Nový občanský zákoník: Dopady na reklamu Ivan David 11.12.2013.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Veřejné zakázky a OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Advertisements

SPOTŘEBITEL A JEHO PRÁVNÍ OCHRANA
Informativní schůzka k programu 1M Praha
Omezení všeobecného osobnostního práva © Vladimír Plecitý, 2007.
„Transfer technologií a ochrana duševního vlastnictví II“ Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích Ústav fyzikální biologie Nové Hrady –
Spory o doménová jména v ccTLD .cz
Smlouvy kupní smlouva, smlouva o smlouvě budoucí, předkupní právo, smlouva o dílo, mandátní smlouva Mgr. Petra Malaníková.
Doc. Ing. Eva Čáslavová, CSc.
Typologie vztahů podle nového občanského zákoníku Pavla Menšíková Jana Rychtaříková.
Reklamní právo v prax Oi Mgr. Libor Štajer, advokát CALL CENTRA NA PRAHU ROKU 2014 Petr Kůta
DOVOLÁNÍ.
Úspěšné podání nabídky a obrana při vyloučení zadavatelem
Přezkum rozhodčích řízení a jejich vykonatelnost Mgr. Milan Polák.
Zajištění a utvrzení dluhu
Dozor nad úvěrovým trhem z pohledu České obchodní inspekce
Poslední trendy a vývoje soutěžního práva Soukromé prosazování soutěžního práva v České republice Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 12.
Kdo může kontrolovat dodržování zákona o reklamě RRTV (reklama a sponzoring) Státní ústav pro kontrolu léčiv (humánní léky) Ministerstvo zdravotnictví.
Kdo může kontrolovat dodržování zákona o reklamě RRTV (reklama a sponzoring) Státní ústav pro kontrolu léčiv (humánní léky) Ministerstvo zdravotnictví.
Daně v judikatuře Ústavního soudu Rozbor některých rozhodnutí Ústavního soudu v daňové oblasti 5. listopadu 2014.
TRENDY A BUDOUCNOST FINANČNÍHO PORADENSTVÍ V EVROPĚ 9.ŘÍJEN 2013 Ing. Tomáš Síkora, MBA, výkonný ředitel VYBRANÉ DOPADY NOZ DO POJIŠŤOVNICTVÍ.
 Slovíčka „až, maximálně, nejvýše“ apod.  Slovíčko „od“  Malá písmenka  Cena uvedená bez DPH  Klamavá reklama  Zdroj:
Okamžik poskytnutí podpory malého rozsahu
Obchodní smlouvy Obecně.
Podnikání v e-komerci Právní minimum Jan Vetyška Výkonný ředitel APEK.
Účast v hospodářské soutěži
ZÁKLADY SOUKROMÉHO PRÁVA
Právní prostředky ochrany
Jana Kučerová Kateřina Raisová Lucie Matoušková Monika Pastorková
Soutěžní právo.
Klamavé obchodní praktiky Mgr. Ivana Picková SOS – Sdružení obrany spotřebitelů
Obchodní závazkové vztahy
Metodika praktického využití judikatury ESD a práva EU obecně: Přestaňme se ho bát David Petrlík Referendář (asistent soudce), Soudní dvůr Evropských společenství.
MP405Z Obchodní právo I Právo nekalé soutěže:
Spotřebitelská legislativa EU a nejnovější vývoj
DOBRÝ DEN PŘEDNÁŠKA Č. 11. ÚMLUVA O PRÁVU ROZHODNÉM PRO SMLOUVY II. ČÁST.
1 Exekuční právo-modelové řízení II. část JUDr. Ing. Radovan Dávid, Ph.D.
Praha 28. dubna 2015 Kontrolní činnost České obchodní inspekce v oblasti výkupu odpadů Mgr. Michael Maxa Česká obchodní inspekce.
JUDr. Jaroslav Stránský
OBČANSKÝ ZÁKONÍK zákon č. 89/2012 Sb.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Ochrana práv spotřebitelů v energetických odvětvích JUDr. Petr Scholz, Ph.D. ředitel sekce legislativně správní Praha, květen 2013.
Dana Ondrejová Uzavírání smluv podle (nového) občanského zákoníku JUDr. Dana Ondrejová, Ph.D. Právnická fakulta MU, katedra obchodního práva Advokátka.
Obchodní smlouva. Vymezení obchodní smlouvy písemnost, ve které si dodavatel a odběratel zavazují k určitým povinnostem a získávají také určitá práva.
JUDr. Václav Urban Odbor živností Tržní řády Zákonné zmocnění k vydání 11 TRŽNÍ ŘÁDY.
Pařížská úmluva na ochranu průmyslového vlastnictví z r článek 10bis (2): Nekalou soutěží je každá soutěžní činnost, která odporuje poctivým zvyklostem.
Právo nekalé soutěže: speciální skutkové podstaty, reklama
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ Nekalá soutěž Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/
Legislativa v oblasti RP (žen a mužů) Mgr. Veronika Šprincová.
Právo nekalé soutěže: Právní prostředky ochrany
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_08.
Jak podat odborníkovi informace Nipl, Žák, Slavíček, Jaroš & spol.
Zásoby Kateřina Pinkasová. Zásoby  jsou hospodářské prostředky, představují suroviny, materiály, součástky, polotovary, moduly, hotové výrobky  Jednorázově.
Ochranné známky První směrnice č. 89/104/EHS, kterou se sbližují právní předpisy členských států o ochranných známkách Zákon č. 441/2003 Sb. o ochranných.
Jedenáct let aplikace „nového“ správního řádu a jeho proměny administrativní a justiční praxí – aneb 3 podivuhodné judikáty Stanislav KADEČKA SPRÁVNÍ.
Ing. Lenka Bombera Piskačová
o klamavé a srovnávací reklamě (1984, 1997, 2006)
Právo nekalé soutěže: - speciální skutkové podstaty
Obchodní právo. Subjekty obchodního práva. Jednání podnikatele
Umisťování staveb.
Rozhodčí řízení Přednáška 10 VŠFS 2016.
Narušení hospodářské soutěže – definiční znak veřejné podpory
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Působnost valné hromady
Prameny obchodního práva
Obchodní právo Základní informace.
KOLIZNÍ PROBLEMATIKA ZÁVAZKŮ ZE SMLUV
Zákon o svobodném přístupu k informacím
JUDr. Milan Tomeš - Profil
Dělá reklamu na léčiva jen výrobce nebo prodejce
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe)
Transkript prezentace:

