Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON"— Transkript prezentace:

1 VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Číslo projektu CZ.1.07/ / Název školy SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická psychologie Tematický okruh Komunikace Název materiálu Verbální komunikace Číslo materiálu VY_32_INOVACE_6.B_ZPSY_14(20) Autor Andrea Ječmenová Datum tvorby Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.

2 Anotace Prezentace Microsoft PowerPoint studentům přibližuje formy a druhy komunikace. Prezentace je určena jako podpůrný materiál k výkladu učitele, lze použít i k opakování učiva. Cílem prezentace je studentům vštípit, jak správně a vhodně komunikovat v celé sociální sféře a především ve vztahu k pacientům a klientům.

3 Verbální komunikace Verbální komunikace je to, co sdělujeme slovy. Měla by být přesná, jasná a srozumitelná. Její důležitou složkou je aktivní naslouchání. Verbální komunikace je vedle komunikace neverbální vývojově mladší. Andrea Ječmenová 2012

4 Naučit se přesně volit slova k vyjadřování svých pocitů a citů je nesnadné, ale důležité pro jasný kontakt. Člověk, se kterým komunikujeme, nemusí vždy rozumět přesně tomu , co sdělujeme. Zejména tehdy, schází-li mu EMPETIE – schopnost vcítit se, naslouchat Vyřknuté slovo lze jen těžce vzít zpět. Může zapůsobit psychoterapeuticky – léčebně, povzbudivě, nebo může zasáhnout psychotraumaticky – může ublížit, způsobit zhoršení stavu.

5 Funkce řeči v sociální interakci
Předávání informací – slovní sdělení je v sociální interakci často velmi užitečné. Měli by být sdělovány přesné a jasné informace. Sdělování postojů – znamená to volbu vhodných slov. Ovlivňování – řeč může sloužit jako taktika, při ovlivňování mají slova většinou velký emocionální náboj. Sblížení – dochází k němu při zahájení rozhovoru. Většího sblížení se dosahuje i volbou intimnějšího tématu. Navození interakce – otázka navozuje odpověď. Nepokládáme příliš otázek na jednou, dáváme možnost rozvinutí odpovědí. Posílení – většinou se jedná o pochvalu, vyjádření souhlasu či povzbuzení.

6 Emoce v řeči Mluvená řeč má stránku obsahovou a stránku neverbální – paralingvistickou, sem patří emocionální prvky v řeči. Např.: řeč tišší – zpomalená nebo zrychlená, může být projevem strachu, řeč hlasitá – rychlá až překotná, vás může varovat před agresorem, řeč hlubší – se může objevit při smutku, trápení, v depresi.

7 Faktory tlumící komunikaci
osobní nejistota, strach projevit se snížená slovní zásoba neschopnost vyjadřovat své pocity a myšlenky aktivní negativismus, mlčení odbíhání od podstaty devalvující způsoby, urážky a manipulace urážlivost mluvení za druhé, dvojsmysly převádění řeči na něco jiného chytání za slovo

8 Bariéry bránící naslouchání
Pokud nevěnuje posluchač plnou pozornost všemu, co druhý člověk sděluje, může přijít o životně důležité informace. Bariéry vyplývající z prostředí – přílišné horko nebo zima v místnosti, hluk, vyrušování Lingvistické bariéry – vycházející od mluvčího, jejich důsledkem je obtížné naslouchání např. – složitá souvětí, náročný slovník, povýšené způsoby, monotónní hlas, nevhodný tón, váhavý způsob, příliš hlasitý či tichý projev. Psychologické bariéry - jsou to negativní emocionální stavy vnášené do komunikace

9 Fyziologické bariéry – patří sem bolesti hlavy, únava, vady zraku nebo sluchu, nepříznivý zdravotní stav atd. Bariéry vyplývající z vnímání – různá očekávání, vzhled mluvčího, způsoby mluvčího, akcent a pod. Osobní bariéry – myslím na vlastní odpověď a nevnímám mluvčího, nebo netrpělivost posluchače.

10 Hlavní aspekty verbální komunikace
způsob vyjadřování, jak se formulují myšlenky, jasnost vyjadřování schopnost slovně vyjádřit pocity a city způsob kladení otázek, dotazování jasnost komunikace ( soulad verbálního a neverbálního ) schopnost naslouchat schopnost empaticky reagovat míra aktivace při komunikování asertivita jako racionální způsob komunikace

11 Kontrolní otázky a cvičení
Co je verbální komunikace a co má obsahovat? Jakou funkci má řeč v sociální interakci? Jaké faktory komunikaci tlumí? Vyjmenujte bariéry bránící naslouchání. Vyjmenujte hlavní aspekty verbální komunikace. Úkol Vyhledejte, jaké druhy verbální komunikace existují, vývoj řeči od narození, vady řeči a jak, se odstraňují. Pracujte s internetovými zdroji. Písemně zpracujte.

12 Použité zdroje Kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky
Mgr. Ivanka Bartošíková , Mgr. Vladimír Jičinský, Ph.Dr. Marta Jobánková, Ph.Dr. Jarmila Kvapilová ISBN , Vydal- IDV PZ 2000 Brno Psychologie a Pedagogika II pro SZŠ Ph.Dr. Věra Čechová , Ph.Dr. Alena Mellanova,Csc. Mgr. Hana Kučerová ISBN , Informatorium Praha 2004 Fotografie: Fotoarchiv autorky


Stáhnout ppt "VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON"

Podobné prezentace


Reklamy Google