Ing. Jan Zaplatílek Novela energetického zákona. Ing. Jan Zaplatílek Novela EZ – současný stav projednávání ZÁKON, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb.,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zkušenosti s prokazováním původu elektřiny z druhotných a obnovitelných zdrojů elektřiny Ladislav Havel © 2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Advertisements

1 Stavební kameny Národního akční plánu pro energii z obnovitelných zdrojů Euroenergy, spol. s r. o
Novela zákona č. 458/2000 Sb. v oblasti plynárenství Ing. Martin Pecina MBA náměstek ministra © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
KONEC ŠPINAVÉHO FINANCOVÁNÍ POLITICKÝCH STRAN Návrh novely o financování politických stran STRANA ZELENÝCH.
Nová směrnice o energetické účinnosti
Ing. René Neděla poradce předsedkyně Energetický regulační úřad
mimořádná Valná hromada SPŘ Praha 1 Zpráva komise k tvorbě Stanov SPŘ Složení komise: Ing. Jan Doležal Ing. Jaromír Pitaš Ing. Jaroslav Švec.
Energetická legislativa Zákon č.406/2000 Sb.,o hospodaření energií Vyhláška 252/2001Sb., o způsobu výkupu elektřiny z obnovitelných zdrojů a KVET Liberec.
Rozpočtové hospodaření obcí
Novela energetického zákona a teplárenství. Evropská legislativa a teplárenství EU nemá žádnou ucelenou směrnici týkající se teplárenství Novela energetického.
Systém kontrol realizovaných u příjemců Ing. Lukáš Brabenec 25. září 2013.
Předpokládaný vývoj české elektroenergetiky Pozice ERÚ seminář VSE 28. května 2007 – Praha Josef Fiřt - ERÚ.
Postavení ERÚ v novele energetické legislativy Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce licencí a regulace.
MALÉ VODNÍ ELEKTRÁRNY Sekce podporovaných zdrojů Energetický regulační úřad
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
Teplárenství a liberalizovaný trh s energiemi. České teplárenství Vývoj, současnost, perspektiva.
1 Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie Seminář AEM, , Praha Josef Fiřt Ministerstvo průmyslu a obchodu.
1 Stav novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM Brno – 20.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
Smluvní vztahy a registrace Jaroslav Žákovčík Praha
Státní energetická inspekce Vliv novely energetického zákona na činnost Státní energetické inspekce Ing. Petr Holoubek Žofín
Smluvní vztahy a registrace u Operátora trhu s elektřinou, a. s
První zkušenosti s aplikací novely energetických zákonů a vyhlášek Role ERÚ v novelizované energetické legislativě seminář AEM , Brno Josef.
Zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Sdružení podnikatelů v teplárenství XXV. SEMINÁŘ ENERGETIKŮ POZE – novela zákona č. 165/2012 Sb. o podporovaných zdrojích energie Ing. Jiří.
Valná hromada Svazu dopravy - Ekologická daňová reforma v ČR Ekologická daňová reforma (EDR) v ČR JUDr. Jan Dusík, MSc. I. náměstek ministra ředitel.
Jindřichohradecké místní dráhy, a.s. Dvacet let působení v regionu Tak trochu jiná dráha.
Rozpočty územních samosprávných celků
Zásadní změny v novele energetického zákona
1 Brno, Ing. Petr Fajmon Dopady liberalizace a legislativních změn na JMP,a.s.
Energetická legislativa Příprava zákona o výkupu energie z obnovitelných zdrojů a kogenerace Poděbrady 19. března 2003 Ing. Miroslav DOSTÁL Česká energetická.
Systém kontrolní činnosti SEI
NOVÉ DANĚ V NA ENERGIE 27. listopadu 2007 Seminář AEM „Panelová diskuse ke spotřebním daním na energie“ JAN KANTA ředitel sekce Pravidla trhu.
