č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ÚZEMNÍ ROZHODOVÁNÍ POSTUPY PŘI EXISTENCI RŮZNÝCH NÁSTROJŮ ÚZEMNÍHO PLÁNOVÁNÍ A RŮZNÝCH TYPŮ ÚZEMÍ Ing. arch. Miriam Blažková ÚÚR Brno říjen 2006.
Advertisements

Územní plánování pracovní porada s ORP Vyhodnocování územního plánu a jeho změny - § 55 SZ Zpracoval: Martin Herzog 7. června 2013.
Porada pracovníků měst a obcí Královéhradeckého kraje vykonávajících agendu na úseku územního plánování a stavebního řádu část územní plánování 18. prosince.
Stavební zákon po novele s účinností od
Pořizování územního plánu (vztah k dotčeným orgánům)
Územní plán Liberec.
Regulační plán Regulační plán v řešené ploše stanoví -podrobné podmínky pro využití pozemků, -pro umístění a prostorové uspořádání staveb, -pro ochranu.
Vedení správního řízení
Užívání staveb Dokončenou stavbu, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání, pokud vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení a stavební úpravy.
Obsah a pořízení politiky územního rozvoje Politika územního rozvoje -určuje ve stanoveném období požadavky na konkretizaci úkolů územního plánování v.
NÁMITKY A PŘIPOMÍNKY Návrh rozhodnutí o námitkách a vyhodnocení připomínek podle ustanovení § 53 stavebního zákona.
POSUZOVÁNÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ V ČESKÉ REPUBLICE Zákon č. 100/2001 Sb. Posuzování vlivů na životní prostředí podléhají v zákoně vymezené záměry.
Přednáška na téma Rozbor udržitelného rozvoje území a vyhodnocení vlivů vyhodnocení vlivů zásad územního rozvoje a územního plánu na udržitelný rozvoj.
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
Nástroje územního plánování
Struktura stavebního zákona č. 183/2006 Sb. ČÁST PRVNÍ ÚVODNÍ USTANOVENÍ Předmět úpravy, Základní pojmy ČÁST DRUHÁ VÝKON VEŘEJNÉ SPRÁVY HLAVA I ÚVODNÍ.
KONCEPT ÚZEMNÍHO PLÁNU ODOLENA VODA pro veřejné projednání –
NOVÝ ÚZEMNÍ PLÁN LIBEREC
Územní plán Prahy: Jaká je situace? Martin Skalský / Vendula Zahumenská Praha  listopad 2013.
Stavební zákon a územní plánování
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha - Bratislava
1 Evidence územně plánovací činnosti, ukládání a poskytování písemností Evidence územně plánovací činnosti, ukládání a poskytování písemností Krajský úřad.
Proces pořizování územně plánovací dokumentace
! Proces pořízení územního plánu
Ochrana životního prostředí VE STAVEBNÍM PRÁVU
Územního plánování na obcích v roce 2007 setkání tajemníků obcí Karlovarského kraje KÚKK, ORR, odd. územního plánování, Jana Kaválková.
1 Zpráva o uplatňování územního plánu Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
dobu platnosti rozhodnutí, má-li být delší, než stanoví zákon.
1 Zadání územního plánu Zadání územního plánu Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Plzeň, Krajský.
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
? Územní (prostorové) plánování ÚP
1 Stavební zákon - účast veřejnosti Jitka Bělohradová.
Ochrana životního prostředí v rámci stavebního práva Vybrané otázky práva životního prostředí Přednáška č. 2.
Cíle územního plánování „vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území soustavným a komplexním řešením účelného využití a prostorového.
Posuzování vlivů na životní prostředí v územním plánování (SEA proces) Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění zákona.
Správa stavební 2 Filip Dienstbier, 2010 Nástroje územního plánování Územně plánovací podklady Politika územního rozvoje.
Správní právo 3 Přednáška č. 6 JUDr. Veronika Vlčková
Uplatnění správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.) v režimu stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb.) Petr Průcha listopad 2009.
Ochrana životního prostředí v rámci stavebního práva Právo životního prostředí I.
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
Ochrana životního prostředí v rámci stavebního práva.
1 Územní plánování a územní rozhodování pozemkové právo podzim 2012 Ivana Průchová.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Tomáš Sklenář Územně plánovací dokumentace a její aktualizace.
Stanoviska a vyjádření krajského úřadu po novele stavebního zákona zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění.
1 Možnosti omezení vlastnických práv v ÚPD Možnosti omezení vlastnických práv v ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního.
Porada pro ÚÚP dne Poznatky z oblasti ÚPČ Ing. Gabriela Šípková Krajský úřad Libereckého kraje Odbor územního plánování a stavebního řádu.
Územně plánovací dokumentace Vybrané problémy pořizování a zpracování ve vztahu k DO.
Územní studie Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje
Lhůta pro pořízení územní studie
dobu platnosti rozhodnutí, má-li být delší, než stanoví zákon.
Užívání staveb Dokončenou stavbu, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání, pokud vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení a stavební úpravy.
Umisťování staveb.
ZÚR JMK zásady pro aplikaci Krajský úřad Jihomoravského kraje seminář
Obecná charakteristika
Pořizovatelská praxe Poznámky k pořizování územně plánovací dokumentace: Problematika zastavěnosti pozemku, indexu zastavěnosti Územní studie – konzultace,
Územní plánování Michal Matouš
Územní plánování a územní rozhodování Základy pozemkového práva pozemkové právo podzim 2015 Ivana Průchová.
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Umisťování staveb.
Stavební právo.
Setkání se starosty obcí Karlovarského kraje Téma: Novela stavebního zákona v oblasti územního plánování s účinností od VÝBĚR.
Zkrácený postup pořizování aktualizace ZÚR
územního plánování na obcích v roce 2007
Územní plán Liberec.
Závazné stanovisko orgánu územního plánování
Územní opatření o stavební uzávěře
Stavební přípravy a zásady Rekodifikace veřejného stavebního práva
Transkript prezentace:

