SYMBOLY ZÁCHRANY Pomůcka ke katechezi na téma „spása“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TRHLINA Špatná zpráva s dobrým koncem
Advertisements

Integrita bezúhonnost
O Ježíši Kristu a Božím království
Ježíš – jméno, nad každé jméno!
LITURGICKÁ ZNAMENÍ postoje a gesta
Velehrad a cyrilometodějská tradice
Dosáhni cíle!.
Vzkříšení z mrtvých a druhý příchod Ježíše Krista
Být lidmi, kteří přináší změnu!. Duch svatý působí změny  Izajáš 32:15 Až bude na nás vylit z výše duch, poušť se stane sadem a sad bude mít cenu lesa.
V ODA A JEJÍ ŽEHNÁNÍ Voda má pro život člověka mnoho významů, především umožňuje život a očišťuje.
Symboly v obřadech křesťanské iniciace
z pohledu pedagogiky a katechetiky
Křesťanství vznik a podstata.
Anotace Žák se seznámí s obsahem Bible …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Pojmenuje význam bible. Je schopen správně přiřadit významné.
Slovo života listopad 2012 „Kdo mě miluje, bude zachovávat mé slovo a můj Otec ho bude milovat a přijdeme k němu a učiníme si u něho příbytek.“ (Jan.
Centrum pro katechezi Olomouc ve spojení: pád člověka + jeho pozvednutí k Bohu; -je spojena s osobními dějinami člověka. Centrum pro katechezi.
Každý člověk se někdy v životě ocitne jakoby na pokraji propasti… K vrcholným dovednostem křesťanského života patří porozumění tomu, jak se kříž, na kterém.
UDÁLOSTI U HORY SINAJ Vyrobilo centrum pro katechezi v Olomouci 2013.
Abrahamův život víry Řím 4:1-4 Abrahamův život Povolání Gn 12;1-3 Smlouva Gn 15;1-6 Znamení smlouvy Gn 17;1-5,10 ZákonMojžíš.
Křesťanství.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_12.
Olivová hora je protáhlý kopcovitý hřeben ve východním Jeruzalémě se třemi vrcholky, táhne se od severu k jihu. Název „Olivová“ (v některých starších.
KŘESŤANSKÁ ANTIKA, RANĚ KŘESŤANSKÉ UMĚNÍ
Nic v životě křesťana nepůsobí takový nepokoj, jako odbývaná modlitba. (Jan XXIII.)
Řád mše svaté.
Řád mše svaté P. Mariusz Roszewski
Ježíšova velekněžská modlitba I
Křesťanská antika. Náboženství vzniklo kolem roku 30.n.l. v Palestině – víra chudých V Římě byli křesťané pronásledováni R EDIKT MILÁNSKÝ Konstantin.
Velikonoce – jen svátky jara?
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_09.
Abrahámova přímluvná modlitba
Prostředky Boží milosti Herľany Prostředky milosti „Ke Kristu nikdo nemůže přijít, pokud ho Otec nepřitáhne.... Nicméně Otec tak nechce.
Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
MŠE SVATÁ. Vyznání víry, Přímluvy
Místa setkávání lidstva s Bohem podle Bible
Poselství starozákonní svatyně
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, Centrum pro katechezi Olomouc, 2015 Každý vstup ke mši svaté je obřadním a slavnostním vstupem. Každé.
KŘESŤANSTVÍ.
SVÁTOST OLTÁŘNÍ „Amen, amen, pravím vám, nebudete-li jíst tělo Syna člověka a pít jeho krev, nebudete mít v sobě život.“ (Jan 6, 53) Eucharistie je zdrojem.
Marta a Marie. Příběh o lásce Boha k člověku - Vztah z Boží strany beze zbytku naplněný - Vztah, který se máme snažit naplňovat i z naší strany - Vztah.
Vyrobilo centrum pro katechezi Olomouc Mojžíš se často a dlouho zdržuje při rozhovorech s Pánem. Jedná se o důvěrný vztah k věrnému Bohu. Při těchto.
MŠE SVATÁ. Příprava k bohoslužbě oběti
Bible = Písmo svaté, Boží slovo, Kniha knih
1. Jsem bouří žití znaven, ty při mně stůj: přístavem buď mi, hradem sám, Pane, můj. Když loďka žití mého už marně hledá cíl, ty pomoz rukou svojí, v přístav.
Centrum pro katechezi v Olomouci 2014 Liturgie – zdroj života.
Raný středověk Označení materiálu: VY_32_INOVACE_02_rany_stredovek.ppt
Neviditelná realita – cesta k záchraně Vyškov, Viktor Baláž.
Spirituální teologie 8. ODMÍTANÁ HOSTINA. Úvod Ústředním tématem Bible je milost, jinak většinu textů nepochopíme Prvním biblickým obrazem této skutečnosti.
Lukášovo evangelium. Autor a datum vzniku Lukáš - Pavlův spolupracovník - lékař - jeho popis Kristových uzdravení (např. 4:38-40, 5:15-25, 6:17-19, 7:11-15,
Matoušovo evangelium.
Centrum pro katechezi v Olomouci 2014 Foto:morguefile.com.
Skutečná svoboda Bohumír Novotný, , AC Ivanovice n.H.
 Aneb to nejlepší, co nás mohlo potkat….  Na počátku Bůh stvořil nebe a zemi (Gen 1,1)  Bůh stvořil člověka, aby byl jeho obrazem, jako muže a ženu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiáluVY_32_INOVACE_VV_4_KR_13_PAMATKY_CESKYCH_BUDEJOVIC_A_BLIZKEHO_OKOLI.
BIBLE = KNIHY STARÝ ZÁKON NOVÝ ZÁKON
Význam bible OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M ) úkol: Vytvoř myšlenkovou mapu (co si vybavíš, když se řekne bible):
Křesťanství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Křesťanství Adámková. Co křesťanská víra není? Velmi často se setkávám s představou, že křesťanská víra znamená dělat určité věci za účelem naklonění.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
K ŘESŤANSTVÍ. M APA KŘESŤANSTVÍ VE SVĚTĚ Monoteistické náboženství Vznik v 1. – 2. st. n. l. Soustředěno kolem života Ježíše z Nazaretu Vzniklo z židovství.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.5 Křesťanská církev Název sady: Raný a vrcholný středověk.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_5-14_ Církev ve středověku Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Řád mše svaté.
Ježíš.
CESTA LIDSKÉ DUŠE Nové nebe a země Nový Jeruzalém duše v novém těle
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Jan 1.: Na počátku bylo Slovo… …to světlo svítí v temnotě a temnota ho nezachvátila … …pravé světlo, které osvěcuje každého člověka, přicházelo.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Raný středověk Označení materiálu: VY_32_INOVACE_02_rany_stredovek.ppt
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

