Jak zvýšit zájem o studium technických oborů na VŠ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Proč studovat na Vysoké škole Karla Engliše?
Advertisements

VÝSLEDKY DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ v Plzeňském kraji Plánování lidských zdrojů Svaz průmyslu a dopravy ČR, Západočeská univerzita v Plzni, Česko-německá obchodní.
Spolupráce gymnázií a fakult vzdělávajících učitele Jana Coufalová Konference Asociace ředitelů gymnázií ČR 3. – 5. dubna 2013 Přerov.
Brno: NANOcontact – partnerské sítě1 Vzdělávací a kontaktní středisko pro průmyslové nanotechnologické úpravy povrchů CZ.1.07/2.4.00/
Renata Schejbalová Konference AŘG , Přerov.
Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd Baví vás práce s lidmi, chcete rozhodovat o nových projektech a řídit jejich realizaci? Chcete-li být.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Vědecká rada Fakulty bezpečnostního inženýrství 8. prosince 2010
Doc. Dr. Ing. Miloš Kvarčák Návrhy na dlouhodobý záměr FBI
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Fakulta ekonomická ZČU v Plzni Informace pro uchazeče:
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Národní soustava kvalifikací = řešení situace na trhu práce.
Vzdělání a prosperita Nejlepší investice do budoucnosti je vzdělání.
Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách 20, Praha 7 Stáž jako nástroj dalšího vzdělávání STÁŽ jako nástroj dalšího vzdělávání Místo.
OBCHODNÍ AKADEMIE A OBCHODNÍ AKADEMIE PRO ZRAKOVĚ POSTIŽENOU MLÁDEŽ, OPAVA, HANY KVAPILOVÉ 20 Kontakty: Tel.: Fax:
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
Úřad práce ČR – krajská pobočka v Brně
 Účelem vzdělávání je nepochybně nějaká přidaná hodnota.  Zákazníci vzdělávání mohou být studenti, rodiče, sponzoři, podniky nebo stát (tj. daňoví poplatníci).
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Jak se učí inovační podnikání
Nové moduly pro řízení inovací reg. č.: CZ.1.07/3.2.02/ října 2014, Plzeň Představení projektu Mgr. Karel Psohlavec.
INOVACE V PODNIKU Inovace předmětu v rámci studijního oboru
CZ / /0037 Přímá komunikace mezi fakultami a průmyslem – Brána k výzkumu Žadatel: MEDICOMP s.r.o. Partneři: PřF UK Praha, MFF UK Praha,
1 Prioritní osa 2 Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání 30. října 2008 Karolína Gondková Odbor vysokých škol Odbor vysokých škol.
Cesty k podpoře vysokoškolského technického vzdělávání ze strany firem Prof. RNDr. Miroslav Doupovec, CSc., prorektor pro studium, VUT v.
„ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ“ 1 Spolupráce technických univerzit s podniky = významná podpora inovací Český národní komitét IMEKO Vladimír Haasz.
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
„Talent 2020 aneb…“ TALENT – UNIVERZITA – PRAXE – ?
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Kvalifikovaných pracovních sil pro strojírenství Mynářová Lenka květen 2008 TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM FONDEM PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ A MINISTERSTVEM.
Magisterský obor Ekonomika a řízení elektrotechniky a energetiky.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích VŠTE BEZ BARIÉR Registrační číslo: CZ.1.07/2.2.00/ Číslo a název oblasti podpory: Oblast.