Systém kontrolní činnosti SEI
AEM 20. Listopadu 2003 Operátor trhu s elektřinou - činnosti, přeshraniční přenosy, burza.
Novela zákona č. 458/2000 Sb. v oblasti plynárenství Ing. Jan Zaplatílek © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
9. prosince 2004 Regulace cen tepelné energie od Energetický regulační úřad Stanislav Večeřa.
Sekundární legislativa ERÚ a navazující cenová rozhodnutí
Pohled MŽP na novely energetických zákonů Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická Praha 10 Tel..:
Lokální distribuční soustavy – nejdůležitější zásady
Stav otevření trhu a energetické legislativy v ČR z pohledu spotřebitelů a nezávislých výrobců Ing. Bohuslav Bernátek - ENERGETIKA TŘINEC, a. s. Ostrava.
Státní energetická inspekce
Ostrava Obnovitelné zdroje energie Ing. Jaroslav Kubín Ministerstvo životního prostředí Vršovická Praha 10 Tel.:
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Rejstřík povolenek na emise CO2 v ČR - kompetence OTE
Podpora obnovitelných zdrojů podle návrhu nového zákona a souvisejících vyhlášek Stanislav Trávníček ERÚ.
10.listopadu 2003ČEA, Ing.Josef Bubeník Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie.
Problematika podpory KVET a druhotných energetických zdrojů v novele energetického zákona Ing. Ladislav Havel © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2007 I.náměstek ministra financí Ing. Eduard Janota 11. září 2006.
Česká energetika ve sjednocené Evropě Vliv směrnic EU na energetickou legislativu ČR Konference AEM 10. a 11. září 2003 P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo.
Novela energetického zákona z pohledu ERÚ Ing. Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
Lokální distribuční soustavy – nejdůležitější zásady
Lokální distribuční soustavy – nejdůležitější zásady z pohledu roku 2005 Martin Kašák Energetický regulační úřad 7. října 2004.
Asociace energetických manažerů Brno, 20. září 2004 Energetický zákon ELEKTROENERGETIKA A TEPLÁRENSTVÍ Ladislav Havel © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Smluvní vztahy a registrace- držitelé licence na distribuci Jaroslav Žákovčík Praha
NÁRODNÍ ALOKAČNÍ PLÁN, OBCHODOVÁNÍ SE SKLENÍKOVÝMI PLYNY, DOPADY ZÁKONA O INTEGROVANÉ PREVENCI NA PRŮMYSL Ing. Josef Bubeník Česká energetická agentura.
Novela Energetického zákona změny a zkušenosti v oblasti elektroenergetiky a teplárenství Brno Ing. Josef Snítilý © 2005 Ministerstvo průmyslu.
Novela energetického zákona
Pohled nezávislého výrobce na trh s elektřinou v ČR a EU Ing. Petr Matuszek Poděbrady
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Způsob financování sociálních služeb v rámci projektu „Služby sociální prevence v Olomouckém kraji“ Ing. Pavel Poles Odbor strategického rozvoje kraje.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Ochrana práv spotřebitelů v energetických odvětvích JUDr. Petr Scholz, Ph.D. ředitel sekce legislativně správní Praha, květen 2013.
Praha – Žofín, 29. Září 2009 Vliv evropské legislativy na energetiku v ČR Tomáš HÜNER náměstek ministra průmyslu a obchodu Praha 29. září 2009.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
Novela zákona o místních poplatcích
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
zřízen Upraven : - zákonem č. 458/2000 Sb. o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích - zákon č. 406/2000.
Transkript prezentace:

Ing. Jan Zaplatílek Novela energetického zákona

Ing. Jan Zaplatílek Novela EZ – současný stav projednávání ZÁKON, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony se v současné době projednává v rámci 2. čtení v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky jako tisk 351. Novelu aktuálně projednávají Rozpočtový výbor, Hospodářský výbor, Ústavně právní výbor, Výbor pro sociální politiku, Výbor pro životní prostředí a Zemědělský výbor. V těchto dnech probíhá v uvedených výborech uzavírka na podávání pozměňovacích návrhů a MPO jako předkladatel k nim během několika málo dnů musí sdělit své stanovisko.

Ing. Jan Zaplatílek Rozsah navrženého zákona Navržený zákon představuje novelu nejen energetického zákona (zákon č. 458/2000 Sb.), ale i zákona o organizaci a provádění sociálního zabezpečení (č. 582/1991 Sb.), zákona o pojistném na sociální zabezpečení (č. 589/1992 Sb.), zákona o pojistném na veřejné zdravotní pojištění (č. 155/1995 Sb.), zákona o dohledu v oblasti kapitálového trhu (č. 15/1998 Sb.), zákona o nouzových zásobách ropy (č. 189/1999 Sb.), zákona o Sbírce zákonů a Sbírce mezinárodních smluv (č. 309/1999 Sb.), zákona o hospodaření energií (406/2000 Sb.), zákona o stabilizaci veřejných rozpočtů (č. 261/2007 Sb.), zákona o podporovaných zdrojích energie (č. 165/2012 Sb.), zákona o státní službě (č.234/2014 Sb)

Ing. Jan Zaplatílek Cíl návrhu zákona implementace některých ustanovení směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/27/EU ze dne 25. října 2012 o energetické účinnosti v oblasti podpory vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla a v oblasti vysokoúčinných soustav zásobování tepelnou energie, naplnění požadavků vyplývající z rozhodnutí o notifikaci zákona č. 165/2012 Sb. u Evropské komise v oblasti podpory elektřiny z obnovitelných zdrojů energie: řízení SA (2013/N) – Podpora energie z obnovitelných zdrojů a vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla u poskytování podpory podle zákona č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie, a zavedení opatření pro zlepšení kontrolního procesu a odstranění nedostatků vycházejících z aplikační praxe. reakce na výtky Evropské komise vůči České republice, které se týkají nedostatečné transpozice směrnic v oblasti elektroenergetiky a teplárenství Změny v důsledku občanského zákoníku a zákona o obchodních korporacích.

Ing. Jan Zaplatílek Změna stanovení platby na podporu obnovitelných zdrojů energie Významným podnětem k úpravám jak energetického zákona, tak zákona o podporovaných zdrojích energie bylo notifikační rozhodnutí Evropské komise ke slučitelnosti podpory elektřiny z obnovitelných zdrojů s pravidly Evropské unie o veřejné podpoře. Rozhodnutí Evropské komise obsahuje řadu podmínek, které musí ČR respektovat. To se výrazným způsobem týká stanovení platby na podporu obnovitelných zdrojů energie. Na rozdíl od současného výpočtu výše platby na podporu obnovitelných zdrojů energie, která je závislá na velikosti spotřebovaného množství elektřiny, má být nově platba stanovena pro každé odběrné místo v závislosti na velikosti jeho rezervovaného příkonu. Tato změna kladně ovlivní konkurenceschopnost našeho - zejména energeticky náročného - průmyslu. Přitom zákazníky s nízkou spotřebou elektřiny, kteří přispívají na obnovitelné zdroje malými částkami, chrání navrhované ustanovení v zákoně o podporovaných zdrojích tak, že jejich platby na podporu obnovitelných zdrojů v žádném případě nepřekročí dosavadní úroveň.

