Cvičení 1 – Úvod, formování trhu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie I Cvičení 14 – Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
Advertisements

Mikroekonomie I Formování cen na trzích výrobních faktorů
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Úvod do ekonomické teorie
Rovnovážný bod, rovnovážná cena
Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky
Trh a jeho zákonitosti.
HOSPODÁŘSKÝ PROCES Hospodářský proces je koloběh hospodářských činností. Zahrnuje fáze: Výroba Rozdělování Směna Spotřeba Zdroj obr. Wikimedia Commons.
Mikroekonomie – 1. cvičení Ing. Petra Šustová
TEORIE VÝROBNÍCH FAKTORŮ A ROZDĚLOVÁNÍ
Mikroekonomie I Cvičení 18 – Všeobecná (celková) rovnováha
Seminář 1. Předmět ekonomie
Mgr. et Mgr. Blanka Chocová 2013/14
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Příklady teorie všeobecné rovnováhy
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
1 Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A3 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
Agregátní poptávka a nabídka
Základy ekonomie Egor Sidorov Seminář 1/2.
Zisk jako podnět a alternativní cíle firmy Mikroekonomie i
Cvičení 3 – Spotřeba, úspory, investice
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Cvičení 1 – Úvod do studia ekonomické teorie
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o.
TRH VÝROBNÍCH FAKTORŮ MIKROEKONOMIE I
HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Cvičení - Úvod do studia ekonomické teorie
MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o.
Mikroekonomie I Trh kapitálu a kapitálových statků
Úvod.  Ekonomie = interdisciplinární věda zkoumající zejména chování ekonomických subjektů = dále také hospodárnost, úspornost, dobré hospodaření  Obecná.
Úvod do ekonomické teorie Ing. Vojtěch Jindra
Mikroekonomie I Formování trhu
Mikroekonomie I Teorie výroby, produkční funkce
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Trh kapitálu II.  Výnosová míra z kapitálu.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Trh práce a mzdová sazba
Mikroekonomie I Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Seminář 1. Předmět ekonomie
Trh výrobních faktorů.
Trhy výrobních faktorů
Zsv. Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův.
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Celkový a mezní produkt
Mikroekonomie I Náklady, příjmy, zisk
V. Tržní rovnováha a tržní selhání Přehled témat
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
Ing. Martin Petříček, MBA
CHOVÁNÍ VÝROBCE: NÁKLADY A NABÍDKA Cíle: Vysvětlit pojem nákladů (utopené náklady, náklady příležitosti, ekonomické náklady). Bod uzavření firmy. Produkční.
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Základy firemních financí
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
Ekonomie 1 Bakaláři Sedmá přednáška Hrubý domácí produkt (HDP)
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Výrobní činitelé v podniku
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Transkript prezentace:

Cvičení 1 – Úvod, formování trhu MIKROEKONOMIE I Cvičení 1 – Úvod, formování trhu

Otázky na cvičení 1. přednáška – Úvod, formování trhu Definujte pojem ekonomie, obecná ekonomická teorie a rozdělení ekonomie Vzácnost a omezenost zdrojů, hranice produkčních možností (vysvětlete graficky na příkladu) Definujte formování trhu – vznik dělby práce, význam peněz, vznik trhu a jeho členění Definujte tržní subjekty a graficky znázorněte model ekonomického koloběhu

MIEK1 – Cvičení 1 Ekonomie zahrnuje: studium aktivit zahrnujících peněžní a obchodní transakce mezi lidmi studium alokace nedostatkových zdrojů k výrobě statků studium bohatství studium života lidí (zaměstnání, příjmů, jejich realizace apod.) vše výše uvedené

MIEK1 – Cvičení 1 Ekonomie zahrnuje: studium aktivit zahrnujících peněžní a obchodní transakce mezi lidmi studium alokace nedostatkových zdrojů k výrobě statků studium bohatství studium života lidí (zaměstnání, příjmů, jejich realizace apod.) vše výše uvedené

MIEK1 – Cvičení 1 Jestliže školné plus ostatní výdaje na studium na vysoké škole činí ročně 100 000 Kč a vy máte možnost vydělat si 125 000 Kč, pokud budete zaměstnáni, pak náklady obětované příležitosti vašeho ročního působení na této škole jsou: 100 000 Kč 125 000 Kč 225 000 Kč 25 000 Kč nelze jednoznačně určit

MIEK1 – Cvičení 1 Jestliže školné plus ostatní výdaje na studium na vysoké škole činí ročně 100 000 Kč a vy máte možnost vydělat si 125 000 Kč, pokud budete zaměstnáni, pak náklady obětované příležitosti vašeho ročního působení na této škole jsou: 100 000 Kč 125 000 Kč 225 000 Kč 25 000 Kč nelze jednoznačně určit

MIEK1 – Cvičení 1 Za vzácný statek považujeme ten, který: byl vyroben byl vyroben a jehož množství je omezené je užitečný je užitečný a jehož množství je omezené se vyskytuje v omezeném množství