Ing. Petr Czekaj, Mgr. Zdeněk Karásek Velké Karlovice, Vytváření strategických partnerství na trhu práce v MSK.
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Pohled průmyslových firem na kvalitu českého technického vzdělávání Výsledky průzkumu Francouzsko-české obchodní komory v rámci Roku průmyslu a technického.
Podpora inovací prostřednictvím spolupráce VŠ s podniky Ing. Eva Bosáková, CSc.
Bakalář přírodních věd 6 semestrů Bakalář technických věd 8 semestrů Inteligentní budovy Provoz jaderných energet. zařízení Master of Automotive Engineerig.
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Příprava na výkon povolání
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
ÚTVAR TRANSFERU TECHNOLOGIÍ Praxe centra pro transfer technologií Pomoc komerčnímu uplatnění poznatků vznikajících na VUT v Brně Seminář k třetí roli VŠ.
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
Fakulta zdravotnických studií
Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Návrhy Ministerstva průmyslu a obchodu a zaměstnavatelů pro zlepšení pozice a kvality výstupů odborného školství.
KONFERENCE „VĚDA, MANAGEMENT A LIDSKÉ ZDROJE“ SENÁT PARLAMENTU ČESKÉ REPUBLIKY 1. PROSINCE 2011 HLAVNÍ SMĚRY PROJEKTU NAKI „ EFEKTIVNÍ METODIKY PODPORY.
Okresní hospodářská komora v Chomutově Podnikatelské fórum Rok 2015 – renesance technického vzdělávání 14. –
Inovace výuky a její implementace v oborech Fakulty bezpečnostního inženýrstvíCZ.1.07/2.2.00/ Se zvyšováním technologické a technické úrovně průmyslu.
INOVACE STUDIJNÍCH PROGRAMŮ STROJNÍCH OBORŮ JAKO ODEZVA NA KVALITATIVNÍ POŽADAVKY PRŮMYSLU doc. Ing. Josef NOVÁK, CSc. VŠB-TU Ostrava.
Zápatí prezentace1 Evropské projekty a jejich podpora na ESF MU v roce 2009 Porada vedení fakulty+ vedoucí kateder předkládá: proděkan pro SaR.
Personální plán pro podnikatelský plán
Personální strategie mezinárodní firmy
Postavení osob na trhu práce dle nejvyššího dosaženého vzdělání 1. prosince 2014 Z0027 Geografická analýza trhu práce.
Stručná prezentace Vysoké školy sociálně-správní v Havířově.
Vysoká škola polytechnická Jihlava – veřejná vysoká škola (vznikla v červnu 2004 na základě zákona č. 375/2004 Sb.) – neuniverzitní vysoká škola (celosemestrální.
Seminář k doktorskému studijnímu programu Zlín.
ICT – TEORIE A PRAXE – ŠKOLY A FIRMY Miloš Maryška, Katedra informačních technologií, VŠE Praha
ŠVÝCARSKÝ SYSTÉM VZDĚLÁVÁNÍ A MOŽNÉ INSPIRACE Z NĚJ PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM
OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1 Název projektu: Tvorba modulárního systému udělování zápočtů v bakalářském studiu za účelem motivace studenta formou.
Povolání, které je uplatnitelné v každé době … Program: Hospodářská politika a správa Obor: Účetnictví a daně.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Nový model tvorby trhu práce budovaný partnerstvím zaměstnavatelů – škol a jejich zřizovatelů a úřadů práce Ing. Jiří Herodes.
Ostravská univerzita (1991 → )
Fakulta jaderná a fyzikálně inženýrská ČVUT Nabízíme nové studijní zaměření Fyzika a technika termojaderné fúze Nové studijní zaměření, které FJFI ČVUT.
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
prof. Ing. Vojtech Dirner, CSc.
Spolupráce gymnázií s vysokými školami
ČVUT v PRAZE Fakulta dopravní ÚSTAV LETECKÉ DOPRAVY PROFIL STUDENTA
Setkání kariérových poradců
Transkript prezentace:

Jak zvýšit zájem o studium technických oborů na VŠ Kulatý stůl Engineering Education Roman Dvořák MM publishing Praha, 11. listopad 2014

OSNOVA Stručné představení Statistiky jednotlivých strojních fakult ČR Aspekty součastného stavu Interakce: Systém –Škola – Student – Zaměstnavatel Nástroje zvyšující zájem o studium technických oborů –Průmyslový inženýr

Co jsem zač Manžel, otec tří dcer, strojař, vydavatel, novinář, konzultant, student... Věčný optimista Ten , jenž cítí spoluzodpovědnost za budoucnost další generace

Tištěná periodika 1997

Tištěná periodika 2008

Tištěné odborné publikace 2000

Tabletové publikace 2014

Online publikace 2000

K problematice technického vysokého školství

Statistická data strojních fakult ČR

Fakulta strojní, ČVUT v Praze Bakalářský stupeň Školní rok 2010/11   Fakulta strojní, ČVUT v Praze Bakalářský stupeň Školní rok 2010/11 2011/12 2012/13 2013/14 2014/15 Počet přihlášených 2131 1667 1426 1451 1495 Počet přijatých 1241 898 660 740 876 Počet absolventů 300 270 319 269 Přijímací řízení: Od roku 2011 písemná zkouška z matematiky   Fakulta strojní, ČVUT v Praze Magisterský stupeň Školní rok 2010/11 2011/12 2012/13 2013/14 2014/15 Počet přihlášených 400 371 381 431 397 Počet přijatých 361 267 250 312 272 Počet absolventů 228 293 237 234   Fakulta strojního inženýrství, VUT v Brně Bakalářský stupeň Školní rok 2010/11 2011/12 2012/13 2013/14 2014/15 Počet přihlášených 2412 2435 2604 2704 2267 Počet přijatých 1656 1620 1611 1693 1544 Počet absolventů 579 543 530 561 Přijímací řízení: Z matematiky a fyziky, pokud není maturita za 1 nebo 2   Fakulta strojního inženýrství, VUT v Brně Magisterský stupeň Školní rok 2010/11 2011/12 2012/13 2013/14 2014/15 Počet přihlášených 803 964 984 1139 1070 Počet přijatých 665 765 735 758 853 Počet absolventů 505 444 494 489

Fakulta strojní, VŠB-TU Ostrava Bakalářský stupeň Školní rok 2010/11   Fakulta strojní, VŠB-TU Ostrava Bakalářský stupeň Školní rok 2010/11 2011/12 2012/13 2013/14 2014/15 Počet přihlášených 1028 922 896 1005 727 Počet přijatých 956 602 574 576 496 Počet absolventů 249 311 269 232 Přijímací řízení: Z matematiky a fyziky, pokud není z těchto předmětů maturita   Fakulta strojní, VŠB-TU Ostrava Magisterský stupeň Školní rok 2010/11 2011/12 2012/13 2013/14 2014/15 Počet přihlášených 326 305 367 489 302 Počet přijatých 312 293 350 313 277 Počet absolventů 244 255 229 280   Fakulta strojní, TU Liberec Bakalářský stupeň Školní rok 2010/11 2011/12 2012/13 2013/14 2014/15 Počet přihlášených 727 923 795 835  neuvedeno Počet přijatých 547 686 574 577 Počet absolventů 103 114 129 136 Přijímací řízení: přijímání podle pořadí dle výsledků ze SŠ   Fakulta strojní, TU Liberec Magisterský stupeň Školní rok 2010/11 2011/12 2012/13 2013/14 2014/15 Počet přihlášených 113 118 132 134 neuvedeno Počet přijatých 91 95 112 101 Počet absolventů 96 68 64

FS ZČU Plzeň Fakulta strojní, ZCU Plzen   Fakulta strojní, ZCU Plzen Bakalářský stupeň + Magisterský stupeň Školní rok 2010/11 2011/12 2012/13 2013/14 2014/15 Počet přihlášených 1164 1366 1414 1238 1271 Počet přijatých 911 1019 987 841 828 Počet absolventů 228 261 237 210 Přijímací řízení: přijetí dle pořadí výsledků ze SŠ

Absolventi bakalářského stupně Absolventi magisterského stupně

Vzájemná interakce Systém – Škola – Student – Zaměstnavatel

Vliv státu (systému)

Počet vysokých škol v ČR: 26 veřejných, 2 státní, 44 soukromé Role Akreditační komise od roku 1999 Převis nabídky vzdělání nad poptávkou Na VŠ studuje více než 60 % populace (důsledek politiky tzv. masifikace VŠ vzdělávání). Uchazeči, kteří se nedostanou na státní VŠ, jdou na soukromé Za posledních deset let se počet VŠ studentů zvýšil z 220 tis. na 380 tisíc (vč. 48 tis. na soukromých)

