GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Eva Vojířová Číslo materiálu 4_2_CH_15 Datum vytvoření 29.8.2013 Druh učebního materiálu prezentace Ročník 4.ročník.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sacharidy.
Advertisements

M O N O S A C H A R I DY.
29.1 Cukry a jiné příbuzné látky
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka Projekty SIPVZ Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006.
SACHARIDY Jsou organické sloučeniny, které obsahují atomy uhlíku, kyslíku a vodíku.
OLIGOSACHARIDY A POLYSACHARIDY
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
„EU peníze středním školám“
Cukry = Sacharidy = Uhlovodany = Uhlovodany = Glycidy
Chemická stavba buněk Září 2009.
Předmět: Potraviny a výživa Ročník: první
SACHARIDY.
Cukry (sacharidy, glycidy) - Jsou to nejrozšířenější organické látky, tvoří největší podíl organické hmoty na Zemi. Funkce: zásobní látky v organismu.
Polysacharidy.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_02.
PaedDr.Pavla Kelnarová ZŠ Valašská Bystřice
Sacharidy Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Vypracoval Miloslav Čunek
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH07/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: PŘÍRODNÍ LÁTKY Autor:
Mgr. Ivana Blažíčková Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446 EU-ICT-Ch-9-04.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se vznikem a tříděním sacharidů,
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Sacharidy.
Cukry Sacharidy, glycidy.
VY_32_INOVACE_05_PVP_246_Hol
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_119_Cukry AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM: 9.,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Sacharidy a jejich význam ve výživě člověka
Sloučeniny v organismech
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
CHEMIE 9. ROČNÍK SACHARIDY Autorem materiálu je Ing. Jitka Hadamovská,
SACHARIDY II.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Eva Vojířová Číslo materiálu 4_2_CH_13 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 4.ročník.
SACHARIDY CUKRY RZ
POLYSACHARIDY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Ciencialová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_3.3.CH3.06/Cc.
Sacharidy (Cukry) VY_32_INOVACE_G2 - 18
Cukry Alice Skoumalová.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/ Tento.
Příjemce podpory – škola:
Zdravá výživa I Dagmar Šťastná.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák Sacharidy (z latiny saccharrum =„cukr“) Škrob Celulosa Glukosa Glykogen.
Ch_051_Sacharidy - monosacharidy Ch_051_Přírodní látky_Sacharidy - monosacharidy Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 20 Cukry TEMA: Chemie - cukry.
Sacharidy - II. Obsah: Oligosacharidy Polysacharidy.
Sacharidy Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník Základní škola Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
SACHARIDY - nejrozšířenější přírodní látky přítomné ve všech rostlinných a živočišných buňkách - jejich molekuly se skládají z atomů C,H a O.
Sacharidy - I. Obsah: Výskyt, vznik, význam sacharidů Rozdělení sacharidů Monosacharidy – názvosloví Monosacharidy – reakce Monosacharidy zástupci.
SACHARIDY. Sacharidy neboli glycidy (řecky glykes = sladký) patří mezi tzv. základní živiny, jsou hlavní součástí lidské potravy (více než 55% objemu),
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Ing. Minářová Pavlína Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
CUKRY = SACHARIDY.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
 Sacharidy patří mezi nejvýznamnější přírodní sloučeniny  Sacharidy vznikají fotosyntézou – pomocí slunečního záření vznikají z oxidu uhličitého.
ANOTACE: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku a slouží k výkladu nového učiva. Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Přírodní látky 1. Sacharidy.
VY_32_INOVACE_475 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Cukry Alice Skoumalová.
CHEMIE - Polysacharidy
Chemie 9. třída Vytvořil : Mgr. Tomáš Kordula
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Buňka  organismy Látkové složení.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Monosacharidy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Sacharidy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Polysacharidy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název vzdělávacího materiálu Cukry
KVÍZ - SACHARIDY.
Význam a výskyt sacharidů
Transkript prezentace:

GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Eva Vojířová Číslo materiálu 4_2_CH_15 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 4.ročník VG Anotace Přírodní látky – sacharidy – opakování (zástupci) Klíčová slova Monosacharidy, disacharidy, polysacharidy Vzdělávací oblast chemie Očekávaný výstup Určení jednotlivých zástupců sacharidů Zdroje a citace Vlastní znalosti a poznatky

Přírodní látky Sacharidy - opakování

Úkoly Podle slovního popisu určete: a)O jakého zástupce sacharidů se jedná. b)Do jaké skupiny sacharidů patří (mono-, di-, polysacharidy).

1.  tento sacharid je zásobním sacharidem u rostlin  jeho molekuly jsou tvořené dvěma složkami (amylóza a amylopektin)  je součástí výživy člověka (obsahují ho např. brambory, luštěniny, rýže)

2.  tento sacharid se řadí mezi pentózy  je složkou ribonukleové kyseliny

3.  tento sacharid je důležitou složkou výživy člověka  skládá se z molekul glukózy a fruktózy  získává se nejčastěji z cukrové řepy nebo cukrové třtiny  patří mezi neredukující sacharidy

4.  tento sacharid se řadí mezi hexózy  jinak se mu říká také „ovocný cukr“  je nejsladším cukrem  nachází se v ovoci a medu

5.  tento sacharid je stavební látkou buněčných stěn vyšších rostlin  je zcela nerozpustný ve vodě  nachází se v přírodních vláknech, jako je bavlna nebo len  zpracovává se z něj např. papír

6.  tento sacharid vzniká hydrolýzou škrobu  říká se mu také „sladový cukr“  skládá se ze dvou glukózových jednotek  patří mezi redukující sacharidy

7.  tento sacharid se řadí mezi hexózy  jinak se mu říká také „hroznový cukr“  je přítomen v krvi  jeho roztok slouží v lékařství jako umělá výživa  při zahřátí z něj vzniká karamel

8.  tento sacharid je zásobním sacharidem živočichů  u savců se ukládá především v játrech a svalech  jeho molekula je v prostoru bohatě rozvětvená

9.  tento sacharid je součástí mléka savců  říká se mu také „mléčný cukr“  skládá se z molekul glukózy a galaktózy  patří mezi redukující sacharidy

10.  tento sacharid ze získává z mořských řas  je tvořený jednotkami galaktózy  využití má např. v mikrobiologii jako živná půda

Správné řešení Sacharid č. 1 a)Škrob b)Polysacharid Sacharid č. 2 a)Ribóza b)monosacharid Sacharid č. 3 a)Sacharóza b)Disacharid Sacharid č. 4 a)Fruktóza b)Monosacharid

Správné řešení Sacharid č. 5 a)Celulóza b)Polysacharid Sacharid č. 6 a)Maltóza b)Disacharid Sacharid č. 7 a)Glukóza b)Monosacharid Sacharid č. 8 a)Glykogen b)Polysacharid

Správné řešení Sacharid č. 9 a)Laktóza b)Disacharid Sacharid č. 10 a)Agar b)Polysacharid

Zdroje Vlastní znalosti a poznatky