PROFIL MANAŽERA
Základní poslání manažera Mezi nejdůležitější schopnosti manažera patří schopnost rozpoznat schopnosti. [Robert Half] Lidi se neřídí. Úkolem je lidi vést. Cílem je produktivní využití konkrétních předností a znalosti každého jedince. [P. Drucker] Základním úkolem manažera je splnění požadavku vyplývajících z tzv. analýzy 4E, což jsou: - účelnost (Effectiveness) – tj. dělání správných věcí, - účinnost (Efficiency) – tj. provádění věci správným způsobem, - hospodárnost (Economy) – tj. dělání věcí s minimálními náklady, - odpovědnost (Equity) – tj. dělání věci spravedlivě a podle práva. K dosažení těchto požadavků musí být manažer dostatečně kompetentní, tj. musí ovládat nejen praktické dovednosti, ale mít i odborné znalosti a specifické charakterové vlastnosti.
Manažer a jeho okolí, prostředí Nejen svět, ale i pracovní prostředí prochází změnami. Obecný trend začátku 21. století: firmy se zeštíhlují: – zmenšování počtů zaměstnanců vede i ke změnám organizačních struktur, zejména ke zmenšování počtu řídících stupňů, - organizace stále více potřebují manažery, kteří nepoužívají autokratického stylu řízení, ale vystupují v rolích koordinátorů, koučů, rádců: méně manageringu – více mentoringu, - Pozor - problém – rozpor současnosti: čím větší nejistota, riziko, krize – tím větší nutnost (potřeba) použití autokratického stylu řízení! Mnoho různých vnitřních i vnějších faktorů ovlivňuje manažerskou výkonnost. Manažeři musí své funkce vykonávat při nepřetržitě se měnících podmínkách. Musí při tom vždy respektovat vliv vnějšího a vnitřního prostředí.
Vnější prostředí Zahrnuje veškeré vlivy působící na organizaci z jejího okolí. Tyto vlivy (faktory) rozdělujeme na: přímé – ovlivňující fungování organizace a nepřímé – ovlivňující klíma, ve kterém organizace funguje, Přímé vlivy: zákazníci, konkurenti, dodavatele, lidské zdroje, Nepřímé vlivy: technologie, ekonomika země, politika a legislativa, kulturní a sociální vlivy, mezinárodní vlivy
Obecné rysy manažerské práce - realizuje (prosazuje) klasické manažerské funkce (plánování, organizování, řízení lidských zdrojů, vedení spolupracovníků, kontrola – analyzování, rozhodování, implementace), - plnění role vizionáře, koncepčního myslitele, tvůrce odvážných projektů do budoucnosti, propagátora všeho nového, - realizuje požadavky majitelů či nadřízených (trvalé zlepšování hospodářských výsledků, zvyšování výkonnosti, produktivity), - rozvijí své schopnosti, dovednosti, znalosti povinnost být neustále „in“, být lepší než podřízení, než ostatní kolegové!
Základní kompetence manažera – způsobilost úspěšně vykonávat manažerskou práci (tzv. osobnostní předpoklady), - odborné znalosti (požadované, nadstavbové, speciální), - praktické dovednosti (získávají se tréninkem a praxi) – * zvládnutí správných řídících praktik, * komunikační schopnosti, * interpersonální dovednosti, * technické dovednosti - sociální zralost – lidské, mravní kvality, charakterové vlastnosti (lidská dimenze sociální zralosti), - charisma manažera
Osobnostní předpoklady pro výkon manažerské funkce Odpovídající intelektové předpoklady Dobré organizační schopnosti Objektivita Flexibilita Sociální citlivost Komunikační způsobilost Tvořivost Dobrá odolnost vůči neuropsychické zátěži Autorita Smysl pro humor Osobní příklad
Styl manažerské práce Styl řízení či manažerské práce představuje způsob činnosti manažera charakterizující postupy jeho rozhodování a zvolené metody dosahování vytýčených cílů. Je důležitým atributem práce každého manažera. Většina manažerských rozhodnutí je determinována následujícími faktory: - charakterem okamžité situace: – rozhodování za normálního, běžného stavu, - rozhodování za rizika a neurčitosti, - rozhodování za krizového stavu. - závažnosti rozhodnutí: - dobře, špatně strukturovaný problém, rizikový problém, legislativní nouze, chybné rozhodnutí a strach před jeho důsledky, neschopnost se rozhodnout. - postoji podřízených: ochota, respektování řídících záměrů či nikoli. - osobními vlastnostmi manažera: tolerantnost, puntičkářství, respektování názorů druhých apod.
