Workshop FoRS Evaluační metodika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.
Advertisements

Evaluace v mateřské škole
Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
Praktické informace k programu Škola pro udržitelný život.
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
Podpora meziobecní spolupráce
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
ECVET v Programu celoživotního učení
Metodika hodnocení bariér v domácím prostředí. Obsah prezentace •O projektu •Subjektivní část hodnocení •Objektivní část hodnocení •Plán na následující.
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Cesta ke kvalitě v praxi
ŠVP na gymnáziích: od mírné skepse k chuti pokračovat Zkušenosti z projektu Pilot G/GP Lucie Slejšková Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Projekt empirického výzkumu
Ostrava, Ing. Lucie Ligocká
Kvalitativní výzkum.
Projektový den Střední školy elektrotechnické, Ostrava, Na Jízdárně 30, příspěvkové organizace Mária Borovská Ostrava, TIME (tréninkové, inovační,
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Představení projektu Seminář k projektu Vliv změn světa práce na kvalitu života Ing. Lenka Svobodová VÚBP Praha, 25. září 2006.
Jak válčíme: průzkumy, standardy, postery… Lenka Bělohoubková Komise IVIG.
Lenka Fialová Martina Procházková Ondřej Soukup Martin Valenta Cyril Vojáček 1.
© NSZM ČR1 Zdravá města, regiony, kraje – cesta ke zdravému rozvoji Oucmanice, 5. června 2007.
Dotyková zařízení ve výuce​ KA4 Evaluace
Obchodní činnosti - Kapitola 8 1 VÝZKUM TRHU KAPITOLA 8 Pavlíčková.
Prodejní dovednosti pro společnost Chodura Konkurenceschopnost a kvalita - cesta k úspěchu zemědělského podniku.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
Strategické plánování v obcích (Víme, kam jdeme) Zlín
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Konference projektu Cesta ke kvalitě
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Management a rozvoj obcí
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Závěrečné seminární práce 9. ročník 2014/2015
Evaluační strategie a evaluační plán Prabir Ganguly EURO SERVICE GROUP, s.r.o. Seminář “Sebehodnocení projektu v rámci CIP EQUAL“, 27.
Průběh realizace aktivit projektu TIME Průběh realizace aktivit projektu TIME Lenka Zábranská.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE AUTOEVALUACE SLUŽEB ICT listopad 2006 (c) Radek Maca.
„ Validace dobré praxe 2 “. Harmonogram semináře 10:00 – 10:15 Zahájení 10:15 – 11:00 Validace – výstupy a využití 11:00 – 11:30 Zkušenosti RP s validací.
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
Mgr. Lucie Holacká, Národní institut pro další vzdělávání
Využití dotazníku při evaluaci Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
Zapojení ZŠ Krnov, Dvořákův okruh 2 do projektu. Mgr.Ivana Procházková Krnov
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
PŘÍPADOVÁ STUDIE - zaměřuje se na podrobný popis a rozbor jednoho nebo několika málo případů. - výzkumná otázka: Jaké jsou charakteristiky daného případu.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Jeden svět na školách: Gruzie Jan Činčera, Jan Skalík, Bohuslav Binka Masarykova univerzita Brno Katedra environmentálních studií Člověk v tísni (CZ, GE)
Analýza potřeb v území Pardubického kraje Pracovní tým k platformě Kariéra a celoživotní vzdělávání Podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Psát není tak složité, aneb pojďte s námi tvořit Metodický portál.
Volný čas dětí a mládeže Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Závěrečné seminární práce 9. ročník 2016/2017
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Workshop pro tazatele Bc. Petr Pavlíček Bc. Artem Vartanyan
Místní akční plán vzdělávání MČ Praha 3
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Česká rozvojová agentura (ČRA)
Úvod do kvalitativního výzkumu
Kariérové poradenství a podnikavost
Intenzivní podpora škol
Transkript prezentace:

Workshop FoRS Evaluační metodika Daniel Svoboda 2015

Úvod Představení účastníků Co se od minule podařilo? A co ne… Očekávání od workshopu Zpětná vazba k podkladům účastníků Program workshopu

Feedback Originální LFM Aktivní podpora pro ZRS a GRV Učitelé aplikují nové kompetence Knihovny podporují zájem veřejnosti Učitelé a knihovníci využívají IC Vyškolení pedagogové Vyškolení knihovníci IC je k dispozici odb. veřejnosti Pilotní akce pro veřejnost Vzdělávací programy Semináře pro knihovníky Semináře na téma „Sdílení“ Manuál a semináře „Světová škola“ Vzdělávací a osvětové semináře Metodika seminářů Rozvoj a zázemí IC Sběr a analýza informací Originální LFM Koordinace a management projektu

