Podpora lidských zdrojů v rámci OP LZZ a OPZ Karel Vít, MPSV
Základní přehled realizace OP LZZ (2007-2013)
Projekty OP LZZ (objem v mil. Kč, počet)
Čerpání alokace OP LZZ (% z údajů v Kč, mil. Kč)
Plnění indikátorů OP LZZ (počet, % cílové hodnoty)
Graf: Finanční pokrok (EUR, EU + národní)
Evaluace dopadů oblasti podpory 1.1
Úvod Pilotní counterfactual impact evaluation OP LZZ, oblast podpory 1.1 = evaluační projekt zaměřený na ověření dopadů podpory z ESF na podnikovou sféru. Cíl evaluace: zjistit, do jaké míry má podpora z ESF vliv na obrat, zisk a zaměstnanost firem, a také odkrytí mechanismu, kterým k tomuto vlivu dochází. Výsledky budou využit k cílení podpor z ESF pro nové programové období 2014 až 2020. Analyzované výzvy: Výzvy grantových projektů OP LZZ, oblasti podpory 1.1, konkrétně výzvy č. 23, 35, 39 a 60. Dále pak samostatná systémová výzva „Vzdělávejte se!“, č. 34.
Použitá data Pro provedení analýzy použita data z Monit 7+, kombinovaná s daty ČSÚ, a také dotazníkového šetření mezi podniky. Dle dat rozdělil evaluátor firmy podle velikosti, regionu působnosti, odvětví, formy intervence a typu školení. Pro každou firmu byly sledovány tyto proměnné: – Tržby – Hospodářský výsledek – Počet zaměstnanců (vč. DPČ a DPP + majitelé firem) – Investice do vzdělání – Fluktuace
Dopad podpory ESF na zaměstnanost Velké a střední firmy – kladný dopad Malé firmy – spíše záporný dopad Dopad podpory ESF statisticky prokázán pouze u grantových projektů
Celkem za intervenci osob Náklady OP LZZ na 1 osobu v Kč Na jednu velkou firmu +15,15 pracovních míst (tj. celkově 5 454), na jednu středně velkou firmu +7,95 pracovních míst (tj. celkově 3 713) udržených/vytvořených díky podpoře ESF. Za celý soubor firem u grantových projektů +10,38 pracovních míst na firmu (tj. celkově 12 975) udržených/vytvořených díky podpoře ESF. Tabulka 1. Dopad grantových podpor OP LZZ na zaměstnanost v podpořených firmách Mikro firmy Malé firmy Střední firmy Velké firmy Celkem za intervenci osob Průměrně osob na firmu Náklady OP LZZ na 1 osobu v Kč na 1 osobu v Kč Náklady OP LZZ na 1 osobu v Kč Instrumentální metoda (podpoření:nepodpoření) 3,36 0,56 2782736 222,61 1,13 1039395 3712,7 7,95 226938 5454 15,15 149883 Počet podpořených firem 6 197 467 360 Vyplacena dotace v Kč (2009-2011) 9 349 992 231 379 628 842 539 611 817 463 270 Průměrné výsledky 5,92 0,99 1579391 139,4 0,71 1660093
na konkurenceschopnost podniků Dopad podpory ESF na konkurenceschopnost podniků Analyzováno pomocí proměnných „hospodářský výsledek“ a „tržby“ z let 2006 až 2011. U analýzy tržeb nebyl statisticky prokázán účinek podpory ESF ani jednou z použitých metod. U hospodářského výsledku se podařilo statisticky prokázat dopad intervence pouze u velkých firem realizujících grantové projekty. U ostatních velikostních kategorií a u výzvy „Vzdělávejte se!“ se dopady intervence statisticky prokázat nepodařilo.
Dopad podpory ESF na... Podniky členěné dle typu podpory Použito porovnání úspěšných žadatelů a nežadatelů. Prokázán pozitivní vliv ESF na hospodářský výsledek u grantových projektů velkých firem. Podniky členěné dle typu školení U grantových výzev prokázán pozitivní výsledek u technických dovedností, který měl vliv na zaměstnanost. Vzdělávání v měkkých dovednostech mělo menší dopad na zaměstnanost než ostatní typy vzdělávání, u 2 výzev byla tato skutečnost prokázána rovněž statisticky. Pozitivní dopad na tržby mělo vzdělávání v odborných dovednostech, cizích jazycích a technických dovednostech a opět žádný dopad v měkkých dovednostech. Pozitivní dopad na hospodářský výsledek mělo vzdělávání v technických dovednostech (výzva č. 35).
Závěry pilotní counterfactual impact evaluation OP LZZ Prokázán vliv podpory ESF na zaměstnanost velkých a středních firem v rámci grantových podpor; naopak vliv na hospodářský výsledek a tržby firem statisticky prokázán nebyl. Jako nejvíce průkazná se potvrdila metoda instrumentálních proměnných (V), která mj. prokázala celkový nárůst pracovních míst na firmu o 10,38, což je celkově 12 975 udržených či vytvořených pracovních míst na firmu díky podpoře ESF. Největší prospěch firem poskytlo vzdělávání v technických dovednostech, nejmenší pak v měkkých dovednostech. Za účelem ověření dlouhodobého udržitelného dopadu bude nutné získané výsledky v budoucnu prokázat opakovanou analýzou.
