Karolína Neuvirtová - 1 - Nevracejte peníze ze 6. R.P. a získejte další ze 7. R.P. Interexpert Bohemia spol. s r.o.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
4. Cvičení – Vliv zdanění na finanční rozhodování 1FP211.
Advertisements

PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
LEASING z pohledu daně z příjmu
Provozně - ekonomický pohled na datová centra
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Dlouhodobý hmotný majetek – odpisy (2. část) Vypracoval : Ing. Jana Šustrová Projekt Anglicky v odborných.
Výzkumné projekty MPO řešené v r na ZČU náležitosti účetních dokladů na ZČU u projektů se samostatným bankovním účtem.
Certifikované vyúčtování a audit v rámcových programech Evropské unie
MZDA.
KAMPUŠ, EUPRO LE JAK SESTAVIT ROZPOČET PROJEKTU ČVUT
MONITOROVACÍ ZPRÁVY v OP VK Seminář pro příjemce v rámci globálních grantů Olomouckého kraje Olomouc, 20. a 21. dubna 2009.
1 Sociální integrace OK Zajištění dostupnosti vybraných sociálních služeb v Olomouckém kraji Cena za poskytování sociální služby Platební podmínky – fakturace.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
1Budoucnost „full cost modelu“ ve výzkumu v ČR Konference Budoucnost „full cost modelu“ ve výzkumu v ČR Úvod do problematiky 30. března 2009, Praha Lenka.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Ing. Soňa Šestáková Název materiálu: Základní účtování mezd Označení materiálu:
Uznatelné výdaje v projektech podpořených ze strukturálních fondů EU v administraci NROS Vyúčtování globálních grantů.
Poradní sbor 28. května 2014.
Způsobilé výdaje projektů
Dodavatelsko-odběratelské vztahy osnova přednášky Radmila Herzánová
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
1 Způsob žádání o dotaci v rámci OP Lidské zdroje a zaměstnanost Prezentující Mgr. Petr Zavadil.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Daň z přidané hodnoty a její účtování
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Říjen 2012VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková. Střední.
Daňová reforma - reformní novela 2013 JUDr. Radim Boháč, Ph.D
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zuzana Mikulová. Střední škola hotelnictví a služeb a Vyšší odborná škola, Opava,
12. února 2009, ČVUT Charakteristika uznatelných nákladů projektu 7. RP Kateřina Slavíková Technologické centrum AV ČR
Daňová evidence Michal Radvan
Zkušenosti auditorky s audity projektů FP7 Marie Curie
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
„ Finanční zprávou pro Akci 3 krok za krokem “. Základní finanční pravidla programu  Pravidla dána Příručkou pro Akci 3 a Rozhodnutím o poskytnutí dotace.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
MAJETEK PODNIKU září 2012 VY_32_INOVACE_UCE_070106
1 VŠFS KSM MEI Společný rozpočet EU Společný rozpočet EU Osnova: 1. Obecná charakteristika společného rozpočtu EU 2. Příjmy společného rozpočtu.
Ing. Milena Smržová vedoucí oddělení kontroly realizace Účetnictví projektu.
Právo sociálního zabezpečení J.Kožiak. Předmět úpravy  Pojem Právní odvětví, které upravuje pomoc občanům v tíživé společenské situaci z veřejných zdrojů.
Automobil a daň z mezd Poskytne-li zaměstnavatel zaměstnanci bezplatně firemní motorové vozidlo k používání pro služební i soukromé účely, považuje se.
PŘEDNÁŠKA NEMOCENSKÉ POJIŠTĚNÍ II.. Osnova přednášky Výše dávek nemocenského pojištění  denní vyměřovací základ  rozhodné období  redukční.
EVIDENCE PŘÍJMŮ A VÝDAJŮ
Sociální ekonomika a účetnictví v sociálních podnicích „Sociální podnikání jako efektivní nástroj snižování nezaměstnanosti“, CZ.1.07/3.2.05/ Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_264.
Seminář pro žadatele o finanční podporu z OP VK 2007 – 2013 FINANČNÍ ČÁST.
Phare 2003 RLZ Financování květen 2005 regionální informativní semináře.
Holínská, E.: Základy účetnictví BIVŠ LS 2009/ Stručný obsah 2. přednášky předmět účetnictví majetek podniku - aktiva struktura aktiv vlastnický.
Grantové schéma Phare 2003 Rozvoj lidských zdrojů Seminář pro auditory Část finanční Praha, 15. března 2006 Ing. Kateřina Auerveková
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH Právní úpravu této problematiky nalezneme v § 21 – 25 ZDPH, Daň na výstupu při dodání zboží, poskytnutí.
Základ pro výpočet DPH a výpočet Obecně vymezuje základ pro výpočet DPH § 36 ZDPH, Pro konkrétní specifické situace potom najdeme řešení v § 38 – 41 ZDPH,
ÚČETNICTVÍ 2 7. KAPITOLA: ÚČETNICTVÍ 2 7. KAPITOLA: ZÚČTOVÁNÍ SE ZAMĚSTNANCI A INSTITUCEMI SOCIÁLNÍHO A ZDRAVOTNÍHO POJIŠTĚNÍ Vysoká škola technická a.
Naklady a jejich členění
PODPORA SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ V RÁMCI OPZ – VÝZVA Č. 03_15_015 Veronika Pokorná, MPSV Praha,
Projekt Sociální služby v Ústeckém kraji. DŮLEŽITÉ INFORMACE K EKONOMICKÉ STRÁNCE POSKYTOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB.
Způsob financování GP a způsobilé výdaje. Financování GP  Celková výše dotace: 100 % celkových způsobilých výdajů  Podíl EU: 85 %  Podíl SR: 15 % 
Alena Zítková INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Globální granty kraje Vysočina jsou spolufinancovány Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Financování podniku. náklady přímé – stanoví se na jednotky (materiál, úkolová mzda, pojištění z úkol. mezd) přímé – stanoví se na jednotky (materiál,
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_Úč24.08 RočníkDruhý.
Operační program Výzkum a vývoj pro inovace. Veřejná podpora - příjemce Hlavní činností je VaV, výuka, TT Zisk je zpětně reinvestován do hl.činnosti Oddělení.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Bankovní účetnictví Nehmotný a hmotný majetek, zásoby
Revize MGA/Aktualizace AGA
Mgr. et Mgr. Michal Tuláček 30. října 2017
Řízení majetku ve vazbě na zdrojovou náročnost
MAJETEK V PODNIKU A ZDROJE FINANCOVÁNÍ
Transkript prezentace:

Karolína Neuvirtová Nevracejte peníze ze 6. R.P. a získejte další ze 7. R.P. Interexpert Bohemia spol. s r.o. Mikulandská 2, Praha 1, Tel.: Fax: Karolína Neuvirtová

Karolína Neuvirtová Přehled hlavních chyb  Neschopnost účetní jednotky doložit „inventuru závislosti“ FORM C na účetnictví  Špatný kurz EURO  DPH tuzemské, DPH služební cesty  Vstupní cena hmotného majetku versus odpisy  Náklady na management nárokovány v jiných kategoriích, chybně vykázaná režie  Plánované hodinové sazby versus skutečné hodinové sazby  Time sheets versus mzdové listy  Osobní náklady  „Beztrestné“ opravy ve FORM C  Další drobné postřehy

Karolína Neuvirtová Neschopnost účetní jednotky doložit „inventuru závislosti“ FORM C na účetnictví 1. Prvotní doklady 2. Sestava ze střediskového účetnictví daného grantu (středisko, prvek, útvar) 3. Tabulka s rozdělením nákladů dle doporučených kategorií (viz obrázek) 4. FORM C

Karolína Neuvirtová Neschopnost účetní jednotky doložit „inventuru závislosti“ FORM C na účetnictví Cost Categories Costs Claimed According to Cost statements Eligible Costs in CZK Eligible Costs in EURO Direct Costs: Personnel 41, , Other direct costs: Durable equipment Subcontracting Travel and subsistence 36, , Consumables and supplies 54, , Subtotal 132, , Indirect costs 20% 26, Management Costs (Audit Report) - - Indirect costs of Management Costs Subtotal TOTAL 159, ,378.81

Karolína Neuvirtová Špatný kurz EURO  ml/index.en.html - Přepočet na EURO se provádí dle denního kurzu Evropské centrální banky k prvnímu dni měsíce následujícího po konci období za které se podává FORM C ml/index.en.html  - všechny materiály Komise k 6.R.P.