Feedback Další podklady účastníků: Evaluace vzdělávání pedagogických pracovníků Evaluační matice pro GRV v kurikulech Dotazník – výzvy současného světa Evaluační matice – komunitní zdraví Evaluační matice – GRV v souvislostech

Program workshopu Úvod (máme za sebou) Dotazníky - pravidla a tipy (testování ve skupinách) Zpracování a prezentace výsledků Rozhovory (testování) Focus group (testování) Přehled dalších metod Úprava plánu evaluace Analýza / interpretace / reporting (testování) Zhodnocení workshopu, další požadavky 5

Dotazníky – pravidla a tipy pro otázky Používejte jednoduchá slova s jasným významem Vytvořte kategorie otázek (a odpovědí) Neptejte se na 2 věci v jedné otázce (spojky a/nebo) Vynechejte otázky předpokládající znalost Nepoužívejte záporné otázky (nemyslíte si…) U alternativ odpovědí se vyhněte překryvům Nabízejte vybalancované alternativy odpovědí Nepoužívejte nepříjemné (a povýšené) otázky 6

Dotazníky – pravidla a tipy pro průzkumy Připravujte průzkumy jednoduché, jasné a krátké Vysvětlete, proč se ptáte a proč je průzkum důležitý Používejte otázky, které lze odpovědět jednoduše Respektujte soukromí respondentů Respektujte čas a schopnosti respondentů Odpovědi nesmí respondentům uškodit Informujte respondenty o výsledcích průzkumu 7

Dotazníky – pravidla a tipy pro dotazníky Používejte vhodné otázky a vhodnou škálu odpovědí, ponechte „možnost úniku“ (nevím…) Připravte jasné instrukce a vhodný formát Nejdříve použijte otázky obecné, pak specifické, na závěr nechte prostor na další komentáře Zjišťujte (i o respondentech) pouze informace, které opravdu použijete (potřebujete) Kvalitu překladů kontrolujte zpětným překladem Testujte každý dotazník před použitím! 8

Dotazníky – testování ve skupinách Vyplňte si ve skupinách příklady dotazníků Diskutujte problémy (nejasné otázky, nejasný účel, problémy s interpretací výsledků, apod.) Shrňte základní pozitiva, negativa a doporučení pro ostatní účastníky Navrhněte způsob prezentace výsledků dotazníku Přestávka! 9

Tipy pro prezentaci výsledků V přílohách zpráv musí být uvedeny použité dotazníky a také shrnuty výsledky průzkumu Je vhodné kombinovat kvantitativní výsledky (průměrné hodnocení, škála odpovědí) s výsledky kvalitativními (např. identifikované problémy či hlavní přínosy, názory respondentů) a konkrétními citacemi (typické odpovědi, extrémy) Ke všem kategoriím odpovědí by měl být doplněn názor zpracovatele průzkumu (co z odpovědí vyplývá, případně proč, předpokládaná reakce) 10

Tipy pro prezentaci výsledků U odpovědí musí být uveden celkový vzorek, interpretace musí být vztažena k tomuto vzorku („většina respondentů“ místo „většina populace“) Slovní popis je vhodné kombinovat s grafikou Grafy musí být jasně pochopitelné (legenda, jednotky, mřížky) Formát musí umožňovat tisk a kopírování (řazení na stránce, vhodné barvy a rastry, velikost písma) Vhodné je převedení do formátu PDF… EPDET 2013 11

Appreciative Inquiry – testování ve skupinách Rozhovor ve trojicích Co se nám opravdu podařilo, co potřebujeme, abychom to zopakovali či udělali ještě lépe, jak to uděláme? Sdílení zkušeností a nápadů – rozdíl oproti standardnímu postupu Modifikace a test otázek na příkladech účastníků https://www.youtube.com/watch?v=Z7b3CukcYF0 12

Appreciative inquiry (discover, dream, design, destiny/deploy) Pět principů: 1) Konstrukcionismus. Naše víra určuje naše jednání. Nové nápady, představy a příběhy mohou ukázat nové možnosti. 2) Vzájemný vliv. Otázky nejsou neutrální, vždy směřují k žádoucím změnám. 3) Poetismus. Příběhy organizace jsou náplní i výsledkem každodenních debat. Témata a jazyk průzkumu by měly odhalit a inspirovat to nejlepší v lidech. 4) Princip předjímání. Dnešní aktivity jsou určovány budoucími očekáváními – účelem je společně formulovat tato očekávání jako motivaci pro změny. 5) Pozitivizmus. City (naděje, vzrušení, kamarádství, inspirace…) zvyšují kreativitu, důvěru a angažovanost. Přestávka! 13