Nový občanský zákoník: Dopady na reklamu Ivan David

I. REKLAMA = NÁVRH NA UZAVŘENÍ SMLOUVY?  Dle NOZ je návrhem na uzavření smlouvy (nabídkou) nově i neadresný projev vůle (veřejná nabídka).  = nabídkou je právní jednání splňující následující znaky (§ 1732 odst. 1 NOZ) : směřuje k uzavření smlouvy; obsahuje podstatné náležitosti smlouvy (tak, aby smlouva mohla být uzavřena jednoduchým a nepodmíněným přijetím nabídky); a je zřejmá vůle navrhovatele být vázán smlouvou.  Má se za to, že reklama, katalog či vystavení zboží je nabídkou s výhradou vyčerpání zásob nebo ztráty schopnosti plnit (§ 1732 odst. 2): obsahuje-li návrh dodat zboží nebo poskytnout službu; je určená cena; je učiněno při podnikatelské činnosti Hlavní koncepční změna v pohledu na reklamu

I. REKLAMA = NÁVRH NA UZAVŘENÍ SMLOUVY? Možné kritické výtky:  Dosud spíše opačný přístup českých soudů (např. rozsudky Vrchního soudu v Praze sp. zn. 3 Cmo 33/2007, resp. sp. zn. 3 Cmo 187/2007):  podstatou reklamy je nadsázka, tedy principiálně není myšlena jako závazné sdělení = reklama dosud chápána tak, že zpravidla není návrhem na uzavření smlouvy, není-li prokázán opak.  Přístup evropské legislativy i judikatury při posuzování „průměrného spotřebitele“ jde také spíše opačným směrem :  ESD klade na spotřebitele větší nároky: má jít o spotřebitele přiměřeně pozorného, opatrného a informovaného.  I dle ust. § 3 odst. 2 písm. c) NOZ nikdo nesmí bezdůvodně těžit z vlastní neschopnosti k újmě druhých