Ing. Jan Zaplatílek § 28 zákona č.165/2012 -Financování podpory elektřiny a provozní podpory tepla (1) Náklady na podporu elektřiny a provozní podporu tepla jsou hrazeny prostřednictvím operátora trhu z finančních prostředků, které jsou tvořeny a) tržbami z plateb složky ceny služby distribuční soustavy a složky ceny služby přenosové soustavy na podporu elektřiny, b) tržbami z plateb za nesplnění minimální účinnosti užití energie při spalování hnědého uhlí podle § 6 odst. 5 zákona o hospodaření energií, c) dotací z prostředků státního rozpočtu podle odstavce 3, d) výnosy z dražeb povolenek podle zákona o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů realizovanými prostřednictvím kapitoly ministerstva. (2) Operátor trhu má právo na úhradu nákladů na podporu elektřiny a provozní podporu tepla. (3) Vláda stanoví nařízením prostředky státního rozpočtu pro poskytnutí dotace na úhradu složky ceny služby distribuční soustavy a složky ceny služby přenosové soustavy na podporu elektřiny, na úhradu provozní podpory tepla a na kompenzaci na elektřinu spotřebovanou zákazníkem v České republice vyrobenou z obnovitelných zdrojů energie v jiném členském státě Evropské unie, smluvním státě Dohody o Evropském hospodářském prostoru nebo Švýcarské konfederaci (dále jen „kompenzace“) podle § 28a, a to do 31. října kalendářního roku, který předchází kalendářnímu roku, pro který Úřad stanoví složku ceny služby distribuční soustavy a složku ceny služby přenosové soustavy na podporu elektřiny. Prostředky státního rozpočtu pro poskytnutí dotace se stanoví na základě finančních prostředků uvedených v odstavci 1 písm. a), b) a d), a to tak, aby spolu s nimi pokryly celkové předpokládané finanční prostředky na podporu elektřiny a provozní podporu tepla a náklady na kompenzaci podle § 28a.

Ing. Jan Zaplatílek § 28 zákona č.165/2012 -Financování podpory elektřiny a provozní podpory tepla( 2) (4) Úřad stanoví složku ceny služby distribuční soustavy a složku ceny služby přenosové soustavy na podporu elektřiny a) pro odběrná a předávací místa připojená k přenosové soustavě nebo k distribuční soustavě na napěťové hladině velmi vysokého napětí a vysokého napětí v Kč/MW/měsíc na základě sjednaného rezervovaného příkonu a b) pro odběrná a předávací místa připojená k distribuční soustavě na napěťové hladině nízkého napětí v Kč/A/měsíc na základě jmenovité proudové hodnoty hlavního jističe před elektroměrem a příslušné distribuční sazby. (5) Zákazník hradí za fakturované období složku ceny služby distribuční soustavy nebo složku ceny přenosové soustavy na podporu elektřiny ve výši součinu jednotkové složky ceny služby distribuční soustavy nebo jednotkové složky ceny služby přenosové soustavy stanovené Úřadem a velikosti sjednaného rezervovaného příkonu v odběrném nebo předávacím místě nebo v případě odběru elektřiny na hladině nízkého napětí jmenovité proudové hodnoty hlavního jističe před elektroměrem podle odstavce 4. Maximální platba za složku ceny služby distribuční soustavy a složku ceny služby přenosové soustavy na podporu elektřiny za odběrné nebo předávací místo za fakturované období je určena součinem částky 495 Kč/MWh a celkového odebraného množství elektřiny z přenosové soustavy nebo distribuční soustavy v odběrném nebo předávacím místě za fakturované období. Do tohoto celkového množství se nezahrnuje množství elektřiny spotřebované přečerpávacími vodními elektrárnami, spotřebované zákazníkem v ostrovním provozu na území České republiky prokazatelně odděleném od elektrizační soustavy nebo dodané prostřednictvím distribuční soustavy do zahraničí a množství elektřiny spotřebované pro technologickou vlastní spotřebu elektřiny pro výrobu elektřiny nebo pro výrobu elektřiny a tepla.

Ing. Jan Zaplatílek § 28 zákona č.165/2012 -Financování podpory elektřiny a provozní podpory tepla (3) (6) Provozovatel lokální distribuční soustavy hradí provozovateli distribuční soustavy, ke které je lokální distribuční soustavy připojena, nad rámec plateb vybraných od účastníků trhu s elektřinou za odběrné nebo předací místo připojené k lokální distribuční soustavě tohoto provozovatele složku ceny služby distribuční soustavy na podporu elektřiny ve výši rozdílu plateb odpovídající velikosti sjednaného příkonu v předávacím místě lokální distribuční soustavy a souhrnu plateb složky ceny distribuční soustavy hrazených účastníky trhu za odběrná a předávací místa připojená k této lokální distribuční soustavě. (7) V případě, že odběrné místo zákazníka připojené k distribuční soustavě na napěťové hladině nízkého napětí není vybaveno hlavním jističem před elektroměrem, použije se pro stanovení výše platby jmenovitá proudová hodnota nejbližšího předřazeného jistícího prvku. (8) Složka ceny služby distribuční soustavy a složka ceny služby přenosové soustavy na podporu elektřiny se účtuje v poměru počtu dní, kdy je odběrné místo nebo výrobna elektřiny v daném měsíci připojena, k počtu dní v kalendářním měsíci. (9) Finanční prostředky určené na podporu elektřiny a provozní podporu tepla podle § 9 odst. 3, § 13 odst. 2, § 26 odst. 6 a na kompenzaci podle § 28a vede operátor trhu samostatně na zvláštních účtech.