Rozhovor – základní postupy a tipy Informujte respondenty o účelu a postupu rozhovoru Zvolte vhodný čas a místo Pokud možno pracujte ve dvojici (zapisování) Držte se scénáře (s flexibilitou u otevřených otázek) Respektujte kulturu Udržujte rovnováhu (zjišťujte úspěchy i problémy) Akceptujte odpovědi (nehodnoťte…) Zaznamenávejte odpovědi bezprostředně 14

Rozhovor – základní tipy pro cizí prostředí Získejte předem informace o kultuře a respondentech Diskutujte techniku rozhovoru s někým, kdo z daného prostředí pochází Respektujte hlavní kulturní zvyklosti (osobní prostor, oční kontakt, tón hlasu, řeč těla, vhodné oblečení, pozdravy, úvodní slovo, poděkování, gender aspekty) U překladů si předem otestujte tlumočníka (a pokud možno mluvte k respondentovi a ne k tlumočníkovi) 15

Focus group – základní postupy a tipy Ujasněte si předem, jaké informace potřebujete získat a snažte se, aby otázky k těmto informacím vedly Vyhněte se vágním a zavádějícím otázkám Ptejte se vždy jen na jednu otázku Používejte otevřené otázky (a nevnucujte odpovědi) Vyhněte se otázkám spojeným se střetem zájmů Udržujte pozornost a zájem respondentů Používejte postup „trychtýře“ 16

Seznámení se širším kontextem Hlavní evaluační otázky Focus group – postup „trychtýře“ Seznámení se širším kontextem Hlavní evaluační otázky Obecné otázky Specifické otázky Sondy 17

Focus group – testování ve skupinách Zvolte si téma pro focus group a hlavní otázky (např. potřebujete zjistit, zda by skupina měla zájem o účast ve vašem projektu) Určete si ve skupině role (moderátor, zapisovatel, respondenti) Shrňte výsledky (odpovědi na nejdůležitější otázky) a zpětnou vazbu (co fungovalo a co ne, včetně zapojení všech účastníků) Přestávka! 18

Přehled základních metod získávání informací Participativní metody (komunitní setkání, mapování, sociální mapování, procházky, případové studie, příběhy…) Analýza sekundárních dat (z různých zdrojů) Pozorování (ne/semi/strukturovaná, ne/obtěžující) Průzkumy a rozhovory (ne/semi/strukturované) Fokusní skupiny (obvykle homogenní, 6-12 lidí) Diáře, zápisníky (týden – měsíc), reportovací karty Expertní posudky (jednotliví experti nebo panel) Technika Deplhi (několik iterací přes koordinátora) Další metody (přímá měření, testy, filmování, nahrávání, fotodokumentace…) 19

Přehled základních metod získávání informací Conversation with Concerned Individuals Community Interviews Field Visits Reviews of Official Records (MIS and admin data) Participant Observations Key Informant Interviews Panel Surveys Censuses Field Experiments Informal/Less Structured Methods Formal/More Structured Methods One-Time Surveys Direct Observations Focus Group Interviews 20 IPDET © 2013

Výběr respondentů, kontrolních skupin apod. Dle účelu průzkumu a evaluačních otázek (i zde platí triangulace) Statistická významnost vzorku (vždy nutné uvést velikost vzorku) Náhodný a nenáhodný výběr, stratifikace apod. Příklad: Randomized Control Trial (RCT) Experimentální metoda – účastníci (beneficienti) jsou vybráni náhodně, jedna skupina podstoupí intervenci, druhá ne, účelem je zjistit, zda (a jak a proč) se liší výsledky Výběr lze provést různými způsoby: paralelní skupiny, crossover - výběr v rámci jedné skupiny, factorial - výběr formy intervence, cluster – stratifikované, balancované vzorky (ženy, vesnice, školy...) Základní pravidlo: musí být řešeno před zahájením intervence!!! http://www.slideshare.net/sagunpaudel/randomised-control-trial 21

Diskuse výsledků – zpětná vazba Úprava plánu evaluace – práce ve skupinách Hlavní evaluační otázky (potřebné odpovědi) Design evaluace (deskriptivní, normativní, kauzální otázky) Odpovídající strategie Zvolené metody a nástroje Vzorek respondentů / soubor použitých zdrojů Způsoby analýzy dat Způsoby prezentace (včetně vypořádání připomínek) Časový rámec a rozpočet Způsoby práce s doporučeními evaluace Diskuse výsledků – zpětná vazba Přestávka! 22

