladislav Havel © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Pozice provozovatele LDS a obchodníka s energií při uplatnění na tuzemském a na evropském trhu Ing. Bohuslav Bernátek Praha
Novela Energetického zákona změny a zkušenosti v oblasti elektroenergetiky a teplárenství Brno Ing. Josef Snítilý © 2005 Ministerstvo průmyslu.
Pohled nezávislého výrobce na trh s elektřinou v ČR a EU Ing. Petr Matuszek Poděbrady
Fungování energetických trhů v EU a ČR Dopady chystaných změn energetických koncepcí na energetiku a její zákazníky 1. listopadu 2012 Ing. Jiří Bis.
PROCESNÍ MODELOVÁNÍ AGEND VEŘEJNÉ SPRÁVY Rámcový návrh projektu.
Nové nastavení regulace v plynárenství
zřízen Upraven : - zákonem č. 458/2000 Sb. o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích - zákon č. 406/2000.
Vyhodnocení stavební zakázky
Problematika registrace OPM a předávání dat na CDS OTE
Transkript prezentace:

30. května Ing. Martina Veselá Energetický regulační úřad Strategie ERÚ, IT systémy a náklady na unbundling

2 30. května 2006 Obsah Jednotný informační systém ERÚ Náklady na unbundling a jejich uznání do povolených výnosů

30. května Jednotný informační systém ERÚ

4 30. května 2006 Cíl informačního systému  vytvořit jednotnou datovou základnu pro informace a data získávaná od subjektů podnikajících v energetice,  sjednotit a zjednodušit přístup k uloženým datům,  zkvalitnit a zpřesnit procesy v ERÚ,  zkvalitnit prezentaci dat (reporty, internet, GIS),  podpora při stanovování regulovaných cen.

5 30. května 2006 Požadavky na systém při výběrovém řízení

6 30. května 2006 Výběr dodavatelské firmy a konečného řešení Autocont své řešení postavil na technologii fy Microsoft – Axapta. Na základě provedených analýz došlo k dílčí změně v členění jednotlivých subsystémů (modulů), tak aby odpovídaly budoucí technologické a logické struktuře systému. Funkcionalita zahrnovaná do modulů CRM a Spory bude zajišťována subsystémem Činností. Administrace není zařazena jako samostatný modul, ale je tvořena vlastním jádrem systému Axapta. Dále byla odsouhlasena varianta nahrazení současně používaného řešení pro sledování došlé a odeslané pošty (SAS) od společnosti PVT novým modulem, který bude plně integrován v JIS.

7 30. května 2006 Struktura Systém je modulární a je zaváděn ve třech etapách: I. etapa  modul řízení činností  modul subjekty a osoby  modul licence II. etapa  modul spisová služba  modul energetický regulační fond III. etapa  modul výkaznictví a reportingu.

8 30. května 2006 Co není zatím součástí JIS  ekonomické a personální agendy, které slouží pro vlastní řízení ERÚ (účetnictví, mzdy apod.)

9 30. května 2006 Modul výkaznictví a reportingu Statistika:  v elektroenergetice (dosavadní systém TISSEL),  v plynárenství,  v teplárenství. Regulační výkaznictví (podle vyhlášky č. 404/2005 Sb.) :  v elektroenergetice,  v plynáreství,  v teplárenství. Doplňková data:  data získávaná nad rámec vyhlášky.

května 2006 Způsob sběru dat od společností  klient výkaznictví –program na straně vykazujícího subjektu,  tabulky v MS Excel,  tabulky v papírové formě.

května 2006 Reporting  statistiky,  časové řady,  porovnání společností. Problém: unbudling transformace společností Migrace dat z regulačních výkazů podle vyhlášky č.439/2001 Sb.  v elektroenergetice roky 2000 až 2005,  v plynárenství roky 2000 až 2005,  v teplárenství roky 2003 až 2005.

května 2006 Současný stav  I. a II. etapa jsou v provozu,  III. etapa bude dokončena v září 2006.

30. května Náklady na unbundling a jejich uznání do povolených výnosů

května 2006 Základní regulační vzorec PV 0 = N 0 + O 0 + Z 0 Z 0 = WACC NH x RAB 0 kde:PV 0 povolené výnosy N 0 povolené náklady O 0 odpisy Z 0 zisk WACC NH vážený průměr nákladů na kapitál - nominální hodnota Regulated Asset Base – regulační báze aktiv RAB 0 Regulated Asset Base – regulační báze aktiv

května 2006 Povinnost provedení tzv. oddělení činností vyplývá zejména z čl. 9 a 14 směrnice 2003/54/ES a čl. 10 a 15 směrnice 2003/55/ES o společných pravidlech pro vnitřní trh s elektřinou a zemním plynem. Co nám říká o unbundlingu energetický zákon ? (č. 458/2000 Sb., ve znění p. p.) Povinnost oddělit provozovatele přenosové, přepravní a distribuční činnosti od ostatních činností Typy unbundlingu:  účetní (§ 20)  informační  organizační  právníLegislativa Strategie ERÚ z pohledu uznání prokazatelných minimálních nákladů na unbundling