Manažerské řídící styly
Nežádoucí manažerské řídící styly Kilimandžáro – neustále zdůrazňuje závažnost a rozsáhlost své práce. Nepřipouští, že jeho činnost ničím nepřekračuje průměr, banálním maličkostem přikládá velký význam; Hasič – je v neustálém spěchu, řeší věci za pochodu, události ho překračují a on jenom „hasí“ problémy, nemá čas na nic jiného; Panikař – řeší vše v neustálém zmatku, který pomáhá vytvářet svými často protichůdnými a v rychlém sledu vydávanými příkazy Hnidopich – patří k vedoucím, kteří se snaží dosáhnout absolutní dokonalosti. Řeší každou maličkost a podstatné věcí mu unikají; Fantasta – vytváří odvážné strategie, projektuje budoucnost, ale jeho plány nestojí na reálném podkladě; řídí se heslem „co krok – to nápad“ Cestovatel – na svém pracovišti se vyskytuje jen vzácně, protože je pořád na nějakém důležitějším jednání. Jeho okolí si na to zvykne, nic po něm nechce, nemusí nic rozhodovat, řešit; Byrokrat – při rozhodování se striktně drží předpisů, zákonů, i když se ukáže, že daná norma je nesmyslná; Mrtvý brouk – řídí se heslem „co tě nepálí, nehas“. Událostem ponechává volný průběh a čeká, že se problémy vyřeší samy.
Efektivnost manažerské práce E = f ( Q , A ) kde Q – kvalita manažerského rozhodnutí nebo příkazu (vlastního rozhodování) A – míra akceptovatelností manažerského rozhodnutí nebo příkazu (ochota podřízených realizovat rozhodnutí nebo příkaz)
Autorita manažera Formální – pravomoc vyplývající z funkčního postavení Neformální – uznání schopností a způsobu jednání s podřízenými Faktory podporující autoritu Odborná kvalifikace Pracovní morálka Důslednost a spravedlivost Příkladnost v morálce Vztah k podřízeným
Rady, doporučení – jak se stát dobrým manažerem 1) Buď dobře informován 2) Angažuj se jen v rozhodování o podstatných věcech a neutápěj se v maličkostech 3) Omezuj svoji účast jen na klíčové akce a úkoly 4) Pracuj prostřednictvím kvalitních spolupracovníků 5) Vtiskni organizaci (firmě) jasný směr – vize, strategie, systém práce, vnitřní kulturu 6) Nepleť se do politikaření 7) Buď pružný 8) Přidržuj se malého počtu jednoduchých pravidel
Dobrý manažer zvládá tři role Interpersonální role: - representuje organizaci („figurehead“); - tvůrčím způsobem vede a motivuje spolupracovníky („leader“); - vytváří a aktivuje kontakty („liason“). 2) Informační role: - získává a využívá podnikatelské informace („monitor“); - sdílí a rozšířuje disponibilní informace („disseminator“); - je mluvčím organizace ke klíčovým problémům („spokesman“). 3) Rozhodovací role: - podniká a rozvíjí inovační prostředí („entrepreneur“); - řeší problémové situace a konflikty („disturbance handler“); - rozděluje omezené zdroje („resource allocator“); - vede jednání s rozhodujícími interními a externími partnery („negotiator“)