PROFIL MANAŽERA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

Personální řízení v malých podnicích
Manažerské kompetence
„Osobnost člověka v organizaci”
Úvod do problematiky managementu
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Manažerská moudrost © Outward Bound – Česká cesta Outward Bound – Česká cesta, s.r.o.
Pracovněprávní vztahy v organizaci
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Faktory prosperity Tvrdé a měkké faktory.
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Analýza pracovního místa Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Tereza Podaná Lucie Řeřábková
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Z praktických zkušeností mnoha manažerů vyplývá, že vedoucí neuplatňuje ve všech situacích a ke všem podřízeným stejný styl řízení. Vlastní výběr a účinné.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Podnikatelské organizace (firmy, podniky, popř. jejich dílčí části) tvoří součást sociálně ekonomické struktury společnosti. Z tohoto hlediska je pro.
Hodnocení škol a školských zařízení
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Případová studie: UNIC-Services Ltd. Firma UNIC-Services  Založena roku 1993 IT pracovníkem, jménem Saara Remes-Ulkunniemi  Firma nabízí vzdělávací.
Analýza a popis pracovního místa
Postavení a úkoly manažera v oblasti řízení lidských zdrojů podniku
Hodnocení prací, jako základ spravedlivého mzdového a motivačního systému.
Co je to: podnikové řízení?
Řídící struktury v organizaci
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
MANAGEMENT Mgr. Petra Neumannová.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_03_MANAŽER_P2.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
Personální management
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
Podniková ekonomika Personální činnost.
KRIZE NENÍ HROZBOU! JE PŘÍLEŽITOSTÍ K ROZVINUTÍ DOSUD OPOMÍJENÝCH PŘEDNOSTÍ TRŽNÍ EKONOMIKY. Zbyněk Pitra, předseda Rady expertů ČMA Golem klub, Praha.
Jak řídit a vést lidi Březinová Ludmila
Marketingové prostředí
1.Obsah marketingového řízení
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková. Tým – základ dobré spolupráce Neustálý růst týmů a jejich výkonnosti Zlepšování klíčových postupů Schopnost efektivně.
Poradenství v obecném řízení
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
Definice managementu.
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
T3 Osobnost vedoucího. Management = umění ? = věda ? Manažerem se člověk rodí ? stává na základě praxe ? naučí být ve škole ?
Management.
Styly vedení.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Personální plán pro podnikatelský plán
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Sociální systém hospodářské organizace Charakteristika sociálního systému hospodářské organizace.
STRATEGIE ČIŽP Rob Bakx
Ekonomika malých a středních podniků
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ekonomika malých a středních podniků
Management. Management Management Způsoby a metody řízení podnikatelských i nepodnikatelských celků tak, aby dosahovaly určených cílů Společenská věda.
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Místo lidských zdrojů ve znalostní ekonomice
Transkript prezentace:

PROFIL MANAŽERA

Základní poslání manažera Mezi nejdůležitější schopnosti manažera patří schopnost rozpoznat schopnosti. [Robert Half] Lidi se neřídí. Úkolem je lidi vést. Cílem je produktivní využití konkrétních předností a znalosti každého jedince. [P. Drucker] Základním úkolem manažera je splnění požadavku vyplývajících z tzv. analýzy 4E, což jsou: - účelnost (Effectiveness) – tj. dělání správných věcí, - účinnost (Efficiency) – tj. provádění věci správným způsobem, - hospodárnost (Economy) – tj. dělání věcí s minimálními náklady, - odpovědnost (Equity) – tj. dělání věci spravedlivě a podle práva. K dosažení těchto požadavků musí být manažer dostatečně kompetentní, tj. musí ovládat nejen praktické dovednosti, ale mít i odborné znalosti a specifické charakterové vlastnosti.

Manažer a jeho okolí, prostředí Nejen svět, ale i pracovní prostředí prochází změnami. Obecný trend začátku 21. století: firmy se zeštíhlují: – zmenšování počtů zaměstnanců vede i ke změnám organizačních struktur, zejména ke zmenšování počtu řídících stupňů, - organizace stále více potřebují manažery, kteří nepoužívají autokratického stylu řízení, ale vystupují v rolích koordinátorů, koučů, rádců: méně manageringu – více mentoringu, - Pozor - problém – rozpor současnosti: čím větší nejistota, riziko, krize – tím větší nutnost (potřeba) použití autokratického stylu řízení! Mnoho různých vnitřních i vnějších faktorů ovlivňuje manažerskou výkonnost. Manažeři musí své funkce vykonávat při nepřetržitě se měnících podmínkách. Musí při tom vždy respektovat vliv vnějšího a vnitřního prostředí.

Vnější prostředí Zahrnuje veškeré vlivy působící na organizaci z jejího okolí. Tyto vlivy (faktory) rozdělujeme na: přímé – ovlivňující fungování organizace a nepřímé – ovlivňující klíma, ve kterém organizace funguje, Přímé vlivy: zákazníci, konkurenti, dodavatele, lidské zdroje, Nepřímé vlivy: technologie, ekonomika země, politika a legislativa, kulturní a sociální vlivy, mezinárodní vlivy

Obecné rysy manažerské práce - realizuje (prosazuje) klasické manažerské funkce (plánování, organizování, řízení lidských zdrojů, vedení spolupracovníků, kontrola – analyzování, rozhodování, implementace), - plnění role vizionáře, koncepčního myslitele, tvůrce odvážných projektů do budoucnosti, propagátora všeho nového, - realizuje požadavky majitelů či nadřízených (trvalé zlepšování hospodářských výsledků, zvyšování výkonnosti, produktivity), - rozvijí své schopnosti, dovednosti, znalosti povinnost být neustále „in“, být lepší než podřízení, než ostatní kolegové!

