Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Trh výrobků a služeb – teorie firmy

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Trh výrobků a služeb – teorie firmy"— Transkript prezentace:

1 Trh výrobků a služeb – teorie firmy
Ing. Jana Korytárová, Ph.D.

2 Typy firem Vlastnická forma podíl na počtu podíl firem na obratu
Individuální firmy % 6% Partnerské firmy 10% 4% Korporace 14% 90% P10_Teorie_firmy

3 Teorie produkce Produkční funkce představuje vztah mezi maximálním množstvím výstupu, který může být vyroben, a vstupy požadovanými k výrobě tohoto výstupu. inputs – outputs Q = f (L,A,K) Celkový fyzický produkt (Total Physical Product, TPP) … množství vyrobeného výstupu v m.j. Mezní fyzický produkt (Marginal Physical Product, MP) … dodatečný fyzický produkt neboli výstup přidaný 1 dodatečnou jednotkou vstupu, ostatní zůstávají neměnné. Průměrný fyzický produkt (Average Physical Product, AP) … celkový fyzický produkt/počet jednotek vstupu P10_Teorie_firmy

4 Teorie produkce Počet pracovníků TPP MPP APP 1 2000 2 3000 1000 1500 3
1 2000 2 3000 1000 1500 3 3500 500 1167 4 3800 300 950 5 3900 100 780 P10_Teorie_firmy

5 Teorie produkce P10_Teorie_firmy

6 Teorie produkce Zákon klesajících mezních výnosů = zvyšuje-li se množství 1 vstupu při konstantní úrovni všech ostatních vstupů, bude mezní fyzický produkt každé jednotky výstupu klesat. Výnosy z rozsahu (Returns to Scale) Konstantní výnosy z rozsahu (rukodělná odvětví) Klesající výnosy z rozsahu (činnosti vyžadující přírodní zdroje) Rostoucí výnosy z rozsahu (zpracovatelský průmysl) P10_Teorie_firmy

7 Analýza nákladů Celkové náklady (Total Cost, TC) jsou nejnižší peněžní výdaje firmy, které jsou nezbytné k výrobě příslušného objemu produkce. TC = FC + VC Fixní náklady (Fixed Cost, FC) jsou náklady, které musí firma hradit i při nulovém objemu výroby (např. nájemné, zálohy na elektřinu, odpisy). Variabilní náklady (Variable Cost, VC) jsou náklady, které se mění v závislosti na objemu výroby (např. spotřeba materiálu, mzdové náklady) Průměrné náklady (Average Cost, AC) jsou TC dělené počtem jednotek vyráběné produkce. AC=TC/Q Mezní náklady (Marginal Cost, MC) jsou náklady, které byly vyvolány zvýšením objemu produkce o jednotku. MC=TCq+1- TCq P10_Teorie_firmy

8 Průměrné variabilní náklady AVC=VC/Q Průměrné fixní náklady AFC=FC/Q
Analýza nákladů Průměrné variabilní náklady AVC=VC/Q Průměrné fixní náklady AFC=FC/Q AC = AFC + AVC P10_Teorie_firmy

9 Analýza nákladů – průsečík AC + MC; AVC +MC
P10_Teorie_firmy

10 Průměrný příjem AR = TR/Q; AR = (P.Q)/Q … AR=P
Analýza příjmů Celkové příjmy (Total Revenues, TR) jsou všechny peněžní příjmy, které firma získá za realizovanou produkci. TR = P . Q Průměrný příjem AR = TR/Q; AR = (P.Q)/Q … AR=P Průměrný příjem je tedy cena produkce. Mezní příjem (Marginal Revenue, MR) je změna celkového příjmu vyvolaná změnou vyrobeného množství o jednotku. P10_Teorie_firmy

11 účetní zisk = TR - explicitní náklady
Z = TR - TC účetní zisk = TR - explicitní náklady explicitní náklady… náklady evidované v účetnictví čistý zisk = účetní zisk - daň čistý ekonomický zisk = účetní zisk - implicitní náklady implicitní náklady… náklady obětované příležitosti P10_Teorie_firmy

12 Firma v podmínkách dokonalé konkurence – rovnováha v krátkém období
TR = P . Q Při P nezávislé na Q se tato P rovná MR firmy. Q P MR TR AR 1 3 2 6 9 4 12 P10_Teorie_firmy

13 Firma v podmínkách nedokonalé konkurence
Cenu nestanoví na úrovni výše mezních nákladů (jako v dokonalé konkurenci), ale na úrovni převyšující mezní náklady: P > MC Z = TR – TC P10_Teorie_firmy

14 Firma v podmínkách nedokonalé konkurence
P10_Teorie_firmy


Stáhnout ppt "Trh výrobků a služeb – teorie firmy"

Podobné prezentace


Reklamy Google