Klesající demografická křivka Klesající demografická křivka. Počet maturantů v roce 2015 (85 tisíc) bude nižší, než počet možných míst v 1. ročnících na všech VŠ (cca 100 tisíc). Na VŠ se hlásí na 80 tisíc maturantů a 20 tisíc těch co již VŠ studovalo, či se pokouší opakovaně. Početně nejnižší populační ročník je rok 1999 (maturita 2017), kdy se narodilo 89,5 tisíce dětí (vs. tzv. Husakovy děti, 1974, 194 tisíc dětí)

Bakalářské studium (od 1999) se už leckde stává nutnou nástavbou na středoškolské vzdělání (náhradou) Více než 80 % bakalářů pokračuje dál v magisterském studiu. V tomto směru platíme za světový unikát. Mnozí vysokoškoláci však studují obory, které nemají v praxi uplatnění. A pokud ano, uplatní se jen malé množství odborníků. Téměř třetina středoškoláků se hlásí na humanitní obory VŠ.

Řada vysokoškoláků po absolvování bere za vděk pozicemi, které ani zdaleka neodpovídají jejich kvalifikaci. Čtyři až pět let po ukončení studia tak pracuje mimo svůj obor každý čtvrtý vysokoškolák. Činí tak jenom proto, že ve svém oboru nemohou najít uplatnění nebo nemají požadovanou praxi. Je otázkou, proč se akreditují obory, o jejichž absolventy nemají zaměstnavatelé zájem. Velká poptávka ze strany podniků je zejména po absolventech vysokých škol s technickým zaměřením. Vždyť v průmyslu a stavebnictví pracuje 38 % všech zaměstnanců. Titulky v médiích tipu: Nedostaneš se na střední školu – půjdeš na učňák. Co je však na tom špatného? Nejlepší pracovní uplatnění mají i kvalifikovaní řemeslníci vyučení hlavně v oborech strojírenství a elektrotechniky, kterých je ale nedostatek.

Poměr absolventů na volná místa: technické a přírodovědné obory 1 : 1 humanitní obory 12 : 1 (zdroj PhDr. Kopicová)

Neexistuje relevantní analýza potřeb absolventů v jednotlivých oborech hospodářství. Nejsou proto ani relevantní podklady pro podložené a zdůvodnitelné financování jednotlivých studijních oborů VŠ. Firmy ze svých daní platí vzdělávání i v oborech, jejichž absolventy nepotřebují. Ze svých daňových odvodů pak platí podpory v nezaměstnanosti. Nekoncepční a často chaotická práce ministerstva školství a jeho náměstků. Příchodem každého nového ministra je vše jinak.

Ministři školství ČR: 1992-součastnost Marcel Chládek (od 29.1. 2014-...) Dalibor Štys (10.7. 2013 - 29.1. 2014) 0,5 roku Petr Fiala (2.5. 2012 - 10.7. 2013) 1 ¼ roku Josef Dobeš (od 13.7. 2010 - 31.3. 2012) 1 ¾ roku Miroslav Kopicová (8.5. 2009 - 13.7. 2010) 1 rok Ondřej Liška (4.12. 2007 - 8. 5. 2009) 1,5 roku Martin Bursík (2.11. 2007 – 4.12. 2007) 1 měsíc Dana Kuchtová (9.1. 2007 – 3.10.  2007) 10 měsíců Miroslava Kopicová (4.9. 2006 – 8.1. 2007) 3 měsíce Petra Buzková  (15.7. 2002 – 4.9. 2006) 4 roky Eduard Zeman (22.7. 1998 – 12.7. 2002) 4 roky Jan Sokol (3.1. 1998 – 17.7. 1998) 0,5 roku Jiří Gruša ( 3.6. 1997 – 2.1. 1998) 0,5 roku Ivan Pilip (2.5. 1994 – 2.6. 1997) 3 roky Petr Piťha ( 3.7. 1992 – 27.4. 1994) 1 ¾ roku
 Za 22 let… …15 ministrů Průměrná životnost ve funkci 1,4 roku!

Odraz vedení úřadu na realitě školství: Klesající prestiž povolání pedagoga Velmi liberální vzdělávací systém, školám chybí řád a metodika Otázka financování Reforma terciálního vzdělávání, tvorba zákona o vysokých školách Úroveň středoškolských znalostí: povinná maturita z matematiky, SKVĚLÉ!, ale proč až v roce 2019...???

