Úřad pro civilní letectví

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seminář ŘLP ČR, s.p. pro všeobecné letectví
Advertisements

Doporučení pro přípravu žádosti;
Uzavírání veřejnoprávních smluv
LIS pro všeobecné letectví 2014
Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
LIS pro všeobecné letectví 2013
Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
Revize Nového přístupu
Registr výškových objektů a národní databáze překážek
Přístupnost informací Michal Rada Seminář Podvýboru ISVS v PSP
Program TEMPUS Vladimír Horák leden 2013
Dovoz letadel do ČR (se zaměřením na kluzáky a balóny)
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Nová směrnice o energetické účinnosti
Ochrana letišť Zákon 49/1997 o civilním letectví Pro výkon státní správy ve věcech civilního letectví je zřízen Úřad pro civilní letectví se sídlem v Praze.
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
NAŘÍZENÍ KOMISE (ES) č. 2042/2003 ze dne 20. listopadu 2003.
Základní nařízení komise (ES) 1592/2002
NAŘÍZENÍ KOMISE (ES) č. 1702/2003 ze dne 24. září 2003.
Nástroje územního plánování
Airspace Management Jeneč 2014 Ivan Beneš Oddělení ASM.
Novela zákona č. 38/1994 Sb. (zákon č. 220/2009 Sb.)
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. 22. května IFA. 1. Příjmové daně 2. Věcný záměr nového zákona o daních z příjmů 3. Nový zákon o daních z příjmů (NZDP)
Čl. 290 SFEU: akty v přenesené pravomoci
Ministerstvo průmyslu a obchodu Prezentace k nařízení 764/2008 o vzájemném uznávání
JAK SE REGISTRUJÍ LÉKY © 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV.
Stavební zákon a územní plánování
EIA – význam procesu s ohledem na navazující řízení Dana Kučová EIA – význam procesu při realizaci záměrů s ohledem na navazující řízení Zpracovala.
Kontrola zboží dvojího použití - nové aspekty Ing. Svatopluk Leitgeb 10. listopadu 2009 © 2009 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
Ochrana osobních údajů při poskytování informací
3. přednáška, Informační systémy veřejné správy (ISVS) Situace v ČR Úvod do eGovernmentu Výběrová přednáška.
Technická normalizace v České republice 1.Tvorba českých technických norem 2.Mezinárodní spolupráce 3.Postavení českých technických norem.
Bankovní unie JUDr. Zuzana Vostrá, Ph.D..
Smluvní vztahy a registrace Jaroslav Žákovčík Praha
ÚřadPrůmyslovéhoVlastnictví Česká republikaČeská republika Josef Kratochvíl Úřad průmyslového vlastnictví a podpora mezinárodní konkurenceschopnosti.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část Právnická fakulta MU Brno říjen 2011 zpracoval: Petr Průcha.
Normy a postupy pro provoz CUAV Ing. Tomáš Kujal, Ph.D. Ing. Jiří Chlebek, Ph.D. Letecký ústav Fakulta strojního inženýrství Vysoké učení technické v Brně.
ENA s.r.o. – energetické analýzy ŘÁDY PROVOZOVATELŮ Význam a základní obsah Ing. Vladimír Ing. Zdeněk
Novelizace zákona č. 365/2000 Sb., o ISVS Hradec
OBLAST VYDÁVÁNÍ POVOLENÍ. Povolování obchodu s vojenským materiálem upravuje § 6 až 13 zákona č. 38/1994 Sb. § 6 - vydává se právnické osobě se sídlem.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Ochrana práv spotřebitelů v energetických odvětvích JUDr. Petr Scholz, Ph.D. ředitel sekce legislativně správní Praha, květen 2013.
Zkušenosti se zaváděním vyhlášky MV č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb do praxe plk.Ing. Rudolf Kaiser plk.Ing. Rudolf Kaiser.
Kritické stanovisko k termínu „charakteristický letový den“ jež byl zaveden do NV 272 / 2011 Sb. ( § 12, odst. 5) Ing. Josef Drahota červenec 2015.
Postupy při proplacení dotace, závěrečná žádost o platbu u projektů nezakládajících veřejnou podporu.
H ARMONIZACE PRÁVEM EU 1. B) PROVÁDĚNÍ ČLENSKÝMI STÁTY Při provádění různých opatření - zejména programů - spolupůsobí členské státy  Oznamují Komisi.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
Problematika bezpečnosti civilního letectví v ČR za rok 2003 – pohled ÚCL.
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Kroměříž
Certifikace informačních systémů veřejné správy (ISVS) ve smyslu zákona č. 365/2000 Sb. - atest-
Územně plánovací dokumentace Vybrané problémy pořizování a zpracování ve vztahu k DO.
Účinnosti nabyl ke dni 1. srpna 2016
Územní studie Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
Metodický pokyn k § 23a vodního zákona
Novela zákona o místních poplatcích
Umisťování staveb.
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z přezávazkování/nedočerpání Programu Olomouc Zlín
Paragrafované znění II
Předávání údajů o cestujících leteckými dopravci Policii České republiky projekt spolufinancovaný z ročního programu 2010 Fond pro vnější hranice.
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část
Paragrafované znění II
Právo EU - nové „Základní nařízení“
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Sdružení lázeňských míst Statuty lázeňských míst 21. června 2013
Seminář pro žadatele SOCIÁLNÍ BYDLENÍ
Transkript prezentace:

