Školení zaměstnanců v oblasti BOZP

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

Digitální učební materiál
Kvalifikace v praxi Bezpečnost a ochrana zdraví při práci.
Elektronický podpis.
Zaměstnání mladistvých
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Pracovní a trestní právo Datum vytvoření11.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Pracovní a trestní právo Datum vytvoření27.
Dokumentace k zajištění BOZP
AU UK - školení zaměstnanců z BOZP
Vybrané právní aspekty pracovního práva
tříletý učební obor – Číšník, servírka
PRACOVNÍ REHABILITACE Osob se zdravotním postižením (§69 násl. Zák.č.435/2004 Sb.)
AGENTURNÍ ZAMĚSTNÁVÁNÍ
Prekérní pracovněprávní vztahy větší flexibilita na úkor zaměstnanců Jaromíra Kotíková VÚPSV.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 28. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_
P ŘIJÍMÁNÍ PRACOVNÍKŮ Přijímání pracovníků představuje řadu procedur, které následují poté, co vybraný uchazeč o zaměstnání je informován o tom, že byl.
RLZ - Personalistika Romana Pavelková Skalský Dvůr
5. téma:. Práce jako výrobní faktor  půda, práce, kapitál ( + know-how)  „Lidský kapitál“ (vzdělání + praxe = kvalifikace)  Státní politika zaměstnanosti.
Pracovní vztahy.
Teleworking Projekt Cristal. 3 základní okruhy problému  Jak postavit pracovní smlouvu  Rozvržení pracovní doby  Odpovědnostní vztahy.
Vypracovali: Marcela Kučerová Martina Ševců Radka Šebková
Struktura personální směrnice
VÝKON STÁTNÍHO POŽÁRNÍHO DOZORU
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Všeobecný přehled Pracovní právo Mgr. Pavel PETR.
Posuzování bezpečnosti u provozovaných strojů
2. Právní předpisy k zajištění BOZP
1. Co upravuje?  Předpoklady pro výkon PP  Pracovní dobu PP  Další vzdělávání  Kariérní systém Na koho se vztahuje?  PP škol a ŠZ zapsaných v rejstříku.
Živnosti Právnické a fyzické osoby Čtyři typy živností
Průřezové problémové okruhy ke zkoušce
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Vnitřní závazné předpisy
Oblasti úpravy pracovního práva 1. Volný pohyb osob (pracovníků) 2. Rovné zacházení a boj s diskriminací 3. Pracovní podmínky 4. Ochrana zaměstnanců 5.
3. PŘEDNÁŠKA ü   Zákoník práce struktura hlava pátá první tři paragrafy.
Pracovní doba, BOZP Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES – přednáška č. 4.
Návrh znění pracovní smlouvy. Pracovní smlouva uzavřena v souladu s ustanovením § 33 zákona č. 262/2007 Sb., zákoníku práce ve znění pozdějších předpisů.
Odměňování pracovníků ve veřejné správě a veřejných službách
Návrh struktury personálního spisu
Dokumentace k zajištění BOZP
Odvolání z funkce a další zvláštnosti postavení vedoucího zaměstnance
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Základy pracovního práva a sociálního zabepzečení v ES Přednáška č. 5.
Název opory – Řízení BOZP, instituce BOZP, jejich místo, úloha a pravomoci Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
VY_32_INOVACE_LID_18 VY_32_INOVACE_LID_18 Pracovně-právní vztahy.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_19.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Firemní data mimo firmu: z pohledu zákoníku práce JUDr. Josef Donát, LLM, ROWAN LEGAL ISSS 2014, Hradec Králové.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Legislativa v oblasti RP (žen a mužů) Mgr. Veronika Šprincová.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
BOZP 1 Hradec Králové Datum CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
BOZP při práci ve výškách
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Pracovní smlouva Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Zákoník práce 1 – Zákoník práce
Poznatky z kontrol agentur práce
Zabezpečení personálu a infrastruktury logistiky
Pracovně právní vztahy
Tel , Problematika zaměstnávání zahraničních pracovníků z pohledu inspektorátu práce Mgr. Dagmar Lahresová.
Základy pracovněprávních vztahů
Právní aspekty výkonu Fyzioterapie
Služební poměr státních zaměstnanců
Základy pracovněprávních vztahů
Název vzdělávacího materiálu
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Transkript prezentace:

Školení zaměstnanců v oblasti BOZP Lucie Václavková

Osnova přednášky Právní úprava Povinnosti zaměstnavatele, práva a povinnosti zaměstnance Hlavní zásady Pro koho se zajišťuje školení Druhy školení + specifika Ověřování znalostí Dokumentace vedená zaměstnavatelem Využití e-learningu

1. Právní úprava Směrnice Rady 89/391/EHS o zavádění opatření pro zlepšení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci informace a pokyny pro zaměstnance školení zaměstnanců  jak, kdy, náklady, aj. Zákoník práce, zákon č. 262/2006 Sb. povinnosti zaměstnavatele při nástupu zaměstnance povinnost zajistit školení informování a pokyny pro zaměstnance zaškolení nebo zaučení zaměstnance co se považuje za právní a ostatní předpisy k zajištění BOZP Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání odpovědnost podnikatele za způsobilost a znalost Zákon č. 309/2006 Sb., o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci

2.1 Povinnosti zaměstnavatele Seznámit zaměstnance nastupujícího do práce s právními a ostatními předpisy k zajištění BOZP (ZP § 37 odst. 5) Zajistit zaměstnancům přiměřené info a pokyny o BOZP  seznámení s riziky a výsledky jejich vyhodnocení + ochranou před jejich působením zejména: zam. v PP na dobu určitou, agenturní zam., mladiství (ZP § 103 odst. 1, písm.f) Přiměřené info a pokyny o BOZP a dalších opatřeních pro zaměstnance jiného zaměstnavatele (ZP § 103 odst. 1, písm. g) Informovat těhotné zaměstnankyně, kojící matky, matky do 9 měsíce po porodu o expozici rizikových faktorů, vlivu na plod, těhotenství, kojení a opatřeních (ZP § 103 odst. 1) Zajistit zaměstnancům školení o právních a ostatních předpisech k zajištění BOZP (ZP § 103 odst. 2) Zaškolení nebo zaučení zaměstnance vstupujícího do zaměstnání bez kvalifikace, resp. přechází na nové pracoviště/nový druh práce (ZP § 228, odst. 1,2) Vedení dokumentace o informacích a pokynech, školení (ZP § 103 odst 1 a 2)

2.2 Práva a povinnosti zaměstnance Právo na informace o rizicích své práce, opatřeních na ochranu před působením rizik (ZP § 106 odst. 1) Povinnost účastnit se školení BOZP zajišťovaných zaměstnavatelem a podrobit se ověření znalostí (ZP § 106 odst. 4.)

3. Hlavní zásady při zajišťování školení Forma školení, info a pokynů  zejména seznámení s: riziky, výsledky vyhodnocení rizik, přijatými opatřeními na ochranu před působením rizik souvisejících s výkonem práce. Odpovědnost za zajištění školení  zaměstnavatel/vedoucí zaměstnanci. Konání školení  v rámci pracovní doby, povinná účast (řešení nepřítomnosti zaměstnance). Obsah školení  zohledňuje současný stav BOZP + prostor pro obecné zásady. Více zaměstnavatelů  vzájemná informovanost, spolupráce zaměstnavatelů, informace a pokyny pro zaměstnance jiného zaměstnavatele.

4. Pro koho se zajišťuje školení Pro zaměstnance v PP, DPP, DPČ  řadové i vedoucí zaměstnance. Pro zaměstnance, kteří měli z různých důvodů přestávku po několik měsíců. Pro cizí zaměstnance k němu vyslané jinými zaměstnavateli+jiné osoby zdržující se na jeho pracovištích. Pro zaměstnance v odborných profesích (požadováno osvědčení na základě zkoušky). Pro cizí státní příslušníky.

5. Druhy školení Školení při nástupu do práce Zaškolení/zaučení pro zaměstnance vstupující do PP bez kvalifikace Opakovaná školení zaměstnanců Školení zaměstnanců v odborných profesích

5.1 Školení při nástupu do práce 2 části: vstupní obecné školení vstupní školení na pracovišti Určeno pro: řadové i vedoucí zaměstnance Provádí se: při nástupu do práce  před započetím výkonu práce Na závěr  ověření znalostí účastníků Obsah: pracovní řád, právní a ostatní předpisy k zajištění BOZP, rizika vztahující se k práci, zásady bezpečného chování, aj.

5.1.1 Vstupní obecné školení Kdo: osoba odborně způsobilá v oblasti BOZP (bezpečnostní technik) Komu: pro zaměstnance při přijetí do pracovního poměru založeného pracovní smlouvou (jmenováním), kteří pracují na pracovištích zaměstnavatele, při přijetí do pracovního poměru založeného pracovní smlouvou, kteří nepracují na pracovišti zaměstnavatele (domáčtí zaměstnanci), pracující na základě uzavřených dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr, kteří z různých důvodů měli delší přestávku v zaměstnání, vyslané na práci u něj jinými zaměstnavateli. Rámcový obsah školení

5.1.2 Školení na pracovišti Kdo: nadřízený zaměstnance s osvědčením o absolvovaném školení pro vedoucí zaměstnance Komu: pro zaměstnance: při jejich nástupu do práce, při změně pracovního zařazení, při změně druhu práce, při zavedení nové technologie nebo změně výrobních a pracovních prostředků/technologických anebo pracovních postupů, v případech, které mají nebo mohou mít podstatný vliv na BOZP. Rámcový obsah školení

5.2 Zaškolení nebo zaučení pro zaměstnance  pro zaměstnance vstupující do pracovního poměru bez kvalifikace (příp. přechod na nový druh práce) povinnost zaměstnavatele: zabezpečit získání kvalifikace zaučením či zaškolením, po skončení vydat zaměstnanci „osvědčení“. Vzor vydaného osvědčení

