NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: 600 150 585 NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 365_Poměry mezi větami hlavními AUTOR: Mgr. Markéta Lyková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Advertisements

VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI HLAVNÍMI VĚTAMI
Digitální učební materiál
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI ČLENY NĚKOLIKANÁSOBNÉHO VĚTNÉHO ČLENU
Významové poměry mezi souřadně spojenými větami
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_370_Slovosled českých vět AUTOR: Mgr. Markéta lyková ROČNÍK,
Několikanásobné větné členy
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_550_Geometrické obrazce AUTOR: Mgr. Jarmila Šochová ROČNÍK,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Číslo projektu, šablona: CZ 1.07/1.4.00/ , III/2 Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce Kdo vytvořil, ověřil: Dana Suchá, Dana.
Několikanásobné větné členy
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.17 II
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Několikanásobné větné členy
VÝZNAMOVÉ POMĚRY Mgr. Michal Oblouk.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32 _INOVACE_301_Větné členy AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8.,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_362_Slohové postupy AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Rozbor souvětí.
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_368_Přímá řeč AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM: 9.,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
NÁZEV: VY_32_INOVACE_495_Základní a určovací skladební dvojice
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Poměry mezi větami hlavními v souvětí souřadném Mgr.Renata Telingerová
Souvětí souřadné (parataktické)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_307_Číslovky-základní dělení AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_303_Druhy zájmen AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 6.,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_302_Věta hlavní a věta vedlejší AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_419_Shareware AUTOR: Ivana Mikulenková ROČNÍK, DATUM: 9. ročník,
Spojky.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_323_Zpráva, oznámení AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_512_Podstatná jména rodu mužského 1 AUTOR: Mgr. Michaela Rychnovská.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_399_Autorské právo AUTOR: Ivana Mikulenková ROČNÍK, DATUM:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_366_Čárka před spojkou a AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK,
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
Neohebné slovní druhy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_55_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Skladba souvětí.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_462_Zaokrouhlování na miliony 2 AUTOR: Mgr. Martina Ringová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_476_Obvod obdélníku a čtverce AUTOR: Mgr. Martina Ringová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_26_Slova opačného významu AUTOR: Zdeňka Buchtelová ROČNÍK,
 NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_478_Zlomky AUTOR: Mgr. Martina Ringová ROČNÍK, DATUM: 5.,
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
Interpunkce v souvětí Nikola Vykydalová. Interpunkce v souvětí Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé. Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé.
Významové poměry mezi hlavními větami
VY_32_INOVACE_Jir_II_18 Významové poměry mezi HV,VV a vět. členy Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Alena Dulová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_01 TÉMA:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Významové poměry mezi hlavními větami Název sady: Český jazyk.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Souvětí souřadné Obsahuje 2 a více vět hlavních, mluvnicky na sobě nezávislých Věty spojeny:a) souřadicími výrazy b) pouze odděleny čárkou.
Souvětí souřadné VY_32_INOVACE_03-38 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_57 Název školy: ZŠ A MŠ Březno. Autor:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
Souvětí souřadné.
Spojky.
AUTOR: Mgr. Marta Severová
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 365_Poměry mezi větami hlavními AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM: 9., VZDĚL. OBOR, TÉMA: Český jazyk, Poměry mezi větami hlavními ČÍSLO PROJEKTU: OPVK 1.4

Anotace materiál je určen žákům 9. ročníku v rámci učiva o souvětí souřadném blíže popisuje, v jakém vztahu jsou dvě věty uvádí spojky, typické pro jednotlivé poměry uvádí konkrétní příklady souvětí

SOUVĚTÍ SOUŘADNÉ POMĚRY MEZI VH souvětí s více než jednou hlavní větou

slučovací + O děj obou vět probíhá současně nebo po sobě O spojky: a, i, též, také, ani, pak, potom, hned – hned, jednak – jednak... O Lední medvědi patří mezi ohrožené šelmy, a jejich pohyb je monitorován. O Cesta hned stoupala do kopce, hned zase klesala do údolí k potoku.

stupňovací O druhá věta stupňuje význam první věty O spojky: ba, ba i, dokonce i, nejen – ale, nýbrž O Řidič nejen nezvládl řízení, ale dokonce vylétl do protisměru. O V dáli se zablýsklo, ba ozvalo se i mohutné hromobití.

odporovací x O druhá věta odporuje větě první, může vyjadřovat také nějaké omezení vůči ní O spojky: ale, avšak, však, nýbrž, leč, jenže, sice – ale, a přece... O Katka sice donesla pětku z chemie, ale rodiče ji nakonec pustili na diskotéku. O Na výletě jsme pořádně zmokli, a přece jsme se vrátili spokojení.

vylučovací v O jedna věta vylučuje platnost druhé, pokud platí jedna, druhá neplatí O spojky: nebo, anebo, buď – anebo, zdali – či O Mamince k narozeninám buď koupíme kytku, anebo upečeme čokoládový dort. O Začni se pořádně učit, nebo nenadávej na svoje známky z matematiky.

příčinný O druhá věta vyjadřuje příčinu první věty O spojky: nebo, vždyť, totiž O Kotě usnulo tvrdým spánkem, vždyť si celý den hrálo na zahradě. O Dnes babička upeče mazance, blíží se totiž Velikonoce.

důsledkový O druhá věta udává důsledek věty první O spojky: proto, a proto, tedy, a tak, tudíž... O Uhodily mrazy, a proto nezapomeň čepici a rukavice! O Požadované zboží nemáme skladem, tudíž vám nemůžeme vyhovět.

Použité zdroje O