Úřad pro civilní letectví

Implementace SERA

Implementace SERA (právní dokumenty - přehled) PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) č. 923/2012 ze dne 26. září 2012, kterým se stanoví společná pravidla létání (SERA) a provozní předpisy týkající se služeb a postupů v oblasti letecké navigace V ČR se uplatňuje od 4. 12. 2014 Uvedené nařízení pokrývá požadavky ICAO Annexu 2 (ve znění Amdt. 1-42) a dále zapracovává ustanovení ICAO Annexu 3 a 11, která mají povahu pravidel létání Rozdíly mezi nařízením (EU) č. 923/2012 a SARPs obsažených v uvedených Annexech ICAO jsou uvedeny v Doplňku k Příloze tohoto nařízení 17. ledna 2015 Úřad pro civilní letectví

Implementace SERA (harmonizace s národním rámcem) S ohledem na pravidla SERA byla v roce 2014 provedena revize předpisů L 2 (Pravidla létání), L 3 (Meteorologie) a L 11 (Letové provozní služby) S účinností od 4. 12. 2014 byly uveřejněny následující dokumenty: Nové vydání Předpisu L 2 Změna č. 1/ČR k Předpisu L 3 Změna č. 7/ČR k Předpisu L 11 U předpisů L 3 a L 11 se jedná o dílčí změny, které představují harmonizaci národního předpisového rámce s nařízením (EU) č. 923/2012 17. ledna 2015 Úřad pro civilní letectví

Implementace SERA (Předpis L 2) Předpis L 2 byl transformován do úplného přehledu pravidel létání aplikovaných v ČR a požadavky byly rozlišeny podle teritoriální použitelnosti následovně: označením „EU:“ jsou uvozeny a šedým podbarvením zvýrazněny požadavky stanovené příslušnými právními předpisy EU odlišně od regulačního rámce SARPs ICAO; označením „ICAO:“ jsou uvozeny a šedým podbarvením zvýrazněny ty části předpisu, které vychází ze SARPs ICAO, které je z hlediska bezpečnosti a mezinárodní harmonizace žádoucí respektovat při letech ve vzdušném prostoru, kde se pravidla pro jednotné evropské nebe neuplatňují a byly v ČR přijaty po vstupu příslušných pravidel EU v platnost; označením „ČR:“ jsou uvozeny a šedým podbarvením zvýrazněny dodatečné národní požadavky doplňující SARPs ICAO, nebo požadavky stanovené odlišně od regulačního rámce SARPs ICAO. 17. ledna 2015 Úřad pro civilní letectví

