ÚSTNÍ MODLITBA Centrum pro katechezi Olomouc, 2014
Ústní modlitba Modlitba je hovor s Bohem. Skrze slova naše modlitba nabývá konkrétní formy. Současně platí slova sv. Jana Zlatoústého: „To, jestli bude naše modlitba vyslyšená, nezáleží na množství slov, ale na vroucnosti naší duše.“ Centrum pro katechezi Olomouc, 2014
Jak se učíme modlit se? Říkáme slova, která dal dohromady někdo jiný: My jsme si skrze modlitbu tato slova přivlastnili a ona se stala našimi. Centrum pro katechezi Olomouc, 2014 n apř. v evangeliu: Ježíš; Alžběta a jiní; lidé, kteří prožívali hluboký vztah s Bohem (některé z nich církev prohlásila za svaté).
Modlitba nahlas Když se modlím nahlas, jsem já sám více pozorný a jsem do modlitby více zapojený. Při nesoustředěnosti: s trpělivostí se vrátíme k textu, k myšlence, která nám utekla. Koncentrace při modlitbě je věcí cviku a především lásky. Centrum pro katechezi Olomouc, 2014
Zpěv a hudba K ústní modlitbě patří také zpěv a hudba: prohlubují myšlenku a dávají jí proniknout do srdce. Sv. Augustin: „Kdo zpívá, dvakrát se modlí.“ Zpěv se stává tehdy modlitbou, pokud tvoří jednotu s mým srdcem a s mým osobním vztahem k Bohu. Centrum pro katechezi Olomouc, 2014
Mše svatá Vrcholem ústní modlitby je moje účast na mši svaté. Centrum pro katechezi Olomouc, 2014
Nutnost slovní modlitby Člověk je bytost duchovní i tělesná. Půdou pro modlitbu: klid, ticho, mlčení. Modlitba roste: skrze slova. Vnitřní modlitba se chce projevit, vyjádřit i vnějškově. skrze ústa na srdce Text modlitby vyslovený skrze ústa působí zpětně na srdce formuje nás modlícího se člověka a formuje nás k dobrému nebo, pokud slyším, že vyslovuji ne dobré věci, tak ke zlému. Proto věnujme slovům modlitby, které vyslovujeme skutečně pozornost. Centrum pro katechezi Olomouc, 2014