Karolína Neuvirtová DPH – Annex II - General Conditions (II.19)  Nepřímé daně včetně DPH a cla  Dlužné úroky  Rezervy  Kurzové zisky/ztráty  Náklady vzniklé, přiřazené nebo uhrazené z jiného projektu (grantu)  Výdaje na cizí či vlastní kapitál  Dluhy a poplatky za dluhové služby  Nepřiměřené nebo nepodložené náklady  Jakékoliv náklady, které neodpovídají ustanovením článku II.19 smlouvy mezi kontrahentem a Komisí.  RADA PRO ÚČTOVÁNÍ: I PŘESTO, ŽE JE ORGANIZACE NEPLÁTCEM DPH, ÚČTUJTE KAŽDÝ ÚČETNÍ DOKLAD VE DVOU ZÁPISECH (ZÁKLAD DPH A DPH) – JINAK VELKý PROBLEM V INTERNI KOMUNIKACI

Karolína Neuvirtová Vstupní cena versus odpisy  Zařízení dlouhodobé spotřeby (Durable equipment) Je využito pro projekt Uznatelným nákladem není vstupní cena majetku, ale příslušný odpis, který je relevantní pro dané vyúčtovací období a který je v souladu s vnitřní účetní politikou kontrahenta. Do pořizovací ceny majetku vstupují i náklady na jeho uvedení do provozu (doprava, montáž, vynucené stavební úpravy) Uznatelným nákladem je i poměrná část leasingu u finančního pronájmu s následnou koupí, vyjma finanční (dluhové) služby Uznatelným nákladem je i poměrná část odpisů hmotného a nehmotného majetku, který byl pořízen před začátkem uzavření smlouvy s EU

Karolína Neuvirtová Příklad výpočtu odpisů  A / B x C x D (lineární odpisy)  A = období v měsících (dnech) po které je tento dlouhodobý hmotný a nehmotný majetek používán pro projekt ode dne zaúčtování daňového dokladu za relevantní vyúčtovací období (FORM C)  B = délka odpisování tohoto hmotného a nehmotného majetku v měsících (ve dnech)  C = skutečná vstupní cena (bez DPH) tohoto hmotného a nehmotného majetku  D = procentní použití tohoto konkrétního předmětu pro daný projekt, pro dané zúčtovací období

Karolína Neuvirtová Praktický příklad pro evidenci odpisů FSPoložka Datum zaúčtov ání Použití pro projekt – počet měsíců Odpisová sazb a v měsí cích Využití pro projekt Vstupní cena bez DPH Skutečné odpisy 2Server system ,00%4.307, ,81 Total € 1.076,81

Karolína Neuvirtová Náklady na management Type of Activity Research and Technological Development / Innovation Demonstratio n Training Management of the Consortium Other Specific Activities Total (A)(B)(C)(D)(E) (F) = (A)+(B)+(C)+(D )+(E) Cont racto r Third Party( ies) Con tract or Third Party (ies) Cont ract or Thir d Par ty(i es) Contr actor Thir d Par ty(i es) Con trac tor Thir d Part y(ies ) Contr actor Third Party (ies) Direct costs Of which subcontractin g0 Indirect costs8174 Adjustments to previous period(s) 0 Total costs

Karolína Neuvirtová Náklady na management – AC model  Osobní náklady vynaložené v souvislosti s managementem konsorcia, za předpokladu, že mohou být přesně vykázány jako přímé náklady související s projektem, mohou být vykázány v nákladech na management (např. část mzdy vedoucího projektu). Rozhodující jsou podmínky v Annexu I a přidělené člověkoměsíce. Není nárok na 20% režii.