č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu STAVEBNÍ ZÁKON č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu

Systematika zákona • část první: úvodní ustanovení část druhá: výkon veřejné správy část třetí: územní plánování část čtvrtá: stavební řád část pátá: společná ustanovení část šestá: přechodná a závěrečná ustanovení část sedmá: účinnost

část I. úvodní ustanovení • vymezena působnost zákona definice základní pojmů zastavěné území nezastavitelný pozemek zastavitelná plocha nezastavěné území veřejná infrastruktura veřejně prospěšné stavby

část II. výkon veřejné správy orgány územního plánování a stavební úřady dotčené orgány - závazná stanoviska pro rozhodnutí podle SZ dotčené orgány - stanoviska pro jiné postupy podle SZ než je správní řízení

orgány územního plánování ORGÁNY OBCE obecní úřad s rozšířenou působností pořizuje územní plán, regulační plán a územní studii a vymezení zastavěného území zastupitelstvo obce rozhoduje o pořízení územního plánu a regulačního plánu, schvaluje zadání a vydává územní a regulační plán rada obce vydává vymezení zastavěného území

orgány územního plánování ORGÁNY KRAJE krajský úřad pořizuje zásady územního rozvoje (ÚP VÚC) a regulační plán zastupitelstvo kraje vydává zásady územního rozvoje a regulační plán, schvaluje zadání rada vydává územní opatření o asanaci a územní opatření o stavební úzávěře

orgány územního plánování MINISTERSTVO pořizuje politiku územního rozvoje schvaluje vláda Rada obcí pro udržitelný rozvoj území

část III. územní plánování cíle, úkoly a nástroje zveřejňování písemností písemností jsou také výkresy, schémata a jiná zobrazení územně plánovací informace veřejné projednání zástupce veřejnosti kvalifikační požadavky na pořizovatele ÚPD (§ 24, § 189 odst. 3, § 195)

nástroje územního plánování územně analytické podklady vyhodnocují stav a vývoj území a slouží jako podklad ÚPD a územního rozhodnutí poskytovatelem údajů jsou orgány veřejné správy a vlastníci dopravní a technické infrastruktury každé 2 roky musí být pořízena úplná aktualizace územní studie řeší vybrané problémy veřejné infrastruktury nebo ÚSES pořizuje se v případě, že to vyžaduje ÚPD

nástroje územního plánování ÚZEMNĚ PLÁNOVACÍ DOKUMENTACE politika územního rozvoje zásady územního rozvoje územní plán regulační plán