SYMBOLY ZÁCHRANY Pomůcka ke katechezi na téma „spása“ Cyklus: Symboly v katechezi Cesty katecheze č. 2/2010

Náměty k práci se symboly z katakomb Zadejte úkol najít co nejvíce informací o tom, jak žili křesťané ve starověkém Římě a co pro ně znamenaly katakomby. Promítněte obraz z katakomb: účastníci katecheze jmenují postavy či symboly, které vidí. Účastníci hledají souvislost zobrazeného s některou biblickou událostí nebo se životem křesťanů této doby. Účastníci se seznámí s názvem obrazu (kliknutím se zobrazí) a s několika informacemi o obraze (na dalším snímku za obrazem). Hovořte o tomto symbolu v souvislosti s darem spásy od Boha a pokuste se pojmenovat souvislost se životem účastníků.

Kotva a ryby na Antoniově epitafu z Domitiliných katakomb v Římě, 3 Kotva a ryby na Antoniově epitafu z Domitiliných katakomb v Římě, 3. století

KOTVA A RYBY Kotva je symbolem naděje, jistoty a spásy dává stabilitu lodi na rozbouřeném moři a jistí místo v přístavu Jistota Božího zaslíbení – „pevné zakotvení v naději“ – zmiňovaná v listě Židům (6,18–19) v narážce na věčný život („jako první z nás vstoupil do nebeské svatyně Ježíš“) je důvodem, proč se symbolické zobrazení kotvy objevuje na mnoha křesťanských náhrobcích, a to nejvíce kolem roku 300, kdy opět zesílilo pronásledování. Tvarově je často stylizována do kříže, symbolu Kristova utrpení, ačkoliv se jinak v těchto dobách samotný symbol kříže nevyskytuje, protože je stále chápán jako potupný popravčí nástroj. Ryby představují věřící, ale také samotnou eucharistii, tj. zaručený prostředek vedoucí ke spáse (věčnému životu).

Holubice s olivovou ratolestí na náhrobku Augúriné, konec 3. století

HOLUBICE S OLIVOVOU RATOLESTÍ Symbolické zobrazení holubice s olivovou ratolestí je narážka na holubici ohlašující Noemovi konec potopy a předzvěst Božího míru pro svět (Gn 8,10.12). Toto zobrazení může být chápáno rovněž jako znázornění křtu, obecně křesťana zachráněného obmytím vodou z nákazy hříchu, a také jako vyjádření míru, který duši člověka poskytuje tato svátost. Na náhrobcích často chápána jako spasená křesťanova duše, která po přestálém utrpení v tomto světě došla do blaženého světa. Olivová ratolest může být nahrazena snítkou vavřínu nebo palmovou ratolestí odkazující na mučednickou korunu zemřelého.

