4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace 4.4 vedení lidí 4.5 koordinace
4.1 Motivační koncepce Motivace- integrace psychické a fyzické aktivity člověka Potřeby Pracovní motivace Motivace – úkol managera
Vývoj motivačních koncepcí Koncepce racionálně se chovajícího člověka K. sociálního člověka K. uspokojování potřeb K. komplexního člověka
Koncepce racionálně se chovajícího člověka Období taylorismu Motivace penězi
Koncepce sociálního člověka Polovina 20. let 20 stol. V motivaci jsou rozhodující sociální a psychologické faktory Motivace – sociální potřeby
Koncepce uspokojování potřeb A) Maslowova teorie Hierarchizace potřeb
B) Herzbergova teorie 2 faktorů Určil: - motivující faktory - udržovací (hygienické) faktory
C) McGregorova teorie X a Y 1960 Manažerská strategie X Manažerská strategie Y
D) Koncepce komplexního člověka - proinovační prostředí - jasné představy - sounáležitost s firmou
Nežádoucí motivace Příčiny demotivace: - chybné motivační nástroje - absence řízení - chybné řídící prvky - neřešení vnitř. A vnějš. Faktorů vedoucích k apatii a rozčarovnání
4.2 Ovlivňování Minulost: otroctví, nevolnictví Současnost: -etické zásady -subjekty -globálně -formy-moderní technologie
Nástroje ovlivňování -přímé -nepřímé
Řízení podle cílů- MBO 50. léta ,P.Drucker –GE
Dokumentace -operativní řídící akty -komplexní řídící dokumenty
Formální podoba a struktura dokumentu
- účel dokumentu - definice pojmů - postupový diagram - matice odpovědnosti - vlastní postupový proces - seznam formulářů - změnový list - rozdělovník
4.3. Vedení lidí - pojem vedení - náplň funkce vedení: Zabezpečit splnění úkolů Aktivizovat, iniciovat, motivovat Rozvoj pracovníků
Principy a prvky vůdcovství -odborná stránka -osobnost
Vedení sdílenou vizí Koučování Zmocňování Týmová práce
Vedení sdílenou vizí
Týmová práce
Pracovní způsobilost Předpoklady v rovině: fyzické, psychické, odborné, morální
Pracovní výkon V= f(KxMxP)
Výkonová motivace Výkonová motivace= = potřeba úspěchu/potřeba vyhnout se neúspěchu
Uplatnění pracovníka v pracovním procesu Struktura požadavků na pracovníka
Struktura požadavků práce na pracovníka
Pracovní skupina Klasifikace : Velikost Typ vazby spojující členy skupiny Stupeň stálosti vnitřní vazby Charakter členství ve skupině Typ solidarity Význam skupiny pro chování
Základní rypy pracovních skupin Společné cíle Společná činnost Vnitřní struktura pracovních pozic a rolí Časté vzájemné osobní kontakty Trvalé sociální vztahy Společné pracoviště Vědomí příslušnosti ke skupině
Dimenze pracovní skupiny Velikost,soudržnost Flexibilita Uzavřenost Polarizace Stabilita Ontimita Přitažlivost Participace Autonomie
Pracovní role ve skupině
Vlastní představy o pracovní roli Představy a očekávání spolupracovníků Představy a očekávání vnějšího okolí Skutečné zvládnutí pracovní role
Dynamika pracovní skupiny Sociální facilitace Deindividuace Efekt přihlížejícího Sociální lenost Konformita Poslušnost vůči autoritě Skupinové rozhodování Soudržnost
mobing Oběť: Osamocená pracovník Nápadný pracovník Úspěšný pracovník Nový pracovník
Spouštěcí mechanismus Stres z přetížení Špatná organizace práce Jednotvárná práce Nevhodný styl řízení Strach z nezaměstnanosti, silné konk. prostředí
Tým a týmová práce Vymezení týmu Týmová role Dynamika rozvoje týmu
Mezinárodní tým