obecně územní plánování fáze územně plánovací dokumentace • rozhodnutí zastupitelstva pořídit ÚPD • zadání, příp. zpráva o uplatňování ÚPD • koncept • návrh • vydání opatření obecné povahy

obecně územní plánování dotčené orgány • uplatňují stanoviska - ve všech fázích - koncentrace - doručuje se jim jednotlivě sousední obce, kraje krajský úřad ministerstvo Rada obcí

obecně územní plánování dotčené osoby • obce • zástupce veřejnosti • vlastníci nemovitostí • účastníci územního řízení oznamuje se jim veřejnou vyhláškou

obecně územní plánování námitky • podávají dotčené osoby • koncentrační zásada • písemné a odůvodněné • vydává se rozhodnutí se zdůvodněním • nelze se odvolat • přezkumné řízení podle SŘ • soudní přezkum podle s.ř.s.

obecně územní plánování veřejné projednání • nařizuje pořizovatel ÚPD • oznamuje se veřejnou vyhláškou • ve lhůtě 15, příp. 30 dnů • vede se písemný záznam • stanoviska, připomínky a námitky písemně

obecně územní plánování OPATŘENÍ OBECNÉ POVAHY • podle správního řádu (§ 171 - §174) • musí se konat veřejné projednání • dotčené osoby mají právo námitky • vydává zastupitelstvo nebo rada • oznamuje se veřejnou vyhláškou • nelze podat opravný prostředek • přezkoumatelné podle § 101a s.ř.s.

POLITIKA ÚZEMNÍHO ROZVOJE (§ 31 - § 35) schvaluje vláda koordinuje tvorbu a aktualizaci zásad územního rozvoje je závazná pro ÚPD lhůta pro připomínkování je 90 dnů stanovisko podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí při konfliktu s EVL nebo PO lze schválit je při převaze veřejného zájmu a přijetí kompenzačních opatření (NATURA 2000) při negativním vlivu na prioritní druhy a stanoviště lze schválit z důvodů veřejného zdraví, veřejné bezpečnosti, nebo přiznivých důsledků pro ŽP, jinak pouze na základě stanoviska Komise každé 4 roky zpracuje ministerstvo zprávu o uplatňování politiky a na základě ní rozhodne vláda o aktualizaci nebo zpracování nové politiky

ZÁSADY ÚZEMNÍHO ROZVOJE (§ 36 - § 42) vydávají se pro celé území kraje (lze ovšem samostatně vydat část - § 39 odst. 6) mohou nařídit pořízení regulačního plánu jako podmínku pro rozhodování v území společné jednání mezi dotčenými orgány, ministerstvem a sousedními kraji o stanovisku MŽP v případě negativních vlivů na EVL platí totéž, co u politiky územního rozvoje veřejné projednání, musí být oznámeno 30 dnů předem

NÁMITKY A PŘIPOMÍNKY námitky mohou podat pouze obce a zástupce veřejnosti, nejpozději na veřejném projednání, do té doby může každý podat připomínky musí být uplatněny písemně s odůvodněním a vymezením dotčeného území krajský úřad zpracuje návrh rozhodnutí o námitkách schvaluje zastupitelstvo rozhodnutí o námitkách musí být odůvodněné a stává se součástí odůvodnění zásad územního rozvoje nelze se proti němu odvolat může být předmětem přezkumného řízení (§ 94 - § 99 správního řádu), na jehož zahájení není ovšem právní nárok mělo by být přezkoumatelné ve správním soudnictví podle § 65 odst. 1 a 2 s.ř.s. pokud je rozhodnutí o námitkách zrušeno nebo změněno musí se zásady úvést do souladu s títmto rozhodnutím, než se tak stane nelze podle zásad postupovat v rozsahu vymezeném ve zrušovacím rozhodnutí