Úřad pro civilní letectví Implementace SERA (Předpis L 2 a vztah s nařízením (EU) č. 923/2012 (SERA)) V Předpisu L 2 byly záměrně zachovány duplicity se SERA (komplexnost dokumentu, zachování struktury dle ICAO Annexu 2 => možnost dalšího změnování s ohledem na závazky ICAO) v souladu se SERA byla zachována a popř. harmonizována stávající ustanovení „ČR“ stanovená nad rámec ICAO SARPs (do doby než budou pokryta přímo použitelným nařízením EU; do té doby je umožněn jejich další rozvoj) Stále ovšem platí základní princip, že přímo použitelný předpis EU má vždy aplikační přednost => V případě přímého rozporu Předpisu L 2 a příslušného přímo použitelného předpisu Evropské unie má komunitární úprava aplikační přednost 17. ledna 2015 Úřad pro civilní letectví

Implementace SERA (Letecká informační příručka ČR) ÚCL v této chvíli dokončuje revizi ustanovení AIP, která jsou dotčena pravidly SERA a jsou v souladu s Dodatkem P k Předpisu L 15 v kompetenci ÚCL. Informace z AIP ČR nelze stavět nad požadavky leteckých předpisů nebo dokonce použitelných nařízení EU. Vždy je nutné dodržovat předpisové požadavky. 17. ledna 2015 Úřad pro civilní letectví

Implementace SERA (další rozvoj SERA) Stanovisko EASA 04/2014 – konečný návrh tzv. SERA Část-C zapracovává použitelná ustanovení ICAO Annexu 10/II, Doc 4444, Doc 7030 a Doc 8168 zapracovává poslední změny ICAO Annexu 2 harmonizuje SERA s některými ustanoveními nařízení (EU) č. 965/2012 (provoz letadel) a nařízením (EU) č. 139/2014 (letiště) Uveřejnění konečného nařízení se předpokládá ve 4. čtvrtletí 2015 17. ledna 2015 Úřad pro civilní letectví

Všeobecné letectví – EASA GA RoadMap

Všeobecné letectví (EASA GA RoadMap) V současné době již provoz všeobecné letectví (GA) z největší části v kompetencích EU a přímo aplikovatelných nařízení. Pro Evropskou agenturu pro bezpečnost letectví (EASA), která je pověřena Evropskou komisí řešit kromě jiného i otázku GA, je tato oblast aktuálně vysokou prioritou a věnuje k vytvoření jednodušších a lepších pravidel pro všeobecné letectví nemalé úsilí a zdroje. Uznávajíce důležitost všeobecného letectví a jeho podíl na bezpečném evropském leteckém systému jako celku, vytvořila EASA ve spolupráci s Evropskou komisí a dalšími zúčastněnými subjekty strategii pro regulaci GA (tzv. GA Road Map). 17. ledna 2015 Úřad pro civilní letectví

Všeobecné letectví (EASA GA RoadMap) EASA uznává, že stávající předpisy, které mají dopad na oblast GA, nemusí být nutně oblasti GA přiměřené z hlediska souvisejících rizik. Některé z těchto předpisů byly primárně určeny na pokrytí náročnějších činností (z hlediska bezpečnosti), jako je provoz obchodní letecké dopravy. Kromě toho regulace předpisy nemusí vždy nutně představovat nejlepší nástroj pro zlepšení bezpečnosti v oblasti GA; mohou být použity také jiné nástroje, jako např. propagační materiály týkající se nejrůznějších témat, která mají spojitost s bezpečností. 17. ledna 2015 Úřad pro civilní letectví

Všeobecné letectví (EASA GA RoadMap) Agentura si klade za cíl přinést pozitivní změnu v oblasti GA, a to pokud možno zjednodušením stávajících předpisů, zavedením flexibilních opatření tam, kde je to nutné, a bezpečnostní kampaní k řešení bezpečnostních rizik. Tento úkol je dlouhodobý a společný – může být pouze výsledkem řady koordinovaných a harmonizovaných činností jak ze strany EASA, Evropské komise, členských států, vnitrostátních leteckých úřadů, tak sdružení a klubů. ÚCL se na činnostech EASA v této oblasti významně podílí, aktivně se účastní souvisejících jednání. Pro EASA je významných partnerem vzhledem k rozsahu leteckých aktivit v oblasti GA v ČR jak z pohledu provozu, tak i výroby a zachování letové způsobilosti. 17. ledna 2015 Úřad pro civilní letectví