MIEK1 – Cvičení 1 Za vzácný statek považujeme ten, který: byl vyroben byl vyroben a jehož množství je omezené je užitečný je užitečný a jehož množství je omezené se vyskytuje v omezeném množství

MIEK1 – Cvičení 1 Které z následujících tvrzení představuje důvod pro studium ekonomie: zkoumání systematického modelu ekonomických zásad pro lepší chápání ekonomické reality zkoumání lidského rozhodování o alokaci vzácných zdrojů k výrobě vzácných statků zkoumání vzájemné substituce statků s cílem optimalizovat uspokojení potřeb zkoumání ekonomických problémů a tvorba doporučení pro ekonomickou politiku vlády vše výše uvedené představuje důvody, proč ekonomii sledujeme

MIEK1 – Cvičení 1 Které z následujících tvrzení představuje důvod pro studium ekonomie: zkoumání systematického modelu ekonomických zásad pro lepší chápání ekonomické reality zkoumání lidského rozhodování o alokaci vzácných zdrojů k výrobě vzácných statků zkoumání vzájemné substituce statků s cílem optimalizovat uspokojení potřeb zkoumání ekonomických problémů a tvorba doporučení pro ekonomickou politiku vlády vše výše uvedené představuje důvody, proč ekonomii sledujeme

MIEK1 – Cvičení 1 Co z uvedeného nejlépe popisuje základní problém standardní ekonomie: zaměstnanost ceny trh peníze vzácnost a z ní plynoucí nutnost volby

MIEK1 – Cvičení 1 Co z uvedeného nejlépe popisuje základní problém standardní ekonomie: zaměstnanost ceny trh peníze vzácnost a z ní plynoucí nutnost volby

MIEK1 – Cvičení 1 Nejdůležitějším výrobním faktorem je: práce půda kapitál kapitál a technologie nelze jednoznačně odpovědět

MIEK1 – Cvičení 1 Nejdůležitějším výrobním faktorem je: práce půda kapitál kapitál a technologie nelze jednoznačně odpovědět

MIEK1 – Cvičení 1 Formy důchodů plynoucí z vlastnictví a zapojení výrobních faktorů do výrobních procesů v tržní ekonomice jsou: mzda, cena a zisk mzda, renta, zisk a náklady kapitálu mzdy, renty a úrokové míry mzdy, renty, zisky a úroky platí vše výše uvedené

MIEK1 – Cvičení 1 Formy důchodů plynoucí z vlastnictví a zapojení výrobních faktorů do výrobních procesů v tržní ekonomice jsou: mzda, cena a zisk mzda, renta, zisk a náklady kapitálu mzdy, renty a úrokové míry mzdy, renty, zisky a úroky platí vše výše uvedené

MIEK1 – Cvičení 1 Správně doplňte: V pozadí různých vymezení předmětu obecné ekonomie (ekonomické teorie) leží nesoulad mezi _____________ potřebami a __________ zdroji. Zdrojem (vstupem) nazýváme ekonomický statek používaný k _______ jiných _______ Firmy je používají ve __________ procesech. Charakteristickými rysy (atributy) ekonomických statků jsou jejich __________ a existence v ________ míře (tj. _________ ). neomezenými omezenými výrobě statků výrobních užitečnost omezené vzácnost

MIEK1 – Cvičení 1 Správně doplňte: Práce a půda jsou ________ výrobní faktory (nejsou výsledkem předchozí výroby), kapitál pak označujeme jako __________ výrobní faktor (je současně vstupem i _________ ). V tržní ekonomice se výrobní faktory nacházejí v ___________ vlastnictví, jejich majitel je zapojí do výrobního procesu pouze tehdy, dosahuje-li nějakého ________ z vlastnictví (či fungování) příslušného faktoru (mzdy u práce, zisku či ______ u kapitálu a renty v případě vlastnictví _____ ). primární sekundární výstupem soukromém důchodu úroky půdy

Příklad Poptávka po bytech je dána funkcí: Q=960-7P a nabídka bytů funkcí: Q=160+3P. Vypočtěte rovnovážnou výši denního nájmu a rovnovážné množství bytů. Jak velké jsou tržby na úrovni rovnováhy? Vláda stanovila cenový strop nájemného na 35Kč na den. Určete, kolik bytů se při této ceně bude nabízet a poptávat. Situaci řešte graficky. Q = Q 960 – 7P = 160 + 3 P P = 80 Kč/den Q = 160 + 3*80 = 400 bytů b) TR = p * q = 80 * 400 = 32 000 Kč c) nabízené množství QS = 160 + 3*35 = 265 bytů poptávané množství QD = 960 – 7*35 = 715 bytů d) převis poptávky nad nabídkou

Děkuji Vám za pozornost Ing. Veronika Mazalová, Ph.D.