Ing. Jan Zaplatílek § 28 zákona č.165/2012 -Financování podpory elektřiny a provozní podpory tepla (4) (10) Při stanovení složky ceny službu distribuční soustavy a složky ceny služby přenosové soustavy na podporu elektřiny pro následující kalendářní rok Úřad bere v úvahu rozdíly mezi skutečně vynaloženými náklady a výnosy na podporu elektřiny a provozní podporu tepla a na kompenzaci podle § 28a za uplynulý kalendářní rok. (11) Skutečně vynaloženými náklady operátora trhu je součet celkových finančních vyplacených prostředků výrobcům podle § 9 odst. 3, výrobcům tepla podle § 26 odst. 6, povinně vykupujícímu podle § 13 odst. 2 a zákazníkům podle § 28a. Skutečnými výnosy operátora trhu jsou skutečně uhrazené finanční prostředky podle odstavce 1. (12) Úřad poskytuje operátorovi trhu údaje o držitelích licencí a údaje z vydaných rozhodnutí o udělení licence a ministerstvo údaje o držitelích osvědčení o původu elektřiny z vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla a osvědčení o původu elektřiny z druhotných zdrojů v rozsahu nezbytném pro jeho činnost.“.

Ing. Jan Zaplatílek Dopady na státní rozpočet a ostatní veřejné rozpočty v důsledku změny stanovení platby na podporu obnovitelných zdrojů energie Náklady související se změnou systému výběru prostředků na podporu výroby elektřiny z obnovitelných a dalších podporovaných zdrojů. Náklady na státní rozpočet: rok 2015 – navýšení prostředků na podporu o 2,4 mld. Kč (oproti současnému stavu) a pro rok 2016 – navýšení prostředků na podporu o 4,8 mld. Kč (oproti současnému stavu)

Ing. Jan Zaplatílek Zřízení Rady Energetického regulačního úřadu Navrhuje se zřízení Rady Energetického regulačního úřadu. Navržené uspořádání Rady vychází ze zahraničních zkušeností, ze směrnice o pravidlech vnitřního trhu s elektřinou a z dosavadních zkušeností v ČR. Při přípravě a projednávání návrhu energetického zákona - včetně projednání v Legislativní radě vlády - bylo postavení a působnost Rady podrobena podrobné diskuzi a úpravám.

Ing. Jan Zaplatílek § 17b Organizace Energetického regulačního úřadu (1) V čele Energetického regulačního úřadu je Rada Energetického regulačního úřadu (dále jen „Rada“), která má pět členů. Jeden z členů Rady je předsedou Rady. Předseda řídí činnost Rady, v jeho nepřítomnosti řídí její činnost jím pověřený člen Rady. (2) Členy Rady a jejího předsedu jmenuje a odvolává vláda na návrh ministra průmyslu a obchodu. Funkční období členů Rady je 5 let. Každý rok je jmenován jeden člen Rady. Do funkce předsedy Rady je člen Rady jmenován na dobu zbývající do konce jeho členství v Radě, nejvýše však na dobu 3 let. (9) Rada rozhoduje hlasováním. Každý člen Rady má jeden hlas. Rozhodnutí Rady je přijato, pokud pro něj hlasovali alespoň 3 její členové. O hlasování se vede protokol, který podepisují všichni přítomní členové Rady a osoba, která byla pověřena sepsáním protokolu; při nahlížení do spisu je vyloučeno nahlížet do tohoto protokolu. (10) Rada a) schvaluje 1. plán činnosti Energetického regulačního úřadu, 2. návrh rozpočtu Energetického regulačního úřadu a závěrečný účet Energetického regulačního úřadu, 3. jednací řád Rady, organizační, spisový a podpisový řád Energetického regulačního úřadu, 4. zprávu o činnosti a hospodaření Energetického regulačního úřadu, 5. návrhy prováděcích právních předpisů, 6. návrhy zásad cenové regulace, 7. návrhy cenových rozhodnutí, b) rozhoduje oopravných prostředcích proti rozhodnutím vydaným Energetickým regulačním úřadem, c) jmenuje členy rozkladové komise.