I. REKLAMA = NÁVRH NA UZAVŘENÍ SMLOUVY?  Reklama, která nespadá do definice nabídky, má povahu (§ 1733 NOZ): Důsledky pro praxi? Je-li reklama považována za (veřejnou) nabídku, pak: odvolání nabídky musí být uveřejněno před jejím přijetím + způsobem, kterým byla nabídka zveřejněna (§ 1781 NOZ; obdobně u veřejného příslibu § 2885 NOZ); povinnost všem, kdo zareagují, oznámit, zda byla, nebo nebyla uzavřena smlouva = jinak uzavřena se všemi! (§ 1784 odst. 2 NOZ). Jak předejít u případů, které jsou na hraně? – vhodný disclaimer, např.: „Všechny uvedené údaje mají pouze informativní charakter a nepředstavují návrh na uzavření smlouvy (nabídku) ani veřejný příslib.“ veřejného příslibu (§ 2884 – § 2889 NOZ), obsahuje-li alespoň slib plnění za určitý výkon nebo výsledek; jinak jde pouze o výzvu k podávání nabídek.

I. REKLAMA = NÁVRH NA UZAVŘENÍ SMLOUVY? Jde od o (závaznou) nabídku?

I. REKLAMA = NÁVRH NA UZAVŘENÍ SMLOUVY? Jde od o (závaznou) nabídku?

I. REKLAMA = NÁVRH NA UZAVŘENÍ SMLOUVY? Jde od o (závaznou) nabídku?

II. REKLAMA A NEKALÁ SOUTĚŽ  V zásadě je v úpravě nekalé soutěže vše při starém.  Nekalou soutěží je nadále (§ 2976 NOZ): Jednání v hospodářském styku, které je v rozporu s dobrými mravy soutěže a je způsobilé přivodit újmu jinému soutěžiteli nebo zákazníkovi,  Nová skutková podstata dotěrné obtěžování (§ 2986 NOZ) : Sdělování údajů o soutěžiteli, jeho výrobcích či službách s využitím u, faxu, telefonu nebo podobného prostředku, kdy si příjemce toto sdělování zjevně nepřeje, nebo odesílat znemožňuje svojí identifikaci. = už je v podstatě pokryto současnou úpravou zákazu spamování (viz např. § 7 zák. č. 480/2004 Sb.) Co je nového v nekalé soutěži ve vztahu k reklamě?

II. REKLAMA A NEKALÁ SOUTĚŽ  Oproti současnosti odstraněn výslovný zákaz podvodných katalogových nabídek (§ 46 odst. 5 současného Obchodního zákoníku).  Změny ve formulacích některých skutkových podstat NK, např.:  Srovnávací reklama (§ 2980 NOZ):  dle současného znění § 50a odst. 2 písm. c) musí reklama objektivně srovnávat jeden nebo více základních znaků daného zboží nebo služeb, které jsou pro ně důležité, ověřitelné a charakteristické, mezi nimiž může být i cena.  dle nového znění § 2980 odst. 2 písm. c) musí reklama srovnávat objektivně jednu nebo více podstatných, důležitých, ověřitelných a příznačných vlastností zboží nebo služeb včetně ceny. Je tedy cena nově povinnou součástí každé srovnávací reklamy?

IV. REKLAMA A OCHRANA SPOTŘEBITELE  Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele zůstává plně zachován (vč. zákazu klamavých obchodních praktik a agresivních obchodních praktik).  V NOZ ještě větší důraz na poctivost a pravdivost reklamy ve vztahu ke spotřebiteli, např.: je-li na obalu zboží nebo v reklamě uvedena „záruční doba“ = stejné, jako kdyby byla záruka za jakost sjednána ve smlouvě (§ 2113 NOZ), smlouva musí vždy obsahovat údaje sdělené spotřebiteli před jejím uzavřením (tj. vč. údajů uvedených v reklamě); tyto údaje lze změnit jen se spotřebitelovým souhlasem, jinak platí pro obsah smlouvy údaj pro spotřebitele příznivější (§ 1822 odst. 1 NOZ) Co zůstává stejné a co se mění u ochrany spotřebitele?

DĚKUJI VÁM ZA POZORNOST!