Operační program Zaměstnanost (2014-2020)
OP Zaměstnanost (prioritní osy + alokace) Podpora zaměstnanosti a adaptability pracovní síly (59 %) Sociální začleňování a boj s chudobou (30 %) Sociální inovace a mezinárodní spolupráce (2 %) Efektivní veřejná správa (5 %) Technická pomoc (4 %) Alokace programu – celkem cca 2,569 mld. EUR, tj. cca 70 mld. Kč (z toho 2,136 mld. EUR z ESF a 433 mil. EUR národní spolufinancování). Prostředky možno čerpat do konce roku 2023. Na prioritní osu 1 OPZ je vyčleněno cca 60 % alokace celého programu, tj. cca 42 mld. Kč.
Prioritní osa 1 Podpora zaměstnanosti a adaptability pracovní síly Investiční priorita 1 Přístup k zaměstnání pro uchazeče a neaktivní osoby, včetně místních iniciativ zaměstnanosti a podpory mobility pracovní síly. Investiční priorita 2 Rovnost žen a mužů, odstraňování genderových stereotypů a sladění pracovního a soukromého života. Investiční priorita 3 Přizpůsobení pracovníků, podniků a podnikatelů změnám. Investiční priorita 4 Modernizace a posílení institucí trhu práce, včetně opatření pro zlepšení nadnárodní mobility pracovníků. Investiční priorita 5 Iniciativa na podporu zaměstnanosti mládeže (pouze NUTS II Severozápad). Cílové skupiny v prioritní ose 1: uchazeči a zájemci o zaměstnání, ženy ohrožené na trhu práce, zaměstnanci a zaměstnavatelé, instituce trhu práce a jejich zaměstnanci.
IP 3 – přizpůsobení pracovníků, podniků a podnikatelů změnám (1) Intervence v oblasti dalšího vzdělávání a dosahování souladu nabídky a poptávky kvalifikace pracovní síly Zaměření především na zaměstnavatele a zaměstnance, včetně propouštěných zaměstnanců nebo naopak potenciálních nových zaměstnanců Tento přístup umožní podnikům kromě vzdělávání svých stávajících zaměstnanců připravit/zaškolit potenciální nové zaměstnance na konkrétní pracovní místa Důraz bude rovněž kladen na mladé pracovníky a absolventy škol s cílem získání pracovních zkušeností prostřednictvím odborné praxe a stáží v podnicích
IP 3 – přizpůsobení pracovníků, podniků a podnikatelů změnám (2) Zaměření na řešení příčin nízké úrovně znalostí, dovedností a kompetencí pracovníků a nesouladu mezi kvalifikační úrovní pracovní síly s požadavky trhu práce Specifický cíl bude naplněn prostřednictvím: podpory účasti zaměstnanců v dalším profesním vzdělávání, podpory rozvoje klíčových kompetencí, které mají pozitivní vliv na jejich zaměstnatelnost, podpory vzdělávání zejména v malých a středních podnicích posílení spolupráce se zaměstnanci a zaměstnavateli při zvýšení účasti dospělé populace na vzdělávání.
IP 3 – přizpůsobení pracovníků, podniků a podnikatelů změnám (3) Předpokládané podporované aktivity Další profesní vzdělávání zaměstnanců podporované zaměstnavateli, zaměřené na odborné i klíčové kompetence, včetně podpory dalšího profesního vzdělávání OSVČ; Tvorba a realizace podnikových vzdělávacích programů, včetně přípravy podnikových lektorů a instruktorů; Podpora a poradenství při vytváření a zavádění moderních systémů řízení a rozvoje lidských zdrojů v podnicích; Podpora sdružování malých a středních podniků za účelem vzdělávání (např. formou vzdělávacích klastrů);
IP 3 – přizpůsobení pracovníků, podniků a podnikatelů změnám (4) Tvorba a realizace vzdělávacích programů pro zaměstnance, kteří jsou ohroženi propouštěním; Poradenské a informační aktivity v oblasti kariérového poradenství, orientace na trhu práce, možností služeb zaměstnanosti atd., vzdělávací a rekvalifikační programy pro zaměstnance podniků procházejících restrukturalizací nebo končících svoji činnost, včetně propouštěných zaměstnanců; Podpora zavádění age managementu (řízení s ohledem na věk, schopnosti a potenciál pracovníků) do podniků; Podpora odborné praxe a stáží v podnicích.
Finanční alokace OPZ Alokace programu – celkem cca 2,569 mld. EUR, tj. téměř 70 mld. Kč (z toho 2,136 mld. EUR z ESF a 433 mil. EUR národní spolufinancování). Prostředky možno čerpat do konce roku 2023. Míra spolufinancování vztahována k celkovým nákladům; zahrnuje jak veřejné, tak soukromé výdaje. Požadované minimální spolufinancování ze strany příjemců diskutováno s MF. Vyhlášení prvních výzev: v průběhu 1. pololetí 2015.
Děkuji Vám za pozornost. PhDr. Karel Vít, PhD Děkuji Vám za pozornost. PhDr. Karel Vít, PhD. ředitel Odboru implementace fondů EU Ministerstvo práce a sociálních věcí