května 2006Legislativa Právní unbundling Minimální kritéria k zajištění nezávislosti provozovatele (povinnosti vedoucích zaměstnanců statutárních orgánů atd.) Rozhodovací práva k majetku Program opatření (Compliance program - vyloučení diskriminačního chování, zpřístupnění informací, zajištění informačního a organizačního oddělení do doby právního oddělení)

května 2006 Hradec Králové Ostrava Plzeň Ústí n.L. Brno České Budějovice Praha PRE ZČE SČE STE JČE JME SME VČE Rok 2001 Z Č E S M E V Č E S Č E S T E Hradec Králové Ostrava Plzeň Ústí n.L. Brno České Budějovice Praha PRE Holding (RWE Plus, GESO) Rok 2003 Outsourcing – vyčlenění činností do sesterských organizací Transformace – slučování činností a vznik synergických efektů Přecenění – přecenění majetku a odpisů při vkladu části podniku Unbundling - vynaložení nákladů na oddělení provozovatele Ostatní činnosti spojené s unbundlingem:

května 2006 Proces unbundlingu ve vztahu k ERÚ? ERÚ může rozhodnout o zahrnutí prokazatelných minimálních oprávněných nákladů provozovatele do cen regulovaných činností. Proces unbundlingu bude do povolených výnosů zohledněn formou faktoru „U“, který bude na základě metodiky ERÚ zařazen do regulačního vzorce. (vyhláška č. 438/2001 Sb., ve znění p. p.) U = N U + O U + Z ULegislativa

května 2006 Jak ovlivňuje proces unbundlingu jednotlivé parametry regulace: Stanovení min. nákladů unbundlingu

května 2006 Stanovení nákladů na unbundling Metodika pro stanovení nákladů na unbundling byla stanovena ex ante Provozní jednorázové náklady unbundlingu  Budou vynaloženy během období bezprostředně zahrnujícího vlastní realizaci právního unbundlingu Investiční náklady unbundlingu  Za investiční náklady jsou považovány jednorázové výdaje, které souvisejí s pořízením aktiv nezbytných pro zajištění realizace unbundlingu Provozní průběžné náklady unbundlingu  Budou pravidelně vynakládány počínaje rokem realizace unbundlingu a v dalších následujících letech z titulu nového charakteru fungování oddělených společností Stanovení min. nákladů unbundlingu

května 2006 Rozložení nákladů mezi obchodníka a distributora Tlak od společností ohledně uznání všech nákladů do nově založené společnosti distributora ERÚ toto tvrzení odmítl Vycházel z alokačních klíčů regulačního výkaznictví, kde 50% nákladů obchodníka a 85% společných nákladů měl alokován distributor ve svých cenách Předložené analýzy nákladů na unbundling byly zkracovány pouze na uznání nákladů pro distributora Stanovení min. nákladů unbundlingu

května 2006 Posouzení IT nákladu na unbundling Náklady a výdaje spojené s IT problematikou jsou dominantní částí nákladů na unbundling. Náklady a výdaje spojené s IT problematikou při realizaci právního unbundlingu jsou alokovány mezi provozovatele distribuční soustavy a obchodníka s elektrickou energií v poměru využívání dílčích informačních systémů (jejich funkcionalit) těmito dvěma subjekty. Pro každý z analyzovaných systémů (ERP, CIS, CRM, PTIS, GIS, EDM, ETRM) byly na základě jeho poměrného využití pro oblast distribuce stanoveny nákladové koeficienty distribuce (NKD). Hodnota NKD leží v rozmezí 0 až 1, čím více se jeho hodnota blíží k 1, tím je systém více určen pro činnosti nezbytné v oblasti distribuce (primární měřítko př. z 89 % slouží systém ERP distribuci). Náklady a výdaje spojené s IT v distribuci pro PRE jsou pro společnosti E.ON a ČEZ navyšovány dle poměru různých vybraných ukazatelů (sekundární měřítko př. ČEZ ERP koeficient 6,11 dle počtu zaměstnanců). Stanovení min. nákladů unbundlingu

května 2006 Stanovení min. nákladů unbundlingu

května 2006 Stanovení min. nákladů unbundlingu

května 2006 Kdo a jak unbundling zaplatí ? Průběžné provozní náklady budou přičteny v nominální hodnotě k povoleným výnosům stanoveným pro rok 2006 (tj. k již naindexovaným hodnotám povolených výnosů) a v dalších letech budou indexovány jako náklady v základním regulačním vzorci. Jednorázové provozní náklady budou rozpuštěny do 4 let. Investiční náklady unbundlingu se nepromítnou do regulační báze aktiv a budou posuzovány obdobně jako outsourcovaný majetek (tj. přesun odpovídajících odpisů do nákladů). V případě odpisů z tohoto majetku jsou stanoveny 4leté životnosti. Přenesení minimálních nákladů na unbundling na konečného zákazníka

30. května Děkuji Vám za pozornost