Základní kompetence manažera – způsobilost úspěšně vykonávat manažerskou práci (tzv. osobnostní předpoklady), - odborné znalosti (požadované, nadstavbové, speciální), - praktické dovednosti (získávají se tréninkem a praxi) – * zvládnutí správných řídících praktik, * komunikační schopnosti, * interpersonální dovednosti, * technické dovednosti - sociální zralost – lidské, mravní kvality, charakterové vlastnosti (lidská dimenze sociální zralosti), - charisma manažera

Osobnostní předpoklady pro výkon manažerské funkce Odpovídající intelektové předpoklady Dobré organizační schopnosti Objektivita Flexibilita Sociální citlivost Komunikační způsobilost Tvořivost Dobrá odolnost vůči neuropsychické zátěži Autorita Smysl pro humor Osobní příklad

Styl manažerské práce Styl řízení či manažerské práce představuje způsob činnosti manažera charakterizující postupy jeho rozhodování a zvolené metody dosahování vytýčených cílů. Je důležitým atributem práce každého manažera. Většina manažerských rozhodnutí je determinována následujícími faktory: - charakterem okamžité situace: – rozhodování za normálního, běžného stavu, - rozhodování za rizika a neurčitosti, - rozhodování za krizového stavu. - závažnosti rozhodnutí: - dobře, špatně strukturovaný problém, rizikový problém, legislativní nouze, chybné rozhodnutí a strach před jeho důsledky, neschopnost se rozhodnout. - postoji podřízených: ochota, respektování řídících záměrů či nikoli. - osobními vlastnostmi manažera: tolerantnost, puntičkářství, respektování názorů druhých apod.

Manažerské řídící styly

Nežádoucí manažerské řídící styly Kilimandžáro – neustále zdůrazňuje závažnost a rozsáhlost své práce. Nepřipouští, že jeho činnost ničím nepřekračuje průměr, banálním maličkostem přikládá velký význam; Hasič – je v neustálém spěchu, řeší věci za pochodu, události ho překračují a on jenom „hasí“ problémy, nemá čas na nic jiného; Panikař – řeší vše v neustálém zmatku, který pomáhá vytvářet svými často protichůdnými a v rychlém sledu vydávanými příkazy Hnidopich – patří k vedoucím, kteří se snaží dosáhnout absolutní dokonalosti. Řeší každou maličkost a podstatné věcí mu unikají; Fantasta – vytváří odvážné strategie, projektuje budoucnost, ale jeho plány nestojí na reálném podkladě; řídí se heslem „co krok – to nápad“ Cestovatel – na svém pracovišti se vyskytuje jen vzácně, protože je pořád na nějakém důležitějším jednání. Jeho okolí si na to zvykne, nic po něm nechce, nemusí nic rozhodovat, řešit; Byrokrat – při rozhodování se striktně drží předpisů, zákonů, i když se ukáže, že daná norma je nesmyslná; Mrtvý brouk – řídí se heslem „co tě nepálí, nehas“. Událostem ponechává volný průběh a čeká, že se problémy vyřeší samy.

Efektivnost manažerské práce E = f ( Q , A ) kde Q – kvalita manažerského rozhodnutí nebo příkazu (vlastního rozhodování) A – míra akceptovatelností manažerského rozhodnutí nebo příkazu (ochota podřízených realizovat rozhodnutí nebo příkaz)

Autorita manažera Formální – pravomoc vyplývající z funkčního postavení Neformální – uznání schopností a způsobu jednání s podřízenými Faktory podporující autoritu Odborná kvalifikace Pracovní morálka Důslednost a spravedlivost Příkladnost v morálce Vztah k podřízeným

Rady, doporučení – jak se stát dobrým manažerem 1) Buď dobře informován 2) Angažuj se jen v rozhodování o podstatných věcech a neutápěj se v maličkostech 3) Omezuj svoji účast jen na klíčové akce a úkoly 4) Pracuj prostřednictvím kvalitních spolupracovníků 5) Vtiskni organizaci (firmě) jasný směr – vize, strategie, systém práce, vnitřní kulturu 6) Nepleť se do politikaření 7) Buď pružný 8) Přidržuj se malého počtu jednoduchých pravidel

Dobrý manažer zvládá tři role Interpersonální role: - representuje organizaci („figurehead“); - tvůrčím způsobem vede a motivuje spolupracovníky („leader“); - vytváří a aktivuje kontakty („liason“). 2) Informační role: - získává a využívá podnikatelské informace („monitor“); - sdílí a rozšířuje disponibilní informace („disseminator“); - je mluvčím organizace ke klíčovým problémům („spokesman“). 3) Rozhodovací role: - podniká a rozvíjí inovační prostředí („entrepreneur“); - řeší problémové situace a konflikty („disturbance handler“); - rozděluje omezené zdroje („resource allocator“); - vede jednání s rozhodujícími interními a externími partnery („negotiator“)