Karolína Neuvirtová Plánované hodinové sazby versus skutečné hodinové sazby  Nezbytná spolupráce mezi účetní, mzdovou účetní a projektovým manažerem

Karolína Neuvirtová Time sheets versus mzdové listy  Ve většině institucí nejsou propláceny přesčasy což má vliv na výkazy práce (time sheets). Pozor, soboty a neděle žádná instituce u výzkumních pracovníků neproplácí.

Karolína Neuvirtová Osobní náklady  Osobní náklady (Personnel) Hrubá mzda, sociální a zdravotní pojištění, příspěvek do FKSP Jejich uznatelnost závisí na druhu nákladového modelu:  FC a FCF modely: Osobní náklady stálých zaměstnanců (pracovní smlouvy na dobu neurčitou) Osobní náklady přechodných zaměstnanců (pracovní smlouvy na dobu určitou) Osobní náklady odrážejí rozpis činností uvedený v Popisu práce (working packages – pracovní balíčky) a evidují se pro každý měsíc a každého pracovníka v Time sheetech po celou dobu trvání projektu.

Karolína Neuvirtová Osobní náklady  AC modely – pozor velmi specifické: Přímé osobní náklady musí být omezeny na skutečné náklady na zaměstnance přidělené na projekt, pokud kontrahent se zaměstnancem uzavřel: Časově omezenou smlouvu na práci na projektech 6. rámcového programu Časově omezenou smlouvu na dokončení doktorátu Smlouvu, která zcela či částečně závisí na externím financování, doplňující normální běžné financování kontrahenta  Nelze zahrnout mzdové náklady vedoucího projektu na řízení projektu (patří do managementu, pokud plánováno v příslušným WP v Annexu I)

Karolína Neuvirtová Osobní náklady  Nepříjemné otázky???

Karolína Neuvirtová FORM C – beztrestné opravy Type of Activity Research and Technological Development / Innovation Demonstratio n Training Management of the Consortium Other Specific Activities Total (A)(B)(C)(D)(E) (F) = (A)+(B)+(C)+(D )+(E) Cont racto r Third Party( ies) Con tract or Third Party (ies) Cont ract or Thir d Par ty(i es) Contr actor Thir d Par ty(i es) Con trac tor Thir d Part y(ies ) Contr actor Third Party (ies) Direct costs Of which subcontractin g0 Indirect costs8174 Adjustments to previous period(s) 0 Total costs

Karolína Neuvirtová Beztrestné opravy ve FORM C  Účetním obdobím je celá doba trvání grantu  S opravou přímého nákladu nezapomeňte i na příslušnou opravu režie

Karolína Neuvirtová Další drobné postřehy  FORM C je manažerský výkaz: Proč si nárokujete nižší režii než 20% (u AC modelu)??? Nižší režie pouze pokud se aplikuje „special clause“ č. 9

Karolína Neuvirtová RP kalkulace mezd  Hypotézy práce a zdroje: Guide to Financial Issues relating to FP 7 Indirect Actions – version : p. 39: „personnel must be remunerated in accordance with the normal practices of the beneficiary“ Zaměstnanec musí být odměňován v souladu s běžnou praxí příjemce grantu p. 39„the complete time recording system should be enable reconciliation of total hours in cases where personnel work on several projects during the same period“. Úplný docházkový systém by měl poskytnout inventuru celkového přehledu hodin, pokud dotčená osoba pracuje ve stejném období na více projektech. p. 34 „in the cases the resources made available by the third party (the Government) to the beneficiary can be assimilated to the own resources of the beneficiary, and can therefore be charged to the project without being considered a receipt.“ V případě, že jsou zdroje příjemci dotace poskytnuté třetí stranou (v tomto případě vládou), tyto zdroje mohou být sloučeny v položce vlastní zdroje příjemce a mohou (náklady) tedy být účtovány do projektu bez toho, aby byly považovány za příjem