Vliv škol

Střední a vysoké školy se v častých případech nedokázaly transformovat a reagovat na novou situaci Některými školami (středními i vysokými) lze projít bez jakékoliv intelektuální námahy. Vzdělání je nahrazováno uměním hledat na internetu (UncleGoogle helps) Školy si nevytvářejí dostatek doktorandů pro své potřeby Výzkumná centra díky financím (projekty, mzdy) sanují schopné lidi z ostatních ústavů Nedostatek lidských zdrojů (technicky vzdělaných) pro firmy i pro vybudované výzkumné kapacity VaVaI.

Vždy vše bylo, je a bude v osobě pedagoga Musí mít úzkou vazbu na praxi, komunikace a tok informací oběma směry Realita je taková, že přínosem pro praxi je velmi malé procento zaměstnanců kateder a ústavu. Proč? Praxe jim tzv. „nevoní“ Mnozí docenti a profesoři, předtavitelé ústavů a vedení škol kontinuelně přešli ze „školy do školy“. Jak potom mohou připravovat mladou generaci pro praktické využití, když trendy sledují z časopisů, v prospektech, na webu ze své kanceláře? Aktivně se nepodílejí na jejich tvorbě.

Mladí doktorandi zavřeni ve výzkumných centrech nejsou pro své nízké zkušenosti partnery pro řešení praktických problémů. Velkým přáním zástupců firem je, aby realitu pochopili, nežili v akademické ulitě a šli se “obouchat” do praxe Praxe nemůže být bez teorie a naopak Je třeba lidem ze strojních fakult „vstříknout do žil“ průmyslový adrenalin, aby nasáli „schopnost inovace“ a přestali se bát průmyslového prostředí Řešením jsou stáže – pravidelné pro všechny bez vyjímky Pak jen taková škola bude výzvou pro mladé lidi, aby ji studovali. Jen pak bude do praxe nabídnut kvalitní student splňující její potřeby

Vliv na studenta

Mezinárodní výzkum PISA (Programme for International Student Assessment), OECD Tříletý interval, 65 zemí světa. Znalosti a dovednosti čtenářské, matematické a přírodovědecké gramotnosti patnáctiletých žáků, Česká republika od roku 2000 – znalosti čtenářské Schopnost vnímat informace z předloženého textu, interpretovat je a následně využít. Výsledek: obrovské problémy s posuzováním obsahu a formy textu, podprůměrné jsou schopnosti žáků vyhledávat informace v textu a ty nadále zpracovávat V rozmezí sledovaných devíti let se u nás rapidně zmenšil počet žáků, kteří uvedli, že si čtou denně jen tak pro radost.

Studuje se cestou nejmenšího odporu, VŠ titul V Číně se studuje to, co bude absolventa následně v praxi živit. V Evropě to, co je nejsnažší av lepším případně baví. V ČR je hlavní získat VŚ titul snadno a rychle. Špatné jazykové znalosti: např. třetina studentů FSI (VUT v Brně) jsou začátečníci v angličtině Vzdělání je nahrazováno uměním hledání na internetu Velká část studentů pracuje při studiu. Studium je až na druhém místě 39 % školu nedokončí (především na veřejných VŠ). Podniky si zakládají své akademie a vzdělávací střediska na dovzdělávání absolventů

Sebevědomí absolventi s nevyhovujícími znalostmi za mizivé zkušenosti žádají nadprůměrné ohodnocení. Například znalosti ing. konstruktérů jsou na středoškolské úrovni, neznalost načrtnout triviální strojírenskou součást – imbusový šroub, matici, atd. je běžnou neznalostí při pohovoru. Schází schopnost improvizace Nulová znalost podnikových procesů Nemají vůbec přehled, jak fungují výrobní firmy, jak probíhá vývoj a výroba produktu a jak fungují vnitropodnikové procesy Výrazne chybí praxe během studia. Brigády ve skladech supermarketů je nenaučí odpovědnosti a znalosti podnikového prostředí. VŠ by měli absolvovat min. dvě měsíční povinné (i neplacené) praxe během studia, které si musí najít sami (učí se samostatnosti a improvizaci) a za to získají zápočet pomuže jim to poznat podnikové prostředí, najít vazby a možná i aktuální témata pro své práce a diplomky To vše jim přinese hodnotu na trhu práce