Všeobecné letectví (EASA GA RoadMap) Poslední z každoročních bezpečnostních konferencí EASA, která se v říjnu 2014 věnovala právě oblasti GA, vytýčila hlavních 6 priorit pro tuto oblast: IFR Lety: Zjednodušený přístup pilotů GA ke kvalifikaci IFR – konkrétní opatření s cílem zvýšit bezpečnost. Výcvik: Do konce roku 2018 bude vyvinut 3. způsob pro vydání průkazu pomocí jednoduchého systému pro výcvik pilotů mimo ATO. Část-M 'Light': Postup směrem k jednoduchému a přiměřenému rámci pro údržbu letadel a souvisejících průkazů. Technologie: Pokračovat ve vývoji CS-STAN a dalších podobných nástrojů k umožnění uvádění nových technologií přispívajících k bezpečnosti. Jednodušší certifikace: Snaha o jednodušší rámec pro certifikaci letadel kategorie LSA; v krátkodobém horizontu zejména podporou žadatelů např. formou workshopů, šablon dokumentů atd., v dlouhodobém horizontu úpravou patřičné regulace za účelem radikálního zjednodušení. Standardy průmyslu: Stavět na úpravách CS-23 při vývoji ostatních certifikačních specifikací a nařízení s cílem zaměřit se na bezpečnostní cíle vytýčené EASA a delegovat přípravu souvisejících standardů skupinám s vyšší účastí průmyslu (ASTM, ASD apod.). 17. ledna 2015 Úřad pro civilní letectví

Provoz bezpilotních systémů (UAS) v okolí letišť

Stručný vývoj regulačního rámce ČR Chicagská úmluva - Čl. 8 - Letadla neřízená pilotem – „Žádné letadlo, které jest způsobilé býti řízeno bez pilota, nesmí létati bez pilota nad územím smluvního státu, leč se zvláštním zmocněním tohoto státu a v souhlase s podmínkami takového zmocnění. Každý smluvní stát se zavazuje zajistiti, aby let takových letadel bez pilota byl v oblastech přístupných civilním letadlům řízen tak, aby bylo vyloučeno nebezpečí pro civilní letadla.“ Rok 1997 – zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů - § 52 – Povolení k létání Rok 2012 – Doplněk X – Bezpilotní systémy, Letecký předpis L 2 – Pravidla létání Rok 2013 – závaznost ust. 7. (Prostory) Doplňku X i pro modely letadel do 20 kg MTOW 17. ledna 2015 Úřad pro civilní letectví

Úřad pro civilní letectví Provozní podmínky a možnosti pro provoz UAS v okolí letišť – ust. 7 Doplňku X Hmotnost UA (kg) ATZ CTR (MCTR) Provozní omezení pro lety bez koordinace Provozní možnosti po dohodě s provozovatelem letiště a na základě koordinace s: 1) AFIS; nebo 2) stanovištěm poskytování informací známému provozu; nebo 3) provozovatelem letiště (v uvedeném pořadí, dle dostupnosti) Provozní možnosti na základě koordinace s ŘLP, ÚCL nebo provozovatelem letiště (dle požadavků níže) < 0,91 < 100 m nad zemí pod ochrannými pásmy s výškovým omezením staveb v rámci celé ATZ (nad třídu G koordinace s AFIS, příp. stanoviště poskytování informací známému provozu) pod ochrannými pásmy s výškovým omezením staveb v případě provozu ve vzdálenosti < 5 500 m od vztažného bodu letiště > 100 m nad zemí - ŘLP v ochranných pásmech s výškovým omezením staveb - ÚCL (v případě leteckých prací a leteckých veřejných vystoupení - ŘLP a provozovatel letiště) > 0,91 Nelze > 5 500 m od vztažného bodu letiště < 5 500 m od vztažného bodu letiště - ÚCL Pozn.: požadavek na letové povolení, obousměrné spojení a SSR na uvážení – ŘLP 17. ledna 2015 Úřad pro civilní letectví