Ing. Jan Zaplatílek Přechodná ustanovení Dosavadní předseda Energetického regulačního úřadu se dnem nabytí účinnosti tohoto zákona stává předsedou Rady Energetického regulačního úřadu podle § 17b odst. 1 zákona č. 458/2000 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, na zbytek funkčního období, na které byl jmenován podle § 17b odst. 2 zákona č. 458/2000 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona. Vláda jmenuje ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona ostatní členy Rady Energetického regulačního úřadu, a to tak, že jednoho člena jmenuje na funkční období 2 let, jednoho člena na funkční období 3 let, jednoho člena na funkční období 4 let a jednoho člena na funkční období 5 let

Ing. Jan Zaplatílek Uspořádání národních regulačních úřadů v EU

Ing. Jan Zaplatílek Uspořádání národních regulačních úřadů v EU (2)

Ing. Jan Zaplatílek Uspořádání národních regulačních úřadů v EU (3)

Ing. Jan Zaplatílek Změna ve stanovení poplatku na činnost Energetického regulačního úřadu Změna energetického zákona se týká například stanovení poplatku na činnost Energetického regulačního úřadu. Poplatek je nyní pevně stanoven zákonem. Výše platby závisí na množství spotřebované elektřiny a plynu. Navrhuje se, aby poplatek na činnosti Energetického regulačního úřadu byl stanoven v korunách na odběrné místo. Financování Energetického regulačního úřadu by mělo být zcela pokryto tímto poplatkem.

Ing. Jan Zaplatílek § 17d Poplatek na činnost Energetického regulačního úřadu (1) Účastníci trhu s elektřinou a účastníci trhu s plynem, kteří v souladu s cenovými předpisy hradí cenu za zúčtování činnosti operátora trhu, jsou povinni v této ceně hradit zvláštní poplatek. Tento poplatek je příjmem státního rozpočtu, kapitoly Energetický regulační úřad. (2) Sazbu poplatku stanoví vláda svým nařízením tak, aby pokrýval náklady na činnosti Energetického regulačního úřadu a činil nejméně 1,70 Kč za měsíc a nejvýše však 2,50 Kč za měsíc na každé odběrné místo zákazníka odebírajícího elektřinu a nejméně 2,60 Kč za měsíc a nejvýše však 3,90 Kč za měsíc na každé odběrné místo zákazníka odebírajícího plyn. (3) Roční výše poplatku se stanoví jako násobek sazby podle odstavce 2 a celkové spotřeby elektřiny a plynu podle údajů předaných provozovateli soustav operátorovi trhu v České republice za kalendářní rok, který předchází kalendářnímu roku, ve kterém se sestavuje návrh rozpočtové kapitoly Energetický regulační úřad pro následující rozpočtový rok, za kterou účastníci trhu s elektřinou a účastníci trhu s plynem hradí v souladu s cenovými předpisy cenu za zúčtování operátora trhu. (4) Celkovou spotřebu elektřiny a plynu v České republice podle odstavce 3 uveřejní Energetický regulační úřad do 30. června kalendářního roku formou sdělení ve Sbírce zákonů. (5) Operátor trhu je v průběhu roku povinen odvádět poplatek na příjmový účet státního rozpočtu do desátého dne kalendářního měsíce ve výši jedné dvanáctiny ročního poplatku stanoveného podle odstavce 3. Rozdíl mezi příjmy a výdaji z poplatku v daném roce se operátorovi trhu zohlední při tvorbě ceny za zúčtování činnosti operátora trhu. (6) Správu poplatku vykonává Energetický regulační úřad.