5.3 Opakované školení zaměstnanců Kdy: během pracovního poměru vyžaduje-li to povaha rizika a jeho závažnost  pravidelně Kdo a pro koho: nadřízený zaměstnance s osvědčením o absolvovaném školení pro vedoucí zaměstnance – pro řadové zaměstnance bezpečnostní technik – pro vedoucí zaměstnance Lhůty: stanoví zaměstnavatel na základě zhodnocení rizik a přijatých opatření, rozsahu předpisů aj.  ve vnitřním předpise, KS, pracovním řádu, aj. obvykle: 1 – 2 roky pokud není stanoveno jinak Rámcový obsah školení

5.4 Školení zaměstnanců v odborných profesích Pro koho: pro profese, kde je vyžadován doklad o kvalifikaci na základě školení a zkoušek a opakovaných přezkušování Kdo: revizní technici/akreditovaná školící zařízení Lhůty: stanoveny ve zvláštních právních předpisech

5.5.1 Specifika školení pro vedoucí zaměstnance Pro: pro zaměstnance ve vedoucích funkcích, Obsah školení rozsáhlejší než pro řadové zaměstnance  musí být seznámeni s předpisy k zajištění BOZP (pr. + ost.), které se vztahují k práci všech jejich podřízených Kdo: bezpečnostní technik

5.5.2 Zahrnutí výcviku do školení výcvik  školení doplněné o praktickou část Pro: zaměstnance vystavené zvýšené míře ohrožení života a zdraví př. významné změny, návrat zaměstnanců do práce, zaměstnanci bez kvalifikace Kdo: určený zaměstnanec s potřebnou kvalifikací Zaměstnavatel určuje obsah, rozsah školení, výběr činností, aj.

5.5.3 Specifika při zaměstnávání cizích státních příslušníků veškeré písemnosti v mateřském jazyce, zejména: osnovy školení, obecné zásady bezpečného chování, výpisy z ustanovení právních a ostatních předpisů k zajištění BOZP, pokyny, aj.

6. Ověřování znalostí všechny druhy školení musí skončit ověřením znalosti proškoleného zaměstnance: Formy ověření znalostí: ústní pohovor, písemný test, komisionální zkouška (ústně, písemně, kombinace).  podle druhu a rozsahu školení Účel  ověřit získané znalosti zaměstnanců + prokázat způsobilost k výkonu práce Zaměstnanec neprospěje: opakuje zkoušku, nesplňuje předpoklady pro výkon práce + musí být přeřazen na jinou práci.

7. Dokumentace vedená zaměstnavatelem ke školení povinnost zaměstnavatele  prokazuje tím, že: splnil všechny povinnosti vztahující se k seznámení zaměstnanců s právními a ostatními předpisy k zajištění BOZP, informoval své zaměstnance o rizicích souvisejících s výkonem jejich práce a opatřením na ochranu před působením těchto zdrojů rizik, vydal konkrétní pokyny pro bezpečnou a zdraví neohrožující práci. Doporučená dokumentace: Vnitřní předpis zaměstnavatele týkající se školení Prohlášení zaměstnance, že byl proškolen (někdy součást záznamu) Záznam o školení Doklad o ověření znalostí Doklad o absolvování odborných kursů a přezkoušení vydaný příslušnou autorizovanou osobnou nebo vzdělávací agenturou

7.1 Záznam o školení Měl by obsahovat: Vzory: údaje o organizaci (název, sídlo, razítko, podpis, aj.) základní údaje o školení (místo, druh, datum, aj.), osnovu školení, způsob a výsledek ověření znalostí, jméno a podpis školitele, prezenční listinu (jméno a podpis zaměstnance). pozn.: někdy zahrnuje i prohlášení zaměstnance (viz. předch. Vzory: Záznam o školení zaměstnanců Záznam o školení vedoucích zaměstnanců Prezenční listina zaměstnanců Prezenční listina vedoucích zaměstnanců Prohlášení zaměstnance

7.1.2 Osnova školení Musí z ní být zřejmé: Obsah: jaké požadavky právních a ostatních předpisů k zajištění BOZP a požadavky zaměstnavatele byly předmětem školení, jaká opatření a postupy musí zaměstnanci dodržovat a naplňovat s ohledem na zajištění podmínek BOZP. Obsah: číslo předpisu, název předpisu, příslušný paragraf/článek, vychází z konkrétních podmínek pracoviště, u vedoucích zaměstnanců obsažnější než u řadových zaměstnanců, u obecného vstupního obecnější než u vstupního na pracovišti, u opakovaného nutné aktualizovat s ohledem na měnící se předpisy, aj.

8. Využití e-learningu při školení BOZP  pro organizace provozující činnost převážně administrativního charakteru př. bankovnictví, pojišťovnictví, služby, veřejná správa, aj. Výhody: interaktivita, úspora času a nákladů, flexibilita z hlediska času i místa konání, snadná organizace, aj. Nevýhody: závislost na technologiích, není vhodné pro všechny typy školení. Forma: kurz + ověřování znalostí Příklad