Úřad pro civilní letectví 17. ledna 2015 Úřad pro civilní letectví

Úřad pro civilní letectví 17. ledna 2015 Úřad pro civilní letectví

Úřad pro civilní letectví 17. ledna 2015 Úřad pro civilní letectví

Zdroje informací k využití ÚCL – procesní schémata, formuláře, pokyny, FAQ, další informace na: http://www.caa.cz/letadla-bez-pilota-na-palube Doplněk X je dostupný zdarma k nahlédnutí na stránkách Letecké informační služby: http://lis.rlp.cz/predpisy/predpisy/index.htm 17. ledna 2015 Úřad pro civilní letectví

Informace z provozu letišť

Výsledky kontrol letišť 2014 17. ledna 2015 Úřad pro civilní letectví

Výsledky kontrol letišť 2014 17. ledna 2015 Úřad pro civilní letectví

Výsledky kontrol letišť 2014 17. ledna 2015 Úřad pro civilní letectví

Úřad pro civilní letectví Překážky (a jejich řešení) v bočních překážkových rovinách Před Po (žádoucí zúžit RWY + NOTAM) 17. ledna 2015 Úřad pro civilní letectví

Úřad pro civilní letectví Překážky (a jejich řešení) v příletových/odletových překážkových rovinách Před Po (žádoucí posunout THR RWY + NOTAM) 17. ledna 2015 Úřad pro civilní letectví

Úřad pro civilní letectví 17. ledna 2015 Úřad pro civilní letectví

Úřad pro civilní letectví Kontrola překážek v okolí letiště (odpovědnost provozovatele) a jejich regulace Na web ÚCL publikován formulář pro povolení činnosti výškové mechanizace !!! (správní řízení) Ostatní činnost v OP nesouvisející s leteckými činnostmi - tuningové srazy, hip hop kempy atd. – s povolením ÚCL (+ stanovisko provozovatele letiště) – min. 30 dní předem !!! (správní řízení) 17. ledna 2015 Úřad pro civilní letectví

Překážky ve stripu RWY: odpovědnost provozovatele !!! Před nočním létáním – kontrola pohybové plochy – záznam o kontrole nutný !!! Pokud je přistávací „T“ požadováno pro noční provoz, musí být buď osvětleno, nebo lemováno bílými návěstidly. Možnost vytyčit „T“, tam kde nejsou PAPI – např. pomocí diodového nasvícení obrysu 17. ledna 2015 Úřad pro civilní letectví

Letecký stavební úřad (LSÚ) Nové formuláře (interaktivní) dostupné na webu ÚCL 17. ledna 2015 Úřad pro civilní letectví

Ochranná pásma letišť - letiště bez OP !!! Nutné předložit dokumentaci OP k jejich zřízení LSÚ za účelem řádné územní ochrany 17. ledna 2015 Úřad pro civilní letectví

Bezpečnostní programy Novela zákona č. 49/1997 – účinnost ke dni 1.2.2015 §85 - Úkoly příslušného orgánu … plní Úřad Přechodná ust. - Provozovatel letiště je povinen požádat do 12 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona o schválení bezpečnostního programu letiště podle § 85m odst. 1 zákona č. 49/1997 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona. Do doby nabytí právní moci rozhodnutí … se bezpečnostní program … takového provozovatele letiště … považuje za … schválený podle § 85m odst. 1 zákona č. 49/1997 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona. Policie ČR je dotčeným orgánem 17. ledna 2015 Úřad pro civilní letectví

Air Space Management

Úřad pro civilní letectví Air Space Management Probíhá práce na zpracování koncepce vzdušného prostoru ČR převzetí a další rozpracování již řešených úkolů na úrovni ASM2 Restrukturalizace a změny prostorů, třída G, změna prostorů v návaznosti na IFR LKHK Jednání s polskou stranou na harmonizaci prostorů pro Dlouhou vlnu Jednání ohledně žádosti MŽP na vyhrazení ochranných prostorů nad národními parky 1.2.2015 novela LZ – zkrácená cesta publikace OOP (akutní bezpečnost ohrožující případy – např. Vrbětice) Kontakt ÚCL: SLS - ONS 17. ledna 2015 Úřad pro civilní letectví

Úřad pro civilní letectví www.caa.cz 17. ledna 2015 Úřad pro civilní letectví

Děkuji vám za pozornost Ing. Vítězslav Hezký ředitel Sekce letových standardů 17. ledna 2015 Úřad pro civilní letectví