Diskuse výsledků – zpětná vazba Analýza, interpretace, reporting – testování Identifikujte 3 nejdůležitější informace ve shrnutí evaluační zprávy Zhodnoťte kvalitu shrnutí – pozitiva a negativa prezentace výsledků evaluace Podle možnosti najděte vhodné příklady naplnění či porušení standardů evaluací (užitečnost – proveditelnost – korektnost – přesnost), případně etického kodexu (odbornost – integrita – zodpovědnost) Diskuse výsledků – zpětná vazba 23

Analýza kvalitativních dat – postupy a tipy Veďte dobré záznamy (i dojmů a konkrétních poznámek) Porovnávejte záznamy v týmu Sumarizujte data (klíčová zjištění, nové otázky…) Archivujte data přehledně, včetně citací a vlastních poznámek Uchovávejte primární data, pro poznámky či kombinaci různých zdrojů používejte kopie Používejte kódování (hlavní témata, klíčová slova) Při obsahové analýze kombinujte zdroje (dotazníky, citace, další média) a také konceptuální a vztahovou analýzu Sdílejte/diskutujte interpretaci dat s klíčovými respondenty, zvýrazněte a prezentujte hlavní zjištění Debriefing MDG-F 24

Analýza kvantitativních dat – postupy a tipy Kódujte data Vyčistěte data (formáty, překlepy, chybějící a irelevantní data, chyby kódování, chyby zaokrouhlení…) Archivujte primární data Kombinujte statistické metody (deskriptivní, inferenční), používejte vybrané metody konzistentně Vždy kontrolujte a uvádějte použité jednotky a celkový vzorek Analyzujte a reportujte počty i procenta Neopomíjejte extrémy (ne/souhlas X silný ne/souhlas) Kombinujte kvalitativní a kvantitativní metody (pouhá čísla nemohou objasnit příčiny a následky či úspěch/neúspěch) 25

Rekapitulace workshopu Zpětná vazba k minulému školení Dotazníky - pravidla a tipy (testování ve skupinách) Zpracování a prezentace výsledků (příklady) Rozhovory (testování Appreciative Inquiry) Focus group (testování) Přehled dalších metod Úprava plánu evaluace (práce ve skupinách) Analýza / interpretace / reporting (testování) Tipy pro analýzu a prezentaci 26

Zhodnocení workshopu Do evaluačního dotazníku doplňte a odpovězte jednu vlastní evaluační otázku Sdílejte s ostatními, co vás nejvíce zaujalo Sdílejte s ostatními, zda některou zkušenost budete přímo aplikovat ve své práci Navrhněte požadavky pro následující školící aktivity či návazné konzultace Další komentáře? 27

Doprovodné materiály Příklady shrnutí evaluačních zpráv roku 2014 Příklad prezentace evaluace EPDET 2013 Příklad shrnutí výsledků rozhovorů evaluace programu Millennium Development Goals Achievement Fund 2013 Etický kodex evaluátora Formální standardy provádění evaluací Výsledky peer-review evaluací 2012 – 2013, 2014 IPDET Module 13 – Presenting results Pozvánka na EPDET 2015 v Praze Module 13 EPDET 2015 28

Doprovodné materiály – evaluace 2014 Evaluační zpráva z komplexního vyhodnocení zahraniční rozvojové spolupráce ČR v sektoru voda a sanitace v Bosně a Hercegovině Evaluační zpráva z komplexního vyhodnocení ZRS ČR v sektoru podpory demokracie, lidských práv a společenské transformace v Gruzii Evaluační zpráva z komplexního vyhodnocení zahraniční rozvojové spolupráce ČR v sektoru voda a sanitace v Etiopii Evaluační zpráva z komplexního vyhodnocení evaluačních zpráv projektů ZRS ČR v letech 2012 - 2013 Evaluační zpráva z komplexního vyhodnocení zahraniční rozvojové spolupráce ČR v sektoru zemědělství v Moldavsku Shrnutí evaluační zprávy - Palestinská autonomní území - sektor voda a sanitace 29

Kontakt pro otázky, postřehy a reklamace: Děkuji za pozornost! Kontakt pro otázky, postřehy a reklamace: Daniel Svoboda 724 179 562 svoboda@dww.cz www.dww.cz A hajdy domů, tedy do praxe… 30