Spolupráce s praxí Kdo má zodpovědnost za výchovu technické inteligence? Jsou to jen vysoké školy? Vzdělávání budoucích lékařů probíhá jak na fakultách, tak i na klinikách. Analogie pro průmysl? Mohou firmy vzít svůj podíl spoluzodpovědnosti za výchovu techniků? Aktivní působení odborníků z praxe na VŠ Spoluúčast při definování potřebných znalostí absolventa – poradní orgány vedení fakulty

Čím přilákat kvalitní studenty zpět na strojní fakulty? Zatraktivnit studijní obory v souladu s požadavky praxe Zavádění nových oborů do výuky VŠ zvýší zájem o studium dané školy, spolupráce s renomovanými firmami a oborovými osobnostmi zvýší prestiž školy a zatraktivní studium a vazba a spolupodíl odborníků z praxe na kvalitě absolventa usnadní život firmám v personální otázce.  Konkrétní příklad: příprava nového studijního oboru Průmyslové inženýrství v magisterském stupni na FS VŠB-TU Ostrava

Realita Firmy poptávají absolventy, jenž kromě základních a technických znalostí musejí mít ekonomické, manažerské a prezentační dovednosti Stále ve větším množství firem vznikají pozice Průmyslový inženýr Rok 2010: Tým na FS ČVUT (prof. Zelenka, prof. Freiberg, prof. Marek, ing. Dvořák)

Průmyslové inženýrství je obor, který integruje a aplikuje vědecké poznatky techniky, ekonomiky a managementu s cílem flexibilně a efektivně reagovat na potřeby podnikatelské reality. Profil absolventa PI Průmyslový inženýr analyzuje produkt z hlediska celého jeho životního cyklu a aplikuje zásady integrovaného vývoje produktu. Je schopen týmové práce, implementovat a řídit náročné podnikové procesy včetně jejich změn ¨

Uplatnění absolventa oboru průmyslového inženýrství: Technicko-organizační příprava výroby Průmyslová logistika Řízení inovací a projektů Řízení a plánování výroby Management kvality výroby Controlling procesů

Motivace poptávka z průmyslu úspěšnost oboru Průmyslové inženýrství (PI) na zahraničních univerzitách absence oboru PI v ČR vlastní zkušenost s podnikovou praxí komerční úspěch soukromých akademií nabízejících vzdělání v oblasti průmyslového inženýrství (API – Ing. Frolík, IPA – prof. Košturiak, prof. Gregor - Žilina)

Reakce na situaci vytvoření ideového návrhu studijního oboru Průmyslové inženýrství inspirace u: Stanford University University of California, Berkley ETH Zürich Fraunhofer Institute for Industrial Engineering

Reakce na situaci Definice profilu absolventa, jeho odborné kompetence a jeho uplatnění v praxi Oslovení 70-ti nejvýznamnějších společností z průmyslové výroby, profesních organizací a svazů a akademických pracovišť o vyjádření k předloženému návrhu Zpětná reakce od 46 subjektů – tvorba oboru, znalosti absolventa, návrh předmětů, spolupráce s externími subjekty – konzultace, výuka, vybavení laboratoří, ... Sestavení detailního plánu 5-ti letého inženýrského studia na FS ČVUT (bs+mgr) Duben 2011: finalizace návrhu oboru PI, prezentace vedení (...)

Praha Ostrava Červen 2012 - Prezentace návrhu koncepce studijního oboru na Kolegiu děkana FS VŠB-TU Ostrava Následná modifikace oboru pro potřeby firem Moravsko-slezského regionu Průmyslová rada Magisterský program Příprava k akretitaci

kdo nechce, hledá důvody. Závěr Kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody. Jirí Hlinovský (+21.08.2006) Významný odborník na oblast managementu rizik

Člen Inženýrské akademie ČR Děkuji za pozornost Ing. Roman Dvořák MM publishing roman.dvorak@mmspektrum.com Člen Inženýrské akademie ČR Praha, 11. listopad 2014