Úvod do ekonomické teorie Ing. Vojtěch Jindra

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Advertisements

Úvod do ekonomické teorie
Opakování Hranice Produkčních Možností Ekonomické statky „Scarsity“
Mikroekonomie I Domácí produkt
Trh práce Ing. Vojtěch Jindra
ZÁKLADNÍ POJMY EKONOMIE
Rovnovážný bod, rovnovážná cena
Trh a jeho zákonitosti.
Mikroekonomie – 1. cvičení Ing. Petra Šustová
TEORIE VÝROBNÍCH FAKTORŮ A ROZDĚLOVÁNÍ
Poptávka na trhu zboží a služeb
Seminář 1. Předmět ekonomie
MAKROEKONOMIE – 2. část Autor: Ing. Vladimír Havlík.
Ekonomie vědy a výzkumu
ZETE-ZÁKLADY EKONOMICKÉ TEORIE MIKROEKONOMIE MAKROEKONOMIE.
Agregátní poptávka a nabídka
Makroekonomické agregátní veličiny Ing. Vojtěch Jindra
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Základní kategorie ekonomie  Vztah ekonomie.
1. Ekonomie jako společenská věda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová.
NAUKA O PODNIKU I.
Úvod.  Ekonomie = interdisciplinární věda zkoumající zejména chování ekonomických subjektů = dále také hospodárnost, úspornost, dobré hospodaření  Obecná.
Mikroekonomie I Formování trhu
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mechanismus hospodářské koordinace
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Mikroekonomie I Trh práce a mzdová sazba
Mikroekonomie I Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
Trh výrobků a služeb – teorie firmy
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Seminář 1. Předmět ekonomie
Agregátní poptávka a agregátní nabídka
Zsv. Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
III. Analýza nabídky Přehled témat 8. Technologie 9. Minimalizace nákladů 10. Maximalizace zisku 11. Alternativní teorie firmy.
Mezinárodní obchod a pohyb kapitálu
Celkový a mezní produkt
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
VY_32_INOVACE_ Mikroekonomie.
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_99 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
TRH (tržní mechanismus)
CHOVÁNÍ VÝROBCE: NÁKLADY A NABÍDKA Cíle: Vysvětlit pojem nákladů (utopené náklady, náklady příležitosti, ekonomické náklady). Bod uzavření firmy. Produkční.
Ekonomie, makro a mikroekonomie Ekonomie je věda, která se zabývá společenskou realitou zvanou ekonomika. Ekonomie je věda, která se zabývá společenskou.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY Ekonomika, ekonomie, ekonomické systémy.
Hrubý domácí produkt HDP. Hrubý domácí produkt (HDP) je celková peněžní hodnota statků a služeb vytvořená za dané období na určitém území je celková peněžní.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Anotace Materiál je určen pro 1. a 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu EKONOMIKA DOPRAVY, inovuje výuku použitím multimediálních.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
Ekonomika – základní pojmy.
Ing. Veronika Dostálková MBA
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Měření výkonu ekonomiky TNH 2 (S-2B)
Ekonomika Makroekonomie - AD 4. Ing. Miroslava Farmačková
Transkript prezentace:

Úvod do ekonomické teorie Ing. Vojtěch Jindra

Ekonomické vědy Obecné: Speciální: ekonomie, dějiny ekonomických teorií, dějiny národního hospodářství, mezinárodní ekonomie Speciální: odvětvové, průřezové, teritoriální Předmětem zkoumání ekonomie jako obecné ekonomické teorie je způsob, jakým lidé se svými neomezenými potřebami používají omezené zdroje k výrobě užitečných statků, jak tyto statky rozdělují a vzájemně směňují

Dělení ekonomie Mikroekonomie – zkoumá chování dílčích ekonomických subjektů tj. jednotlivců (domácnosti), firem a státu odpovídáme si na otázky, na které si musí odpovědět jednotlivec, aby se mohl rozhodnout, jak se bude v ekonomickém systému chovat Makroekonomie zkoumá fungování ekonomiky jako celku a využívá při tom agregátních veličin jako je HDP, celková zaměstnanost, celková nabídka a poptávka apod.

Členění ekonomie Pozitivní ekonomie – přejímá ekonomickou realitu jaká je. Cílem je realitu popisovat a hledat v ní zákonitosti jejího fungování. Normativní ekonomie – pro tu je zkoumání reality pouze východiskem. Zjištěnou skutečnost hodnotí, konstruuje obraz dokonalejšího ekonomického systému.

Základní ekonomické pojmy Statek => každá věc, která slouží k uspokojování lidských potřeb Ekonomické statky – statky vzniklé výrobou Volné statky – volně dostupné v přírodě Vstupy (výrobní faktory) práce kapitál (věcný, nehmotný, peněžní) přírodní zdroje (půda) Výstupy

Základní ekonomické pojmy Zboží – ekonomický statek určený pro trh Externality – vstupy a výstupy, které neprocházejí trhem, pozitivně nebo negativně ovlivňují hospodářské subjekty, aniž by byly zaplaceny Veřejné statky a služby výroba je společensky důležitá, ale pro soukromníky málo rentabilní až dlouhodobě návratná zajišťuje vláda a poskytuje bezplatně (pouliční osvětlení, policie,…)

Náklady obětované příležitosti vzácnost zdrojů nutnost volby mezi nákupem různého zboží a různými činnostmi vynaložení zdrojů na realizaci určitého záměru (účelu) vždy znamená obětování záměrů jiných tato oběť je součástí ekonomických nákladů provedeného rozhodnutí součástí nákladů je i „ztráta“ z možného přínosu druhé nejlepší varianty

Hranice produkčních (výrobních) možností Produkt Y každá země i firma má omezené množství výrobních činitelů a proto i omezené výrobní možnosti => křivka výrobních možností (různé kombinace výroby dvou produktů) A D C B Produkt X Body na křivce představují výrobu při plném využití všech výrobních faktorů (výroba s max. efektivností). Zvýšení produkčních možností je možné při zapojení dodatečných zdrojů nebo zavedením nové technologie.

Efektivnost Národohospodářská efektivnost e = HDP/K výsledek je objem HDP, který připadá na 1Kč kapitálových nákladů Na úrovni podniku je efektivnost označována slovem rentabilita r = z/N výsledek nám říká, jak velký zisk byl vytvořen na 1Kč celkových nákladů Efektivnost charakterizujeme dvěma složkami: účelnost …. výsledky musí odpovídat objemem a strukturou potřebám hospodárnost …. s co nejnižšími náklady

Produktivita práce Vyjadřuje výkonnost vynakládané práce při výrobě ekonomických statků a služeb PP = HDP/Z (Z) počet pracovníků (HDP) hrubý domácí produkt Výpočet udává velikost HDP na 1 pracovníka Produktivita práce na úrovni podniku PP = Q/T (Q) celkový objem výroby (T) celkový čas Vyjadřuje množství produkce za časovou jednotku

Zákon klesajících výnosů S rostoucím množstvím 1 výrobního faktoru vzrůstá celkový produkt, ale stále pomalejším tempem (nemění se rozsah ostatních faktorů). Každá dodatečná jednotka výrobního faktoru vyvolá menší zvýšení objemu produkce než jednotka předcházející.

Anglické míry a váhy používané v ekonomických informacích 1 inch (in.) = 2,54 cm 1 foot (ft) = 30,48 cm 1 yard (yd) = 91,44 cm 1 mile (m.) = 1,61 km 1 nautical mile = 1,85 km 1 gallon (gal.) = 4,55 l 1 barrel (bar.) = 163,66 l 1 ounce (oz.) = 28,35 g