Autoevaluační nástroje na naší škole Cesta ke kvalitě Autoevaluační nástroje na naší škole
Proč provádíme autoevaluaci? - analýza současného stavu a výstupy do budoucna, nové podněty - projekty OPPA, MŠMT apod. - zákonná povinnost
Rozhodnutí o evaluaci a stanovení komise - porada všech: doba evaluace, nápady na dílčí i celkové pojetí, možnosti a nástroje - stanovení komise: rozlišujeme autoevaluaci školy a jednotlivých projektů, stanovení zodpovědných osob za vedení
Stanovení priorit evaluace - stanovení prioritních bodů (nám se osvědčilo rozmezi 5-8 bodů, např. klima školy, klima mezi učiteli, klima mezi žáky, vztah žáků a učitelů, vztah rodičů ke škole, výsledky vzdělávání apod.) - odlišně stanovujeme priority pro projekty (vychází k cílů projektu)
Vytvoření plánu evaluace - rozhodnutí o časovém harmonogramu - rozhodnutí o pořadí evaluačních nástrojů - rozhodnutí o počtu zapojených osob (stanovení minimálních a maximálních počtů) - rozhodnutí o způsobu hodnocení a časovém plánu hodnocení
Sbírání materiálů a jejich analýza - velmi výhodná práce ve sdílených Google dokumentech - stejný způsob hodnocení - výměna závěrů z dílčích hodnocení - rozhodnutí o uveřejnění dílčích závěrů - seznámení všech s dílčími závěry
Bilance a vyvození závěrů - součástí bilance musí být srovnání s minulými výsledky - posuny, změny priorit, východiska - stanovení závěrů - na základě závěrů vyvození opatření - časový úsek, za který bude další evaluace
Evaluační nástroje a metody naší školy Hospitační záznamy: - rozbory předhospitační a pohospitační - natáčení na kameru - vzájemné hospitace - hospitace speciální - dětí s SPU, IVP apod.
Evaluační nástroje a metody Pedagogické a provozní porady, porady sekcí - rozbory ze záznamů porad, sdílení informací, otázka plnění úkolů - systém Unicorn
Evaluační metody a nástroje Evaluační pohovory s učiteli - nejen evaluace jejich práce, ale i evaluace výsledků vzdělávání a klimatu mezi učiteli - body k evaluačním pohovorům opět ve sdílených, zápisy z pohovorů
Evaluační metody a nástroje Dotazníky pro učitele, rodiče a žáky - pomocí Cesty ke kvalitě - pomocí anket v Bakalářích - pomocí dotazníků v systému EIS - pomocí vlastních dotazníků k projektům Rodiče: již od první schůzky je dotazujeme Žáci: pravidelné opakování stejných dotazníků Učitelé: nejlepší je dotazník klimatu ve sboru v Cestě ke kvalitě
Evaluační metody a nástroje Studentský parlament - pravidelné schůzky - zápisy - záznamy na video - dotazníky - zápisy k připomínkám do sdílených všem žákům, rodičům i učitelům
Evaluační metody a nástroje Analýza portfolií žáků - ve sdílených webech, dokumentech, prezentacích a videích - vzájemné hodnocení a hodnocení učitelů - nejlepší práce oceněny a doporučovány - evaluace moderních metod výuky
Evaluační metody a nástroje Analýza výsledků vzdělávání - čtvtletní pedagogické rady - srovnávání pololetních prací s jednotnými kritérii - speciální srovnávací testy po několik let stejné - další evaluace: srovnání výsledků jednotlivých učitelů, jednotlivých tříd, dívek a chlapců, srovnávání s jinými školami - SCIO srovnávací testy - IES srovnávací kritéria
Evaluační metody a nástroje Workshopy se žáky a nově s rodiči: - tématek jsou body k evaluaci - vyjádření ke změnám provedeným díky evaluaci