ÚZEMNÍ PLÁN (§ 43 - § 57) stanoví urbanistickou koncepci, vymezí zastavěné území a zastavitelné plochy a plochy přestavby stanoví podmínky pro pořízení regulačního plánu, které jsou zadáním vydává se pro celé území obce o pořízení rozhoduje zastupitelstvo z vlastního podnětu, podnětu orgánu veřejné správy, na návrh občana obce nebo vlastníka pozemku v obci

zadání a koncept ÚP pořizovatel a určený zastupitel zpracují návrh zadání ÚP návrh zašle dotčeným orgánům, sousedním obcím krajskému úřadu zveřejní se po dobu 30 dnů každý může uplatnit své připomínky příslušný orgán musí uplatnit příp. požadavek na posouzení vlivů na životní prostředí zastupitelstvo může rozhodnout o zpracování konceptu ve variantách veřejně projednání se oznamuje se nejméně 15 dnů předem a do 15 od veřejného projednání je možné uplatnit připomínky (každý a obce), námitky (vlastníci a zástupce veřejnosti) a stanoviska (dotčené orgány) negativní vliv na EVL a PO, postupuje se obdobně jako v případě zásad územního rozvoje, ovšem pouze v případě, že nebylo posouzeno už při projednávání zásad

návrh ÚP nejprve se koná společné jednání orgánů veřejné správy poté návrh posuzuje krajský úřad teprve o upraveném a posouzeném návrhu se koná veřejné projednání námitky podávají vlastníci a zástupce veřejnosti, musí je odůvodnit a uvést údaje z katastru ke stanoviskům, připomínkám a námitkám, o kterých bylo rozhodnuto při vydání zásad územního rozvoje se nepřihlíží

návrh ÚP pořizovatel a určený zastupitel zpracují návrh rozhodnutí o námitkách v případě, že zastupitelstvo nesouhlasí s návrhem nebo s výsledky jeho projednání vrátí jej pořizovateli nebo jej zamítne ÚP je nutné uvést do souladu se zrušeným rozhodnutím o námitkách, s následně vydanými zásadami územního rozvoje a politikou územního rozvoje

vyhodnocování ÚP a jeho změny pořizovatel předkládá zastupitelstvu každé 4 roky zprávu o uplatňování územního plánu u pořízení změny ÚP je možné upustit od zadání i konceptu další zastavitelné plochy lze změnou ÚP určit pouze není-li možné využít stávající jednotlivé fáze by neměly trvat déle než 1 rok lze spojit pořizování územního plánu s regulačním plánem

REGULAČNÍ PLÁN (§ 61 - § 75) podrobné podmínky pro využití pozemků, pro umístění a prostorové uspořádání staveb nahrazuje územní rozhodnutí mimo nezastavěné území vydává se z podnětu nebo na návrh fyz. či práv. osoby stanoví-li tak zásady územního rozvoje nebo územní plán a je-li jejich součástí zadání regulačního plánu zastupitelstvo může jeho pořízení podmínit úhradou nákladů, při pořizování na žádost hradí náklady vždy žadatel náklady spojené s projednáním platí vždy pořizovatel

podnět a žádost obsahují základní informace o záměru a návrh, která územní rozhodnutí mají být nahrazena z podnětu: i návrh zadání, vystaví se na 15 dnů, každý může uplatnit požadavky, zadání schválí zastupitelstvo, poté se koná společné jednání orgánů veřejné správy na žádost: stanoviska dotčených orgánů, posouzení na EVL a PO, pokud vliv nebyl vyloučen, vyhodnocení souladu se zadáním, vliv na infrastrukturu, doklady prokazující vlastnické právo

veřejné projednání námitky a připomínky lze uplatnit nejpozději na veřejném projednání pořizovatel nebo žadatel musí označit řešenou plochu tabulí, 30 dnů předem návrh regulačního plánu se doručí veřejnou vyhláškou alespoň 15 před veřejným projednáním, a to po dobu 30 dnů námitky podávají osoby, které by byly účastníkem územního řízení (např. sousedi nebo občanská sdružení) k námitkám, o kterých bylo rozhodnuto v územním plánu nebo zásadách územního rozvoje se nepřihlíží

platnost regulačního plánu RP pořízený na žádost má platnost 3 roky, není-li stanovena lhůta delší RP plán pořízený na žádost pozbývá platnosti nebyla-li ve lhůtě podána žádost o stavební povolení

VYMEZENÍ ZASTAVĚNÉHO ÚZEMÍ (§ 58 - § 60) pořizuje obec, která nemá ÚP opatření obecné povahy námitky pouze vlastníci ve vymezeném území a sousedi