Karolína Neuvirtová RP kalkulace mezd  Hypotézy práce a zdroje:  Certificates issued by external auditors, Guidance notes for beneficiaries and auditors p. 8 „Experience with past framework programmes has evidence that the main sources of errors in the costs claimed by beneficiaries relate to personnel costs and indirect costs, often calculated according to a methodology which does not conform to the grant agreement provisions. The objective of the certification on the methodology is to promote the use of correct methodologies by beneficiaries when calculating personnel costs and indirect costs“ „The ideal target for the provision of this kind of certification is typically beneficiaries of multiple grants which have an established methodology for calculating their rates“. Zkušenosti s minulým rámcovým programem poskytly důkaz o tom, že hlavními zdroji chyb v požadovaných nákladech příjemce jsou spojeny s osobními a nepřímými náklady, neboť jsou často kalkulovány dle metodologie která není v souladu s podmínkami grantové smlouvy. Cílem ověření metodologie je propagovat užívání správné metodologie při kalkulaci osobních nákladů a nepřímých nákladů. Ideálním cílem tohoto opatření je, že příjemce který má vícezdrojové financování má vybudovanou metodologii pro kalkulaci svých sazeb.

Karolína Neuvirtová Výpočet uznatelných osobních nákladů projektu v 7. rámcovém programu  Současný stav:  Zaměstnanec jehož mzda je hrazena z více zdrojů přiděluje mzdu na projekty většinou dle následujího klíče:

Karolína Neuvirtová Současný klíč k rozdělení mezd na projekty Pracovní kapacita100% z toho 50% RP z toho 50% GAČR Základní mzda 10, , Osobní příplatek 10, , Odměna dle rozhodnutí řešitelů 40, , , Celkem 60, , ,000.00

Karolína Neuvirtová Metodologie Evropské komise Pracovní kapacita je Komisí chápána jako plánovaný údaj100%z toho 50% RPz toho 50% GAČR Rozhodující je počet odpracovaných hodin na projektu dle time sheets140 hodin70 Základní mzda 10, , Osobní příplatek 10, , Odměna Komisí přepočítána dle počtu odpracovaných hodin=(40000/140)*70 20, Celkem 60, ,000.00

Karolína Neuvirtová Závěr při porovnání metodologie  S odměnami je dle metodologie EU zacházeno jinak  Metodologii přiřazení nákladů na jednotlivé projekty je nutné aplikovat na všechny typy projektů v instituci = jednotná běžná praxe příjemce grantu

Karolína Neuvirtová Vrácení DPH (6. RP a 7 RP)  § 81  Vracení daně v rámci zahraniční pomoci  (1) Pokud mezinárodní smlouva, která je součástí českého právního řádu, obsahuje ustanovení, že nenávratná zahraniční pomoc je osvobozena od daně nebo z prostředků zahraniční pomoci nesmí být hrazena daň, má osoba, která takovou daň zaplatila, nárok na vrácení daně, a to na základě žádosti. Daň se nevrací u programů a projektů financovaných ze zdrojů Evropské unie s výjimkou programů předvstupní pomoci.  (2) Nárok na vrácení daně má rovněž osoba, která takovou daň zaplatila a která požádá o vrácení daně zaplacené z prostředků nenávratné zahraniční pomoci nebo z prostředků ze zdrojů Evropské unie poskytnutých na podporu projektů výzkumu a vývoje 59a), pokud podle pravidel poskytovatele prostředků nemohou být tyto prostředky použity na úhradu daně.59a)

Karolína Neuvirtová Vrácení DPH (6. RP a 7 RP)  (7) Žadatel, který není plátcem, má pro účely vracení daně procesní postavení daňového subjektu podle zvláštního právního předpisu. 59) 59)  (8) Nárok na vrácení daně lze uplatnit nejdéle do 15 měsíců od konce kalendářního měsíce, ve kterém se zdanitelné plnění uskutečnilo. Pokud není nárok na vrácení daně uplatněn do této lhůty, nárok zaniká.

Karolína Neuvirtová Děkuji za vaši pozornost Připravení se auditu bát nemusejí!