Modlící se Zuzana osočovaná starci, výjev z Řecké kaple v Prisciliných katakombách v Římě, 3. století

ZUZANA A STARCI V prvních staletích pozvolna vzniká zárodek nového křesťanského umění a upuštění od židovského zákazu zobrazování Boha. Mladá křesťanská obec, opakovaně ohrožovaná krvavým pronásledováním, byla povzbuzována čtením starozákonních textů i evangelií, zvláště úryvky zdůrazňujícími zázračný Boží zásah ve prospěch člověka. Předčítání příběhu o zachráněné Zuzaně nespravedlivě obviněné starci (Da 13) bylo nepochybně reakcí na pomluvy většinové společnosti připisující křesťanům páchání různých zvráceností (např. kanibalismu pramenícího z doslovně chápaných Kristových slov při ustanovení eucharistie).

Oběť Abrahámova, výjev z hrobky zahalené ženy v Prisciliných katakombách v Římě, 3. století

ABRAHÁMOVA OBĚŤ Motiv obětování milovaného syna Izáka Abrahámem je dalším z řady výjevů zázračných zásahů ve prospěch života člověka (z dalších zmiňme např. tři mládence v peci ohnivé, Daniela v jámě se lvy, Jonáše zachráněného z břicha velryby, Mojžíše a vytrysknutí zázračného pramene na poušti, uzdravení malomocného, vzkříšení Lazara apod.). Vyobrazení Abrahámovy oběti může však být narážkou i na nového Izáka, tj. Krista, skutečně obětovaného milovaného syna, dokonalé oběti jednou provždy, a tudíž i jisté cesty zpět k Bohu.

Modlící se žena (orantka), výjev z hrobky zahalené ženy v Prisciliných katekombách v Římě, 3. století

ORANTKA (modlící se žena) Zobrazení člověka s rozepjatýma rukama s dlaněmi vzhůru k nebi je známým vyobrazením modlitebního postoje křesťanů. V raně křesťanských pohřebištích (katakombách) obvykle znamená víru ve spasenou duši křesťana směřující k Bohu. V Prisciliných katakombách je uprostřed zobrazena duše zemřelé ženy - vdovy obklopená dvěma dalšími výjevy z jejího života: vlevo uzavřením manželství před biskupem na trůně a vpravo mateřstvím.

Ryba a koš s pěti chleby, vyobrazení z Luciiny krypty v Kalixtových katakombách v Římě, přelom 2. a 3. století

EUCHARISTICKÁ RYBA K důležitým prvkům víry, ke kterým se upínala naděje prvních křesťanů, náležela nepochybně eucharistie, která v různých symbolických vyjádřeních patří k velmi častým motivům v katakombálním malířství a sochařství: předně jako znázornění pokrmu pro věčný život, ale i samotného Krista. Ryba a koš chlebů (nebo 2 ryby a 5 chlebů apod.) jsou narážkou na eucharistickou přítomnost Krista uprostřed svého, mnohdy trpícího lidu.

Kristus Dobrý pastýř, detail ze stropu Luciiny krypty v Kalixtových katakombách v Římě, 3. století

DOBRÝ PASTÝŘ pastýř starajícího se o své stádo: „Hospodin je můj pastýř, nic nepostrádám...“ (Žalm 23) dobrý pastýř, který „za ovce pokládá svůj život“ (J 10,11) Kristus smiřuje hříšníka s Bohem a vrací mu život. Ovce zastupuje duši zemřelého a pastýř je samotným Kristem, který je cestou vedoucí k Bohu. Zobrazení Dobrého pastýře z Kalixtových katakomb prohlubuje symboliku o nádobu s vodou v ruce pastýře, která je odkazem na křest a obecně na svátosti (zvláště eucharistii), slovy Janova evangelia: „Kdo se napije vody, kterou mu dám já, nebude žíznit navěky, voda se v něm stane pramenem vody tryskající k věčnému životu“ (J 4,14).

Věnec vítězství, ústřední výjev figurálního náhrobku z Vatikánských muzeí, pol. 4. století

VĚNEC VÍTĚZSTVÍ V Novém zákoně je boj za víru porovnáván se sportovními hrami. „Oni to podstupují pro pomíjitelný věnec, my však pro věnec nepomíjitelný.“ (1 K 9,25). Vavřínový věnec jako předzvěst budoucího života s Kristem se často objevuje na raně křesťanských sarkofázích zvláště ze 4. století. Velmi často je spojen s Kristovým monogramem (chrismon), který je do něho vepsán. Řecká písmena X (chí) a P (ró) znamenají Christos (tj. Kristus). Po povolení křesťanské víry (313) se Kristův monogram ve vavřínovém věnci objevuje velmi hojně doplněn o další prvky symbolického charakteru. Na sarkofázích nahrazuje zmrtvýchvstalého Krista. Věncem vrcholí kříž s holubicemi na břevnech – to jsou duše křesťanů toužících po věčném životě s Kristem vítězícím nad smrtí.

© CESTY KATECHEZE revue pro katechetiku a náboženskou pedagogiku Pomůcka k číslu 2/2010, s. 27-28 Určeno pouze pro vzdělávací účely, nelze využít komerčně Autor fotografií a původního textu: PhDr. Radek Martinek Text je uveřejněn v plném znění v časopisu, prezentace obsahuje pouze výběr.