UMISŤOVÁNÍ STAVEB • územní rozhodnutí • zjednodušené územní rozhodnutí • územní souhlas • regulační plán • veřejnoprávní smlouva • bez správního aktu • zvláštní případy

ÚZEMNÍ ROZHODNUTÍ • lze umístit jakoukoli stavbu splňující požadavky § 90 • nevyžadují stavby podle § 79 odst. 3 • nevyžadují stavby za podmínek § 104 odst. 1 • je rozhodnutím ve smyslu správního řádu vydaném na podkladě správního řízení

další typy územního rozhodnutí o změně využití území (např. stanovení dobývacího prostoru) o změně stavby a o změně vlivu stavby na využití území (nástavby, přístavby) o dělení nebo scelování pozemků (pouze na žádost všech dotčených vlastníků) o ochranném pásmu

územní řízení účastnici vymezeni v § 85 náležitosti žádost v § 86 koná se veřejné ústní jednání, oznámí se 15 dnů předem, oznámení o zahájení se doručuje se jednotlivě (žadateli a obci) a veřejnou vyhláškou (ostatním) žadatel musí označit pozemek tabulí s grafickým vyjádřením záměru stavební úřad může vyzvat veřejnost, aby si zvolila společného zmocněnce námitky a připomínky lze uplatnit nejpozději na veřejném ústním jednání k námitkám a závazným stanoviskům, o kterých bylo rozhodnuto v regulačním nebo územním plánu se nepřihlíží účastníci mohou uplatnit námitky v rozsahu, kterým je jejich právo přímo dotčeno

rozhodnutí doručuje se žadateli a obci do vlastních rukou ostatním účastníkům veřejnou vyhláškou platnost 2 roky od právní moci rozhodnutí, lze prodloužit pozbývá platnosti není-li ve lhůtě podána úplná žádost o stavební povolení, ohlášení nebo jiné rozhodnutí podle stavebního zákona

ZJEDNODUŠENÉ ÚZEMNÍ ŘÍZENÍ (§ 95) jestliže se jedná o záměr v zastavitelné ploše nebo zastavěném území záměr nevyžaduje posouzení EIA jsou doložena závazná stanoviska dotčených orgánů jsou doloženy souhlasy mezujících sousedů stavební úřad poté zveřejní výrok rozhodnutí, ten doručí jen žadateli a dotčeným orgánům žadatel jej vyvěsí na místě stavby do 15 dnů lze podat námitky a připomínky, stavební úřad rozhodne o provedení územního řízení v opačném případě nabývá rozhodnutí právní moci

ÚZEMNÍ SOUHLAS (§ 96) obdobné podmínky jako pro zjednodušené územní řízení nelze vydat, pokud závazné stanovisko obsahuje podmínky nebo je-li negativní postačí u staveb, které nevyžadují stavební povolení ani ohlášení, u ohlašovaných staveb, … žadatel podá tzv. ohlášení o záměru a přiloží doklady vlastnictví k pozemku nebo stavbě, závazná stanoviska, souhlasy sousedů žadatel informuje o záměru v místě stavby, např. cedulí do 30 dnů od oznámení vydá stavební úřad územní souhlas nebo usnesení o tom, že se provede územní řízení platí 12 měsíců

sloučená řízení • územní se stavebním - § 78 odst. 1 • v územním rozhodnutí lze stanovit na žádost, že není třeba ohlášení nebo stavební povolení – § 78 odst. 2 • územní souhlas s ohlášením - § 79 odst. 2 • změna stavby se změnou v užívání stavby - § 81 odst. 4

ÚZEMNÍ OPATŘENÍ O STAVEBNÍ UZÁVĚŘE A O ASANACI (§ 97 - § 100) vydává se jako opatření obecné povahy vydává je v přenesené působnosti rada obce námitky mohou podat dotčení vlastníci, zástupce veřejnosti a občanská sdružení

NÁHRADY ZA ZMĚNU V ÚZEMÍ (§ 102) vlastníkovi pozemku, jehož právo bylo stavební uzávěrou omezeno nebo ÚP (RP) bylo zrušeno určení k zastavění přísluší náhrada • účinnost od 1.1.2012