AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CLIL Content and Language Integrated Learning
Advertisements

Řeč, jazyk, mluva.
1 Osobní prodej OSPRO/ S4 Řízení vztahu s klientem – rámec EDICT. Paměť. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,
1 Týmová práce TYMP1/ C4 Verbální a neverbální komunikace - 1 Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Konkurenční.
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Psychický stav,
Psychické stavy.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Lidská komunikace.
Umění prezentace.
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_12
VY_32_INOVACE_PSYM24960ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
 je vyjadřování myšlenek pomocí slov  je primárním a nejdůležitějším druhem sdělovací komunikace  užívá artikulovanou řeč, tvořenou hláskami, slovy.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
VYTRVALOSTNÍ SCHOPNOSTI. VYTRVALOST SCHOPNOST PROVÁDĚT POHYBOVOU ČINNOST PO DLOUHOU DOBU SCHOPNOST ODOLÁVAT ÚNAVĚ PŘEKONÁVAT VZDÁLENOST URČITOU INTENZITOU.
Komunikace.
GESTIKA – SDĚLOVÁNÍ POMOCÍ GEST
Akustika 4 (Hlasitost).
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Komunikační dovednosti
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Andrea Dobšíková, Ph. D. Název materiálu: Komunikace Označení materiálu:
Hodnocení ústní prezentace Mgr. Petra Janečková šk. r. 2007/2008
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
(specifické prostředí ve škole)
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Sebeuvědomění a sebekontrola
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
ZVUKOVÁ STRÁNKA SLOVA A VĚTY
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Hudební výrazové prostředky
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ.
Božena Genrtová. Obsah:  Co oceňujeme, co nám vadí  Časté chyby  Praktické cvičení  Doporučení.
ZVUKOVÁ STRÁNKA VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.4.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
POSTURIKA – SDĚLOVÁNÍ DRŽENÍM TĚLA
ZÁKLADY MEZILIDSKÉ KOMUNIKACE
Neverbální komunikace
CHRONEMIKA – KOMUNIKACE ČASEM
Zásady efektivní komunikace
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 10. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Pedagogická komunikace
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 8. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
KULTURA OSOBNÍHO PROJEVU Střední škola obchodně technická s. r. o. Mgr. Marta Fojtíková.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
PROSLOV Mgr. Michal Oblouk.
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Společenská výchova – verbální komunikace
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
SPECIFICKÉ KATEGORIE NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE
PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková PARALINGVISTIKA VY-32-INOVACE-PED-311 AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA: barva hlasu, výška hlasu, hlasitost, dynamika, rytmus, tempo, důraz, pauza, mlčení

Úvodem jedná se neobsahovou složku, což znamená, že není důležité, co říkáme, ale jak to říkáme z hlasu je možné usoudit místo nebo oblast našeho původu, přibližný věk, ale i osobnostní rysy jako je sebevědomí nebo plachost hlas, stejně jako obličej, je tedy výrazem naší osobnosti a vyjadřuje naše rozpoložení svůj hlas běžně nevnímáme a tudíž ani nehodnotíme když ho pak např. slyšíme na nějaké nahrávce, připadá nám cizí a často i nepříjemný

Výsledky výzkumu lidský hlas je schopný síly až 60dB reálný hovor má asi 40-50dB, nad hranici 50dB je síla hlasu únavná šepot je asi 15dB tempo a rychlost řeči závisí na délce slov daného jazyka průměrná délka ruského, maďarského a slovenského slova je 2,3 slabiky, českého 2,2 slabiky, francouzského a německého slova 1,8 slabiky a anglického slova 1,4 slabiky

ženy s vyšším hlasem dosahují větší rychlosti řeči než muži s hlubším hlasem ženy jsou schopné během dne vyslovit průměrně 26 000 slov, muži 10-20 000 slov barva hlasu je dána geneticky a je tudíž nezměnitelná stejně tak vnímání hlasu druhého člověka se u každého posluchače mění stejný hlas tak může být pro někoho příjemný a pro někoho méně

výška hlasu hlasy mužů jsou obecně hlubší než hlasy žen všichni ale máme schopnost mluvit hlasem vyšším i nižším, než je naše přirozená výška člověk mluvící monotónním hlasem své posluchače dozajista nezaujme, jelikož jeho projev bude únavný a nudný pro projev je tedy velmi důležitá dynamika hlasu zatímco vysoký hlas budí dojem emocionality a nevyrovnanosti, hluboký hlas je výrazem sebekontroly a autority

hlasitost řeči neboli intenzita hlasu má na posluchače velký vliv příliš hlasitý projev je spojován s hněvem nebo rozrušením, a naopak příliš tichý projev budí dojem nízkého sebevědomí mimořádně tichý hlas může znít výhružně a je často projevem „mluvení sama pro sebe“

dynamika představuje zesílení nebo zeslabení hlasitosti řeči přispívá k upoutání pozornosti člověk může záměrným ztišením hlasu upoutat pozornost na to, co bude řečeno následně dynamika tak především vychází z vnitřního zaujetí pro daný obsah

rytmus řeči je založen na střídání přízvučných a nepřízvučných slabik je významnou složkou projevu záměrnou změnou rytmu řeči lze získat pozornost tempo řeči neboli rychlost, jakou je obsah sdělován člověku, který mluví příliš rychle, nemusejí ostatní rozumět, zejména sděluje-li obsahově náročnou látku bude-li ale mluvit příliš pomalu, pak zřejmě dojde u posluchačů ke ztrátě pozornosti

důraz by měl být promyšleně používaný a kladen především na slova, která chceme, aby si posluchači zapamatovali pokud zdůrazníme špatné slovo, můžeme vytvořit zcela odlišný dojem, než který jsme zamýšleli mlčení má stejnou komunikační sílu jako slovní vyjádření zatímco u posluchače může vyjadřovat lhostejnost nebo vzdorovitost, řečník může využít mlčení k posílení autority a sjednání pořádku

pauza je přerušení řeči, které obecně trvá do dvou vteřin delší přerušení je pak již mlčení pauza může být fyziologická (související s dechem), logická (vyznačující hranice vět a úseků) a psychologická (tlumočí určitý podtext). Ocitne-li se řečník v situaci, kdy tzv. „ztratí nit“ řeči, měl by se vyvarovat různých vokalizací typu: „ehm, hmm, ééé „ apod. Tyto vokalizace bývají projevem bezradnosti, nejistoty nebo nervozity, což může mít negativní vliv na jeho autoritu.

Zkouška na závěr „pohrajte“ si slovně s těmito větami POPRAVIT NIKOLIV OMILOSTNIT ZDE SE PRACUJE ZBYTEČNĚ NERUŠTE

POUŽITÉ ZDROJE: NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace. 1.vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. 182 s. ISBN 80-244-0510-5 NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2005. 172 s. ISBN 80-247-0738-1 BEČVAŘÍKOVÁ, Lenka. Pedagogická neverbální komunikace. Diplomová práce. Hradec Králové. 2006 www.glassschool.cz