Ing. Jan Zaplatílek § 15b – REMIT Účastníci trhu podle Nařízení o velkoobchodním trhu s energií jsou povinni uchovávat všechny záznamy o uskutečněných transakcích s velkoobchodními energetickými produkty podle Nařízení o velkoobchodním trhu s energií včetně záznamů komunikace se zákazníkem, a to v chronologickém pořadí. Tato povinnost se vztahuje i na transakce, které byly zrušeny nebo neuskutečněny. Účastníci trhu podle Nařízení o velkoobchodním trhu s energií jsou povinni zajistit, aby uchovávané záznamy o transakcích podle odstavce 1 obsahovaly alespoň informace oznamované Agentuře podle prováděcího nařízení k čl. 8 odst. 2 a 6 Nařízení o velkoobchodním trhu s energií. Účastníci trhu podle Nařízení o velkoobchodním trhu s energií jsou povinni uschovávat záznamy podle odstavce 2 pro účely kontroly po dobu 3 let od návrhu na uzavření smlouvy nebo derivátu.

Ing. Jan Zaplatílek § 19a Regulace cen (1) Při regulaci ceny související služby v elektroenergetice a ceny související služby v plynárenství postupuje Energetický regulační úřad transparentním a předvídatelným způsobem v souladu se zásadami cenové regulace tak, aby regulované ceny pokrývaly ekonomicky oprávněné nákladyna zajištění spolehlivého, bezpečného a efektivního výkonu licencované činnosti, dále odpisy a přiměřený zisk zajišťující návratnost realizovaných investic do zařízení sloužících k výkonu licencované činnosti a oprávněné náklady na zvyšování energetické účinnosti při výstavbě a provozu přenosové soustavy, přepravní soustavy a distribučních soustav. To neplatí v případě cen za mezinárodní přepravu plynu, pokud Energetický regulační úřad rozhodne o odlišném postupu tvorby těchto cen založeném na tržním způsobu. Energetický regulační úřad bere v úvahu jím schválený plán rozvoje přenosové soustavy, plán rozvoje přepravní soustavy a předvídatelnou budoucí poptávku a požadavky na provozní zabezpečení přenosové soustavy, přepravní soustavy a distribučních soustav a opatření provedená za účelem zajištění bezpečnosti dodávek plynu podle přímo použitelného předpisu Evropské unie 21 (8) Regulovaným rokem se rozumí kalendářní rok, pro který Energetický regulační úřad rozhoduje o cenách. Regulačním obdobím je časové období vymezené pěti po sobě následujícími regulovanými roky. (9) Zásady cenové regulace stanoví postupy regulace cen související služby v elektroenergetice a související služby v plynárenství pro regulační období a způsoby stanovení cen pro provozovatele přenosové soustavy, provozovatele přepravní soustavy, provozovatele distribuční soustavy a operátora trhu. Energetický regulační úřad zpracovává zásady cenové regulace vždy pro každé regulační období tak, aby vytvořil podmínky pro transparentní, předvídatelné a dlouhodobě stabilní investiční prostředí v odvětví elektroenergetiky a plynárenství.

Ing. Jan Zaplatílek Další novela energetického zákona Současně předkládaná novela byla schválena UV č. 851 ze dne 20. října 2014 a postoupena do PSP V rámci uvedeného UV uložen úkol MPO zpracovat a vládě do 31. prosince 2015 předložit návrh novely energetického zákona s úpravou základních pravidel pro výkon regulace v energetických odvětvích a oblast správního trestání při porušení povinností vyplývajících z energetického zákona

Ing. Jan Zaplatílek Děkuji za pozornost Ing. Jan Zaplatílek Ministerstvo průmyslu a obchodu Na Františku 32, Praha 1